2024.03.03. 06:04

Ezeket a nagy múltú autómárkákat sokan ismerik, de vajon azt is tudják róluk, miről kapták a nevüket, és milyen utalásokat rejtenek az emblémáik? Sorozatunk második részében újabb 25 nagyobb gyártó múltjába pillantunk be.

Dacia (S.C. Automobile Dacia S.A.)

Az 1966-ban alapított Uzină de Autoturisme Pitești (Pitesti Autógyár) a patriotizmus miatt a történelmi Dák királyságról kapta a nevét. Az Argeș megye címere ihlette logó először leegyszerűsödött a pajzsba írt Dacia feliratra, majd a Renault képbe kerülésével színesebb, később sörnyitószerű lett. A jelenlegi D és C betűt egyszerűsége teszi komollyá.

Daewoo (Daewoo Motors)

2011 óta nélkülözi az autóipar ezt a márkanevet, ami koreaiul nagy világegyetemet jelent, egyben a cégcsoport alapítója, Kim Woo-choong nevét is magában foglalja. A kilencvenes években megismert embléma a Shelléhez hasonlóan kagylót formáz. Az évek során egyre kevesebb redő került a grafikába, miközben az embléma egyre elegánsabbá vált.

DAF (DAF Trucks NV)

A teherautók gyártásával foglalkozó holland márka az évtizedek során többször is új nevet kapott, de amikor 1932-ben, négy év után felvette a Van Doorne's Aanhangwagen Fabriek, vagyis Van Doorne Pótkocsigyára elnevezést, a DAF rövidítés is megszületett. A kerék szimbólum fölé írt névből mára csak a holland színekben játszó betűk maradtak meg.

Daihatsu (Daihatsu Motor Co., Ltd.)

A Toyotához tartozó autógyártó gyökerei 1907-ig nyúlnak vissza, mai formájában mégis 1951 óta létezik. Nevét az Oszaka és a motorgyártó szavak első kandzsijának párosításával kapta. A japán zászló színeiből álló logó rakéta formájú d betűje a sebességet, a haladást és az erőt szimbolizálja, még akkor is, ha a márka a kei carok gyártására szakosodott...

Datsun

Autórajongóknak nem kell bemutatni ezt az 1983-ban megszüntetett márkát, már csak a Z sorozat miatt sem. A DAT Motorcar Co. a kisebbik típusát Datsonnak, a DAT fiának nevezte, majd amikor a Nissan 1934-ben átvette a céget, a japánul veszteséget jelentő „son” helyett a felkelő nap iránti tiszteletből Datsunra keresztelte át, később a logóval is erre utalt.

De Tomaso (De Tomaso Automobili Ltd.)

Egy hongkongi befektető kezében él tovább, de 1959-ben még olasz márkaként került be a köztudatba az olasz származású, argentin autóversenyző Alejandro de Tomaso nevét viselő vállalkozás. Az olasz és az amerikai tudás párosítását de Tomaso saját házasságából leste el, ahogy az emblémában is az argentin zászlót és nevének kezdőbetűjét egyesítette.

DeLorean (DeLorean Motor Company)

John DeLorean álma valóra vált, hogy a szeme láttára dőlhessen romba a cég egyetlen típusa, a DMC DeLorean szűk két éves gyártása után. A legtöbben a Vissza a jövőbe trilógiából ismerték meg a forradalminak szánt, koprodukciós sportautót orrán a DMC felirattal. Az 1975-ös alapításkor tervezett logó különlegessége a tökéletes szimmetria.

Deutz (Deutz AG)

Idén március 31-én lesz 160 éve, hogy a négyütemű belső égésű motor feltalálója, Nicolaus Otto Kölnben megalapította vállalkozását N. A. Otto & Cie néven, majd miután átköltözött a Rajna túlpartjára, átnevezte Gasmotoren-Fabrik Deutzra. Az ulmi nagytemplomot, illetve az m betűt formázó logót az ulmi Magirus cég 1936-os beolvasztása óta használják.

