Előzés közben leálló motor, hirtelen elsötétülő fényszórók, titokzatos teljesítményvesztés - ez nem egy autós horrorfilm forgatókönyve, hanem a való világ. A manapság gyártott személygépkocsik high-tech fedélzeti elektronikája a jármű összes fő egységét ellenőrzi - vagy éppen összezavarja.
Régebben legalább tudta az ember, hogy mi a baj. A zárlatos gyertya, a beégett megszakító vagy a bedugult porlasztó megjavítása akár az út szélén is lehetséges volt, és lehetett menni tovább. Manapság viszont a sokat látott Sárga Angyalok is gyakran csak széttárják a kezüket, autószállítót hívnak, és tanácstalanul annyit mondanak a tulajdonosnak: fedélzeti elektronika.
Egy ismerősöm autója például az ausztriai síelés egyik reggelén nem volt hajlandó elindulni. A család kénytelen volt a vakációt megszakítva vonatra szállni, a garanciális járművet hazaszállították, majd otthon, a szervizben próbálva azonnal beindult az addig makacskodó, tízmillió forint feletti értékű jármű. Másnak éjszakai előzés közben eloltódtak a lámpái, majd rövidesen a motor is leállt. Én is vezettem már olyan néhány ezer kilométeres tesztautót, melynek egyszer csak minden ok nélkül töredékére csökkent a teljesítménye. Javítás egyik esetben sem volt szükséges, a kocsi újraindítás után úgy működött tovább, mintha mi sem történt volna.
A személyi számítógépek használóinak ez a trükk nem új. Ők már régen tudják: ha rakoncátlankodik, vagy lefagy a gép, egyszerűen újra kell indítani, és minden a régi lesz. A különbség csak annyi, hogy az autó esetében katasztrofális következményei is lehetnek a rendszer pillanatnyi gyengélkedésének. Nem egy balesetnek volt már oka a hirtelen leálló, vagy teljesítményéből jelentős mértékben vesztő motor.
Meghibásodás oka 1985-ben és 2003-ban
Az ADAC szerint 2003-ban minden harmadik meghibásodott autónak elektronikai problémája volt, míg 1985-ben ez csak minden ötödik autóra volt igaz. Azóta viszont lényegesen lecsökkentek a motorhibák, tehát mechanikusan megbízhatóbbak lettek a kocsik.
1985 | 2003 | |
Járműelektronika | 21 | 36 |
Gyújtás | 17 | 13 |
Motor | 17 | 10 |
Befecskendező | 11 | 6 |
Üzemanyagellátás | 7 | 6 |
Gumik | 7 | 7 |
Hűtés/fűtés | 7 | 7 |
Az ilyen helyzetektől ma már szinte csak a Ladák és Trabantok védettek, az utóbbi öt-tíz évben készült személygépkocsik java része erősen veszélyeztetett. Az autógyártók megpróbálják elbagatellizálni a problémát, de egy nevét eltitkoló szakember elmesélte, hogy volt olyan új típusuk, melyhez hónapokig hetente küldött szoftverfrissítést a gyár, melyet titokban, a kötelező szerviz alkalmával installáltak az autók fedélzeti rendszerén. Az egyre szaporodó meghibásodások azt jelzik, hogy a mechanikus korból nem olyan egyszerű átlépni az elektronikus korba, mint azt sok autótervező gondolta.
A hibák oka sokféle lehet. Szoftverproblémák, túlbonyolított rendszerek, konstrukciós hibák és korrózió is lehet a gondok kiváltója. Pedig az autók elektronikája sokkal robusztusabb, mint az asztali számítógépeké. Hiszen a rázkódás és a nagy hőmérsékletingadozások mindennapos velejárói az autózásnak. Ezért az autók elektronikus rendszereinek reakcióideje különösen rövid, és a meghibásodásokat öndiagnosztizáló komponensek beépítésével próbálják a minimálisra csökkenteni. A költségkímélés miatt azonban nem lehetséges például a repülőgépiparban bevett szokást alkalmazni, ahol a gépek fedélzetére minden biztonság szempontjából fontos egységből kettőt építenek be.