Kinetic Energy Recuperation System. A Formula-1 világa éppen csak ismerkedik a titokzatos kütyüvel. Pedig legalább ötvenéves.
Fékezni bűn.
A bűnös, aki a fékre lép, valahol elszámolta magát: túl gyorsan megy, s ezért keményen megfizet. Megfizeti egyrészt a féktárcsa és a fékbetét kopását. Másrészt megfizeti azt az üzemanyagot, amivel fölöslegesen gyorsította fel az autót. A benzin kémiai energiája először mozgási energiává alakul, majd a jármű mozgási energiája a féktárcsákon hővé. A fékezés végeredménye tehát közel ugyanaz, mintha szépen alágyújtanánk a féktárcsának: a benzin fogy, a féktárcsa melegszik. Többek között ez az oka a városi forgalomban a magasabb fogyasztásnak.
Aki spórolni akar, minél kevesebbet fékezzen. Időnként viszont tényleg muszáj: a piros lámpa, a stoptábla, a macisajt és a jobbkezes utca is komoly érv amellett, hogy a fékpedálra lépjünk. Ha egy jó tündér ilyenkor az autó mozgási energiáját hő helyett valami mássá alakítaná, s pár (másod)perc múlva visszaadná, szinte mindenki jól járna – az olajmultik és a fékbetét-forgalmazók kivételével. A fékezéskor eddig veszendőbe ment energiát ugyanis tárolás után újra fel lehetne használni a jármű gyorsítására, így ennyivel több maradna a tankban.
A versenypályán tojnak ugyan a fékbetétkopásra, a fogyasztás azonban már nem olyan mindegy, és ha a lassításkor betárolt energiából a megfelelő pillanatban néhány plusz lóerőt lehet csiholni, az értékes (tized)másodperceket vagy egy-egy sikeres előzést jelenthet.
Az utcán és a versenypályán is ugyanaz a cél tehát:
1. Mozgási energia átalakítása (lassítás)
2. Energia tárolása
3. Mozgási energia visszanyerése (gyorsítás)
Mindez lehetőség szerint jó tündér nélkül, ipari méretekben, megbízhatóan működjön.
A jó hír: működik. A korszerű villanymozdonyok, metrószerelvények, villamosok fékezéskor generátoros üzemben használják a hajtómotorokat, s így energiát táplálnak vissza a felsővezetékbe, amit valaki más – például egy másik, éppen gyorsító szerelvény – felhasználhat.
De mi a teendő, ha nincs felsővezeték? Vagy a dodzsem lenne a jövő autója?
A tisztán elektromos rendszer
A XXI. század mérnökei szeretnek minden problémára digitális, de legalábbis elektronikus megoldást találni – ha kell, ha nem. Gondoljunk csak az elektromos késre vagy a motoros mérőszalagra . A KERS építéséhez is a legegyszerűbbnek tűnik a villanyászbolt felé venni az irányt: egy motor, egy teljesítményelektronika és egy akkumulátor lesz, elvitelre. Izéé… a múltkor a hibrid autóhoz nem pont ugyanezeket vittük, főnök? Tényleg: csodálkozom is, hogy a sajtó és a csapatok píárosai még nem ordítják kórusban, hogy de hát ezek hibrid autók, és most majd a Formula-1 menti meg a Földet.
Bár az arányok kicsit mások, a lényeg itt is ugyanaz, mint mondjuk a Priusban: fékezéskor a villanymotor generátorként működik és feltölti az akksit. Gyorsításkor pedig az így eltárolt energiával hajtják a villanymotort, ami plusz lóerőket tesz a benzinmotor mellé. Nemcsak a hajtáslánc, a problémák is hasonlóak. A villany-KERS-ben az akkumulátor a leggyengébb láncszem, éppúgy, mint az utcai hibridekben és elektromos autókban. Durva gyorstöltéssel bő negyed óra alatt feltölthető egy akksi, de ez még mindig elképesztő hosszú idő ahhoz képest, hogy egy-egy fékezés mindössze néhány másodpercig tart.
