Minden Ferrariban máshogy telik az idő

A Ferrari esete a svájci óraiparral

2022.03.27. 12:23

Ha nem a Porsche a kvintesszenciális sportautó, akkor a Ferrari. A Ferrari pedig idén 75 éves, ezért érdemes egy pillantást vetni arra, miként kapcsolódott az autógyártó és az óraipar egymáshoz az elmúlt évtizedekben.

Röviden már ejtettünk szót az autós együttműködéseket feldolgozó sorozat egyik részében arról, hogy hogy lehet Hublot-módra Ferraris órát készíteni, ezt most jobban is kibontjuk, de menjünk egészen az elejére, arra az időszakra, amik elsősorban emléknek szépek.

Kapcsolódó
Mitől lesz egy karóra autós?

Mitől lesz egy karóra autós?

Örülnének a gyártók, ha ki lehetne bekkelni annyival, hogy ráírják. De ennél több kell, ha el akarnak kérni érte több milliót.

Az autóipar és óraipar perverz összefonódása eleinte abszolút funkcionális volt. A motorsportban az időt mérni kellett, ehhez pedig egy (stopperes) óra kellett. A két ipar összefüggésének egyik legékesebb -igaz, csak szimbolikus – a Chopard, a Mille Miglia kollekciójával, ami gyakorlatilag egy hidat képez az autósportok és az órák kedvelői között oda és vissza.

Az olasz termékek köré szőtt érzelmekkel teli misztikum már közhely, de sokszor szinte kézzel foghatóan valós, és a Ferrarit is körül öleli a párás, olasz levegő, porzó toszkán és kanyargós, szerpentines északi utak, az olíva olajos kenyér és a finom vörösbor álomképe.

A Ferrari története valóban álomszerű. A semmiből jött és egy halhatatlan márkává lett, ami ha holnap meg is szűnne, örökre kitörölhetetlen nyomot hagyott az autóiparban.

Kapcsolódó
Így lett halhatatlan Enzo Ferrari, a lakatos fia

Így lett halhatatlan Enzo Ferrari, a lakatos fia

Az idén 75 éves a Ferrari, de a világ egyik legértékesebb márkanevének gyökerei sokkal távolabbra vezetnek vissza.

Enzo Ferrari az órákra nem csak, mint időmérőkre, hanem mint az elért eredmények elismeréséért járó erős szimbólumra is tekintett. Ferrari logóval ellátott órát többször kaptak olyan emberek, akik-, vagy akiknek a teljesítménye, a cég iránti elköteleződése kiemelkedőnek számított Enzo szemében. Ezek inkább voltak céges repiajándékok, mintsem Ferraris különkiadások.

A nyolcvanas években azonban addig nem látott sikereket könyvelhetett el a gyár, és rájöhettek, hogy a rendkívüli népszerűség nem csak azokat az embereket vonzza be, akik megengedhetnek maguknak egy Ferrarit, hanem azokat is, akik nem tehetik meg, de rajonganak a márkáért, ezért érdemes lehet olyan, a Ferrarihoz köthető termékeket készíteni, amik nem autó árban mennek, de mégsem nívón aluliak.

Így alakult, hogy 1983-ban létrejött az együttműködés a Cartier (ejtsd: kártyié) és a Ferrari között. A nyolcvanas évek egyébként is a legmegkérdőjelezhetőbb dizájnokat termelte ki, ez különösen igaz volt az óraiparra. A Ferrari pedig ekkor lépett be, nem biztos, hogy a legszerencsésebb pillanatban.

A két márka együttműködése több szempontból is történelmi volt: az első hosszan tartó együttműködés óraipari és autóipari cégek között, valamint a Ferrari első hosszútávú együttműködése ilyen jelentős termék/márkakapcsolásban.

A Formula Ferrari kollekció dizájnja egyedi volt, de vonalaiban felfedezhető a nyolcvanas évek legtöbb furcsasága: szíj és a tok aránya, az integrált szíj, a speciális tokfülek, a számlap-indexek aránya és a kvarc szerkezet – frissen a nagy svájci kvarcválság után. A költséghatékonyság vezérelte túlélési ösztön még belekapott a modellcsaládba: korrekt méretű, 41 milliméteres acél tokba pusztán ásványi üveg került (a napjainkban használatos, nehezen karcolható zafír helyett) és kvarc szerkezettel szerelték. Olyan helyen szerepelhet ez a modell a Cartier életében, mint a Ferrari modellpalettáján a Dino.

