Ezeket a nagy múltú vagy akár fiatal autómárkákat a világ legtöbb pontján ismerik, de vajon azt is tudják róluk, miről kapták a nevüket, és milyen utalásokat rejtenek az emblémáik? Az első részben az ábécé első 25 nagyobb gyártójának múltjába pillantunk be.
Abarth (Abarth & C. S.p.A.)
![Abarth](https://kep.index.hu/1/0/5480/54809/548097/54809703_23b10c2b38cdad9fae9790f4191aefd8_wm.jpg)
Az osztrák származású, olasz motorversenyző és autóépítő, Carlo Abarth 1949-ben a saját vezetéknevét adta vállalkozásának. A műhelyében átépített autókra a csillagjegye után választott skorpió embléma került, részben azért, mert nehéz volt hamisítani, részben azért, mert a skorpió is kicsi, de gonosz, mint a műhelyében megbolondított Fiatok.
Abt (Abt Sportsline)
![Abt](https://kep.index.hu/1/0/5480/54809/548097/54809705_4eceb748a017d975a377727fe575f69f_wm.jpg)
Bármennyire is betűszónak tűnik, ez is egy vezetéknév. Az Audik tuningjára szakosodott kempteni cég gyökerei 1896-ig nyúlnak vissza, a család első vállalkozásának alapítója Johann Baptist Abt patkolókovács volt. Az ifjabb Johann Abt az Abarth versenyzőjeként kezdte karrierjét, majd 1991-ben megalapította az Abt Sportsline GmbH-t...
Acura
![Acura](https://kep.index.hu/1/0/5480/54809/548097/54809707_934fba6b14451edd05625eceacb90539_wm.jpg)
A Honda amerikai piacokra szánt prémium márkája nevét az „accurate”, vagyis precíz kifejezés után kapta, utalva ezzel a japán gyártmányok színvonalára. Emblémája az autók egyik legprecízebb tervezést igénylő alkatrészét, a féknyerget ábrázolja, azt szimbolizálja, hogy a legapróbb részletekre is nagy figyelmet fordítanak.
Aiways (Aiways Automobiles Co Ltd)
![Aiways](https://kep.index.hu/1/0/5480/54809/548097/54809721_76b4740b16ec22cb38f45d4d159d469d_wm.jpg)
A 2017-ben alapított kínai autómárka a zöld jövőbe fektetett. A névválasztással szerették volna megmutatni, mennyire szívügyük az autózás, ezért választották a keleti és a nyugati világot kombináló, kínaiul szeretetet jelentő „ai” szót az angolul utakat jelentő „ways” szóval. A logójukban látható minta nem más, mint egy dizájnos keréknyom.
Alfa Romeo (Alfa Romeo Automobiles S.p.A.)
![Alfa Romeo](https://kep.index.hu/1/0/5480/54809/548097/54809723_73c1d88e7756831bc0087b89cdbd1f6c_wm.jpg)
A márka a francia Darracq olasz leányvállalataként indult, majd A.L.F.A. (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili), vagyis Lombardiai Autógyártó részvénytársaság néven folytatta önállóan 1910-ben. A név másik felét tíz évvel később a vállalkozásba beszálló Nicola Romeo adta hozzá, a míves embléma Milánó és a Visconti család címerét egyesíti.
Alpina (Alpina Burkard Bovensiepen GmbH & Co. KG)
![Alpina](https://kep.index.hu/1/0/5480/54809/548097/54809725_9dfe0e577735547ec2447a105357fe44_wm.jpg)
Burkard Bovensiepen BMW-k tuningolásával tette ismertté a Buchloe közelében fekvő Allgäui-Alpok ihlette Alpina nevet. Mivel az első, 1967-es, bajor zászlós emblémát a BMW nem engedte használni, egy dupla karburátor és egy vezérműtengely került a helyére. Utóbbit 1971-ben egy forgattyús tengely, előbbit 1974-ben egy fojtószelep váltotta fel.