A Formula-1 szabályai szerinti alkalmazáshoz a ma ismert megoldások közül a lítium-ionos akkumulátor az egyetlen szóba jöhető energiatároló, bár elvileg a szuperkondenzátorok bevetése sem kizárt. Az utcai változatoknál pedig úgy oldják meg a problémát, hogy több száz kilónyi akksi között "terítik szét" a fékezéskor visszanyert energiát, de a nagy áramerősséggel végzett töltés és kisütés így is az élettartam (és a hatásfok) rovására megy.
A BMW és a McLaren saját fejlesztésű akkumulátoros rendszert használ, míg a Ferrari és a Renault az olasz Marellitől szerzi be a cuccot. Eközben a Toyota fölényesnek szánt, de kissé talán kényszeredett mosollyal állítja: a 2009-es szabályok szerint olyan primitívek a hibridrendszerek a Formula-1-ben, amilyet ők nem is bírnak gyártani, mert nincs már meg a pauszpapír, amin anno, sok-sok éve lerajzolták az elsőt.
Tegyük hozzá: a Supra HV-R-ben használt hibridrendszer, amivel a tokachi 24 órás futamon 2007-ben tizenkilenc kört vertek a másodikra, jóval több műszaki csemegét tartogatott: mivel a fékenergia döntő része az első kerekeken jelentkezik, a hátsó tengelyt hajtó 150 kW-os főmotor mellett az első kerekekbe is applikáltak egy-egy 10a kW-os agymotort, s a lassításkor visszanyert energiát szuperkondenzátorokban tárolták. Hasonló csemegékre az Ecclestone-cirkuszban még legalább négy évig várni kell.
De lehet-e energiát tárolni másban, mint akkumulátorban?
Már hogyne lehetne. Ott van például a rugó: gondoljunk egy megfeszített íjra, vagy egy ókori római katapultra. Harmincon felül esetleg a hátrahúzós autóra. (Kinek volt utoljára ilyen a kezében?) A rugóerő járműhajtási célra való felhasználására a játékon kívül nem találtam példát, bár gyakorlatilag veszteségmentesen, hosszú ideig képes tárolni az energiát, ami – mint látni fogjuk – komoly előny. Valószínűleg az elérhető energiasűrűség, azaz az egy kiló (egy köbméter?) rugóban tárolható energia mennyisége miatt hanyagolják a kutatók.
Aztán ott a kémiai energia. Ugyan mozgási energiából benzint előállítani legföljebb a jó tündér képes, de a hidrogén nem tűnik teljesen reménytelen esetnek: ha a hajtásláncba kapcsolt generátor által termelt árammal vizet bontunk, majd felfogjuk és tároljuk a hidrogéngázt, már meg is oldottuk a feladatot.
Németországban az elmúlt napokban került sor az első hasonló elven működő "hibrid hajtású" erőmű alapkőletételére. A szélturbinákkal megtermelt elektromos energiával szeles időben vizet bontanak, majd szélcsendben a tárolt hidrogénnel hajtott generátorokkal táplálnak energiát a hálózatba. Már csak az egész cuccot le kéne kicsinyíteni úgy, hogy elférjen egy aktatáskányi helyen, és képes legyen tizedmásodpercek alatt alkalmazkodni a teljesítményugrásokhoz (fékezés/gyorsítás). Érzésem szerint erre még jó pár évet várni kell…
És ott van ugye a lendkerék, amit eddig szintén leginkább játékautókban láthattunk energiatárolóként. Ha valaki a 80-as évek elején azt állította volna, hogy nemsokára százmilliók bámulják a tévében, amint lendkerekes autók vívnak ádáz csatát a versenypályán, rokonai és barátai jelentőségteljesen hümmögve néztek volna össze a háta mögött, egyértelmű kézjelekkel utalva az illető elmeállapotára. Vigasztaljon minket, hogy hasonló reakciót kapott volna, ha az egy főre eső hordozható telefonok számát, netán hazánk NATO-tagságát illetően bocsátkozott volna jóslásokba. Változnak az idők.
De hogyan működik a lendkerekes versenyautó? Lapozzon, és kiderül!

