Amikor a Mercedes mindenki más felett állt

2023.09.15. 12:17

Elektronikus befecskendezés 1973-ban? Ezt is tudta az akkori S Mercedes, a W116, ami 50 éve nagyon sok más szempontból is felfoghatatlanul modernnek számított.

A sok innovatív részlet mellett a motortechnika az ami érdekes ebben az autóban. A D-Jetronic – amit a kezdetekben simán Jetronicnak hívtak – elektronikusan vezérelt befecskendezőrendszer nagy fejlődést hozott a a fogyasztásban és az emisszióban, sőt, néhány gyártó a teljesítmény növelésére is használta. Elsősorban a kaliforniai emissziós normák teljesítésére volt egy jó eszköz.

Amerikában a Chryslernek már 1958-ban is létezett az Electrojector fantázianevű rendszere, de az első Bosch kísérletek is 1959-re nyúlnak vissza. A Volkswagennek és a Mercedesnek készítettek ugyan egy kísérleti darabot 1964-ben, de mindkét gyártó még szkeptikus volt az elektronikus rendszerekkel szemben: a mechanika és a pneumatika volt a sztár abban az időben. Ennek ellenére 1967. szeptember 14-én, vagyok pont 56 éve piacra dobták az első Jetronic modellt a VW 1600 TLE autóban. A felár 10% volt vagyis 6000 DM helyett 6600-at kellett fizetni a befecskendezős verzióért.

Kevéssel ez után a Mercedes következett, itt már V8 verzió is készült – ezzel el is érkeztünk a főhősünkhöz a 350 SE modellhez. A nyomásmérés elvén (D – druck) működő rendszer kiszámítja a levegőhöz adagolandó benzin mennyiségét ezzel egy viszonylagosan állandó keverési arányt érünk el. Nincs ugyan visszacsatolás például a lambdaszonda felől, hiszen az nem volt benne, de a labormérések kellően pontos referenciát adnak. Az eredmény: jobb hidegindítás, javuló emisszió és ami egy V8-nál szembetűnő: jobb fogyasztás. A teljesítmény pedig: nézzük a videót!

Elég jó lett? Imádni való minden bájával és bajával.

Legyetek részesei ennek a történetnek, úgyhogy ti is jelentkezzetek a megújult formátumú Erőmérőbe!

Lesz még érdekes autó, de addig is kérlek ha tetszett, oszd meg, lájkold, kommenteld és jelentkezzetek autóitokkal a jelentkezési űrlap kitöltésével, akár korszerűbb összkerekes vagy/és elektromos autóval is, itt azt is meg tudjuk mérni, lájkoljátok a Totalcar.hu-t a Facebookon, kövessétek be Youtube-csatornánkat!