2024.01.07. 11:56

Az angol badge engineering kifejezés arra utal, mikor az autógyártók a drága és időigényes fejlesztés helyett egyszerűen átemelnek egy-egy platformot, vagy akár egy komplett modellt is egy másik márkától. A végeredmény hol szomorú, hol meglepő, ám akár még logikus is lehet.

Szigorúan mérve a badge engineering az arcátlan átcímkézésről szól, bár én ide sorolom a kicsit több belefektetett munkát igénylő platform-plasztikázást is, hiszen technikailag egy iskola. Részvényhányadok jobbra-balra, összefogás a konkurensekkel, magasabb profit, boldog könyvelési osztály. A vásárló pedig csak nézi az újnak mondott terméket. Hiszen mintha látta volna már valahol, egy másik emblémával? Bárhogy is, ez garantáltan más!

Kapcsolódó
Nem ismerős ez valahonnan?

Nem ismerős ez valahonnan?

Az új Mitsubishi Colt egy remek kisautó, sok kiváló tulajdonsággal, joggal lehet rá büszke a...

A következő lista messze nem teljes. Folytatását tervezem, a most felsorolt kilenc autó létezése viszont más-más okokból szórakoztat. Vágjunk hát bele, mint 1985-ben a Mitsubishi acéljába a semmiből felépülő maláj autóipar!

Dodge/Plymouth/Chrysler Conquest = Mitsubishi Starion

Na, ezen aztán dolgoztak a jogi osztályok mind a japán, mind az amerikai oldalon. Úgy indult, hogy a Mitsubishi szeretett volna betörni az Egyesült Államok piacára, ahogy hamarosan épp a spanyol Cupra is tervezi a Volkswagenen belül.

Kapcsolódó
A Cupra 15 évvel fiatalabb embereket ér el, mint a Volkswagen Csoport átlaga

A Cupra 15 évvel fiatalabb embereket ér el, mint a Volkswagen Csoport átlaga

Már profitot is termel, pedig csak öt éve indult külön márkaként. A főnökkel, Wayne Griffiths-szel beszélgettem Münchenben.

Az anyagilag gyengélkedő Chryslernek szüksége lett az olcsó elsőkerék-hajtású japán platformokra a gazdaságos motorokkal, így miután 1971-ben megvette az aprónak számító Mitsubishi részvényeinek 15 százalékát, elindult a Galant amerikai forgalmazása Dodge Colt, majd Dodge Challenger és Plymouth Sapporo márkajelzéssel. Igen, a harmadik-generációs Mitsubishi Galant Σ kétajtós verziója volt Dodge Challenger is, 1978 és 1980 között.

A sokkal menőbb, már szögletes formatervű Mitsubishi Starionból úgy lett előbb Dodge, majd Plymouth és Chrysler Conquest is, hogy a japánok csak abban az esetben árulhatták autóikat a tengerentúlon, ha azokból megfelelő mennyiségűt a Chrysler is felhasználhatott. Sőt, a kvóta szerint a Chryslernek egészen 1990-ig vétójoga is volt azzal kapcsolatban, hogy a Mitsubishi milyen típusait importálhatta az Egyesült Államokba.

Triumph Acclaim = Honda Ballade

Az önhibájából haldokló brit autóipar, azon belül is a hírhedt British Leyland a Honda-alapú Acclaim 1981-es bevezetésével nyírta ki az 1923-óta már autókat is gyártó Triumph márkát, mely a Rover széthullása óta a BMW tulajdona.

A Honda Ballade gyakorlatilag egy magasan felszerelt Civic volt, a Triumph Acclaim pedig az első japán autó, melyet az Európai Unió elődjének tekinthető Európai Gazdasági Közösség területén gyártottak. Vagyis Angliában.

Az Acclaim minősége jobb volt, mint a korábbi Triumph szedánoké, ám japán eredete miatt sosem harapott rá eléggé a közönség. A BL ráadásul hamar le is söpörte az asztalról, hiszen 1984-re kész lett a következő generációs Honda-alapokra épített Rover 200. Érdekesség, hogy 36 évnyi folyamatos termelés után a Honda a Brexit miatt 2021 nyarán végleg bezárta brit gyárát, ezzel felfüggesztve modelljeinek európai gyártását.

Daewoo Racer/Pontiac LeMans = Opel Kadett E

Vastag könyveket írtak már a General Motors átcímkézési képességeiről, illetve azokról a technikai szinergiákról, amiket az amerikai óriás Európában az Opel és a Vauxhall, majd később a Saab segítségével, Dél-Koreában pedig a Daewoo Motors kapacitásait kiaknázva ért el.

