A tartálykocsitól az autóig, avagy a benzinkutak rejtelmei

2023.09.24. 17:39

Minden autós tankolt már élete során, ám a benzinkutak működésével kevesen vannak tisztában. Bár a folyamat leegyszerűsítve valóban csupán annyi, hogy az üzemanyag a tartálykocsikból a benzinkút saját tárolóiba, onnan pedig a vásárlók autóiba kerül, az ördög itt is a részletekben rejlik.

D CIM20100505007

Érkezik a tartálykocsi

Kezdjük először is azzal, hogyan kerül a tartálykocsiból az üzemanyag a kút saját tartályaiba. Bár a folyamat egyszerűnek tűnhet, – és valóban az – számos olyan eleme van, melyre talán nem is gondolnánk.

Miután a tartálykocsi beállt a kútra, elsőként egy vékony vezeték segítségével leföldelik, hogy még véletlenül se keletkezzenek elektrosztatikus kisülések a lefejtés során. Ha ez megvan, jöhet a benzingőz elvezető cső csatlakoztatása, melyen keresztül a tartályban rekedt üzemanyagpára visszajut a tartálykocsiba, aztán pedig a finomítóba. Erre a benzingőz környezetkárosító és tűzveszélyes mivolta miatt van szükség. Az üzemanyagcső csatlakoztatása csak ezután következik, majd megkezdődik a lefejtés.

Mivel az üzemanyag a hőmérséklettől függően tágul és párolog, a kút tartályait csak körülbelül 95-98 százalékig szabad tölteni. Hogy efölé sose nőjön az üzemanyag szint, a tartályokat többféle túltöltésvédelemmel látják el. Egy szelep az üzemanyagszint emelkedésével mechanikusan zárja le a betöltőnyílást, míg egy másik a kiáramló benzingőz útját állja el, egy harmadik pedig szenzorok segítségével riasztja a tartálykocsi kezelőjét.

Egy üzemanyagtöltő állomás teljes kapacitása elsősorban a várható forgalomtól függ, így erősen változó lehet. Egy átlagos amerikai benzinkút körülbelül 115 000 és 150 000 liter közötti üzemanyag mennyiséget képes tárolni. Ez körülbelül 2500-3300 átlagos személyautó teletankolására elég.

Mindent a tartályokról

Léteznek kutak, melyeknél az üzemanyagtartályok a föld fölött, szabadon állnak, más helyeken félig beássák őket, de a leggyakrabban teljesen a föld alá süllyesztik őket. Utóbbi megoldásnak számos előnye van, melyek közül a legfontosabb a biztonság. Egy föld alatti tartály az időjárástól és a fizikai behatásoktól is védett, emellett sokkal kevésbé tűzveszélyes, mint a föld fölötti megoldások. Természetesen hátránya is akad: nehezebb hozzáférni.

A földalatti tartályok legnagyobb ellensége természetesen a korrózió, mely korábban sok fejfájást okozott a kutasoknak. Egy elrozsdásodott, szivárgó tároló nem csak bevételkiesést jelent, de a környezetet is súlyosan károsíthatja. Éppen ezért a modern kutak korrózióálló tartályokat használnak, melyeknek három fő fajtája létezik. Vannak, melyek eleve korrózióálló anyagból – például üvegszálból –készülnek, mások alapanyaga korrózióálló bevonttal ellátott fém, ám még mindig léteznek csupasz fémtartályokat is. Ezek rozsdaállóságát katódvédelemmel biztosítják.

a1 Cobham Retail Station, UK 2017

Az üzemanyagtöltő állomások folyamatosan figyelik, hogy tartályaik nem szivárognak-e. Ez szimplafalú tartályoknál rendkívül egyszerűen történik: egy számítógépes rendszer folyamatosan számon tartja a tartályokban lévő üzemanyag elméleti mennyiségét, melyet összevet a tényleges mennyiséggel. Ha a két érték eltér, valószínű a szivárgás.

A manapság egyre gyakoribb duplafalú tartályoknál egészen más módszert használnak. Itt a tartály falának két rétege közötti űrt fagyálló folyadékkal töltik fel, melynek szintjét folyamatosan mérik. Ha a csökkenést tapasztalnak, szinte biztos a szivárgás, a rendszer pedig riadóztat. Ilyenkor sem kell azonban ökológiai katasztrófától tartani: a kutak alatt ugyanis vízzáró réteg található, mely megakadályozza a szivárgó üzemanyag talajba jutását.

A tartálytól az autóig

Tudjuk tehát, hogyan kerül a tartályba az üzemanyag, és megismerkedtünk magukkal a tartályokkal is. Most lássuk, hogyan jut el a benzin az autóig.

