Kéne egy jó benzines? Vegyél inkább dízelt!
Ezeket az autókat inkább dízelmotorral vedd meg
A használtautó-piac sztárja egyértelműen a szívó benzinmotor: egyszerűségéből fakadóan elvileg nem kell nagy bajokra számítani. Szemben a csúnya-rossz dízelekkel, amelyekben összeomlik a részecskeszűrő, elfossa magát a turbó, elkoszolódik az EGR, stb. De ahogy Presser szerint a csúnya fiúknak, úgy a dízelmotoroknak is van szíve, vagyis vannak olyan helyzetek, amikor mégis a dízel a biztosabb választás.

Elkeserítőnek tartom, hogy van egy nem is olyan szűk vásárlói réteg, akik félinformációkkal felvértezve indulnak el autót venni. Sokan már azzal is elég magabiztosnak érzik magukat egy több évre szóló vásárláshoz, hogy valahol az interneten olvastak egy "ne vegyél dízelt" cikket. Ők gyakran csak egy félmosollyal kinevetnek, amikor nem javaslom számukra az Ecoboostot, a korai TSI-t, vagy épp sokkal inkább ajánlok egy 1.4 D-4D Yarist, mint az 1,33-as benzines testvérét. Azt gondolhatják, hogy csak rájuk akarom melegíteni az eladhatatlan 1.4 TDCI Fiestát, a jó kis ropogós, ezres turbó helyett.
Ezek az arcok végül csak megtalálják az igazit, majd később megszívják vele. Ezt onnan tudom, hogy heti szinten találkozunk az alteregójukkal, akik eladni szeretnék a korábban bevásárolt romokat. Összességében azzal, hogy nem akarsz dízelt, még nem a tiéd az autózás képzeletbeli Szent Grálja, mert egy rosszul sikerült benzinessel ugyanúgy megszívhatod, vagy még jobban.
Peugeot-Citroen: Prince vs. HDI
A PSA-csoport (és a BMW) egyik szégyenfoltja a Prince néven elhíresült 1,6-os benzinmotor. Kár érte, mert szerethető karakterű, dinamikus és aránylag takarékos, de amint beüt a baj, rögtön megváltozik minden. Márpedig beüt. Megnyúló vezérműlánc, elállítódó vezérlés lehet a jellemzője, a kokszosodásra pedig főként a turbós változatai hajlamosak. Ez aztán elég változatos tünetekhez vezethet a rángatástól, egyenetlen járástól az öngyulladásig.
Ezzel szemben a korabeli dízelmotorok, a HDI-jelzésűek megbízhatóbbak. Az 1.6 HDI 16 szelepes első generációjára a porlasztócsúcsok kifújása jellemző, amit érdemes minél hamarabb orvosolni. A második generáció a részecskeszűrős, nyolcszelepes e-HDI, a harmadik pedig az adblue-s BlueHDI. Titkos tipp az első generáció 90 lóerős kivitele, az olcsó fenntarthatóság miatt.
Balló Marci: Nálunk a kereskedésben a Prince motorcsalád összes tagja tiltólistán van. Szívtunk már a turbós, sőt a szívó 1.4 és 1.6 Vti motorokkal is. A legutóbbi, 1,6 literes Citroen C4 Picassót három évig próbáltuk megjavíttatni, majd inkább eladtuk egy szerelőnek jelentős veszteséggel. Ha valaki mégis ezt a motorcsaládot választja, akkor a turbós kivitelt ajánlom. Az 1.6 THP egy állati jó motor, amíg működik, csak ne okozzon anyagi gondot, ha fel kell majd újítani 1,5-2 millió forintért. De addig nagyon jó!
A benzinesekkel ellentétben az 1,4 és 1,6 literes HDI-k még a használtpiacra jellemző dízelutálat ellenére is gazdára találnak. Ez nem véletlen, hiszen remekül bírják a strapát és fogyasztásuk is kellemes. A kereskedők is szeretik, mert ritkán akad velük szavatossági probléma.
Volkswagen-csoport: FSI és TSI vs. PD TDI
Annak, aki a hazai átlagnak megfelelő, 15 év körüli használt autók közt nézelődik, nem lesz könnyű dolga a Volkswagen-csoporttal. A benzinmotorok közt ugyanis az ősrégi 1,4-es és 1,6-os mellett a szintén szívó FSI-t, vagy a turbós TSI-t találja. Ezek mind közvetlen befecskendezésűek, amelyeknél a működésből adódóan fokozottabb kokszosodásra lehet felkészülni. A TSI-k, különösen az EA111 motorcsaládhoz tartozók ezt még megfejelik vezérlésbajokkal, de egyik korai TSI sem ajánlható jó szívvel.

