A mesterséges intelligencia minden versenyt megnyer a Gran Turismóban
Nem csak nettó köridőben, de futamokon is diadalmaskodik a Sony-féle algoritmus. Aligha van már olyan játék, amiben az emberek le tudnák győzni a számítógépet, legyen szó tábla- vagy kártyajátékokról, sakkról vagy pókerről, és bizony egyre inkább úgy látszik, az autóversenyekben sem tudunk felülkerekedni a fáradhatatlan és nagyon gyorsan tanuló mestereséges intelligenciával szemben.
A Sony az általuk fejlesztett GT Sophy nevű mesterséges intelligenciát stabilan emberfelettinek hívja, ami azt jelenti, hogy nem csak a tiszta köridők tekintetében, de egy test-test elleni küzdelemben, valós futamkörülmények között is nyerni tud a legjobbak ellen. Mostantól tehát nem csak jobban számol féktávot, ideális íveket, tapadáshatárt, de még stratégiában is komoly sikereket ért el úgy, hogy valódi emberek elleni küzdelem során köztudottan nehéz lenne minden forgatókönyvre és együttállásra felkészülnie.
A tanulási folyamat legnehezebb része az volt, hogy a mesterséges intelligencia vezetési stílusa pont elég agresszív legyen ahhoz, hogy győzni tudjon, de nem kerülhetett bele olyan szituációkba, ahol lelöki az ellenfelet az útról, vagy egyéb okból kizáratja magát, összetöri az autót. GT Sophy persze nem tétlenkedett: 45 ezer óra, tehát bő 5 év folyamatos virtuális edzést követően GT Sophy abszolút körrekordokat döntött három pályán (Dragon Trail Seaside, Lago Maggiore GP és a Circuit de la Sarthe), de a valódi pilóták 95%-át már néhány óra után túlszárnyalta.
Persze ez az eredmény is több tényezőből áll össze: a gépek előnye, hogy az emberrel szemben tökéletesen pontos térképük van a pályáról, és a technikával kapcsolatban is komoly információhalmazzal rendelkeznek, mire rajthoz állnak. GT Sophy legfőbb előnye viszont az, hogy 10 Hz-re korlátozott bemeneti frekvenciával is 23-30 milliszekundumos reakcióidőt tudna hozni, miközben a sportolók az elméleti 60 Hz-es bemenettel is csak 200-250 milliszekundum körüli reakciókkal számolhatnak, emiatt az algoritmusba is tettek egy mesterséges késleltetést, 100, 200, illetve 250 milliszekundumos értékkel. Túl sok esélyünk azonban így sem volt.
A valódi ellenfelek a szakma ismert e-sport pilótái voltak: Valerio Gallo, Igor Fraga és Emily Jones mérette meg magát GT Sophy ellen. A Sony dolgozik azon, hogy a játékosok közül bárki kipróbálhassa, milyen érzés a legdurvább algoritmus ellen menni, de nem árulták el, mikor teszik publikussá GT Sophy-t. A Gran Turismo 7 egyébként március 4-én jelenik meg.
Ilyen és ehhez hasonló tartalmakért kövesd a Totalcar TeChno Facebook-oldalát is!