Dino

Enzo Ferrari 24 évesen elhunyt fia, Alfredo konstruktőrként rajongott a V6-os motorokért, becenevét, a Dinót kapta a halála után bemutatott versenymotor. Hasonló blokk került az 1968-tól kapható, középmotoros Dino 206 GT-be is. Az almárkára és az Alfredo aláírásával díszített emblémára azért volt szükség, hogy megkülönböztessék a V12-es Ferrariktól.

DKW

A kalandos sorsú márkát egy dán mérnök, Jørgen Skafte Rasmussen alapította 1916-ban a németországi Zschopauban gőzmotorok gyártására. A DKW rövidítés egyaránt utalás a Des Knaben Wunsch (a fiúk kívánsága), a Das Kleine Wunder (a kis csoda) és a Deutsche Kraftfahrzeug Werke elnevezésre. Az embléma szimbolikája a fejlődésre utal.

Dodge

A márka története még a Chrysler előtti időkre nyúlik vissza. Horace Elgin és John Francis Dodge 1900-ban alapította meg gépműhelyét, majd olyan detroiti márkák beszállítói lettek, mint a Ford. Első autójuk gyártója már a Dodge Brothers Company volt. A testvérek halála után családjuk a céget közvetve eladta a Chryslernek. Logójuk ma is a nevüket viseli.

Dongfeng (Dongfeng Motor Corporation)

Ennek a már itthon is elérhető, állami tulajdonú, kínai óriásnak a neve keleti szelet jelent, bár Mao Ce-tung 1969-ben még Második Autógyár néven alapította. Az embléma a keleti kultúrában szimbolikus elemeket, táncoló forgószelet és lángokat ábrázol, mintha azok egy sárkány szájából jönnének elő, ezzel az autók iránt érzett szenvedélyt fejezi ki.

Donkervoort (Donkervoort Automobielen B.V.)

A holland Joop Donkervoort eleinte kit carokat importált, majd rájött, mennyi munkával jár azok forgalomba helyezése, ezért 1978-ban, tienhoveni fészerében elkezdte megépíteni saját Lotus Seven replikáját, az S7-et. A hamisítatlan élményt ígérő sportautók klasszikus szárnyas emblémájának motívumai olyan összetettek, mint maguk az autók...

DS (DS Automobiles)

Bár a Citroën 2009-ben létrehozott prémium márkája egyértelműen utal a franciák valaha gyártott egyik legkényelmesebb autójára, a klasszikus DS-re, a név hivatalosan a Different Spirit (eltérő szellemiség) rövidítése. Az emblémát a Citroën fogaskerekeit felhasználva úgy alkották meg, hogy azokból a d és az s betűk is kirajzolódjanak.

Duesenberg (Duesenberg Automobile & Motors Company, Inc.)

Összesen 17 év jutott a Földön a Rolls-Royce-hoz mért Duesenbergnek. A két testvér, Fred és August Indianapolisban alapították vállalkozásukat. Tőlük származott az első Grand Prix futamot nyert amerikai autó, mégis a felső tízezer körében kedvelt luxusautóik tették őket híressé. Saját tervezésű logójukban a híres sornyolcas motorról is megemlékeztek.

Dutra (Vörös Csillag Traktorgyár)

A magyar járművek rajongói ma is imádják a Dutra dömpereket és traktorokat, ami rögtön meg is magyarázza a legkevésbé sem magyaros márkanév eredetét, ami a dumper és tractor szavak összevonásából született. A vállalat a kispesti Hofherr és Schrantz Gépgyár államosításával jött létre 1948-ban, az embléma a korszak stílusát tükrözte.

Eagle

Nem volt hosszú a Chrysler 1988-ban létrehozott márkájának karrierje, 1999-re megszűnt a mindkét fél számára előnyös megállapodás keretein belül főleg Mitsubishiket árusító Eagle. A General Motors-féle Saturn konkurenciája egyértelmű és könnyen felismerhető logójában a minden madárnál magasabban szálló sas volt látható, szigorúan profilból.