Alpine (Société des Automobiles Alpine SAS)
![Alpine](https://kep.index.hu/1/0/5480/54809/548097/54809727_979f37b26683af5ecbe2c360b235689c_wm.jpg)
Nem téved, aki itt is az Alpokra asszociál, ezúttal a Coupe des Alpes autóversenyen elért győzelme után nevezte el a francia márkát Alpine-nak az alapító, Jean Rédélé 1955-ben. A Renault-val szoros kapcsolatban álló sportautó-építő cég a stilizált A betű mellett a francia versenyautók klasszikus kék színét használta fel a logójában.
Aston Martin (Aston Martin Lagonda Global Holdings PLC)
![Aston Martin](https://kep.index.hu/1/0/5480/54809/548097/54809729_b03e0b92429400f74479910e7bef21dc_wm.jpg)
1913-ban Bamford & Martin néven alapította Robert Bamford és Lionel Martin, majd hogy a katalógusokban előrébb kerüljön, az Aston Clinton-i hegyi felfutó után az Aston Martin nevet használták, de csak 1925-ben nevezték át Aston Martin Motorsra. A ma ismert embléma első változata 1932-ben jelent meg, és a szkarabeusz szárnyát szimbolizálta.
Audi (Audi AG)
![Audi](https://kep.index.hu/1/0/5480/54809/548097/54809733_250375d7c72216ae699804ed67216a56_wm.jpg)
August Horch 1909-ben alapította második autógyárát, a Horch márkanév viszont az elsőnél maradt, ezért frappánsan latinra fordította a vezetéknevét. A négy karikára 1932-ig kellett várni, amikor Auto Union néven egyesült az Audi, a Horch, a DKW és a Wanderer. A háború után az NSZK-ban újraalakult cég hamarosan Audi néven folytatta az autógyártást.
Austin (The Austin Motor Company Limited)
![Austin](https://kep.index.hu/1/0/5480/54809/548097/54809761_dea4d7df2290247c4c0cc5bd567a08d0_wm.jpg)
Ismét egy klasszikus névadás, az 1906-ban alapított márka Herbert Austin nevét viselte, ő tervezte a cég első, szárnyakkal körülvett kormányt és port felverő kereket egyesítő logóját is. Az autókon a jellegzetes Austin felirat, majd a szárnyas A betűt formázó orrdísz is megjelent, utóbbi a vezető formatervező, Dick Burzi ötlete volt.
Autobianchi
![Autobianchi](https://kep.index.hu/1/0/5480/54809/548097/54809763_738218e8da42aaebe7169adaca925147_wm.jpg)
Ez a különleges márka három cég, a Bianchi, a Fiat és a Pirelli együttműködéséből született 1955-ben. Az akkor 70 éves múltra visszatekintő Bianchi már számtalan emblémaváltáson túl volt. A jól ismert, körbe zárt, stilizált A betűt formázó logót 1968-ban vezették be, alapját az 1948-as, körbe és háromszögbe zárt B betűt ábrázoló embléma adta.
Barkas (VEB Barkas-Werke Karl-Marx-Stadt)
![Barkas](https://kep.index.hu/1/0/5480/54809/548097/54809765_393f4b60d1605bacb9efac4ef1016c38_wm.png)
Az egykori DKW üzem romjain már az NDK-ban újjászülető járműgyártás egyik fontos része volt az ország keleti felét haszonjárművekkel ellátó üzem. A korábbi Framo helyett 1958-tól Barkasnak hívott kisteherautó neve pun eredetű, és villámot jelent, de nem ez volt az egyetlen túlzás, a logó stilizált B betűje körüli szárnymotívum a sebességre utalt...