A General Motors T80-platformot 1979-ben az Opel vezette be, konkrétan a D Kadett formájában. Ez volt a GM olcsó elsőkerék-hajtású csodafegyvere, amiből Amerikában aztán a J-platform is lett. Egyaránt működött Ausztráliában, Afrikában, Ázsiában és Dél-Amerikában, míg Európában nagyot ment Vauxhall Astraként is. Mire a németeknél bemutatták a Kadett E-t, már felkészült Dél-Korea is, hiszen a Daewoo Motors 1972 és 1996 között mindent a General Motors tudására épített.

Az hát nem meglepő, hogy a Daewoo idővel megkapta az Európában már nem használt Kadett gyártási jogát is, hogy 1986-ban útjára indulhasson a koreai LeMans. Ami jóval sokkolóbb, hogy a General Motors képes volt Amerikában is árulni nagyjából ugyanezt az autót, ráadásul a Pontiac márkanév alatt. Az 1993-as végszóval a hatodik generációs Pontiac LeMans egyben az utolsó is lett, a szégyenérzet pedig már harminc éve tart.

 Saab 9-2X = Subaru Impreza

Bár mostanában a Toyota bábáskodik a Subaru felett, néhány évtizeddel ezelőtt még a Nissan volt a főnök, ami egészen addig tartott, míg 1999-ben képbe nem  került a Renault. A Nissan Subaru részvényei ekkor vándoroltak a General Motorshoz, a GM pedig nem vacakolt sokat, hiszen egyetlen pillanatig sem volt konkrét fogalma arról, mit is kezdjen skandináv prémium márkájával, vagyis a Saabbal. Azon túl persze, hogy spóroljon rajta, majd kivéreztesse.

A Saab modelljeit keresték a nyugati fizetésből élő pedagógusok, építészek és más progresszív értelmiségiek, ám az Egyesült Államok északi államaiba jött a megbízható összkerékhajtás is. Ilyenje pedig az Audi mellett a Subarunak volt, így a GM új modell fejlesztése helyett egyszerűen átcímkézte az Impreza kombit, majd mellécsapta a Saab első SUV-ját, a szintén az amerikai piacra gyártott 9-7X-et. Ez a GM platformjára épült Ohio-ban, így semmi köze nem volt Trollhättanhez. Mire 2006-ban kifutott a 9-2X, a GM is kiszállt a Subaruból.

Lancia Thema = Chrysler 300

Személy szerint minden Chrysler-alapú Lanciának tudok örülni azóta is, hiszen többek közt ezeknek, illetve az olasz piacon továbbra is sikeres Ypsilonnak köszönhető, hogy a Lanciának van jövője. Méghozzá egész komoly, ha lehet hinni az álmodozásnak.

Mint prémium szedán, a Thema sosem számított sikertörténetnek, de az opcionálisan Ferrari-motorosként is ismert, Fiat/Alfa Romeo/Saab-platformos Giorgetto Giugiaro generáció után kevesen számítottak arra, hogy a 2011 és 2014 közötti periódust a Lancia az amerikai bérautós cégek kedvencével, a középszerűség bástyájával, a Chrysler 300-zal oldja majd meg. Ugye, milyen furfangos volt már a Stellantis-elődje, a Fiat-Chrysler is?

RIP Sergio Marchionne, viva la Lancia!

Mercedes-Benz X-osztály = Nissan Navara

Ki ne szeretett volna egy rendes, létravázas japán pickupot a Mercedes-Benz motorjaival, plusz a nagy csillaggal a hűtőrácson? A Nissan Navara ráadásul sosem kapott V6-os csúcsmodellt. A Daimler összeborult hát a Renault-Nissan-Mitsubishi trióval, az ebből született X-osztály pedig három évig bírta a piacon, akkora sikertörténetnek bizonyult. 

Nincs abban semmi furcsa, hogy a haszongépjárművek fejlesztéseit közösen akarják végezni a gyártók. Még abban sincs, ha valaki esetleg újrahasznosítja a Nissan Navara technológiáját.

Európában viszont a luxuspickup műfaja még kiforratlan, a meglévő igényeket pedig lefedi a Volkswagen és a Ford kínálata. Más kérdés, hogy nem a Mercedes az egyetlen, akit vonz a szegmens, hiszen egy ideje a BMW is töri a fejét rajta. Egyszer mégiscsak az övék volt a Land Rover is...

Dodge Hornet = Alfa Romeo Tonale

A pletykák szerint az Alfa Romeo Tonale kizárólag az olaszok játékszere lett volna. Csakhogy a Stellantis nem így működik, az amerikaiak pedig nem vacakoltak sokat, hanem egyszerűen lenyúlták az egész Alfa-fejlesztést a Dodge Hornet kedvéért. Sok munkájuk nem volt vele, ha pedig tényleg ilyen könnyen kijátszották az Alfa csapatát, innentől kezdve győzzön a jobb!

