Így könnyebb tartani
Véletlenül tudtam meg, hogy a tempomat nem szigorúan gyári cucc. Pedig annak tűnik, jól integrált kezelőszervekkel, kapcsolatban mindenféle elektronikával, visszajelzővel. Hát tévedtem.
Először az egyik korábbi cikk készítésekor láttam utólag beépíthető tempomatot a forgalmazónál, vagy ahogy szabatosmagyarul hívják, sebességrögzítőt, sebességtartó automatikát. Netán, a cruise control agyament fordításával sebességszabályzót. Ha nem gond, én mégis tempomatnak hívnám, mert ez honosodott meg a köznyelvben. Ha gond, akkor is.
A tempomat jó dolog, és nem csak az Arizonai-sivatagot átszelő, kis forgalomsűrűségű utakon. Elég egy gombnyomás, és nem kell tovább nyomni a gázt, a kocsi magától tartja a sebességet. Persze bizonyos határokon belül, tehát meredek emelkedőn a padlógázzal elérhető motorerő, lejtmenetben a motorfékhatás a limit. Vagyis szakadékban lefelé menet ne várjuk, hogy változatlanul tartsa a sebességet, még széllel szemben sem. Bár vannak olyan csúcs-tempomatok, amelyek képesek akár fékezni a szent cél érdekében, ezek a nagy Audikban, BMW-kben, Mercedesekben, Volvókban kaphatók, gyárilag.
Ahogy a tempomatos emberekkel beszélgettem, sokan szeretik a kényelem miatt. Az utóbbi időben még sem ezért nőtt meg az érdeklődés iránta. A tempomatok a zéró tolerancia miatt lettek népszerűbbek az utóbbi időben, mert a kritikus helyeken az ember egyszerűen beállítja a sebességet, nem kell állandóan az órát bámulva vezetni.
Az ember azonban feledékeny, és elfelejti kipipálni az extralistán, vagy a raktáron lévő autóban nincs tempomat, a japánoknál meg az is előfordul, hogy csak egészen magas felszereltségek tartalmazzák, külön nem is kérhető. Ráadásul öt-hat éve még nem hajigálták az ember után szériafelszereltségben – ezer oka lehet, hogy valaki utólag akar tempomatot beszereltetni.
Megkértem tehát a waecósokat, hogy mutassanak már egy ilyen beépítést. És mutattak, csak el kellett menni a Duett műhelyébe. Rögtön az elején egy kis elmélettel kezdődött a kiképzés. A motorok szabályozását sokféleképpen oldhatják meg, a régebbieknél a gázpedál egy bowdennel nyitogatta a fojtószelepet, illetve a dízeleknél húzogatta az adagoló fogaslécét, szabályzókarját. Ma viszont már minden elektronikus úton történik, ennek megfelelően az utólagos tempomatok is többfélék. Az egyszerűbbek mechanikus bowdenhúzogatásra termettek, a bonyolultabbak elektronikus gázpedálhoz készültek, a legújabbak pedig az úgynevezett adatbuszos (CAN-buszos) , multiplexelt elektronikához kapcsolódnak.
Amit megnéztem, az egy elektronikus gázpedálhoz való Magic Speed 800-as készülék beépítése volt. A készlet nem sok mindent tartalmaz, van benne két fekete doboz, kábelek, gyorskötöző, szerelési segédanyagok, illetve egy kezelőszerv, amely esetünkben egy indexkarhoz hasonlít. Maga a központi egység – ő az egyik doboz – minden típushoz ugyanaz, a csatolókábel viszont már az adott autótípushoz szól. A tempomatnak sok információra nincs szüksége a működéshez, elég neki egy sebességjel, amit az autó elektromos rendszeréről lap. Hogy pontosan honnan, az típusonként változó.
Az elektronika egyébként egyszerűen működik: lényegében virtuálisan ő kezeli az elektronikus gázpedált, tulajdonképpen beiktatják a gázpedál és a motorelektronika közé. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy széthúzzák a gázpedál stekkerét és rádugják a tempomatot.
Ez egyben a beépítés legegyszerűbb része, azért elég rendesen szét kell borítani a pedálsor és a kormányoszlop környékén a burkolatokat, valamint meg kell keresni a sebességjelet is, ami esetünkben azt jelentette, hogy a klíma kezelőszervei és a rádió is kiugrott a kocsiból egy kis időre. Ekkor következett egy rövid próbakör – azért a duettesek már sejtik, hogy merre kell keresni a sebességjelet, de néha azért megszenvednek vele. Nyilván, olyan helyen, ahol egyetlen márka típusaiba építik a tempomatot, rutinszerűbb a dolog, itt, ahol bármi jöhet, néha keresgélni kell.
Kis kényelmetlenséget okozhat még az, hogy sok esetben be kell építeni egy kapcsolót, amely a kuplung kinyomását érzékeli. Erre azért van szükség, mert kikuplungoláskor, fékezéskor a tempomat felfüggeszti tevékenységét. A féknél a féklámpa miatt mindig van kapcsoló, ez nem gond, de a kuplungnál nem mindig, ilyenkor egy mágneses működtetésű mikrokapcsolót szerelnek be.