Bentley (Bentley Motors Limited)
![Bentley](https://kep.index.hu/1/0/5480/54809/548097/54809767_c905e74f36e29b0da83f73c1921452b3_wm.jpg)
Walter Owen Bentley 1919-ben kölcsönözte családnevét cégének és a Le Mans-i győzelmek után világhírűvé vált autóinak. A szárnyas B betű emblémaként debütált, de hamarosan már orrdíszként is létezett, az 1920-as években használt változatot F. Gordon Crosby, az 1930-as évekre jellemzőt a Rolls-Royce emblémáját is jegyző, Charles Sykes tervezte.
BMW (Bayerische Motoren Werke AG)
![BMW](https://kep.index.hu/1/0/5480/54809/548097/54809781_f984551344862c890ff5f193aae8d96a_wm.jpg)
A Rapp Motorenwerke GmbH átnevezésével 1916-ban alakult meg a Bayerische Motoren Werke. Megtartották a korábbi logó kerek formáját és a kör szélére írt nevet, a ló figura helyére viszont a bajor címer színei kerültek négyes osztásban. Egy 1929-es reklám az emblémát egy repülőgép légcsavarjára rajzolta, így terjedt el, hogy egy propellert ábrázol.
Brabus
![Brabus](https://kep.index.hu/1/0/5480/54809/548097/54809783_67aed11dc1b04cb4e1b30921ea93d249_wm.jpg)
A Mercedesek tuningolására szakosodott cég alapítása Bodo Buschmann ötlete volt, ő vette be üzlettársnak barátját, Klaus Brackmannt, mert a német törvények szerint legalább két fél kellett egy vállalkozáshoz. Neveik első három betűjéből jött létre 1977-ben a B betűs logóval megkülönböztetett Brabus. Buschmann később megvette barátja üzletrészét.
Bugatti (Automobiles Ettore Bugatti)
![Bugatti](https://kep.index.hu/1/0/5480/54809/548097/54809785_e7d242375abb36a8e48a6c0002131ef8_wm.jpg)
A név hallatán egy olasz márkára asszociálunk, de annak ellenére, hogy Ettore Bugatti Milánóban született, vállalkozását az 1909-ben Németországhoz, ma Franciaországhoz tartozó Molsheimben indította el. Az olasz versenyautók színét viselő ovális logót ékszerész édesapja tervezte, benne az önmagában is művészi EB monogrammal.
Buick
![Buick](https://kep.index.hu/1/0/5480/54809/548097/54809789_5a1a8f54e5c073d303ae70a546f4500e_wm.jpg)
A családi hagyomány többszörösen jelen van a Buick történetében. A skót származású David Dunbar Buick 1899-ben az elsők között alapított autógyárat az USA-ban, jelenleg a Buick a legrégebbi túlélő autómárka a tengerentúlon. Logóját kubista és Art déco stílusban is megtervezték, a ma ismert változat Buick családjának egykori címerére utal.
BYD (BYD Auto Co., Ltd.)
![BYD](https://kep.index.hu/1/0/5480/54809/548097/54809791_ba92f7f64aae726c7f4c12b48bb9804e_wm.jpg)
Wang Chuanfu 2003-ban már nem magáról, hanem a filozófiájáról nevezte el autómárkáját. A BYD neve egyben a szlogenje is, Build Your Dream, vagyis „építsd az álmaidat”. Az európai terjeszkedése és a Szegeden épülő gyára miatt itthon is megismert kínai cég logója eleinte a BMW-ére hasonlított, ma egy sokkal letisztultabb stílust követ.
Cadillac
![Cadillac](https://kep.index.hu/1/0/5480/54809/548097/54809793_7ac7025cebbce44434c2ac894ca852c2_wm.jpg)
Henry Forddal indult, de nélküle folytatódott az 1902-ben alapított márka története. Nevét nem a tulajdonosokról vagy a befektetőkről, hanem egy francia katonáról kapta, aki több helyi háborúban is harcolt, majd létrehozta a Pontchartrain du Détroit erődöt, így vette ki a részét Detroit alapításából. Az embléma Cadillac családi címerét őrzi.
