- Magazin
- Technika
- badge engineering
- general motors
- daewoo
- lotus
- lancia
- márkajelzés
- lotus elan m100
- bertone freeclimber
- bertone
- chrysler 300
- lancia thema
- mercedes-benz x-osztály
Átcímkézett autók közös kondérból I.
Az angol badge engineering kifejezés arra utal, mikor az autógyártók a drága és időigényes fejlesztés helyett egyszerűen átemelnek egy-egy platformot, vagy akár egy komplett modellt is egy másik márkától. A végeredmény hol szomorú, hol meglepő, ám akár még logikus is lehet.
Szigorúan mérve a badge engineering az arcátlan átcímkézésről szól, bár én ide sorolom a kicsit több belefektetett munkát igénylő platform-plasztikázást is, hiszen technikailag egy iskola. Részvényhányadok jobbra-balra, összefogás a konkurensekkel, magasabb profit, boldog könyvelési osztály. A vásárló pedig csak nézi az újnak mondott terméket. Hiszen mintha látta volna már valahol, egy másik emblémával? Bárhogy is, ez garantáltan más!
Nem ismerős ez valahonnan?
Az új Mitsubishi Colt egy remek kisautó, sok kiváló tulajdonsággal, joggal lehet rá büszke a...
A következő lista messze nem teljes. Folytatását tervezem, a most felsorolt kilenc autó létezése viszont más-más okokból szórakoztat. Vágjunk hát bele, mint 1985-ben a Mitsubishi acéljába a semmiből felépülő maláj autóipar!
Dodge/Plymouth/Chrysler Conquest = Mitsubishi Starion

Na, ezen aztán dolgoztak a jogi osztályok mind a japán, mind az amerikai oldalon. Úgy indult, hogy a Mitsubishi szeretett volna betörni az Egyesült Államok piacára, ahogy hamarosan épp a spanyol Cupra is tervezi a Volkswagenen belül.
A Cupra 15 évvel fiatalabb embereket ér el, mint a Volkswagen Csoport átlaga
Már profitot is termel, pedig csak öt éve indult külön márkaként. A főnökkel, Wayne Griffiths-szel beszélgettem Münchenben.
Az anyagilag gyengélkedő Chryslernek szüksége lett az olcsó elsőkerék-hajtású japán platformokra a gazdaságos motorokkal, így miután 1971-ben megvette az aprónak számító Mitsubishi részvényeinek 15 százalékát, elindult a Galant amerikai forgalmazása Dodge Colt, majd Dodge Challenger és Plymouth Sapporo márkajelzéssel. Igen, a harmadik-generációs Mitsubishi Galant Σ kétajtós verziója volt Dodge Challenger is, 1978 és 1980 között.
A sokkal menőbb, már szögletes formatervű Mitsubishi Starionból úgy lett előbb Dodge, majd Plymouth és Chrysler Conquest is, hogy a japánok csak abban az esetben árulhatták autóikat a tengerentúlon, ha azokból megfelelő mennyiségűt a Chrysler is felhasználhatott. Sőt, a kvóta szerint a Chryslernek egészen 1990-ig vétójoga is volt azzal kapcsolatban, hogy a Mitsubishi milyen típusait importálhatta az Egyesült Államokba.
Triumph Acclaim = Honda Ballade
Az önhibájából haldokló brit autóipar, azon belül is a hírhedt British Leyland a Honda-alapú Acclaim 1981-es bevezetésével nyírta ki az 1923-óta már autókat is gyártó Triumph márkát, mely a Rover széthullása óta a BMW tulajdona.
A Honda Ballade gyakorlatilag egy magasan felszerelt Civic volt, a Triumph Acclaim pedig az első japán autó, melyet az Európai Unió elődjének tekinthető Európai Gazdasági Közösség területén gyártottak. Vagyis Angliában.
Az Acclaim minősége jobb volt, mint a korábbi Triumph szedánoké, ám japán eredete miatt sosem harapott rá eléggé a közönség. A BL ráadásul hamar le is söpörte az asztalról, hiszen 1984-re kész lett a következő generációs Honda-alapokra épített Rover 200. Érdekesség, hogy 36 évnyi folyamatos termelés után a Honda a Brexit miatt 2021 nyarán végleg bezárta brit gyárát, ezzel felfüggesztve modelljeinek európai gyártását.
Daewoo Racer/Pontiac LeMans = Opel Kadett E
Vastag könyveket írtak már a General Motors átcímkézési képességeiről, illetve azokról a technikai szinergiákról, amiket az amerikai óriás Európában az Opel és a Vauxhall, majd később a Saab segítségével, Dél-Koreában pedig a Daewoo Motors kapacitásait kiaknázva ért el.
A General Motors T80-platformot 1979-ben az Opel vezette be, konkrétan a D Kadett formájában. Ez volt a GM olcsó elsőkerék-hajtású csodafegyvere, amiből Amerikában aztán a J-platform is lett. Egyaránt működött Ausztráliában, Afrikában, Ázsiában és Dél-Amerikában, míg Európában nagyot ment Vauxhall Astraként is. Mire a németeknél bemutatták a Kadett E-t, már felkészült Dél-Korea is, hiszen a Daewoo Motors 1972 és 1996 között mindent a General Motors tudására épített.