A jó hír, hogy az új Milano ellenére az Alfa Romeo nem kizárólag crossoverek gyártásában látja a jövőjét, így míg a Dodge kitalálja, mi lehet a Charger és a Challenger utódja, az Alfa keményen dolgozik az új, immár elektromos Giulián is.

Bertone Freeclimber = Daihatsu Rugger/Rocky/Taft

Ha te vagy a Bertone, és még egyáltalán nem mentél csődbe, ám erősen fogynak a nagy autógyártók régen stabilnak számító megrendelései, ugyan mit csinálsz? Emlékszel rá, hogy te tervezted át a második generációs Daihatsu Ruggert, ezért pedig megteheted, hogy saját márkanéven is piacra dobod a terepjárót, ráadásul BMW motorokkal.

Néhány szélesítés, jobb beltér, Fiat 131 Supermirafiori/VW Golf 2 lámpák. Egyszer láttam egy szakadt Bertone Freeclimbert a Gellért-hegyen, igazán őrületes délután volt. És ha ezek után azt mondom, hogy a Daihatsu Rocky létezett Toyota Blizzardként is? A lehetőségek valós tárháza, mindenre készen.

Bónusz: Kia Elan = Lotus Elan M100

Az 1989-ben bemutatott Lotus Elan M100 hatalmas tévedésnek bizonyult, hiszen a magas gyártási költéségek mellé elsőkerék-hajtást is kapott az Isuzu motorja és váltója alá. Hogy történhetett mindez? Természetesen úgy, hogy a Lotust 1986-ban megvette a General Motors, ez pedig tudjuk, hová vezet. Ennek ellenére az Isuzu már 1972-ben összeboltolt az amerikaiakkal.

A Kia Elan a brit gyártósorok eladása után indult útjára, az angol eredetin használt Alpine GTA hátsólámpák helyett a koreai márka saját megoldásával. A Kia Motors nem tartott igényt az Isuzu később turbósított 1.6-os négyhengeresére, így a Kia Elant a Mazdától szerzett 149-lóerős 1.8-as szívómotorral szerelték. Ebben annyi a csavar, hogy a Lotus Elan legnagyobb ellenfelének pont a hátul hajtó és elérhető árú Mazda MX-5 bizonyult.

Az oldalról ajánljuk

Felborult egy 165 tonnás szerelvény egy franciaországi hídon
  • Hírek

Felborult egy 165 tonnás szerelvény egy franciaországi hídon

Ijesztő lehet, amikor több mint száz tonna elkezd borulni.

tegnap, 17:04
Egyre kevésbé megbízhatók az új autók technológiái
  • Hírek

Egyre kevésbé megbízhatók az új autók technológiái

Egy felmérés szerint a legtöbb gond a fedélzeti rendszerekkel és az okostelefonok integrációjával akad.

február 21., 11:21
Lejárt műszakival, mégis hogyan jussunk el a vizsgaállomásra?
  • Közélet

Lejárt műszakival, mégis hogyan jussunk el a vizsgaállomásra?

Létezik úgynevezett útvonalengedély, de a legtöbb esetben felesleges kiváltani, ha csak a vizsgaállomás az úti cél.

február 21., 06:01
Jogsi nélkül ittasan vezetett, a rendőröknek azt mondta, hogy azért mert terhes
  • Hírek

Jogsi nélkül ittasan vezetett, a rendőröknek azt mondta, hogy azért mert terhes

Különös indokkal próbálta meg kihúzni magát a büntetés alól egy 43 éves nő.

február 21., 07:08
Ott van benne a huligán, aki 18 éves koromig szerettem volna lenni
  • Tesztek

Ott van benne a huligán, aki 18 éves koromig szerettem volna lenniVolkswagen Golf VIII GTI

Eredeti stílusával jogosan lehet vágyni az új GTI-re.

február 21., 06:01
Visszatér a chiphiányos autódrágulás?
  • Hírek

Visszatér a chiphiányos autódrágulás?

Az összes autót megdrágítják Trump vámjai, nem csak az importáltakat.

február 21., 06:01
Szürreálisan parkol és manőverezik a kínai szupersportautó
  • Hírek

Szürreálisan parkol és manőverezik a kínai szupersportautó

A közel ezer lóerős hajtáslánc nem csak brutális, de úgy néz ki, hogy precíz is.

február 21., 10:13
A legnépszerűbb Volvo sem marad frissítés nélkül
  • Hírek

A legnépszerűbb Volvo sem marad frissítés nélkül

Az XC90 után az XC60 is kap egy kisebb frissítést.

február 21., 08:30
Hol töltsem a villanyautómat a szabadban? Jöjjön a járdavályú?
  • Hírek

Hol töltsem a villanyautómat a szabadban? Jöjjön a járdavályú?