Caterham (Caterham Cars Ltd)
![Caterham](https://kep.index.hu/1/0/5480/54809/548097/54809795_f28832df20ca2420722fbb4d9badb316_wm.jpg)
Graham Nearn boldogan értékesítette Colin Chapman Lotusait a Caterham városában működő Caterham Cars autókereskedés alapítójaként, majd amikor megtudta, hogy leállnak a Lotus 7 gyártásával, megvásárolta a jogait, és a kereskedés nevén folytatta a gyártását. A cég logója a Lotus emblémájának felépítését és a város színeit egyformán felhasználta.
Chery (Chery Automobile Co. Ltd.)
![Chery](https://kep.index.hu/1/0/5480/54809/548097/54809797_ac596bea95ba4534aeacb2c48243ca15_wm.jpg)
Már a hivatalos kiejtés is sejteti, hogy eredetileg Cheery-nek, vagyis (angolul) vidámnak szerették volna hívni ezt az 1997-ben alapított, állami tulajdonú autómárkát. Nem egyszerű, de nem is lehetetlen logikát találni abban, miért egy A betű szerepel az Infinitiére hasonlító emblémában, a megoldás a lényegretörő Automobile szóban rejlik.
Chevrolet
![Chevrolet](https://kep.index.hu/1/0/5480/54809/548098/54809829_a52812f8de26d2abf07ea9f702611393_wm.jpg)
Meglepő, de ezt az amerikai márkát egy svájcban született francia, Louis Chevrolet alapította 1911-ben, ezért kell franciásan ejteni a nevét... Társai, Arthur Chevrolet és William C. Durant is fontos szereplők voltak, utóbbi álmodta meg a csokornyakkendő formájú logót, de megoszlanak a vélemények, hogy svájc zászlaja vagy éppen egy tapéta mintája adta az ötletet.
Chrysler
![Chrysler](https://kep.index.hu/1/0/5480/54809/548098/54809831_2a9ff829c1d68689265e4e1a33112996_wm.jpg)
A három nagy detroiti autógyártó egyikét a Maxwell Motor Company átszervezésével hozta létre Walter Chrysler 1925-ben. A korai modelleken használt, pecsétet imitáló emblémát az évtizedek alatt a szárny motívum egészítette ki, majd 1962-ben az elnök, Lynn Townsend új logót terveztetett. A Pentastar a cégcsoport mind az öt márkáját reprezentálta.
Citroën (Automobiles Citroën)
![Citroen](https://kep.index.hu/1/0/5480/54809/548098/54809833_09d747462ae124b0c1b92bebc7f3fc61_wm.jpg)
A Jules Verne regényeiből inspirálódó André Citroën akkor határozta el, hogy mérnök lesz, amikor gyerekkorában látta az Eiffel-torony építését. A kettős fogazású fogaskereket egyik lengyelországi tanulmányútján ismerte meg, majd Franciaországban is bevezette, később ezt az előremutató találmányt választotta innovatív autómárkája emblémájának is.
Cupra (Seat Cupra S.A.U.)
![Cupra](https://kep.index.hu/1/0/5480/54809/548098/54809835_eedd4ffae93bc5f4ac836b49d3b8a48a_wm.jpg)
A Seat sportmodelljeit jelölő, 1985 óta létező Cupra név a versenysportból származik és a Cup Racer kifejezés tömörítéséből született. A 2018-tól önálló almárkaként kezelt Cupra új logót is kapott. Bár leginkább egy nonfiguratív tetoválásra hasonlít, valójában két C betűből áll, és az eredmények alapján hatékonyan erősíti az üzletág imidzsét.
Cikkünk természetesen folytatódott,D-től F-ig,G-től L-ig és M-től P-ig.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=0thA4uchz4z8jgoCRrjw6uUUnKQFaphXhF49ybHqN0r.B7/stparam=uafodmjgku/fastid=gvsizggmkyvgllaijwbcnbspdnle/nc=0)