Egyetlen házba sem engedik beköltözni a lakókat, ha csak a falak állnak, így nem értem, hogy mernek pénzt kérni - nem is keveset - egy félig befejezett technikai fejlesztésért. Mert nemcsak pénzt nem ér, de még használhatatlan is.
Most nem az autóról fogok mesélni, azt már többször is megrágtuk. Tudjuk, hogy a Prius tök jó autó, és az első generáció finoman fogalmazva is ocsmány külső-belső megjelenéséhez képest a mostani már tényleg elviselhető. A széptől persze még messze van, de legalább nem vált ki rohamot, ha meglátjuk, és nem kapunk röhögőgörcsöt, ha beülünk.
Azt még mindig nem értem, miért kellett a hibrid technológiát egy teljesen új autóba beépíteni. Nem jött volna ki olcsóbban, ha a méregdrága fejlesztéshez nem terveznek további pénzekért autót is? És akkor abban legalább már bevált cuccok lennének. Jó lenne a futóműve, nem lenne a kormányállás horrorisztikus, és még sorolhatnám.
De a mostani dolog szempontjából ezek végül is nem lényegesek, most csak és kizárólag az IPA-ról lesz szó. "A Prius az első sorozatgyártású autó a világon, amely intelligens parkolássegítő rendszerrel (IPA) rendelkezik. Szűk helyen manőverezve az IPA egy hátul elhelyezett kamera segítségével megjeleníti a tervezett parkolóhely képét. Programozza be a részleteket, és az autó önállóan beáll a kívánt helyre - Önnek csak a fékpedált kell működtetnie." Mondják a gyártók. Hát kérem, ez a világ eddigi legnagyobb csúsztatása, és most nem a fékpedálra gondolok, amivel működtetni kell.
Az egész művelet, annyira körülményes, kiforratlan és működésképtelen, hogy nem is értem, hogyan merték egy Toyotába integrálni. Az meg, hogy másfél millió forintba kerül - navival és bőrüléssel együtt -, már végképp felháborító. Nézzük, hogyan működik a valóságban.
A rendszer az IPA bekapcsolásával és a váltókar tolató pozícióba tolásával kel életre. A középkonzol nagy képernyőjén ilyenkor nem pusztán a tolatókamera képét láthatjuk a már ismert színes vonalakkal, hanem választási lehetőségünk adódik a két alsó sarokban megjelenő ikonokra bökve az ujjunkkal. Mert érintőképernyős. Ez a választás pedig a merőleges vagy a párhuzamos parkolás, vagyis hogy milyet szeretnénk kivitelezni.
Ha ezt eldöntöttük, kapunk egy téglalap alakú rajzot, melyet a jobb vagy baloldalra rakhatunk, attól függően, melyik oldalra kívánunk beállni. Ha a téglalap zöld, a parkolást el tudja végezni az IPA, ha piros, nem. Ebben az esetben van lehetőségünk a megjelent nyilakat addig bökdösni fel-le, jobbra-balra, csavarni a téglalap pozícióját, amíg zöld nem lesz a téglalapunk.
Hosszú percek telhetnek így el - mögöttünk ugye már dudálnak -, és előfordulhat, hogy nem is sikerül bezöldíteni. Ilyen esetben megoldás lehet, ha kicsit arrébb gurulunk az autóval, és más pozícióból kezdjük a műveletet. Természetesen elölről. De aztán az is előfordulhat, hogy mennünk kell egy háztömböt, és úgy megpróbálkozni. A harmadik-negyedik háztömbkör után szerintem más is feladja - ahogy én is -, és beparkol hagyományosan, elsőre, 10 másodperc alatt.
Ebben az esetben azért nem tudott zöldre váltani a téglalap, mert nem volt térlátása. Azt hitte, a téglalap belső sarka nem a már ott álló autó mögé nyúlik, hanem rajta van. Pedig csak azért volt rajta, mert nem 3D-ben gondolkodott a rendszer. Az én szegényes térlátásom látta a képernyőn, hogy ott a téglalap sarka az autó mögött, ő mégis csak ragaszkodott ahhoz, hogy márpedig az autón van. Nem vitatkoztam..., mivel nem is tudtam.
Persze van olyan is, hogy zöld a terület, és akkor nekiláthatunk a műveletnek. Ilyenkor már csak a saját felelősségünkre felhívó üzenetet kell leokézni, és megkezdődhet a fékpedál lassú felengedése. Ha túl gyorsan engedjük, csipogó hanggal és a képernyőn megjelenő üzenettel hívják fel figyelmünket - akár a rutinoktató a parkolás gyakorlásánál - a lassú láb - gyors kéz használatára.
Ha megkezdjük a műveletet, minden pillanatban jusson eszünkbe: nem volt véletlen a körültekintésre felszólító üzenet, mivel a rendszer még mindig nem lát térben. Nem figyeli a kocsi elejét, és mikor a kormányt magától tekerve próbálja az autó farát a négyzetbe igazítani, az autó orra elkaszálhat mindent, ami az útjába kerül. Tehát nagyon kell előrenéznünk.
Meg hátra is, mert nemcsak a képernyőn lóg ki a parkolási téglalapból az autónkat jelző sárga téglalap, hanem a valóságban is simán nekimegy az oldalt álló objektumoknak, legyen az házfal vagy parkoló autó. A mellékelt képeken is látszik, mennyire nem zavarta a rendszert, hogy a parkolási téglalap a bordó autó oldalában végződik. Simán beletolatott volna a közepébe, ha hagyom.