Az üzemanyagot elsőként ki kell szivattyúzni a tartályból, melyre többféle megoldás létezik. Egyes szivattyúk magában a tartályban, a kivezetőcsőbe építve végzik a dolgukat, míg mások kívül helyezkednek el. Ezekből az üzemanyag a kutak alatt húzódó bonyolult, duplafalú csőrendszerbe jut, melynek hossza – a töltőhelyek számától és a kút felépítésétől függően – száz méter körüli. Ezen csövek falát túlnyomású nitrogéngázzal töltik meg. Ha a nyomás esni kezd, valahol szivárgás lépett fel.

A kútoszlophoz érve már a célegyenesben vagyunk, ám ilyenkor is akad még munka bőven. Először is, le kell mérni a kiáramló üzemanyag mennyiségét, mely dugattyús mérőberendezésekkel történik. Ezekben 2-4 darab műanyag dugattyú található, melyek mozgásából nagyon pontosan kiszámítható a kiadott üzemanyag mennyisége. Az európai szabályok egyébként fél százalékos pontosságot követelnek meg.

PAP 9705

Innen az üzemanyag már a töltőpisztolyokba áramlik, melyek azonban szintén jóval összetettebbek annál, mint elsőre gondolnánk. Először is, a környezetvédelem és a robbanásveszély csökkentése érdekében a kiáramló üzemanyagpára elszívását itt is biztosítani kell, de a töltőpisztoly csőrében megbújó apró csövecske is nagyon fontos: megakadályozza, hogy az üzemanyag túlcsorduljon.

A töltőpisztolyban – legalább – két szelep szabályozza az üzemanyag folyását. A főszelepet a töltőpisztoly kezelője működteti, míg a biztonsági szelep csak akkor nyílik ki, ha az előbb említett apró csövön a pisztoly képes levegőt szívni. Amint az üzemanyagszint eléri a pisztoly csőrét, a levegőáramlás megszűnik, az így kialakult vákuum pedig bezárja a biztonsági szelepet.

Egy átlagos töltőpisztoly áteresztőképessége körülbelül 40 liter/perc, míg a nagy teljesítményű, kamionokhoz való változatoknál az érték akár 130 liter is lehet percenként.

Az oldalról ajánljuk

Brutálisan megdrágulnak az Audik, feljebb pozicionálják a márkát
  • Hírek

Brutálisan megdrágulnak az Audik, feljebb pozicionálják a márkát

Az Audi a jövőben inkább az eladott autók utáni haszonra, mintsem a darabszámra fókuszál majd.

február 16., 13:10
1300 lóerős, elektromos NASCAR koncepciót mutatott a Chevrolet
  • Hírek

1300 lóerős, elektromos NASCAR koncepciót mutatott a Chevrolet

Valódi versenyautó alapokkal rendelkezik.

február 16., 16:05
Lefagyott a sínekre tolt autós, el is kaszálta a vonat
  • Hírek

Lefagyott a sínekre tolt autós, el is kaszálta a vonat

Ennél kevés rosszabb megoldás létezik.

február 17., 06:08
Pompás prémium milliós taposóaknával
  • Tesztek

Pompás prémium milliós taposóaknávalHasználtteszt: Volvo XC70 – 2010.

Piszok kényelmes, prémium érzetű utazóautó a harmadik generációs Volvo XC70, de óriási taposóaknákat rejt magában.

február 16., 17:28
Egy ausztrál férfi feleségül vette a Fordját Valentin-napon
  • Hírek

Egy ausztrál férfi feleségül vette a Fordját Valentin-napon

Brisbane legnagyobb autórajongója imádja az 54 éves autóját.

február 16., 16:45
Ez a hatkerekű G-osztály lehetne a valaha volt legmenőbb pápamobil
  • Hírek

Ez a hatkerekű G-osztály lehetne a valaha volt legmenőbb pápamobil

A különleges terepjáró egyelőre csak digitális térben létezik, de nem lehetetlen, hogy a Carlex megépíti majd.

február 17., 06:08
Ennyibe kerül az elektromos autók kötelező szervize
  • Közélet

Ennyibe kerül az elektromos autók kötelező szervize

Népszerű tévhit, hogy a villanyautóknál nincs ilyen.

február 17., 06:08
Felismered ezeket a csodás, öreg autókat egy részletük alapján? Mutasd!
  • Belsőség

Felismered ezeket a csodás, öreg autókat egy részletük alapján? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel a Rétromobile veteránjait!

