Így könnyebb tartani
Véletlenül tudtam meg, hogy a tempomat nem szigorúan gyári cucc. Pedig annak tűnik, jól integrált kezelőszervekkel, kapcsolatban mindenféle elektronikával, visszajelzővel. Hát tévedtem.
Először az egyik korábbi cikk készítésekor láttam utólag beépíthető tempomatot a forgalmazónál, vagy ahogy szabatosmagyarul hívják, sebességrögzítőt, sebességtartó automatikát. Netán, a cruise control agyament fordításával sebességszabályzót. Ha nem gond, én mégis tempomatnak hívnám, mert ez honosodott meg a köznyelvben. Ha gond, akkor is.
A tempomat jó dolog, és nem csak az Arizonai-sivatagot átszelő, kis forgalomsűrűségű utakon. Elég egy gombnyomás, és nem kell tovább nyomni a gázt, a kocsi magától tartja a sebességet. Persze bizonyos határokon belül, tehát meredek emelkedőn a padlógázzal elérhető motorerő, lejtmenetben a motorfékhatás a limit. Vagyis szakadékban lefelé menet ne várjuk, hogy változatlanul tartsa a sebességet, még széllel szemben sem. Bár vannak olyan csúcs-tempomatok, amelyek képesek akár fékezni a szent cél érdekében, ezek a nagy Audikban, BMW-kben, Mercedesekben, Volvókban kaphatók, gyárilag.
Ahogy a tempomatos emberekkel beszélgettem, sokan szeretik a kényelem miatt. Az utóbbi időben még sem ezért nőtt meg az érdeklődés iránta. A tempomatok a zéró tolerancia miatt lettek népszerűbbek az utóbbi időben, mert a kritikus helyeken az ember egyszerűen beállítja a sebességet, nem kell állandóan az órát bámulva vezetni.
Az ember azonban feledékeny, és elfelejti kipipálni az extralistán, vagy a raktáron lévő autóban nincs tempomat, a japánoknál meg az is előfordul, hogy csak egészen magas felszereltségek tartalmazzák, külön nem is kérhető. Ráadásul öt-hat éve még nem hajigálták az ember után szériafelszereltségben – ezer oka lehet, hogy valaki utólag akar tempomatot beszereltetni.
Megkértem tehát a waecósokat, hogy mutassanak már egy ilyen beépítést. És mutattak, csak el kellett menni a Duett műhelyébe. Rögtön az elején egy kis elmélettel kezdődött a kiképzés. A motorok szabályozását sokféleképpen oldhatják meg, a régebbieknél a gázpedál egy bowdennel nyitogatta a fojtószelepet, illetve a dízeleknél húzogatta az adagoló fogaslécét, szabályzókarját. Ma viszont már minden elektronikus úton történik, ennek megfelelően az utólagos tempomatok is többfélék. Az egyszerűbbek mechanikus bowdenhúzogatásra termettek, a bonyolultabbak elektronikus gázpedálhoz készültek, a legújabbak pedig az úgynevezett adatbuszos (CAN-buszos) , multiplexelt elektronikához kapcsolódnak.
Amit megnéztem, az egy elektronikus gázpedálhoz való Magic Speed 800-as készülék beépítése volt. A készlet nem sok mindent tartalmaz, van benne két fekete doboz, kábelek, gyorskötöző, szerelési segédanyagok, illetve egy kezelőszerv, amely esetünkben egy indexkarhoz hasonlít. Maga a központi egység – ő az egyik doboz – minden típushoz ugyanaz, a csatolókábel viszont már az adott autótípushoz szól. A tempomatnak sok információra nincs szüksége a működéshez, elég neki egy sebességjel, amit az autó elektromos rendszeréről lap. Hogy pontosan honnan, az típusonként változó.
Az elektronika egyébként egyszerűen működik: lényegében virtuálisan ő kezeli az elektronikus gázpedált, tulajdonképpen beiktatják a gázpedál és a motorelektronika közé. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy széthúzzák a gázpedál stekkerét és rádugják a tempomatot.
Ez egyben a beépítés legegyszerűbb része, azért elég rendesen szét kell borítani a pedálsor és a kormányoszlop környékén a burkolatokat, valamint meg kell keresni a sebességjelet is, ami esetünkben azt jelentette, hogy a klíma kezelőszervei és a rádió is kiugrott a kocsiból egy kis időre. Ekkor következett egy rövid próbakör – azért a duettesek már sejtik, hogy merre kell keresni a sebességjelet, de néha azért megszenvednek vele. Nyilván, olyan helyen, ahol egyetlen márka típusaiba építik a tempomatot, rutinszerűbb a dolog, itt, ahol bármi jöhet, néha keresgélni kell.