Az hát nem meglepő, hogy a Daewoo idővel megkapta az Európában már nem használt Kadett gyártási jogát is, hogy 1986-ban útjára indulhasson a koreai LeMans. Ami jóval sokkolóbb, hogy a General Motors képes volt Amerikában is árulni nagyjából ugyanezt az autót, ráadásul a Pontiac márkanév alatt. Az 1993-as végszóval a hatodik generációs Pontiac LeMans egyben az utolsó is lett, a szégyenérzet pedig már harminc éve tart.
Saab 9-2X = Subaru Impreza
Bár mostanában a Toyota bábáskodik a Subaru felett, néhány évtizeddel ezelőtt még a Nissan volt a főnök, ami egészen addig tartott, míg 1999-ben képbe nem került a Renault. A Nissan Subaru részvényei ekkor vándoroltak a General Motorshoz, a GM pedig nem vacakolt sokat, hiszen egyetlen pillanatig sem volt konkrét fogalma arról, mit is kezdjen skandináv prémium márkájával, vagyis a Saabbal. Azon túl persze, hogy spóroljon rajta, majd kivéreztesse.
A Saab modelljeit keresték a nyugati fizetésből élő pedagógusok, építészek és más progresszív értelmiségiek, ám az Egyesült Államok északi államaiba jött a megbízható összkerékhajtás is. Ilyenje pedig az Audi mellett a Subarunak volt, így a GM új modell fejlesztése helyett egyszerűen átcímkézte az Impreza kombit, majd mellécsapta a Saab első SUV-ját, a szintén az amerikai piacra gyártott 9-7X-et. Ez a GM platformjára épült Ohio-ban, így semmi köze nem volt Trollhättanhez. Mire 2006-ban kifutott a 9-2X, a GM is kiszállt a Subaruból.
Lancia Thema = Chrysler 300
Személy szerint minden Chrysler-alapú Lanciának tudok örülni azóta is, hiszen többek közt ezeknek, illetve az olasz piacon továbbra is sikeres Ypsilonnak köszönhető, hogy a Lanciának van jövője. Méghozzá egész komoly, ha lehet hinni az álmodozásnak.
Mint prémium szedán, a Thema sosem számított sikertörténetnek, de az opcionálisan Ferrari-motorosként is ismert, Fiat/Alfa Romeo/Saab-platformos Giorgetto Giugiaro generáció után kevesen számítottak arra, hogy a 2011 és 2014 közötti periódust a Lancia az amerikai bérautós cégek kedvencével, a középszerűség bástyájával, a Chrysler 300-zal oldja majd meg. Ugye, milyen furfangos volt már a Stellantis-elődje, a Fiat-Chrysler is?
RIP Sergio Marchionne, viva la Lancia!
Mercedes-Benz X-osztály = Nissan Navara
Ki ne szeretett volna egy rendes, létravázas japán pickupot a Mercedes-Benz motorjaival, plusz a nagy csillaggal a hűtőrácson? A Nissan Navara ráadásul sosem kapott V6-os csúcsmodellt. A Daimler összeborult hát a Renault-Nissan-Mitsubishi trióval, az ebből született X-osztály pedig három évig bírta a piacon, akkora sikertörténetnek bizonyult.
Nincs abban semmi furcsa, hogy a haszongépjárművek fejlesztéseit közösen akarják végezni a gyártók. Még abban sincs, ha valaki esetleg újrahasznosítja a Nissan Navara technológiáját.
Európában viszont a luxuspickup műfaja még kiforratlan, a meglévő igényeket pedig lefedi a Volkswagen és a Ford kínálata. Más kérdés, hogy nem a Mercedes az egyetlen, akit vonz a szegmens, hiszen egy ideje a BMW is töri a fejét rajta. Egyszer mégiscsak az övék volt a Land Rover is...
Dodge Hornet = Alfa Romeo Tonale
A pletykák szerint az Alfa Romeo Tonale kizárólag az olaszok játékszere lett volna. Csakhogy a Stellantis nem így működik, az amerikaiak pedig nem vacakoltak sokat, hanem egyszerűen lenyúlták az egész Alfa-fejlesztést a Dodge Hornet kedvéért. Sok munkájuk nem volt vele, ha pedig tényleg ilyen könnyen kijátszották az Alfa csapatát, innentől kezdve győzzön a jobb!
A jó hír, hogy az új Milano ellenére az Alfa Romeo nem kizárólag crossoverek gyártásában látja a jövőjét, így míg a Dodge kitalálja, mi lehet a Charger és a Challenger utódja, az Alfa keményen dolgozik az új, immár elektromos Giulián is.
Bertone Freeclimber = Daihatsu Rugger/Rocky/Taft
Ha te vagy a Bertone, és még egyáltalán nem mentél csődbe, ám erősen fogynak a nagy autógyártók régen stabilnak számító megrendelései, ugyan mit csinálsz? Emlékszel rá, hogy te tervezted át a második generációs Daihatsu Ruggert, ezért pedig megteheted, hogy saját márkanéven is piacra dobod a terepjárót, ráadásul BMW motorokkal.