Most bebizonyíthatod, hogy nagyon vágod a különleges veteránokat: ismerd fel mindet! Előre szólunk, hogy nem lesz könnyű.

február 16., 15:40
Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók
  • Hírek

Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók

A Ferrari vezetősége szerencsére nem felejtette el, hogy a sikerért a munkásaik is keményen dolgoztak.

február 15., 08:55
Hétfőtől reszkethetnek a szabálytalankodók
  • Hírek

Hétfőtől reszkethetnek a szabálytalankodók

Hosszú ellenőrzésre készül a rendőrség: teherautók és buszok kerülnek fókuszba.

február 16., 07:12
A Forma–1 érdekes kísérlettel indítja a szezont, mi pedig ott leszünk, hogy beszámoljunk róla
  • Közélet

A Forma–1 érdekes kísérlettel indítja a szezont, mi pedig ott leszünk, hogy beszámoljunk róla

Nagy kérdés, milyen fogadtatásban részesül az F1 75 Live, de mi is itt leszünk a helyszínen, és első kézből számolunk be nektek a tapasztalatainkról!

február 16., 11:29
Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!
  • Hírek

Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!

A McLaren után a Williams is leleplezte idei Forma–1-es autóját.

február 15., 05:51
Egy jó autóra is lehet félmilliót költeni
  • Technika

Egy jó autóra is lehet félmilliót költeniMűhelyPRN: Ford Mondeo 2,0 TDCi – 2014.

A mai használtautópiac mértékadó középszere, a 2-3 milliós kategória egyik legpraktikusabb választása, ha kell a hely és a nyomaték. Költeni erre is kell.

február 15., 05:51
Kimaxolta a tahóságot a felelőtlen BMW-s (+ hülye taxis)
  • Hírek

Kimaxolta a tahóságot a felelőtlen BMW-s (+ hülye taxis)

Záróvonalon átlépve, hatalmas tempóval előzte a sort a kanyarodósávban, forgalommal szemben.

február 16., 10:19
Alig drágult a casco tavalyhoz képest
  • Sajtóközlemény

Alig drágult a casco tavalyhoz képest

Személygépkocsikra átlagosan 208 ezer forint volt az éves díj 2024-ben.

február 17., 10:40
Illegális, cseh szeméttelepen kötött ki az Audi Dakar-versenyautója
  • Hírek

Illegális, cseh szeméttelepen kötött ki az Audi Dakar-versenyautója

Méltatlanul szomorú véget ért a Dakar-ralit megjárt RS Q e-tron.

február 17., 07:50
Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!
  • Belsőség

Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!Válogatás a Népítélet hasznosabb feléből

Heti merítés világjáró Barkasszal, Izlandon tevékenykedő Mercivel és francia IFA-val.

február 15., 17:01
Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett
  • Közélet

Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett

Régen megszerzett tudásunkat felfrissíteni hasznos, főleg, ha egy modern, színes-szagos tananyag segít benne.

február 15., 16:01
Nem minden átverés, ami annak tűnik – Segítség, átvertek!
  • Közélet

Nem minden átverés, ami annak tűnik – Segítség, átvertek!

Vannak olyan hibák, amik kiszámíthatatlanul és hirtelen jönnek elő.

február 16., 07:12
Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén
  • Hírek

Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén

2024 már megszüntettek 1500 munkahelyet, de úgy néz ki, hogy ez nem volt elég.

február 15., 14:48
Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra
  • Hírek

Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra

Valami megfizethető és szórakoztató hétvégi autót szeretne látni a Dodge palettáján.

február 15., 13:28
Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron
  • Hírek

Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron

Nem volt jó ötlet nyári gumikon elindulni a csodás, C3-as Corvette-el nyári ilyen csúszós időben.

február 15., 09:59
Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?
  • Hírek

Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?

Defektet kapott, esetleg részeg volt, vagy valami teljesen más volt a probléma? Tippelj!

február 16., 07:12
Rejtélyesen ráz az Astra GSi
  • Autódoktor

Rejtélyesen ráz az Astra GSi

Kerekek kiegyensúlyozva, cserélve, télivel-nyárival is ugyanaz a helyzet. Mi lehet a gond?

február 15., 12:01
Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari
  • Hírek

Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari

Csúnyán elintézték a Ferrari F8 Spidert, a rendőrök mégis arra utasították a sofőrt, hogy hajtson fel a pályára. Az eset Los Angelesben történt.

február 15., 16:02
912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel
  • Hírek

912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel

A modell állítólag még idén a kereskedésekbe kerülhet.

február 15., 10:52
BMW Heart of Joy
  • Hírek

BMW Heart of Joy

február 17., 07:21
Kia EV4 előzetes
  • Hírek

Kia EV4 előzetes

február 17., 11:13