Minden autós tankolt már élete során, ám a benzinkutak működésével kevesen vannak tisztában. Bár a folyamat leegyszerűsítve valóban csupán annyi, hogy az üzemanyag a tartálykocsikból a benzinkút saját tárolóiba, onnan pedig a vásárlók autóiba kerül, az ördög itt is a részletekben rejlik.
![D CIM20100505007](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/5103/51036/510366/51036689_3890905_208e9916a4046faaf0d42fcc2fac8320_wm.jpg)
Érkezik a tartálykocsi
Kezdjük először is azzal, hogyan kerül a tartálykocsiból az üzemanyag a kút saját tartályaiba. Bár a folyamat egyszerűnek tűnhet, – és valóban az – számos olyan eleme van, melyre talán nem is gondolnánk.
Miután a tartálykocsi beállt a kútra, elsőként egy vékony vezeték segítségével leföldelik, hogy még véletlenül se keletkezzenek elektrosztatikus kisülések a lefejtés során. Ha ez megvan, jöhet a benzingőz elvezető cső csatlakoztatása, melyen keresztül a tartályban rekedt üzemanyagpára visszajut a tartálykocsiba, aztán pedig a finomítóba. Erre a benzingőz környezetkárosító és tűzveszélyes mivolta miatt van szükség. Az üzemanyagcső csatlakoztatása csak ezután következik, majd megkezdődik a lefejtés.
Mivel az üzemanyag a hőmérséklettől függően tágul és párolog, a kút tartályait csak körülbelül 95-98 százalékig szabad tölteni. Hogy efölé sose nőjön az üzemanyag szint, a tartályokat többféle túltöltésvédelemmel látják el. Egy szelep az üzemanyagszint emelkedésével mechanikusan zárja le a betöltőnyílást, míg egy másik a kiáramló benzingőz útját állja el, egy harmadik pedig szenzorok segítségével riasztja a tartálykocsi kezelőjét.
Egy üzemanyagtöltő állomás teljes kapacitása elsősorban a várható forgalomtól függ, így erősen változó lehet. Egy átlagos amerikai benzinkút körülbelül 115 000 és 150 000 liter közötti üzemanyag mennyiséget képes tárolni. Ez körülbelül 2500-3300 átlagos személyautó teletankolására elég.
Mindent a tartályokról
Léteznek kutak, melyeknél az üzemanyagtartályok a föld fölött, szabadon állnak, más helyeken félig beássák őket, de a leggyakrabban teljesen a föld alá süllyesztik őket. Utóbbi megoldásnak számos előnye van, melyek közül a legfontosabb a biztonság. Egy föld alatti tartály az időjárástól és a fizikai behatásoktól is védett, emellett sokkal kevésbé tűzveszélyes, mint a föld fölötti megoldások. Természetesen hátránya is akad: nehezebb hozzáférni.
A földalatti tartályok legnagyobb ellensége természetesen a korrózió, mely korábban sok fejfájást okozott a kutasoknak. Egy elrozsdásodott, szivárgó tároló nem csak bevételkiesést jelent, de a környezetet is súlyosan károsíthatja. Éppen ezért a modern kutak korrózióálló tartályokat használnak, melyeknek három fő fajtája létezik. Vannak, melyek eleve korrózióálló anyagból – például üvegszálból –készülnek, mások alapanyaga korrózióálló bevonttal ellátott fém, ám még mindig léteznek csupasz fémtartályokat is. Ezek rozsdaállóságát katódvédelemmel biztosítják.
![a1 Cobham Retail Station, UK 2017](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/5103/51036/510367/51036763_3890911_15b9bedc2122b107dd186fdec495c316_wm.jpg)
Az üzemanyagtöltő állomások folyamatosan figyelik, hogy tartályaik nem szivárognak-e. Ez szimplafalú tartályoknál rendkívül egyszerűen történik: egy számítógépes rendszer folyamatosan számon tartja a tartályokban lévő üzemanyag elméleti mennyiségét, melyet összevet a tényleges mennyiséggel. Ha a két érték eltér, valószínű a szivárgás.
