A német autóklub, az ADAC idei gyereküléstesztjén kiderült, hogy az érvényes EU-szabvány (ECE-R 44) nem elég szigorú. Az Euro NCAP-töréstesztek gyermekbiztonsági normái szerint elvégzett vizsgálatokon ugyanis négy gyerekülés megbukott.
Először a jó hír: az autókba szerelhető gyerekülések egyre jobbak és biztonságosabbak. Az idei teszt azonban csalódást okozott, ugyanis ez a pozitív fejlődési tendencia lelassult, megakadt. Az aktuális ADAC-eredményekben négy bébifotel kapott gyenge, nem ajánlott minősítést, ráadásul ebből három az egyébként kitűnő Isofix rögzítési rendszerrel készül.
Mi volt a gond? A frontális ütközésnél az Emmaljunga First Class 0+ Isofix ülésrésze elvált az alaptól, az IWH Babymax Isofix biztonsági öve kiszakadt a helyéről, míg az IWH Megamax ülésébe szíjazott babán túl nagy terhelést jeleztek az érzékelők. Nem is hinné az ember, hogy a bevizsgált, szabványos gyereküléseknél 2009-ben még ilyen súlyos hibák, durva biztonságtechnikai hiányosságok fordulhatnak elő. Az igazsághoz persze az is hozzátartozik, hogy az ADAC frontális tesztjét az EU-szabványban előírtnál nagyobb, 64 km/órás becsapódási sebességgel végzik el.
Ami az oldalütközéseket illeti, nos, ezeknek már a puszta vizsgálata is szigorúbb tesztet jelent az Európai Uniós ECE-R 44-es szabványnál, mert abból ez a kritérium teljesen hiányzik. Így fordulhatott elő, hogy az Alpin Daisy az ADAC-nál az erősen nem ajánlott kategóriába esik, pedig a szabványos normáknak megfelel. Ennél a gyerekülésnél ugyanis azt írja elő a gyártó, hogy 25 kg-nál nagyobb gyermekek esetén háttámla nélkül használjuk. Így azonban oldalütközésnél még akkor sem megfelelő szintű a gyermek védelme, ha az autónkban függöny- és hátsó oldallégzsákok egyaránt vannak.
Ezt a négy kirívó hibát leszámítva pozitív a 2009-es gyerekülésteszt mérlege. A vizsgált bébifotelek közel fele - köztük az Isofix nélküli Emmaljunga First Class is - jó, ajánlott minősítést kapott az ADAC szakértőitől. Ráadásul még mindig megvásárolható sok olyan modell, amely a tavalyi tesztet zárta kitűnő eredménnyel. Akkora a választék, hogy nem okozhat gondot az autónknak és gyermekünknek egyaránt megfelelő, egyszersmind biztonságos gyerekülést választani.
A biztonságos gyerekülés egyik mintapéldájának a HTS iZi Kid X1 Isofix bizonyult, amely körülbelül négyéves korig (18 kilogrammig) használható. Ha a kisbaba ilyen székben ül, akkor frontális ütközésnél nagyon alacsony, oldalütközésnél alacsony terhelésnek van kitéve. Ez a termék dicséretet érdemel a biztonsági öv jó felfekvése, a magas háttámla és az autóhoz való stabil rögzítés lehetősége miatt is.
Gyerekülés háttámla nélkül
A szaküzletekben még mindig kaphatók, és sokan használnak is ilyet: a 15 kilogrammnál nehezebb (nagyjából négyéves kornál idősebb) gyerekek számára ajánlott ülések között gyakori az olyan típus, amelynek nincs saját háttámlája. Az utóbbi években egyre gyakoribb függönylégzsákok miatt ráadásul sokan hiszik azt, hogy erre nincs szükség: oldalütközésnél a gyereket is óvja a lufi.
Az ADAC kísérletei egyértelműen bebizonyították, hogy ez a vélekedés mennyire hibás. Amint az autó oldalirányból az alutömbnek csapódik, kinyílik a fejet védő függönylégzsák, valamint az autóülés háttámlájából a mellkaslégzsák, de ezek nem tudják hatékonyan megóvni a gyereket. A védelmi rendszereket ugyanis felnőttekhez optimalizálják, ezért a gyermek feje pont a két légzsák közé, az ajtó kárpitozásának és ablakának csapódik, ami jelentős sérülésveszélyt rejt magában. Ilyenkor a mellkasánál is megsérülhet a gyerek, mert azt túl keményen üti meg a felfújódó, felnőttekre optimalizált légzsák.
Konkrét példának ott a tesztelt Alpin Daisy, amelynek gyártója 25 kilogrammnál nehezebb gyerekeknél azt írja elő, hogy szereljük le a háttámlát, és úgy tegyük be az autóba. Ennek következtében oldalütközésnél magas a sérülésveszély, ami - többek között - a nem ajánlott, gyenge minősítéshez vezetett. Ezért az ADAC azt ajánlja a szülőknek, hogy háttámla nélküli gyereküléseket ne engedjenek az autó utasterébe.
A gyerekülés használatával kapcsolatos további tanácsokról és a halálos iskolatáskáról a második, a részletes eredményekről pedig a harmadik oldalon olvashat. Lapozzon!