Kis kényelmetlenséget okozhat még az, hogy sok esetben be kell építeni egy kapcsolót, amely a kuplung kinyomását érzékeli. Erre azért van szükség, mert kikuplungoláskor, fékezéskor a tempomat felfüggeszti tevékenységét. A féknél a féklámpa miatt mindig van kapcsoló, ez nem gond, de a kuplungnál nem mindig, ilyenkor egy mágneses működtetésű mikrokapcsolót szerelnek be.

Az oldalról ajánljuk
- Autódoktor
Rejtélyesen ráz az Astra GSi
Kerekek kiegyensúlyozva, cserélve, télivel-nyárival is ugyanaz a helyzet. Mi lehet a gond?
- Hírek
Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra
Valami megfizethető és szórakoztató hétvégi autót szeretne látni a Dodge palettáján.
- Hírek
Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron
Nem volt jó ötlet nyári gumikon elindulni a csodás, C3-as Corvette-el nyári ilyen csúszós időben.
- Technika
Egy jó autóra is lehet félmilliót költeniMűhelyPRN: Ford Mondeo 2,0 TDCi – 2014.
A mai használtautópiac mértékadó középszere, a 2-3 milliós kategória egyik legpraktikusabb választása, ha kell a hely és a nyomaték. Költeni erre is kell.
- Hírek
Így jársz, ha Wish-ről rendelsz Toyota Suprát
Közepesen bánatos a kamu Supra, ami ráadásul egy másik Toyotát is áldozatul ejtett.
- Tesztek
Kék villogó kellett volna ehhez a melóhozTeszt: BMW X3 M50 xDrive - 2025.
Az X3-ba előbb-utóbb beleszeret az ember, és ha az a 381 lóerős M50 csúcsváltozat, akkor ez viharos gyorsasággal bekövetkezik.
- Hírek
912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel
A modell állítólag még idén a kereskedésekbe kerülhet.
- Hírek
Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén
2024 már megszüntettek 1500 munkahelyet, de úgy néz ki, hogy ez nem volt elég.
- Hírek
Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!
A McLaren után a Williams is leleplezte idei Forma–1-es autóját.
- Hírek
Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók
A Ferrari vezetősége szerencsére nem felejtette el, hogy a sikerért a munkásaik is keményen dolgoztak.
- Hírek
Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari
Csúnyán elintézték a Ferrari F8 Spidert, a rendőrök mégis arra utasították a sofőrt, hogy hajtson fel a pályára. Az eset Los Angelesben történt.
- Hírek
Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?
Defektet kapott, esetleg részeg volt, vagy valami teljesen más volt a probléma? Tippelj!
- Hírek
F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren
A különbségek annyira kicsik, hogy ha nem fejlesztünk a lehető leggyorsabban, pillanatok alatt elvesztjük minden előnyünket. – nyilatkozta Stella.
- Hírek
A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője
Egyre többet tudunk meg a sportautó új, nyolcadik generációjáról.
- Tesztek
Virtuális spanyol virtusTeszt: Cupra Tavascan Endurance 77 kWh - 2025.
Olcsóbb, mint a többiek és jobban néz ki. Hol itt a csapda?
- Hírek
Átfogó veteránprogramot indít a Renault
Szervizhálózat, régi szerelési útmutatók és videók segítenek a régi Renault-k életben tartásában.
- Közélet
Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett
Régen megszerzett tudásunkat felfrissíteni hasznos, főleg, ha egy modern, színes-szagos tananyag segít benne.
- Belsőség
Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!Válogatás a Népítélet hasznosabb feléből
Heti merítés világjáró Barkasszal, Izlandon tevékenykedő Mercivel és francia IFA-val.
- Hírek
ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon
A Magyar Közút minden szükséges előkészületet megtett, hogy a szerelvény zavartalanul haladhasson.
- Hírek
Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat
Megnyitották a forgalom előtt a 11-es főutat.
- Égéstér
Itt a Murvaélet!
Indul a Totalcar új sorozata, a Murvaélet! A használt autót keresők bőrébe bújva járjuk a kereskedéseket, hogy megtaláljuk a lehető legjobb választást egy-egy kategóriában.
- Hírek
Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja
Állítólag a 3 literes hathengeres boxert is lecserélik.
- Belsőség
Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!TC Bamako 2025/14
Belefáradtunk az alkudozásba a helyi kereskedőkkel, és a szállás sem elsőre lett meg, viszont van egy jó ötletünk!
- Hírek
A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán
Az 1079 lóerős szörny több amerikai versenypályán is hihetetlen rekordokat döntött.
- Hírek
Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban
Egyre több ilyen jellegű akcióról tudni az Egyesült Államokban.