Furcsa megoldásokra is van példa.

február 21., 13:54
Videón a Jaguar gigantikus elektromos újdonsága
  • Hírek

Videón a Jaguar gigantikus elektromos újdonsága

Ezen az autón áll vagy bukik a Jaguar jövője, ezért mindent beleadnak a fejlesztésbe.

február 20., 18:09
2027-ben érkezhetnek a BYD szilárdtest-akkumulátoros autói
  • Hírek

2027-ben érkezhetnek a BYD szilárdtest-akkumulátoros autói

Az évtized végére már az olcsóbb villanyautók is ilyennel lesznek felszerelve.

február 20., 05:54
Brutális összegért kelhet el a legkeményebb Subaru Impreza
  • Hírek

Brutális összegért kelhet el a legkeményebb Subaru Impreza

A limitált Prodrive P25 az Impreza 22B modern átirata, és most eladó az egyik.

február 20., 05:54
Rendőrség: nem éri meg a gyorshajtás, mégis csináljuk
  • Hírek

Rendőrség: nem éri meg a gyorshajtás, mégis csináljuk

Csak néhány percet nyernek vele az autósok, miközben veszélyeztetik a közlekedőket.

február 21., 15:13
Az olcsó és jó Merci létezik
  • Égéstér

Az olcsó és jó Merci létezik

Megbízható, használt Merciről, 50 milliós Volvóról és egy elhagyott laptopról is szó lesz a legfrissebb Égéstérben.

február 21., 15:44
Top10: Stabilan drága örökzöldek
  • Szerelem

Top10: Stabilan drága örökzöldek

Hol tart a hosszú ideje megfizethetetlennek látszó típusok ára manapság?

február 20., 16:12
Lehengerlően látványos volt az F1 75 Live, de ebben a formában nincs sok értelme
  • Közélet

Lehengerlően látványos volt az F1 75 Live, de ebben a formában nincs sok értelme

Élőben, Londonban néztük meg az F1 évadnyitó megashow-ját

február 20., 16:59
Rossz ötlet: kamionnal tolatott az autóúton
  • Hírek

Rossz ötlet: kamionnal tolatott az autóúton

A kamionos elrontotta a lehajtót, ezért úgy gondolta, hogy az a legjobb, ha visszatolat.

február 20., 12:44
Visszatér a Yugo
  • Hírek

Visszatér a Yugo

Már egy koncepciójuk is van, amiből két év múlva kész autó lehet.

február 20., 07:43
Egy méter mély jégbe fagyott egy halom autó Detroitban
  • Hírek

Egy méter mély jégbe fagyott egy halom autó Detroitban

Egy 1,4 méter átmérőjű fővezeték tört el.

február 20., 14:55
Bő 2 millával megnyesték a Tesla Cybertruck árát
  • Hírek

Bő 2 millával megnyesték a Tesla Cybertruck árát

A gond azzal van, hogy a 2024-ben gyártott modellekre nem vonatkozik adókedvezmény.

február 20., 11:09
A japán autókat is elkaszálhatja Trump
  • Hírek

A japán autókat is elkaszálhatja Trump

Áprilistól jön az csapás?

február 20., 09:24
Koreai riválist kap a Volkswagen ID.Buzz
  • Hírek

Koreai riválist kap a Volkswagen ID.Buzz

A Kia PV5 külső megjelenése szinte alig változott a koncepciautóéhoz képest.

február 20., 13:51
Meglepetés: csődvédelmet kért a villanykamion-gyártó
  • Hírek

Meglepetés: csődvédelmet kért a villanykamion-gyártó

Szegény Nikola Tesla!

február 20., 08:37
Mekkora autó kell a nyugdíjasoknak? Kimatekozták a németek
  • Hírek

Mekkora autó kell a nyugdíjasoknak? Kimatekozták a németek

Kellenek a gombok is.

február 20., 11:39
Új Yugo
  • Hírek

Új Yugo

február 20., 07:30
Spirit of AMG - Mosoni Péter képei
  • Tesztek

Spirit of AMG - Mosoni Péter képei

február 21., 14:55
F1 75 Live
  • Közélet

F1 75 Live

február 20., 16:18
Kia PV5
  • Hírek

Kia PV5

február 20., 09:46
Accord helyett Mini Coopert
  • Magazin

Accord helyett Mini Coopert

február 20., 15:52