Az oldalról ajánljuk
- Autódoktor
Rejtélyesen ráz az Astra GSi
Kerekek kiegyensúlyozva, cserélve, télivel-nyárival is ugyanaz a helyzet. Mi lehet a gond?
- Hírek
Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra
Valami megfizethető és szórakoztató hétvégi autót szeretne látni a Dodge palettáján.
- Technika
Egy jó autóra is lehet félmilliót költeniMűhelyPRN: Ford Mondeo 2,0 TDCi – 2014.
A mai használtautópiac mértékadó középszere, a 2-3 milliós kategória egyik legpraktikusabb választása, ha kell a hely és a nyomaték. Költeni erre is kell.
- Hírek
912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel
A modell állítólag még idén a kereskedésekbe kerülhet.
- Hírek
Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók
A Ferrari vezetősége szerencsére nem felejtette el, hogy a sikerért a munkásaik is keményen dolgoztak.
- Hírek
Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!
A McLaren után a Williams is leleplezte idei Forma–1-es autóját.
- Tesztek
Kék villogó kellett volna ehhez a melóhozTeszt: BMW X3 M50 xDrive - 2025.
Az X3-ba előbb-utóbb beleszeret az ember, és ha az a 381 lóerős M50 csúcsváltozat, akkor ez viharos gyorsasággal bekövetkezik.
- Hírek
Így jársz, ha Wish-ről rendelsz Toyota Suprát
Közepesen bánatos a kamu Supra, ami ráadásul egy másik Toyotát is áldozatul ejtett.
- Hírek
Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron
Nem volt jó ötlet nyári gumikon elindulni a csodás, C3-as Corvette-el nyári ilyen csúszós időben.
- Hírek
Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén
2024 már megszüntettek 1500 munkahelyet, de úgy néz ki, hogy ez nem volt elég.
- Hírek
Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?
Defektet kapott, esetleg részeg volt, vagy valami teljesen más volt a probléma? Tippelj!
- Hírek
A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője
Egyre többet tudunk meg a sportautó új, nyolcadik generációjáról.
- Hírek
Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari
Csúnyán elintézték a Ferrari F8 Spidert, a rendőrök mégis arra utasították a sofőrt, hogy hajtson fel a pályára. Az eset Los Angelesben történt.
- Belsőség
Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!Válogatás a Népítélet hasznosabb feléből
Heti merítés világjáró Barkasszal, Izlandon tevékenykedő Mercivel és francia IFA-val.
- Hírek
Átfogó veteránprogramot indít a Renault
Szervizhálózat, régi szerelési útmutatók és videók segítenek a régi Renault-k életben tartásában.
- Tesztek
Virtuális spanyol virtusTeszt: Cupra Tavascan Endurance 77 kWh - 2025.
Olcsóbb, mint a többiek és jobban néz ki. Hol itt a csapda?
- Hírek
F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren
A különbségek annyira kicsik, hogy ha nem fejlesztünk a lehető leggyorsabban, pillanatok alatt elvesztjük minden előnyünket. – nyilatkozta Stella.
- Közélet
Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett
Régen megszerzett tudásunkat felfrissíteni hasznos, főleg, ha egy modern, színes-szagos tananyag segít benne.
- Hírek
Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja
Állítólag a 3 literes hathengeres boxert is lecserélik.
- Hírek
Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat
Megnyitották a forgalom előtt a 11-es főutat.
- Hírek
ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon
A Magyar Közút minden szükséges előkészületet megtett, hogy a szerelvény zavartalanul haladhasson.
- Hírek
Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban
Egyre több ilyen jellegű akcióról tudni az Egyesült Államokban.
- Belsőség
Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!TC Bamako 2025/14
Belefáradtunk az alkudozásba a helyi kereskedőkkel, és a szállás sem elsőre lett meg, viszont van egy jó ötletünk!
- Égéstér
Itt a Murvaélet!
Indul a Totalcar új sorozata, a Murvaélet! A használt autót keresők bőrébe bújva járjuk a kereskedéseket, hogy megtaláljuk a lehető legjobb választást egy-egy kategóriában.
- Hírek
A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán
Az 1079 lóerős szörny több amerikai versenypályán is hihetetlen rekordokat döntött.