Készült pedig egy kiemelkedő darab is: arany tokban, automata szerkezettel, holdfázis kijelzéssel és stopperrel – ilyet kapott II. János Pál pápa, amikor látogatást tett a Ferrari gyárban, 1988-ban – Enzo bár nagy tisztelője volt a pápának, egészségi állapota már nem engedte meg, hogy találkozhassanak. Pár hónappal később Enzo Ferrari meghalt, a Cartier-val való együttműködés pedig két évvel később követte őt.

1993-ig egyszerű, logózott repidarabok készültek csupán, majd megjelent a svájci óragyártó, Girard-Perregaux újdonsült tulajdonosa, korábbi rally versenyző Luigi Macaluso a Ferrari-elnök Luca di Montezemolo irodájában, és egy szoros barátság mellett egy 11 éves együttműködés vette kezdetét – érdekes fűszer a kapcsolatukban, hogy versenyekről már ismerték egymást, mégis a híres ékszerész, Gianni Bulgari közbenjárása kellett a találkozóhoz. A Girard-Perregaux a Cartier-hez hasonlóan hozta a kor szellemét és egy egységes dizájnnal bíró kollekciót alkotott. A koncepció a kerek tokba épített stopperes óra volt acél és arany változatokban, olykor egy-egy plusz funkcióval. A számlapon, és sok esetben a hátlapon is láthattuk az ágaskodó lovat.

A 11 év rengeteg modellnek adott lehetőséget, a 2-3.000 dolláros belépőmodellektől egészen a 220.000 dolláros Tribute to Enzo Ferrari Tourbillon-ig, jelenleg is 168 darab eladó példány között böngészhetünk az órapiac mobile.de-jén, a chrono24-en.

A Tribute to Enzo Ferrari nem csak az ára miatt különleges. 349 darabban limitált, holdfázis kijelzős, tourbillion gátszerkezetes, öröknaptáras, stopperes darab. Tehát mondhatjuk, hogy szinte minden benne van, ami egy sportos luxusórában benne lehet – ennyi pénzért ez már elvárás.

Az öröm az ürömben mégis az, hogy ezek a modellek nem tartják jól az árukat, és mostanra 5-600.000 forinttól már hozzá lehet jutni ferraris Girard-Perregaux-khoz. A szebb modellek, mint például a karbonmintás számlappal szerelt már közelíti az egymilliót, de ahogy haladunk előre az időben, és minél inkább naprakészebb lesz a dizájn, annál jobban szállunk majd el az árakkal is.

A Ferrari és a Girard-Perregaux együttműködése már teljes mértékben sikersztorinak tekinthető. Számtalan modell, színváltozat, tokforma és a kilencvenes éveknek megfelelő hangulat, vegyítve némi ferraris életérzéssel.

2005-öt írtunk, amikor megérkezett a Panerai. Két olasz márka együttműködésénél mi lehetne idillibb? Gondolnánk elsőre... A Panerai a második világháború idejében kezdett karórákat készíteni, addig inkább mérőműszerekkel, kronométerekkel foglalkozott a családi vállalkozás. Érdekesen alakult az óragyártásuk: A tokot és a szerkezetet a Rolextől rendelték, a számlapot, mutatókat pedig maguk készítették. Az óráik valódi időmérő eszközök voltak, nem csak díszek. Búvároknak készültek, valódi bevetésekre, valódi vízállósággal. Az ötvenes években kezdtek saját lábra állni. Nem bonyolították túl a kollekciót sosem, a Luminor, a Radiomir és a Submersible az alapvető kollekciók. Mind különbözik a másiktól egy kicsit, de azt egyértelműen látni lehet, hogy egy alomból valók. A ferraris Paneraiok a Luminor 1950 széria vonalvezetésére épülnek, mégis az élek letörésében, a szögletes vonalak gömbölyítésében könnyedén megkülönböztethető az alap kollekcióktól.