A mérleg másik serpenyőjében a PD TDI dízelek vannak. Ezek közt is érdemes különbséget tenni. A tartósabb az 1,9-es, amely ebben az időszakban 105 lóerővel készült (az A4 B7-ben volt 116 lovas is), ám résen kell lenni, mert a BXE - és más tapasztalatok szerint a BLS - motorkódúak hajtórúdcsapágyai nincsenek túlméretezve, ezekkel lehet gond. Ezt kiküszöbölve viszont nagyon sokat elmennek gond nélkül. Gyakoribb viszont ebben az időszakban már a kétliteres PD TDI. Ezek kevésbé számítanak biztos választásnak. Egyrészt a Continental/Siemens-féle adagolóelemek érzékenyek (a Bosch jó), másfelől az ún. hatszögtengelyre is figyelni kell, ha ez elkopik, megszűnhet a kenés, ami rövid távon motorhalálhoz vezet.
BM: Az autók iránt érdeklődő olvasók már tudják, hogy a szíjas TSI motorok megbízhatósága össze sem hasonlítható a hitvány minőségű, láncos elődeikkel. A probléma viszont az, hogy a vásárlók többsége még mindig retteg mindentől, amire TSI felirat került, így a szíjas példányok kis gyakran kipontozódnak.
A TSI, amit meg szabad venni
Ez az Octavia flottás autó volt harmincezres olajcsere-periódussal, nézzük, mit mutat a motordiagnosztika, mi a helyzet a szíjas TSI-vel 180 ezer km után.
A VW-dízeleket pedig viszik mint a cukrot, mert az emberek fejében még mindig él a márka dízelmítosza, joggal. Mi is szeretjük őket, hiszen még egyet sem hoztak vissza hozzánk problémával. A hatszögtengely-para preventív jelleggel egy vezérléscsere alkalmával könnyen orvosolható, és utána nem kell többé rettegni tőle.
Számomra az FSI a Volkswagen motorkínálatának legalja, mert az akkor sem nagy tűz, amikor épp jól működik. Vele szemben a TSI legalább szedi a lábát, ha kell.
Kia-Hyundai: benzinesek vs. CRDI
A Gamma motorcsaládba tartozó 1,4-es és 1,6-os szívó benzinesek látszólag betonbiztos választásnak tűnnek. Azonban a tapasztalat szerint a kisebbik nem túl tartós, hamar elkezdheti enni az olajat, ha csúnya hangja van, az utalhat a hordósra kopott hengerfalra, abban a hengerben már nem jár szépen a dugattyú. A vezérlésben a feszítőpatron adhatja meg magát idő előtt, sajnos nem ritka az sem, hogy átugrik az egész.
Viszont ott van az 1.6 CRDI, amelyben nincs ott a rettegett kettős tömegű lendkerék, sőt attól függően, melyik piacra készült az adott példány, még részecskeszűrő sem. Ezeket a dízelmotorokat az általános intelmekkel szemben akkor is nyugodtan lehet ajánlani, ha sokat járunk városban. Komoly bajuk csak extrém futás vagy durva igénybevétel mellett szokott lenni.

BM: A tizenhat éve bemutatott Kiák és Hyundai-ok 1,4 és 1,6 literes szívó benzinmotorjai igazi kakukktojások a használt piacon. Elsőre jó ötletnek tűnhetnek, mert épp reneszánszát éli a szívó benzinmotor, mi is beleestünk ebbe a csapdába. Az évek során viszont megtanultuk, hogy nem érdemes őket választani, mert kevésbé tartós, bóvli motorok. Ha tippelnem kellene, talán ezekkel volt a legtöbb szavatossági problémánk valaha.
A 2,0 literes benzinest viszont tartósnak gondoljuk, ahogy a dízeleket is. Az Euro 4-es besorolású példányok részecskeszűrő nélküliek, az Euro 5-ösök viszont részecskeszűrővel szereltek. Egyszerű technikák, amelyek minimális karbantartással kimennek a világból, és minden alapvető igényt kiszolgálnak, pont mint anno a Golf 3 TDI. Bátran megvehetők 90 és 116 lóerős kivitelben is.
Ford: Ecoboost vs. TDCI
Pedig milyen jól indult: a Ford Ecoboostja még az Év Motorja címet is elnyerte, de hát olyankor még nem lehet tudni, mennyire lesz tartós valami. Ez speciel annyira nem lett. Az ezres és az 1,6 literes változatnak is gyenge pontja lehet a hűtőrendszer, a BBC korábbi riportja szerint a tulajdonosok megnövekedett fagyálló-fogyasztást észleltek. Az ok a kisebbik változatnál egy túl rideg anyagból készülő cső, amely a kiegyenlítő tartályba vezeti vissza a folyadékot. Ha ez elreped, túlmelegedhet a motor. Az 1,6-osnál maga a kiegyenlítő tartály repedhet meg a hőterheléstől, majd szintén megreped a túlmelegedő hengerfej, az itt szivárgó olaj a kipufogó leömlőire jutva extrém esetben meg is gyulladhat.
Mitől döglik a Ford Ecoboost?
A Ford kis, benzines turbómotorjai rengeteg díjat nyertek, mégis ezrével hívják vissza őket világszerte. Totális motorkatasztrófák, kigyulladó autók és kőkemény kártérítések.
Ott van viszont a TDCI jelölésű dízel, amelynek különösen a hármas Mondeo óta nem volt valami jó híre, ott az üzemanyagrendszer volt meglehetősen labilis, törvényszerűen tönkrementek benne a Delphi befecskendezők és a magasnyomású szivattyú. Csakhogy! Időközben váltottak, és a már említett, PSA-val közös, csak ott HDI-nek, itt meg TDCI-nek nevezett dízelmotorokat építették be. Ezek sokkal megbízhatóbbak a korábbinál.
BM: Az Ecoboost az évek során további díjakat zsebelt be. Az Év Legszarabb Motorja trófeát a használtautó-kereskedőktől, a vásárlóktól és a tulajdonosoktól egyaránt megkapta. Nem veszünk ilyet, és nem adunk el. A telepre sem állhatnak be, mert még elkapnak valamit tőlük a Toyoták.

