2024.02.11. 06:07

Ezeket a nagy múltú vagy akár fiatal autómárkákat a világ legtöbb pontján ismerik, de vajon azt is tudják róluk, miről kapták a nevüket, és milyen utalásokat rejtenek az emblémáik? Az első részben az ábécé első 25 nagyobb gyártójának múltjába pillantunk be.

Abarth (Abarth & C. S.p.A.)

Az osztrák származású, olasz motorversenyző és autóépítő, Carlo Abarth 1949-ben a saját vezetéknevét adta vállalkozásának. A műhelyében átépített autókra a csillagjegye után választott skorpió embléma került, részben azért, mert nehéz volt hamisítani, részben azért, mert a skorpió is kicsi, de gonosz, mint a műhelyében megbolondított Fiatok.

Abt (Abt Sportsline)

Bármennyire is betűszónak tűnik, ez is egy vezetéknév. Az Audik tuningjára szakosodott kempteni cég gyökerei 1896-ig nyúlnak vissza, a család első vállalkozásának alapítója Johann Baptist Abt patkolókovács volt. Az ifjabb Johann Abt az Abarth versenyzőjeként kezdte karrierjét, majd 1991-ben megalapította az Abt Sportsline GmbH-t...

Acura

A Honda amerikai piacokra szánt prémium márkája nevét az „accurate”, vagyis precíz kifejezés után kapta, utalva ezzel a japán gyártmányok színvonalára. Emblémája az autók egyik legprecízebb tervezést igénylő alkatrészét, a féknyerget ábrázolja, azt szimbolizálja, hogy a legapróbb részletekre is nagy figyelmet fordítanak.

Aiways (Aiways Automobiles Co Ltd)

A 2017-ben alapított kínai autómárka a zöld jövőbe fektetett. A névválasztással szerették volna megmutatni, mennyire szívügyük az autózás, ezért választották a keleti és a nyugati világot kombináló, kínaiul szeretetet jelentő „ai” szót az angolul utakat jelentő „ways” szóval. A logójukban látható minta nem más, mint egy dizájnos keréknyom.

Alfa Romeo (Alfa Romeo Automobiles S.p.A.)

A márka a francia Darracq olasz leányvállalataként indult, majd A.L.F.A. (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili), vagyis Lombardiai Autógyártó részvénytársaság néven folytatta önállóan 1910-ben. A név másik felét tíz évvel később a vállalkozásba beszálló Nicola Romeo adta hozzá, a míves embléma Milánó és a Visconti család címerét egyesíti.

Alpina (Alpina Burkard Bovensiepen GmbH & Co. KG)

Burkard Bovensiepen BMW-k tuningolásával tette ismertté a Buchloe közelében fekvő Allgäui-Alpok ihlette Alpina nevet. Mivel az első, 1967-es, bajor zászlós emblémát a BMW nem engedte használni, egy dupla karburátor és egy vezérműtengely került a helyére. Utóbbit 1971-ben egy forgattyús tengely, előbbit 1974-ben egy fojtószelep váltotta fel.

Alpine (Société des Automobiles Alpine SAS)

Nem téved, aki itt is az Alpokra asszociál, ezúttal a Coupe des Alpes autóversenyen elért győzelme után nevezte el a francia márkát Alpine-nak az alapító, Jean Rédélé 1955-ben. A Renault-val szoros kapcsolatban álló sportautó-építő cég a stilizált A betű mellett a francia versenyautók klasszikus kék színét használta fel a logójában.

Aston Martin (Aston Martin Lagonda Global Holdings PLC)

1913-ban Bamford & Martin néven alapította Robert Bamford és Lionel Martin, majd hogy a katalógusokban előrébb kerüljön, az Aston Clinton-i hegyi felfutó után az Aston Martin nevet használták, de csak 1925-ben nevezték át Aston Martin Motorsra. A ma ismert embléma első változata 1932-ben jelent meg, és a szkarabeusz szárnyát szimbolizálta.

Audi (Audi AG)

August Horch 1909-ben alapította második autógyárát, a Horch márkanév viszont az elsőnél maradt, ezért frappánsan latinra fordította a vezetéknevét. A négy karikára 1932-ig kellett várni, amikor Auto Union néven egyesült az Audi, a Horch, a DKW és a Wanderer. A háború után az NSZK-ban újraalakult cég hamarosan Audi néven folytatta az autógyártást.

Austin (The Austin Motor Company Limited)

Ismét egy klasszikus névadás, az 1906-ban alapított márka Herbert Austin nevét viselte, ő tervezte a cég első, szárnyakkal körülvett kormányt és port felverő kereket egyesítő logóját is. Az autókon a jellegzetes Austin felirat, majd a szárnyas A betűt formázó orrdísz is megjelent, utóbbi a vezető formatervező, Dick Burzi ötlete volt.

Autobianchi

Ez a különleges márka három cég, a Bianchi, a Fiat és a Pirelli együttműködéséből született 1955-ben. Az akkor 70 éves múltra visszatekintő Bianchi már számtalan emblémaváltáson túl volt. A jól ismert, körbe zárt, stilizált A betűt formázó logót 1968-ban vezették be, alapját az 1948-as, körbe és háromszögbe zárt B betűt ábrázoló embléma adta.

Barkas (VEB Barkas-Werke Karl-Marx-Stadt)

Az egykori DKW üzem romjain már az NDK-ban újjászülető járműgyártás egyik fontos része volt az ország keleti felét haszonjárművekkel ellátó üzem. A korábbi Framo helyett 1958-tól Barkasnak hívott kisteherautó neve pun eredetű, és villámot jelent, de nem ez volt az egyetlen túlzás, a logó stilizált B betűje körüli szárnymotívum a sebességre utalt...