A manapság egyre gyakoribb duplafalú tartályoknál egészen más módszert használnak. Itt a tartály falának két rétege közötti űrt fagyálló folyadékkal töltik fel, melynek szintjét folyamatosan mérik. Ha a csökkenést tapasztalnak, szinte biztos a szivárgás, a rendszer pedig riadóztat. Ilyenkor sem kell azonban ökológiai katasztrófától tartani: a kutak alatt ugyanis vízzáró réteg található, mely megakadályozza a szivárgó üzemanyag talajba jutását.
A tartálytól az autóig
Tudjuk tehát, hogyan kerül a tartályba az üzemanyag, és megismerkedtünk magukkal a tartályokkal is. Most lássuk, hogyan jut el a benzin az autóig.
Az üzemanyagot elsőként ki kell szivattyúzni a tartályból, melyre többféle megoldás létezik. Egyes szivattyúk magában a tartályban, a kivezetőcsőbe építve végzik a dolgukat, míg mások kívül helyezkednek el. Ezekből az üzemanyag a kutak alatt húzódó bonyolult, duplafalú csőrendszerbe jut, melynek hossza – a töltőhelyek számától és a kút felépítésétől függően – száz méter körüli. Ezen csövek falát túlnyomású nitrogéngázzal töltik meg. Ha a nyomás esni kezd, valahol szivárgás lépett fel.
A kútoszlophoz érve már a célegyenesben vagyunk, ám ilyenkor is akad még munka bőven. Először is, le kell mérni a kiáramló üzemanyag mennyiségét, mely dugattyús mérőberendezésekkel történik. Ezekben 2-4 darab műanyag dugattyú található, melyek mozgásából nagyon pontosan kiszámítható a kiadott üzemanyag mennyisége. Az európai szabályok egyébként fél százalékos pontosságot követelnek meg.
![PAP 9705](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/5103/51036/510367/51036781_3890913_16c7f82ebbe8b28466cbaf53f42ff9d2_wm.jpg)
Innen az üzemanyag már a töltőpisztolyokba áramlik, melyek azonban szintén jóval összetettebbek annál, mint elsőre gondolnánk. Először is, a környezetvédelem és a robbanásveszély csökkentése érdekében a kiáramló üzemanyagpára elszívását itt is biztosítani kell, de a töltőpisztoly csőrében megbújó apró csövecske is nagyon fontos: megakadályozza, hogy az üzemanyag túlcsorduljon.
A töltőpisztolyban – legalább – két szelep szabályozza az üzemanyag folyását. A főszelepet a töltőpisztoly kezelője működteti, míg a biztonsági szelep csak akkor nyílik ki, ha az előbb említett apró csövön a pisztoly képes levegőt szívni. Amint az üzemanyagszint eléri a pisztoly csőrét, a levegőáramlás megszűnik, az így kialakult vákuum pedig bezárja a biztonsági szelepet.
Egy átlagos töltőpisztoly áteresztőképessége körülbelül 40 liter/perc, míg a nagy teljesítményű, kamionokhoz való változatoknál az érték akár 130 liter is lehet percenként.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=.F6V77.CUXd7e6SwcJgR4tWZDtwZl4NSsiZfOcIf2EX.Y7&stparam=tjelhuikdz&fastid=aumijhfnbtbmqgewualcpenwfokb&nc=0)
Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Brutálisan megdrágulnak az Audik, feljebb pozicionálják a márkát
Az Audi a jövőben inkább az eladott autók utáni haszonra, mintsem a darabszámra fókuszál majd.
- Hírek
1300 lóerős, elektromos NASCAR koncepciót mutatott a Chevrolet
Valódi versenyautó alapokkal rendelkezik.
- Hírek
Lefagyott a sínekre tolt autós, el is kaszálta a vonat
Ennél kevés rosszabb megoldás létezik.
- Tesztek
Pompás prémium milliós taposóaknávalHasználtteszt: Volvo XC70 – 2010.
Piszok kényelmes, prémium érzetű utazóautó a harmadik generációs Volvo XC70, de óriási taposóaknákat rejt magában.
- Hírek
Egy ausztrál férfi feleségül vette a Fordját Valentin-napon
Brisbane legnagyobb autórajongója imádja az 54 éves autóját.