Velük szemben TDCI-k kifejezetten tartósnak számítanak. Az 1,4 és 1,6 literes kivitelekről már korábban megemlékeztünk. A kétliteres TDCI sem problémás, amíg nincs benne a világ összes kilométere. A probléma az, hogy jellemzően már megtették a Föld-Hold távolságot, és mára elkezdtek természetes halált halni. Ennek ellenére egy jó állapotú, igazoltan keveset futott példány még sokáig jó autó lehet. Az Ecoboost esetében pedig minden kilométer ajándék 40-50 ezer kilométer felett.
Toyota: 1.33 VVT-i vs. 1.4 D4-D
Kevés biztosabb választás van, mint egy szívó benzines Toyota. De nem akkor, ha a rettegett 1.33 VVT-i-ről van szó. Alapvetően nem is konstrukciós hibáról beszélhetünk, de akkor mégis mi okozza a magas olajfogyasztást? Mi vezet a drága felújítással járó kopáshoz? A gond ott van, hogy a gyártó elég szigorú előírást szabott meg a motorolajra: 0W-20-as kell bele, legfeljebb rövid ideig váltható ki 5W-30-cal, de amint lehet, vissza kell váltani a vékonyabbra. Ehhez igazodnak az illesztések, hézagok. Ha azonban eltérő olajjal használjuk nem ideális körülmények közt az autót, beindul egy öngerjesztő kormolódási folyamat, és jön a kopás. És mi számít nem ideális körülménynek? Például a városi rövid távok, ami egy kisautó esetében márpedig nem ritka.
Kiderült az igazság Toyota-motor ügyben
A találgatások és a számos olvasói levél után nyilatkozott a Toyota haza képviselete is, így már tisztább a kép, tudjuk a megoldást a problémásnak kikiáltott 1.33-as Toyota motor ügyében.
Ami a nagyobb kategóriákban viszont kerülendő, kicsiben még lehet nagyon jó. A Toyota kétliteres és főleg kettőkettes dízelmotorja egyáltalán nem tartozik az ajánlott kategóriába, ezekkel ellentétben az 1.4 D4-D nagyon is!

BM: Az 1.4 D-4D túlél mindent. Túlél téged, engem, a barátaidat, a szerelmeidet, és a végén túléli saját karosszériáját is, hogy egy kongói kapagépen ketyeghessen tovább. Járása csendes, teljesítménye elhanyagolható. Ha nem is túl gyorsan, mégis eljutsz vele bárhova, négy literrel. A hűtőre kell odafigyelni, mert idővel kiperegnek a lamellák. A melegedést jelző led későn, 109 foknál jelzi, hogy baj van, ám addigra a kis dízel hengerfejes lesz. Ha viszont a harmincezer forintos hűtőt kicseréljük 15 évente, és az alap szervizt is megkapja időnként, akkor ez a motor maga az örök élet. Nincs kettős tömegű lendkerék, és 2008 végéig részecskeszűrő sem.
Tudjuk, hogy neked pont egy hibátlan Ecoboostod van, az ismeretségi körödben pedig akad TSI, aminek sosem volt még baja. Ahogy azt is tudjuk, hogy a Kia- és Hyundai-tulajok között is akad elégedett benzines gazda, ahogy boldog 1,33-as Toyota-tulajdonos is létezik a világon. De azt is tudjuk, hogy egy-két autó soha nem lesz reprezentatív példa, a hibátlannak vélt motorok pedig úgy romlanak el, hogy előtte még jók voltak.
Következő cikkünkben megvizsgáljuk a fordított felállást is, avagy olyan autókat gyűjtünk össze, amelyekből a benzinesek számítanak jó választásnak, a dízeleket azonban kerülni kell nagy ívben.
Addig is kövessétek Marcit a Facebookon!
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
