A Porsche csak úgy összkerékhajtást vitt Le Mans-ba
A Porsche 959 Bill Gates kedvenc utcai szupersportautója 1987-ből. Ugyanabból a Dakar-verzió már 1986-ban nyert a sivatagban, a 961 pedig hasonló összkerekes szörnyeteg, csak éppen Le Mans-ba készült. Mindez a hamvába halt B-csoportos rally autóból lett.
Könnyű elveszni a Porsche gyári kódok tengerében. Addig egyszerű, hogy 1939-ben elkészült három Type 64 karosszéria, utána pedig rögtön jött a háború, majd az osztrák kitérő alatt 1948-tól a márka felemelkedése a Type 369-cel, vagyis a korai 356 'pre-A'-szériával. A Porsche viszont az utcai modellek mellett mindig fejlesztett számos versenyautót is, így a belsős számozás ritkább elemeit csak a legelhivatottabbak bírják fejben tartani. Én például a 961-ről teljesen megfeledkeztem. Szerencsére a Porsche Múzeum csapata nem volt rest emlékeztetni.

961-ből egyetlen darab készült, ám technológiai szempontból így is jelentős, mivel egyedálló módon összkerékhajtással nyert kategóriát az 1986-os Le Mans-i 24 órás versenyen. Végigmenni, vagyis a 961 esetében 321 kört teljesíteni már önmagában is eredmény, hetedikként célba érni két Porsche 962C, három 956B és egy 936C mögött viszont teljes stuttgarti dominancia a turbós hathengeres motorokkal.
Időrendben úgy alakult a dolog, hogy a B-csoportos versenyautót a széria megszüntetése miatt törölték, az utcai 959 pedig nem lett kész 1986-ra a biturbós motor és egyéb komponensek elhúzódó fejlesztése miatt, ezért a Porsche úgy döntött, a Dakarra vitt emelt összkerékhajtású versenyautói mellett egy pályaversenyzésre alkalmas prototípust is épít, részben tesztelési célból.
Az észak-amerikai, vagyis az Egyesült Államokat és Kanadát érintő IMSA GT bajnokságot 1971 és 1998 között élvezhette a nagyközönség, a Porsche pedig 1986-ban a kísérleti IMSA GTX-be homologizálta a 961-et, egyedüli ilyen indulóként garantálva a Le Mans-i kategóriagyőzelmet is.
A tesztelés Franciaországban indult 1986 májusában, majd a rally világából érkező René Metge és a tapasztalt Le Mans-i róka Claude Ballot-Léna párosa pörgette a Type 935/82-es, az utcai 959-cel megegyezően 2,9-literes biturbó hathengerest.
A Le Mans-i siker után a Porsche nem erőltette a 961-es leamortizálását, és végül csak a háromórás évadzárón indította Daytona döntött aszfaltján. Günter Steckkönig és Kees Nierop viszont hiába igyekeztek, mivel a 961 futóműve nem kedvelte az oldalterhelést, amit főként a Dunlop abroncsok sűrű durranása jelzett elég egyértelműen.
Háromórányi kemény versenyzés után a Porsche 24. helye valójában az utolsó teljes távot végigbíró autó eredménye is volt, így 1986 őszére a 961 befejezte a küzdelmet. További fejlesztések után a Porsche már 1987 nyarára készült vele, a 962C-ről jól ismert Rothmans-színekben.
1987 májusában, a Le Mans-i tesztelés alatt a 961 lassabbnak bizonyult, mint egy évvel korábban. Miután közben Kees Nierop összetörte a jóval esélyesebb 962C-jét, a holland szintén ismét a 961-ben találta magát Claude Haldi és René Metge mellett, hogy aztán a verseny tizennyolcadik órájában egy félreváltást követően kipördüljön vele.
A 961 a baleset után ki is gyulladt, ám szerencsére közel voltak a tűzoltók. A 959-alapú versenyautó programját viszont így is törölte a Porsche, hogy aztán a roncsot restaurálva a Le Mans-i különlegesség a Porsche Múzeum egyik büszkesége lehessen. Bill Gates és Paul Allen viszont hiába rendeltek egy-egy 959-et maguknak már 1986-ben, az amerikai törvények megváltoztatásához, és így a Porsche 959 kaliforniai legalizálásához további 13 évre volt szükségük.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
- Technika
„Az első lökhárító egy részeg rolleres áldozata lett”MűhelyPRN: Mercedes-Benz W124 230E – 1991.
Lassan az összes W124 bontóban vagy épp garázskincsként végzi, az utcán egyre kevesebbet látni. Ez az autó viszont a való életet képviseli.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Hírek
Csészében növesztett emberi aggyal jönnek a robotok, avagy itt a legújabb TC Híradó!TC Híradó 2025/03/07 [144.]
Frissen bejelentett elektromos Kiákról, az Euróipai Unió autóipart érintő döntéseiről és az Aston Martin legfurcsább V8-asáról is szó lesz.
- Nepperűző
Autót anyámnak: a stíluson a Suzukik hasalnak el, a megbízhatóságon a Fiat?
Anyámnak vennénk új autót 5 millió forintig, a stílusosság sem elhanyagolható.
- Hírek
Ritka Mercedest akart venni, lehúzták 2 milliárd forintnyi dollárral
Kiderült, hogy az autóért kiperkált pénz egy elítélt csalónál kötött ki.
- Hírek
Becsületesnepper: átgondolt döntés helyett úgyis mindenki BMW-t vesz majd a munkáshitelből
Pedig 4 millió forinttért már bőven lenne olyan használt jármű, amivel pénzt lehet keresni.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Közélet
Megjött a nyárigumiteszt: három gumit azonnal el kell felejteni
Az összesítésben a Continental, a Bridgestone, a Goodyear és a Michelin terméke szerepelt a legjobban. Az ára miatt a Nexen is jó választás.
- Hírek
Kínai modell lett az év elektromos autója Japánban
A második helyet egy Honda, a harmadikat egy Hyundai húzta be.
- Hírek
Kisiklott és felborult egy kerozint szállító vonat a Liszt Ferenc Repülőtéren
A fővárosi hivatásos tűzoltók végzik a műszaki mentést.
- Hírek
A Tesla Model 3 lenyomta az Astrát és a Passatot Magyarországon
Már a harmadik helyen van a magyar importlistán. Egyetlen autóval maradt le a Focus mögött.
- Égéstér
Az idei Bamako magasságai és mélységei
Két győztes érkezett stúdiónkba: Jeney Gyuri a motoros versenykategóriát, Balló Marci pedig az erkölcsi győzelmet és az év médiaribanca díjat vitte haza.
- Hírek
Beperel egy renitens márkakereskedést a Volkswagen
14 éven keresztül produkált borzalmas számokat a kereskedés, a Volkswagennek most lett elege.
- Hírek
Videón, ahogy két kisgyereket is eltalál a zebrán egy autós Fonyódon
Ijesztő videó érkezett a rendőrségtől.
- Hírek
Mégis mennyien mennek baromi gyorsan az Autobahnon? Meglepő felmérés született
A többség nem annyival közlekedik, amennyivel gondolnád.
- Hírek
A farmerek miatt jött a trumpi fordulat
Trump egyelőre nem teszi tönkre egyetlen csapással az észak-amerikai autóipart.
- Hírek
Csak a csomagokat akarta kézbesíteni, végül hajóval kellett kimenteni a futárt
Kellemetlen helyzet.