Bentley (Bentley Motors Limited)

Walter Owen Bentley 1919-ben kölcsönözte családnevét cégének és a Le Mans-i győzelmek után világhírűvé vált autóinak. A szárnyas B betű emblémaként debütált, de hamarosan már orrdíszként is létezett, az 1920-as években használt változatot F. Gordon Crosby, az 1930-as évekre jellemzőt a Rolls-Royce emblémáját is jegyző, Charles Sykes tervezte.

BMW (Bayerische Motoren Werke AG)

A Rapp Motorenwerke GmbH átnevezésével 1916-ban alakult meg a Bayerische Motoren Werke. Megtartották a korábbi logó kerek formáját és a kör szélére írt nevet, a ló figura helyére viszont a bajor címer színei kerültek négyes osztásban. Egy 1929-es reklám az emblémát egy repülőgép légcsavarjára rajzolta, így terjedt el, hogy egy propellert ábrázol.

Brabus

A Mercedesek tuningolására szakosodott cég alapítása Bodo Buschmann ötlete volt, ő vette be üzlettársnak barátját, Klaus Brackmannt, mert a német törvények szerint legalább két fél kellett egy vállalkozáshoz. Neveik első három betűjéből jött létre 1977-ben a B betűs logóval megkülönböztetett Brabus. Buschmann később megvette barátja üzletrészét.

Bugatti (Automobiles Ettore Bugatti)

A név hallatán egy olasz márkára asszociálunk, de annak ellenére, hogy Ettore Bugatti Milánóban született, vállalkozását az 1909-ben Németországhoz, ma Franciaországhoz tartozó Molsheimben indította el. Az olasz versenyautók színét viselő ovális logót ékszerész édesapja tervezte, benne az önmagában is művészi EB monogrammal.

Buick

A családi hagyomány többszörösen jelen van a Buick történetében. A skót származású David Dunbar Buick 1899-ben az elsők között alapított autógyárat az USA-ban, jelenleg a Buick a legrégebbi túlélő autómárka a tengerentúlon. Logóját kubista és Art déco stílusban is megtervezték, a ma ismert változat Buick családjának egykori címerére utal.

BYD (BYD Auto Co., Ltd.)

Wang Chuanfu 2003-ban már nem magáról, hanem a filozófiájáról nevezte el autómárkáját. A BYD neve egyben a szlogenje is, Build Your Dream, vagyis „építsd az álmaidat”. Az európai terjeszkedése és a Szegeden épülő gyára miatt itthon is megismert kínai cég logója eleinte a BMW-ére hasonlított, ma egy sokkal letisztultabb stílust követ.

Cadillac

Henry Forddal indult, de nélküle folytatódott az 1902-ben alapított márka története. Nevét nem a tulajdonosokról vagy a befektetőkről, hanem egy francia katonáról kapta, aki több helyi háborúban is harcolt, majd létrehozta a Pontchartrain du Détroit erődöt, így vette ki a részét Detroit alapításából. Az embléma Cadillac családi címerét őrzi.

Caterham (Caterham Cars Ltd)

Graham Nearn boldogan értékesítette Colin Chapman Lotusait a Caterham városában működő Caterham Cars autókereskedés alapítójaként, majd amikor megtudta, hogy leállnak a Lotus 7 gyártásával, megvásárolta a jogait, és a kereskedés nevén folytatta a gyártását. A cég logója a Lotus emblémájának felépítését és a város színeit egyformán felhasználta.

Chery (Chery Automobile Co. Ltd.)

Már a hivatalos kiejtés is sejteti, hogy eredetileg Cheery-nek, vagyis (angolul) vidámnak szerették volna hívni ezt az 1997-ben alapított, állami tulajdonú autómárkát. Nem egyszerű, de nem is lehetetlen logikát találni abban, miért egy A betű szerepel az Infinitiére hasonlító emblémában, a megoldás a lényegretörő Automobile szóban rejlik.

Chevrolet

Meglepő, de ezt az amerikai márkát egy svájcban született francia, Louis Chevrolet alapította 1911-ben, ezért kell franciásan ejteni a nevét... Társai, Arthur Chevrolet és William C. Durant is fontos szereplők voltak, utóbbi álmodta meg a csokornyakkendő formájú logót, de megoszlanak a vélemények, hogy svájc zászlaja vagy éppen egy tapéta mintája adta az ötletet.

Chrysler

A három nagy detroiti autógyártó egyikét a Maxwell Motor Company átszervezésével hozta létre Walter Chrysler 1925-ben. A korai modelleken használt, pecsétet imitáló emblémát az évtizedek alatt a szárny motívum egészítette ki, majd 1962-ben az elnök, Lynn Townsend új logót terveztetett. A Pentastar a cégcsoport mind az öt márkáját reprezentálta.

Citroën (Automobiles Citroën)

A Jules Verne regényeiből inspirálódó André Citroën akkor határozta el, hogy mérnök lesz, amikor gyerekkorában látta az Eiffel-torony építését. A kettős fogazású fogaskereket egyik lengyelországi tanulmányútján ismerte meg, majd Franciaországban is bevezette, később ezt az előremutató találmányt választotta innovatív autómárkája emblémájának is.

Cupra (Seat Cupra S.A.U.)

A Seat sportmodelljeit jelölő, 1985 óta létező Cupra név a versenysportból származik és a Cup Racer kifejezés tömörítéséből született. A 2018-tól önálló almárkaként kezelt Cupra új logót is kapott. Bár leginkább egy nonfiguratív tetoválásra hasonlít, valójában két C betűből áll, és az eredmények alapján hatékonyan erősíti az üzletág imidzsét.