- Hírek
Ez a hatkerekű G-osztály lehetne a valaha volt legmenőbb pápamobil
A különleges terepjáró egyelőre csak digitális térben létezik, de nem lehetetlen, hogy a Carlex megépíti majd.
- Közélet
Ennyibe kerül az elektromos autók kötelező szervize
Népszerű tévhit, hogy a villanyautóknál nincs ilyen.
- Belsőség
Felismered ezeket a csodás, öreg autókat egy részletük alapján? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel a Rétromobile veteránjait!
Most bebizonyíthatod, hogy nagyon vágod a különleges veteránokat: ismerd fel mindet! Előre szólunk, hogy nem lesz könnyű.
- Hírek
Baleset történt az M0-n Csömör térségében, lassan 10 kilométeres a dugó
Aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók
A Ferrari vezetősége szerencsére nem felejtette el, hogy a sikerért a munkásaik is keményen dolgoztak.
- Hírek
Hétfőtől reszkethetnek a szabálytalankodók
Hosszú ellenőrzésre készül a rendőrség: teherautók és buszok kerülnek fókuszba.
- Közélet
A Forma–1 érdekes kísérlettel indítja a szezont, mi pedig ott leszünk, hogy beszámoljunk róla
Nagy kérdés, milyen fogadtatásban részesül az F1 75 Live, de mi is itt leszünk a helyszínen, és első kézből számolunk be nektek a tapasztalatainkról!
- Hírek
Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!
A McLaren után a Williams is leleplezte idei Forma–1-es autóját.
- Technika
Egy jó autóra is lehet félmilliót költeniMűhelyPRN: Ford Mondeo 2,0 TDCi – 2014.
A mai használtautópiac mértékadó középszere, a 2-3 milliós kategória egyik legpraktikusabb választása, ha kell a hely és a nyomaték. Költeni erre is kell.
- Hírek
Kimaxolta a tahóságot a felelőtlen BMW-s (+ hülye taxis)
Záróvonalon átlépve, hatalmas tempóval előzte a sort a kanyarodósávban, forgalommal szemben.
- Sajtóközlemény
Alig drágult a casco tavalyhoz képest
Személygépkocsikra átlagosan 208 ezer forint volt az éves díj 2024-ben.
- Hírek
Illegális, cseh szeméttelepen kötött ki az Audi Dakar-versenyautója
Méltatlanul szomorú véget ért a Dakar-ralit megjárt RS Q e-tron.
- Belsőség
Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!Válogatás a Népítélet hasznosabb feléből
Heti merítés világjáró Barkasszal, Izlandon tevékenykedő Mercivel és francia IFA-val.
- Közélet
Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett
Régen megszerzett tudásunkat felfrissíteni hasznos, főleg, ha egy modern, színes-szagos tananyag segít benne.
- Közélet
Nem minden átverés, ami annak tűnik – Segítség, átvertek!
Vannak olyan hibák, amik kiszámíthatatlanul és hirtelen jönnek elő.
- Hírek
Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén
2024 már megszüntettek 1500 munkahelyet, de úgy néz ki, hogy ez nem volt elég.
- Hírek
Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra
Valami megfizethető és szórakoztató hétvégi autót szeretne látni a Dodge palettáján.
- Hírek
Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron
Nem volt jó ötlet nyári gumikon elindulni a csodás, C3-as Corvette-el nyári ilyen csúszós időben.
- Hírek
Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?
Defektet kapott, esetleg részeg volt, vagy valami teljesen más volt a probléma? Tippelj!
- Autódoktor
Rejtélyesen ráz az Astra GSi
Kerekek kiegyensúlyozva, cserélve, télivel-nyárival is ugyanaz a helyzet. Mi lehet a gond?
- Hírek
Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari
Csúnyán elintézték a Ferrari F8 Spidert, a rendőrök mégis arra utasították a sofőrt, hogy hajtson fel a pályára. Az eset Los Angelesben történt.
- Hírek
912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel
A modell állítólag még idén a kereskedésekbe kerülhet.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=.F6V77.CUXd7e6SwcJgR4tWZDtwZl4NSsiZfOcIf2EX.Y7&stparam=qnkkeoffsg&fastid=gddroiqaiqiamjlmscalsogvrrkh&nc=0)