Ki ne álmodozott volna a műszerfalra szerelt varázsgombról, amitől egy pillanat alatt megtáltosodik az autó, és porig alázza a gonoszokat?
Harmincas-negyvenes éveiben jár az a generáció, melynek tagjai tátott szájjal bámulták esténként, amint Májkül benyomja a Turbo Boost gombot Kitt műszerfalán, és a fél falun átugratva osztja az igazságot . Nekik készünek napjaink „Sport Mode”-kapcsolói.
Kezdetben vala a bowden. Ez kötötte össze a gázpedált a fojtószeleppel (vagy az adagolóval), és a motor többé-kevésbé úgy ment, ahogy nyomtuk a pedált. Az elektronikus gázpedál bevezetésével a fix kapcsolat megszűnt: a gázpedálhelyzet-poti és a fojtószelep-állító motor közé került a vezérlőegység, benne a szoftver. Ettől a pillanattól határtalan lehetőségek nyíltak a fejlesztők előtt.
A jármű dinamikáját és a vezetés élményét alapjaiban meghatározó dolog a pedálhelyzet-jellegmező: itt dől el, mennyire kell nyomni a pedált, hogy feljussunk az érdi trabantfingatón. Egy Excel-táblázatot tessék elképzelni, melyben az adott pedálhelyzethez és fordulatszámhoz tartozó motornyomaték van eltárolva. Mondjuk 10%-os gázpedálhelyzethez 40Nm, 20%-hoz 80Nm és így tovább. Minél kisebb pedálhelyzethez minél nagyobb nyomatékot írunk a táblázatba, annál inkább sikerül elhitetni a sofőrrel, hogy erős, sportos autóban ül – és annál előbb érjük el a maximális nyomatékot.
Nem probléma tehát egy száz lóerős, kéttonnás dögről elhitetni, hogy fickós járgány, egészen, amíg el nem érjük azt a pedálhelyzetet, ami fölött már semmi sem történik. Alulmotorizált autóknál gyakran előfordul, hogy (kisebb fordulatszámon) 40-50%-körüli pedálhelyzetnél már teljes gázzal megy a motor, a sofőr meg csak csodálkozik előzés közben, miért nem megy jobban, hiszen ő nyomja, az előbb meg még olyan erősnek tűnt.
Egyrészt a pedálnak ez a felső, holt zónája szab határt a jellegmező meredekségének, másrészt az a tapasztalat, hogy a túlságosan sportosra, agresszívra hangolt autóval nehéz parkolni, viszont nagyon könnyű lekoccolni a dugóban az előttünk állót. Elég, ha rálehelünk a pedálra, és már ugrik is a gép. Ez jó, ha mi vagyunk az elsők a pirosnál, de nem jó, ha mi vagyunk a harmadikak, ráadásul figyelmünket gázadás közben a buszmegállóban ácsorgó csajok kötik le.
A pedálhelyzet-jellegmező valamilyen formában tükrözi a márkaimidzset, és a célközönségre van szabva: másképp alakul egy véresszájú BMW-ben, mint egy kis bevásárlókocsiban, de mindig kompromisszum a sportosság érzése, és a kényelem-biztonság között.
Kézenfekvő ötlet tehát nem egy, hanem két (vagy még több) pedálhelyzet-jellegmezőt letárolni a vezérlőegységben, amik közül a vezető kiválaszthatja a habitusához és pillanatnyi hangulatához leginkább passzolót. Egy agresszívat szombat estére és egy szoftosabbat vasárnap délutánra. Mint az előre programozott equalizerbeállítások egy csicsás távol-keleti minihifin.
A Sport Mode gomb mögött azonban ennél sokkal több rejlik. Az elektronikus motorvezérlők bevezetésével ugrásszeűen megnőtt a motorok dinamikája: ha lepadlózom, akár már a következő motorfordulatra iszonyú mennyiségű üzemanyag fecskendezhető be, és elérhető a (közel) maximális forgatónyomaték.
Ez rendkívüli módon igénybeveszi a motor és az erőátvitel alkatrészeit: a motor bólogat a felfüggesztésen, a féltengelyek csavarodnak, az autó pedig minden gázadásra és gázelvételre üt, ránt és bakol. Ennek tompítására kezdték alkalmazni a különböző elektronikus szűrőket, amelyek a pedálhelyzet változásait bizonyos késleltetés, szűrés után engedik tovább.
Így fordulhat elő, hogy a pedál lenyomása után néhány tizedmásodpercig tart, amíg fokozatosan felépül a kívánt nyomaték, míg a pedál elengedése után akár egy másodperccel is történik még befecskendezés, és az elektronika szépen, fokozatosan, rángatás nélkül csökkenti a nyomatékot. Ezek a szűrőbeállítások ugyanúgy jellemzőek egy autó karakterére, mint a pedálhelyzet-jellegmező, és ugyanúgy kompromisszumot jelentenek sportosság és kényelem között.
