A nagy tech kiállítások is az autószalonok sorsára jutnak
A Mobile World Congress a világ legnagyobb, kifejezetten okostelefonokkal és mobilos technológiákkal foglalkozó rendezvénye, amit jellemzően minden év februárjában tartanak meg Barcelonában. 2019-ben még 110 ezer fős látogatószámmal büszkélkedhettek, azóta viszont nagyot zuhant az érdeklődés az esemény iránt, és a COVID csak egy szerencsétlen katalizátora volt az eseményeknek.
Mi ez itt?
A Totalcarnál alap az autók iránti rajongás, ugyanakkor nagyon sok olyan dolog is érdekel minket, ami nem autó - az agyunkban ugyanazokat a receptorokat mozgatják meg ezek, mint egy homologizációs célból kiadott Impreza. A Totalcar TeChno rovatában a világot és az autóipart meghatározó technológiák mellett hajókról, órákról, repülőkről, kütyükről, játékokról és barkácsolásról olvashatsz, a címlap többi részét pedig továbbra is az autók és a motorok uralják, változatlan mennyiségben.
Nagyjából tíz éve követem a rendezvényt, 2016 óta pedig – az ideit kivéve – személyesen is jelen voltam a kiállításon és az azt megelőző sajtóeseményeken, öt alkalom alatt pedig egy folyamatos lejtmenetnek voltam szemtanúja.
Csak hogy éles legyen a kontraszt: 2016-ban a Samsung a nagyszabású rendezvényén többszáz látogató fejére tett VR-sisakot, hogy bemutassa a Galaxy S7 és S7 Edge modelleket, miközben Mark Zuckerberg úgy tudott besétálni a résztvevők közt, hogy azok semmit nem sejtettek az egészből. Az akkor még mobilgyártással is foglalkozó LG bemutatta a G5-öt, a Huawei bemutatta az első MateBookot, a Sony elhozta az Xperia X-szériát, leleplezték a Xiaomi Mi 5-öt, a végtelen egyéb gyártóval és beszállítóval együtt pedig 7 olyan pavilont sikerült rogyásig tölteni, amin csak hosszában végigfutni is fél óra lett volna. Hetedmagammal dolgoztunk végig öt napot, hogy mindenről tudjunk tudósítani, de még mi sem jutottunk el mindenhova, ami érdekelt volna.
Idén, 2022-ben mi történt? Az Oppo bemutatta az extrém gyors villámtöltése utáni még brutálisabb töltési technológiáját, érkezett egy egész érdekes Lenovo ThinkPad laptop, leleplezték a Magic 4 névre hallgató Honor csúcsmobilokat, meg néhány gyártó kihozta a januárban bemutatott érdekességeit. Ezen kívül mi volt? Ja igen, ide hozták a Fisker Ocean európai premierjét, ami elég jól rámutat arra, hogyan halad a fúzió felé a két iparág.
Nem feszültek egymásnak a mobilgyártók, hogy a friss rendszerchippel szerelt csúcsmodelljeiket egymásnak eresszék, legjobb esetben kihozták azt, amit már bemutattak, de premierekkel nem fogják ki egymás vitorlájából a szelet. Az MWC-ben már nem egy potenciális ütköztetési platformot látnak, a test-test elleni konkurenciaharc vonzerejével, csak plusz egy felületet a megjelenésre. Az online bemutatók világát éljük, a kütyük esetében pedig a tesztkészüléket ki is lehet küldeni az újságírónak, akik a megfelelő embargós szerződések aláírása után akár a premier másnapján is publikálhatják részletes tesztjüket, véleményüket, nem szükséges kinn, személyes jelenléttel megfejelni ezt, pláne nem egy nagyszabású rendezvényen, ahol az egyébként tök érdekes termék is csak egy csepp a tengerben.
Az erősen takaréklángra vett 2022-es MWC pedig egész erős volt a tavalyi hullaszaghoz képest: 2021-ben, a vírus miatt csúsztatott időpontban, nyárra hívták össze a rendezvényt, a belépéshez elvégzett PCR-tesztek után pedig konkrétan üres csarnokokkal, tárgyalókkal és sajtócenterrel találkoztunk, néhány ember lézengett az egykor roskadásig tömött területeken, hátborzongató volt. Gondoljatok bele, ha ott nincs senki, ahol friss levegő, árnyék és ingyen kaja-pia van a barcelonai nyárban, akkor már nagy a baj.
Egy dolog garantálja, hogy az MWC még nagyon sokáig megrendezésre kerül, és nem fordul át jelentéktelenségbe, ez pedig a háttéripar és az üzleti negyed: ezeken a kiállításokon a hálózati beszállítók és a szolgáltatók nagy üzleteket kötnek, itt ténylegesen van jelentősége annak, hogy egymás ellen, adott pillanatban milyen szintű technológiát, milyen határidővel tudnak prezentálni, és persze ne legyenek illúzióink, legalább annyira fontos, hogy ezt mennyire hatékonyan tudják demonstrálni.
Ezeken a kiállításokon eldőlhet, hogy a mobilszolgáltató melyik gyártótól veszi az 5G tornyait, hogy milyen és melyik Oppo mobil kerül be a Vodafone éves kínálatába, és itt találkozhat a mobilgyártó is azokkal a beszállítókkal, amelyektől processzort, kamerát vagy kijelzőt rendelhet a következő eszközébe. Egy markáns jelenlét itt komoly üzleteket hozhat egy Huawei – ne feledjük, ez egy világkongresszus, tehát nem csak a nyugati piacra kell feltétlenül gondolni – vagy egy Qualcomm-szintű vállalatnak, de a végfelhasználói érintettsége, ebből adódóan a sajtójelenléte is szűkebbé fog válni a következő pár évben.
De ne legyen igazam, és a 2023-as MWC legyen olyan, vagy jobb, mint a 2016-os. Remélhetőleg onnan már személyesen fogunk jelentkezni, de addig is várhatóan lesz még itt egy berlini IFA ősszel, illetve egy las vegas-i CES, 2023 legelején.
Ilyen és ehhez hasonló tartalmakért keresd fel a Totalcar TeChno új Facebook-oldalát is!
Ilyen és ehhez hasonló tartalmakért kövesd a Totalcar TeChno Facebook-oldalát is!