2024.03.15. 07:56

Az autózás több mint 130 évében a problémákra adott megoldások biztosították az állandó a fejlődést. A hasznos találmányok előbb-utóbb az egész autóiparban elterjedtek, de vajon mikor, melyik márkánál debütáltak azok a fejlesztések, amik nélkül nem tudnánk a mai autókat elképzelni? Az ipartörténeti újdonságokat 12 pontba gyűjtöttük.

1. Laminált szélvédő (1919)

Sok találmányhoz hasonlóan a biztonsági üveget véletlenül találta fel Edouard Benedictus, festő, író és kémikus. A manapság használt laminált szélvédő korai változatát a Ford vezette be 1919-ben, miután Henry Fordnak és barátainak üvegszilánkok okoztak sérülést egy balesetben. A műanyag rétegekkel megerősített szélvédő nagy erőhatásra pókhálóssá válik, és ha mégis betörik, éles szilánkok helyett apró, lekerekített darabokra törik.

2. Önhordó karosszéria (1922)

A sokáig egyeduralkodó alváz alternatíváját először a Lancia vezette be az 1922-től kapható Lambdával. Ezzel megszabadult a kellő merevséghez szükséges, nagy és nehéz fődarabtól. A motort és a futóművet a karosszériához erősítette, ami a méretére és a tömegére is jó hatással volt. Az első, nagy darabszámban eladott önhordó autó a Citroën Traction Avant volt, de a technológia csak a második világháború után terjedt el.

3. Automata váltó (1939)

Earl A. Thompson, a Cadillac mérnöke 1928-ban a szinkronizált kézi váltóval ért el áttörést, majd a General Motors kutatási részlegén kollégáival megépíthette az Oldsmobile és Buick típusokhoz rendelhető, első félautomata szerkezetet. A teljesen automatikus Hydra-Matic Drive-val 1939-re készültek el, és az 1940-es Oldsmobile Series 60-ban és 70-ben debütált, nehogy egy esetleges bukás ártson a Cadillac hírnevének.

4. Biztonsági öv (1959)

Minden idők leghatékonyabb biztonsági felszerelését, az övet repülőgépeken használták először. Hasonló, kétpontos változatot elsőként az 1949-es Nash modellekhez kínáltak, de a vevők nagy része később kiszereltette az autójából. A ma ismert hárompontos övet a svéd mérnök, Nils Bohlin tökéletesítette a Volvo számára. A cég 1959-től szériafelszereléssé tette, majd a konstrukciót minden gyártó számára átadta szabad felhasználásra.

5. Turbófeltöltő (1961)

A turbine boosted, vagy turbinával feltöltött motort a svájci Alfred Büchi szabadalmaztatta 1905-ben. Lényege, hogy a kipufogógáz meghajt egy turbinát, ami plusz levegőt juttat az égéstérbe, ezzel növelve a teljesítményt. A kezdetben repülőgép motorokban használt alkatrész 1961-ben került először szériagyártású személyautóba, de az Oldsmobile Jetfire megbízhatatlan technikája miatt a tömeges elterjedésére évtizedeket kellett várni.

6. Légzsák (1973)

Előnyeit csak a biztonsági öv használatával együtt kapjuk meg, a légzsák mégis számtalan ember életét mentette meg, nem véletlen, hogy egy mai autóban hét vagy nyolc is található belőle. A különböző érzékelők jelei alapján villámgyorsan kinyíló passzív biztonsági extra az 1974-es Oldsmobile Toronadóban volt először elérhető, de a csekély vásárlói érdeklődés miatt a General Motors 1977-re törölte az extralistáról.

7. Blokkolásgátló (1978)

Ezt a biztonsági extrát is a repülőgépek számára fejlesztették, majd később került bele a személyautókba. A rendkívül bonyolult és megbízhatatlan, mechanikus ABS a brit Jensen FF újdonsága volt 1966-ban. A hetvenes években amerikai és japán gyártók is kísérleteztek vele, de a ma ismert, kellőképpen olcsó és egyszerű blokkolásgátló a Bosch és a Mercedes munkájának eredménye, elsőként a W116-os S-osztályhoz lehetett megrendelni.

8. Multilink futómű (1982)

Volt idő, amikor az „elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros” jellemzés a legtöbb tesztben olvasható volt, ma viszont már az alacsonyabb áron kínált modellek esetében is sok gyártó a drágább és bonyolultabb, de jobb útfekvést és irányíthatóságot garantáló Multilink felfüggesztésre szavaz. Persze van különbség a négy, vagy a német prémiumokra jellemző öt lengőkaros változat között, előbbi a Baby Benz szenzációja volt.

9. Navigációs rendszer (1990)

Minden a klasszikus, nehezen összehajtogatható térképpel indult. Talán pont emiatt született meg az igény egy szó szerint célravezetőbb megoldásra. Az eleinte katonai célú fejlesztések a hatvanas évek elején indultak, majd az első, már térképet vetítő, de még nem GPS-alapú navigáció, az Electro Gyrocator 1981-ben jelent meg a Honda Accordban, a mai rendszerek elődjére még így is 1990-ig, az Eunos Cosmo bevezetéséig kellett várni.

10. Hibrid hajtás (1997)

A kilencvenes évek végén még mindenki kerek szemekkel bámulta a világ első, benzines és elektromos vegyesüzemű autóját, a Toyota Priust, pedig a japánok észszerű és viszonylag egyszerű, de mindenképpen tartós technológiával értek el jelentős javulást a takarékosság terén. Ma a legtöbb benzines autó hibrid, lehet lágy, a márka saját kifejezésével élve öntöltő vagy konnektoros. A Toyota jelenleg is ebben a konstrukcióban látja a jövőt.

11. Lítiumion akkumulátor (1998)

Egy évvel később a Nissan fejben már előrébb járt, persze akkoriban még nem sokan hittek a villanyautózás elterjedésében. A legnagyobb autógyártók ugyan rendszeresen készítettek kísérleti akkumulátoros-elektromos autókat, de csak kevesen dobták ezeket piacra. Az USA piacos Nissan Altra az ólomsavas vagy a nikkel-metál-hidrid helyett a szériagyártású autók közül először kapott lítiumion akkumulátort. A flottaautó hatótávja 190 km volt.

12. LED fényszóró (2009)

A gyakran csak halványan pislákoló Halogén izzók után óriási előrelépést jelentő Xenon technológiát a kétezres években überelte a még több fejlesztési potenciállal rendelkező LED technológia. A 2004-től kapható Audi A6-osban még csak a nappali menetfényben világítottak diódák, a 2009-es R8 V10 viszont elég drága és különleges volt ahhoz, hogy fényszórójában a világon elsőként a tompított és a távolsági fény is LED-es legyen.