Edsel

Nagyobb piaci részesedésért létrehozott márkával a Ford is kísérletezett 1958 és 1960 között. A Mercury árkategóriájában indított modelleket Henry Ford 1943-ban elhunyt fiáról, Edselről nevezték el, csak éppen nem dolgoztak ki megfelelő marketing stratégiát, ami mai áron számolva 2,5 milliárd dolláros bukást okozott, pedig a logója a haladást jelképezte.

EMW (Eisenacher Motorenwerk)

Nem véletlen, hogy ez a név a logóval együtt Wish-es BMW-t sejtet. A második világháború után a szovjet zónába került eisenachi BMW gyárban ugyanis egészen addig folytatták a keletnémetek a gyártást, mire a jogokat birtokló müncheniek pert nem nyertek ellenük, és a nevüket Eisenacher Motorenwerkre, az emblémájukat piros-fehérre nem cserélték.

Facel Vega (Facel S.A.)

A repülőgépek gyártásában érdekelt Bronzavia új vállalkozása, a Facel (Forges et Ateliers de Constructions d'Eure-et-Loir), vagyis Eure-et-Loir-i Fémmegmunkáló és Építőműhely a második világháború után egyedi karosszériákat gyártott, majd megpróbálkozott egy saját luxusautóval, aminek az emblémáját is úgy tervezték meg, mint egy luxus divatcikkét.

Ferrari (Ferrari S.p.A.)

Enzo Ferrari 1939-ben alapította a nevét viselő márkát, első saját autója 1940-ben készült el. Az első világháborús pilóta, Francesco Baracca repülőgépére festett ágaskodó ló figurát viszont már évekkel korábban láthatta a közönség versenycsapata, a Scuderia Ferrari Alfa Romeóján. A ma ismert logó sárga háttere Ferrari szülővárosát, Modenát jelképezi.

Fiat (FIAT Automobiles S.p.A.)

Olaszország legmeghatározóbb autógyártója 125 éve létezik, neve egy betűszó, a Fabbrica Italiana Automobili di Torino (Torinói Olasz Autógyártó) rövidítése. Története során több mint kéttucat különböző emblémával jelölte a típusait, de a négy betű általában megjelent rajtuk. Hogy az öt vonalból állót miért hanyagolják, azt a rossz emlékekkel magyarázzák...

Ford (Ford Motor Company)

Senkit sem lep meg, hogy Henry Ford magáról nevezte el a cégét, az viszont talán neki is fejtörést okozott, hogy miért csak a harmadik vállalkozása vált sikeressé a vezetésével? A Detroit Automobile Company és a Henry Ford Company után is újra kellett kezdenie, de a kék hátterű, ovális, kézírásos logóról ismert márka végül szó szerint történelmet írt.

FSM (Fabryka Samochodów Małolitrażowych)

Ez a rövidítés lengyelül az átlagosnál is prózaibb, annyit jelent, Kisautógyár, és az 1971-es licencszerződés után a Polski Fiat 126p, vagyis a Kispolszki számára hozták létre Bielsko-Biała közelében. 1992 után az üzem nem az enyészeté, hanem az olaszoké lett, akik a jellegzetes logót nem használták, viszont a mai napig kihasználják az üzem kapacitását.

FSO (Fabryka Samochodów Osobowych)

Az 1948-ban alakult varsói Személygépkocsi Gyárban a második világháború után a szovjet GAZ-M20 Pobeda lengyel licencváltozata, az FSO Warszawa volt az első gyártmány, majd a Wartburg motoros Syrena, a Polski Fiat 125p és a Polonez következett. Az üzem, és így az ott készült autók logója az FSM-éhez hasonlóan a három betű stilizálásával született.

Sorozatunk első részét, vagyis a márkákat A-tól C-ig  itt  találod.