A régi rádiók megmentője
Szereljünk USB-t huszonéves technikába
Bármennyire is modern sok ponton az XC70-esem, sajnos vannak olyan részei, ahol elszállt fölötte a technika vasfoga. Így elkezdtem túrni a netet a megoldásért!
Mivel tetszik a korabeli rádió, így nem akarom elcsúfítani a műszerfalat valami utólagos gánnyal. Szerencsére nem csak én gondolom így, emiatt létezik olyan modul (jelenesetben a Wefa WF-606), ami a CD váltó csatlakozójára dugva teljesíti az ilyen igényeket és lehet kapni csatlakozóspecifikus változatot. A középkonzol egységességét (és a kagylós poénfaktort) megőrzendő a beépített rádiótelefont se cserélem le, bár a helyére pont be tudna ugorni a szintén gyári pohártartó.
Az XC70-ben könnyű bejutni a rádió mögé, a váltó előtti kis tolltartó elemet kell csak kipattintani, kétoldalt benyúlva valami lapos, nem éles és szögletes tárggyal, hogy ne sértsük meg a felületet. Ilyen pl a telefonok szétszedésére is szolgáló lapos műanyag feszítő vagy esetembe pont odafért egy kiskanál nyele, ami szintén legömbölyített élekkel rendelkezett.
A klímapanel két torx csavarral rögzül, utána lefele kibillenthető, persze nem feszegetve, mert akkor tuti eltörik valami. Ja és figyelni, be ne ejtsük a csavarokat a váltóhoz, mert akkor csak a mágnes segít vagy szedhetjük szét az egész kardánboxot. Van annyi mozgástere a kábeleknek, hogy oldalra ki tudjuk fordítani, ilyenkor érdemes szintén valami puha rongyot odatenni, hogy ne gyalázzunk meg semmit.
A rádiómodult szintén két csavar fogja, utána lefele billentve tudjuk kifordítani a helyéről. Esetemben a HU 603-as modell van az autóban, ezen az évek során elveszett GPS modul kábele foglalta el a csatlakozót, a helyére kell bedugni a típusspecifikus csatlakozót. A munkanélkülivé vált műszerfal feletti kijelző hasznosítható, a neten bóklászva szembe jött olyan oldal, ahol Raspberry segítségével okosították fel, egyszer majd ha sok időm lesz ;) , megcsinálom. A kábel másik fele, mivel nem akartam semmit szétfúrni, a kesztyűtartóban landolt. Könnyedén átvezethető, a neten lévő videókkal szemben nem kell kivenni a kesztyűtartót, bal felül simán át lehet vezetni.
A rádióhoz csatlakozó dugóból kilóg egy 12+ jelű kábel. Ezt praktikusan a rádió 12 voltos vezetékére érdemes kötni, ami jelen esetben a legvastagabb piros színű a zöld csatlakozóban. Mivel itt azért ha elrontjuk, és szétjön a kötés, igen izgalmas tud lenni (pl kigyulladhat a kocsi), ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, inkább bízzuk szakemberre!
A +12 voltos betáp csak arra kell, hogy az két USB aljzat (audio pendrive és 5 voltos töltő csatlakozó) kapjon áramot, a bluetooth funkciók ennek bekötése nélkül is működnek. Én alapvetően headsettel kezelem a kocsiban a telefont, de a kihangosításhoz kaptam egy bazi hosszú kábelen mikrofont is. Amikor már minden össze lett dugva, kipróbálva pikkpakk csatlakozott a telefonom (iPhone 8 Plus) a bluetoothra, és a pendriveomról is elindult a zene.
Utóbbinál a könnyebbik út, ha ömlesztve feltöltjük a lejátszani kívánt tartalmat ( MP3/FLAC/WMA/WAV/ACC) a tárolóra. Ha szofisztikáltabb elrendezést kívánunk, akkor a CD01-99 könyvtárnév struktúrát kell használnunk. Mivel a rendszer CD váltóként látja az eszközt, így a könyvtárak között nálam értelem szerűen a CD váltó kombjával lehet lépkedni. Neveket viszont nem fogunk látni így se, szóval nem árt emlékezni, hova mit raktunk :)