Néhány szélesítés, jobb beltér, Fiat 131 Supermirafiori/VW Golf 2 lámpák. Egyszer láttam egy szakadt Bertone Freeclimbert a Gellért-hegyen, igazán őrületes délután volt. És ha ezek után azt mondom, hogy a Daihatsu Rocky létezett Toyota Blizzardként is? A lehetőségek valós tárháza, mindenre készen.
Bónusz: Kia Elan = Lotus Elan M100
Az 1989-ben bemutatott Lotus Elan M100 hatalmas tévedésnek bizonyult, hiszen a magas gyártási költéségek mellé elsőkerék-hajtást is kapott az Isuzu motorja és váltója alá. Hogy történhetett mindez? Természetesen úgy, hogy a Lotust 1986-ban megvette a General Motors, ez pedig tudjuk, hová vezet. Ennek ellenére az Isuzu már 1972-ben összeboltolt az amerikaiakkal.
A Kia Elan a brit gyártósorok eladása után indult útjára, az angol eredetin használt Alpine GTA hátsólámpák helyett a koreai márka saját megoldásával. A Kia Motors nem tartott igényt az Isuzu később turbósított 1.6-os négyhengeresére, így a Kia Elant a Mazdától szerzett 149-lóerős 1.8-as szívómotorral szerelték. Ebben annyi a csavar, hogy a Lotus Elan legnagyobb ellenfelének pont a hátul hajtó és elérhető árú Mazda MX-5 bizonyult.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Visszatér a Yugo
Már egy koncepciójuk is van, amiből két év múlva kész autó lehet.
- Hírek
Brutális összegért kelhet el a legkeményebb Subaru Impreza
A limitált Prodrive P25 az Impreza 22B modern átirata, és most eladó az egyik.
- Hírek
Mekkora autó kell a nyugdíjasoknak? Kimatekozták a németek
Kellenek a gombok is.
- Hírek
Felborult egy 165 tonnás szerelvény egy franciaországi hídon
Ijesztő lehet, amikor több mint száz tonna elkezd borulni.
- Hírek
Bő 2 millával megnyesték a Tesla Cybertruck árát
A gond azzal van, hogy a 2024-ben gyártott modellekre nem vonatkozik adókedvezmény.
- Hírek
Rossz ötlet: kamionnal tolatott az autóúton
A kamionos elrontotta a lehajtót, ezért úgy gondolta, hogy az a legjobb, ha visszatolat.
- Közélet
Messziről tolató szomszéd, utólag azt mond, amit akarEzért hívj rendőrt a legkisebb koccanásnál is
Olvasónk teljes kártérítést követel, a biztosító viszont csak a felét fizetné. Kinek van igaza?
- Hírek
2027-ben érkezhetnek a BYD szilárdtest-akkumulátoros autói
Az évtized végére már az olcsóbb villanyautók is ilyennel lesznek felszerelve.
- Hírek
Gond lehet a biztonsági övekkel: 41 ezer Toyotát és Lexust hívnak vissza
A Toyota Camry, a Lexus NX és Lexus RX több változatát is visszahívják. Európában eladott autókat nem érint a probléma.
- Olajdoktor
Gázos autóba tényleg másfajta olaj kell?
Másképp: marketing bullshit-e az LPG specifikus olaj?
- Hírek
Egy méter mély jégbe fagyott egy halom autó Detroitban
Egy 1,4 méter átmérőjű fővezeték tört el.
- Hírek
Koreai riválist kap a Volkswagen ID.Buzz
A Kia PV5 külső megjelenése szinte alig változott a koncepciautóéhoz képest.
- Hírek
Itt az új KRESZ tervezete: 140-es autópályák, cipzárelv, kötelező tompított
A kormány által bemutatott tervezetet márciusban láthatjuk.
- Szerelem
Top10: Stabilan drága örökzöldek
Hol tart a hosszú ideje megfizethetetlennek látszó típusok ára manapság?
- Hírek
Drámai változások jöhetnek áprilisban
Trumpnál a 10 százalék egyenlő 25 százalékkal.
- Hírek
A restomod Maserati Shamal is egy aranyárú furcsa szépség
Összesen 33 darab készül belőle.
- Hírek
Tudod, ki őrültebb a szerelemnél? A gyorshajtó BMW-s!
Valentin-napon mértek be egy extrém tempóval verető BMW-t és egy Skodát.
- Hírek
El kell búcsúznunk a legkisebb Mazdától
Az európai és az angol piacról is kivonják.
- Nepperűző
Ötven pluszos párnak megbízható autót elsősorban ingázásra
Napi 15-20 kilométerre kellene. Fontos az alacsony szervizigény, a jó fogyasztás és a magas üléspozíció.
- Hírek
Apró sérüléstől vált vezethetetlenné egy Rivian R1S Amerikában
Látszólag csak egy karc és egy repedés volt az autón, mégsem lehetett vele menni.
- Hírek
BYD: A kínai elektromos autók három-öt évvel járnak mindenki előtt
Azt is kimatekozták, miért nem kell tartaniuk a konkurenciától.