Ugyanaz a motor teljesen másként viselkedhet egy nagy Passatban, mint egy kis Seatban: a szűrés mennyisége és minősége határozza meg a dinamikát és így az autó jellegzetes viselkedését. A szűrőt kiiktatva a legunalmasabb Merciből is előtör a vadállat – ha a chiptunerek tényleg tudnák, mit csinálnak, ezzel kezdenék.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Így jársz, ha Wish-ről rendelsz Toyota Suprát
Közepesen bánatos a kamu Supra, ami ráadásul egy másik Toyotát is áldozatul ejtett.
- Hírek
Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!
A McLaren után a Williams is leleplezte idei Forma–1-es autóját.
- Hírek
Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén
2024 már megszüntettek 1500 munkahelyet, de úgy néz ki, hogy ez nem volt elég.
- Tesztek
Kék villogó kellett volna ehhez a melóhozTeszt: BMW X3 M50 xDrive - 2025.
Az X3-ba előbb-utóbb beleszeret az ember, és ha az a 381 lóerős M50 csúcsváltozat, akkor ez viharos gyorsasággal bekövetkezik.
- Hírek
Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók
A Ferrari vezetősége szerencsére nem felejtette el, hogy a sikerért a munkásaik is keményen dolgoztak.
- Hírek
Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra
Valami megfizethető és szórakoztató hétvégi autót szeretne látni a Dodge palettáján.
- Hírek
Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron
Nem volt jó ötlet nyári gumikon elindulni a csodás, C3-as Corvette-el nyári ilyen csúszós időben.
- Autódoktor
Rejtélyesen ráz az Astra GSi
Kerekek kiegyensúlyozva, cserélve, télivel-nyárival is ugyanaz a helyzet. Mi lehet a gond?
- Technika
Egy jó autóra is lehet félmilliót költeniMűhelyPRN: Ford Mondeo 2,0 TDCi – 2014.
A mai használtautópiac mértékadó középszere, a 2-3 milliós kategória egyik legpraktikusabb választása, ha kell a hely és a nyomaték. Költeni erre is kell.
- Hírek
912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel
A modell állítólag még idén a kereskedésekbe kerülhet.
- Hírek
Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?
Defektet kapott, esetleg részeg volt, vagy valami teljesen más volt a probléma? Tippelj!
- Hírek
A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője
Egyre többet tudunk meg a sportautó új, nyolcadik generációjáról.
- Hírek
Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari
Csúnyán elintézték a Ferrari F8 Spidert, a rendőrök mégis arra utasították a sofőrt, hogy hajtson fel a pályára. Az eset Los Angelesben történt.
- Tesztek
Virtuális spanyol virtusTeszt: Cupra Tavascan Endurance 77 kWh - 2025.
Olcsóbb, mint a többiek és jobban néz ki. Hol itt a csapda?
- Hírek
Átfogó veteránprogramot indít a Renault
Szervizhálózat, régi szerelési útmutatók és videók segítenek a régi Renault-k életben tartásában.
- Hírek
F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren
A különbségek annyira kicsik, hogy ha nem fejlesztünk a lehető leggyorsabban, pillanatok alatt elvesztjük minden előnyünket. – nyilatkozta Stella.
- Belsőség
Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!Válogatás a Népítélet hasznosabb feléből
Heti merítés világjáró Barkasszal, Izlandon tevékenykedő Mercivel és francia IFA-val.
- Közélet
Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett
Régen megszerzett tudásunkat felfrissíteni hasznos, főleg, ha egy modern, színes-szagos tananyag segít benne.
- Hírek
Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja
Állítólag a 3 literes hathengeres boxert is lecserélik.
- Hírek
Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban
Egyre több ilyen jellegű akcióról tudni az Egyesült Államokban.
- Belsőség
Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!TC Bamako 2025/14
Belefáradtunk az alkudozásba a helyi kereskedőkkel, és a szállás sem elsőre lett meg, viszont van egy jó ötletünk!
- Hírek
ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon
A Magyar Közút minden szükséges előkészületet megtett, hogy a szerelvény zavartalanul haladhasson.
- Hírek
A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán
Az 1079 lóerős szörny több amerikai versenypályán is hihetetlen rekordokat döntött.
- Hírek
Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat
Megnyitották a forgalom előtt a 11-es főutat.
- Égéstér
Itt a Murvaélet!
Indul a Totalcar új sorozata, a Murvaélet! A használt autót keresők bőrébe bújva járjuk a kereskedéseket, hogy megtaláljuk a lehető legjobb választást egy-egy kategóriában.