Vicces, ahogy tekeredik a kormány, és a női hang közli, hogy az aszisztansz befejezve, de ezt is hamar meg lehet unni, és akkor tényleg nem marad más hátra, mint azon gondolkodni, hogy a másfél gurigát mi más, értelmesebb dologra lehetett volna költeni. Vagy hogy a fejlesztők mi az anyjukért adják ki a kezükből a félig befejezetlen rendszerüket? Talán nyitott a kernel, és a hibák javítását a felhasználókra bízzák, ahogy a Linuxnál már bevált? Bár végül is nekem tökmindegy, mivel régen megtanultam parkolni, így semmi szükségem ilyenre, tehát nem valószínű, hogy még egyszer a közelébe megyek.
Egy olvasói levél a sok közül
Kedves J.F.
Úgy látom, nekem jut a megtiszteltetés, hogy minden Prius ócsárló cikk írójának felhívjam a figyelmét egy két gondosan elhelyezett csúsztatásra. Itt is van pár. Ugye az IPA árát "másfél gurigában" meghatározni az minimum csúsztatás, egy bőr belső és egy navi rendszer mellett. Érdeklődésemnek határt nem szabva megnéztem egy konkurrens gyártó extra felszereltség árait: vw passat extrák: navi rendszer 512e, valamint keyless autónyitás 110e továbbá parkolóradar (ami képet ugye nem ad, de valahol az IPA által nyújtott kényelem egy része buta ősváltozatának tekinthető) 118e és a bőr üléshuzat 500e. Akkor ugye mivel ezek a Prius Navi+IPA+bőr felszereltség tartozékai, akkor bonyolult matematikai művelettel az alábbi eredményre juthatunk. 1500-512-110-118-500 = 260e
Mire is költjük el ezt a "majdnem másfél gurigányi" IPA árat (ami ez esetben konkrétan 260e)? Kapunk ugye egy kamerát hátra, ami azért jól jön az alacsony betontuskók, mélyen repülő gyermek motorosok és egyéb láthatatlan de igen gyorsan a kocsi alá lépő gyalogosok ellen, meg kapunk még egy sárga négyzetet, hogy hol is fog végződni a művelet, ha ezt így folytatjuk. Mivel magam is évtizedek óta vezetek, nem gond beállni sehova. De betontuskót már szedtem össze figyelmetlenségből, ami ugye legalább egy lökhárító CASCOs javítás önköltsége: 50e/alkalom. Ha ezeket is levonom, akkor már csak mintegy 100e-et fizetek azért, hogy az asszony is megtanulhasson parkolni, és a végén ott az a fránya gomb, 562Ft, amivel az egészet egy életre kikapcsolom. De a kamerát azt megtartanám hátra. (mennyi is most a nissannál ez felárban?) tudom, vannak utángyártott filléres cuccok is, de ugye itt most nem a gányművek slágertermékeit célozzuk be...
Másrészt, szerintem, ha valaki az autójával szánt szándékkal belemegy az árokba, akkor nem az autó a hibás. Tehát, ha az ominózus escort-ba parkolás előtt sokáig tesztelve sikerül beállítani olyan esetet, ami nem tökéletes, akkor az nem a rendszer hibája, hanem a felhasználóé. System fatal error, change user. Minthogy a zöld keret se nem párhuzamos, se nem merőleges, ezért az csak "kézi szándékos be- illetve elállítás" következménye lehet. És gondolom, még egy "pöcc" az egyik nyilacskán, és már piros is lett. Igaz? Úgy kellett "visszahozni". Nem véletlen csak a kereke lóg bele az escortnak.
Mindezek ellenére nem hiszem, hogy a rendszer kiváló, és mindenre alkalmas, de ugyebár a képfeldolgozás is tart valahol, hiszen még a robottechnika is a "térbeli látással" kűzd. Ezt itt most számonkérni elég kisstílű. De ha így is van, ez egy parkolást SEGÍTŐ rendszer, és nem helyettesíti az emberi képességeket teljes egészében. Így is kéne kezelni. Minden esetre értékelem igyekezetét, amiben bemutatta mennyire ügyes tesztelő lenne, ha a Toyota alkalmazná, de szerintem nem véletlenül nem teszi. Marad hát az írás, de ott meg érdemes objektívnek maradni. Talán egyszer az meghozza a sikert, amit ezúton is kívánok a további munkájához.
Sejtem, hogy a cikk már nem kerül korrigálásra, de hátha az Ön fejében kicsit más megvilágításba kerülnek a tények.
És igen, én szeretem a Priust, - ezt Rácz Tamás kollégája is megmondhatja :-) - mert előremutató, még ha jelenleg van is mit fejlődnie, talán nem is az igazi megoldás a jövő problémáira, de hát ha csak tökéletes eszközöket fognánk munkára, ma se lenne még kerék az autók alatt, hiszen a mai napig tökéletesítik azt is. És szerintem inkább propagálni kéne finoman, mint drasztikusan ócsárolni csak azért, mert egy SUV azért mégiscsak jobb csajozós autó.
Házi feladat: vajon bátor vagy vak az a ló, amelyik ugyanezt az automatikát a Lexusba is berakja? (Miközben valljuk be, az USAban nem merték bevezetni ezt a "fícsört".)
Üdv, Imre.