A Paneraira jellemző hatalmas, kallantyú jellegű koronazárat elhagyták, ezt menetesre cserélték. A korona az a gomb, amivel felhúzód az órát, vagy beállítod az időt, jellemzően három, vagy négy óránál helyezkedik el. A stoppert működtető gombok, tehát az indítás, megállítás és a nullázás a korona alatt és fölött láthatóak. A menetes koronazár lényege, hogy a koronát nem csak egyszerűen kihúzni és betolni lehet – funkciójának megfelelően -, hanem betoláskor egy menetre kell rátekerni, ezzel elérve a vízmentességet, elvégre egy rendes kupak mellett sem folyik ki a víz. A stopper gombjai és a korona egyaránt sűrűn recézett textúrát kapott, abszolút sportos hangulat: nehogy lecsússzon az ujjunk, amikor tekerjük, vagy megnyomjuk.

A sportossággal együtt járnak a sportos extra funkciók, mint például stopper és a színek. Kitől várnánk el elsősorban, ha nem az olaszoktól, hogy legyenek színek?! Lettek, citromsárga és piros. De, ahol a fekete volt az alapszín, ott is megjelentek a színek a feliratokban, a mutatókon. Másfél-, és tizenötmillió forint között lehetett válogatni egyszerű, hárommutatóstól az uszálymutatós stopperes megőrülésig.

Idővel viszont a Ferrari arculata megváltozott, a Panerai viszont nem formálódott. Az autókon egyre több él jelent meg a gömbölyű vonalak mellett, egyre agresszívebb lett az autó megjelenése, míg egy Panerairól ez lenne az utolsó dolog, amit elmondhatnák. Egyre kevésbé tükrözték ezek az órák az újabb Ferrari modelleket, így az együttműködés 2010-ben felbomlott. Harsányabb, agresszívabb, látványosabb termékkapcsolás kellett.

Erre pedig a legalkalmasabb gyártó akkoriban az Hublot volt. Az F458 már csak alapjaiban emlékeztetett a gömbölyded F430-ra az Hublot pedig szintén egyre szögletesebb órákat készített. Egyre látványosabbakat, nagyobbakat és drágábbakat. 2012-ben mutatták be az első közös darabot, a márka akkori zászlóshajóját a Big Bang Unico modellt szabták át ferrarisra.

Kapcsolódó
Ki mondta, hogy az élet igazságos?

Ki mondta, hogy az élet igazságos?

Ehhez képest egy M5-ös egy vattába csomagolt, szigetelt élménycsomag. Persze itt más árkategóriákról is beszélünk, de az igazi nethuszár nem mérlegel, csak leszól.

Szálcsiszolt titán tok, jellegzetes Big Bang tokforma – annyira jellegzetes, hogy a mai napig gyártják ebben a formában –, saját fejlesztésű Unico szerkezet és az egyedi ferraris apróságok, mint egy ezüst színű polírozott Ferrari logó 9 óránál, és a sárga ablakos dátumtárcsa. Utóbbi lényege, hogy míg a számlap gyakorlatilag csontvázasított, és látjuk a dátumtárcsát, ami körbe jár, naponta lép egyet és egy hónap alatt ér körbe, 3 óránál azon a ponton, ahol az aktuális dátumot látjuk, sárga az alap. Mintha egy műszeregység lapja lenne.

Ez egyébként megmaradt a Ferrari és Hublot együttműködésének egyik látványos alapeleme, a Ferrari logója, az ágaskodó ló szinte kivétel nélkül minden modellükön szerepel, ahogy a kontrasztos dátumablak is. A számlap szélén körbefutó hatvan osztásos percskála jelölése Ferrari-piros színt kaptak, ezzel is nyomatékosítva a motorsportos áthallást. A piros szín ezesetben nem különleges, az ún. „racing számlapos” órák esetében sok más gyártónál feltűnik, néha nem csak egyszerűen piros színben, hanem a piros és a fehér kockás zászló szerű mintájában.

Noha minden évben újabb és újabb ferraris Big Bang modellek jelentek meg egyre meredekebb anyaghasználattal, mint karbon, zafír, vagy a karcolhatatlan arany Magic Gold, és készültek valóban nagyon látványos modellek - ahogy azt korábban is írtam -, az igazán nagy szám a LaFerrari volt.

Kapcsolódó
Mitől lesz egy karóra autós?

Mitől lesz egy karóra autós?

Örülnének a gyártók, ha ki lehetne bekkelni annyival, hogy ráírják. De ennél több kell, ha el akarnak kérni érte több milliót.

Még csak 2013-at írtunk, éppen hogy elkezdődött a két cég együttműködése, máris egy olyan darabbal rukkoltak elő, ami teljesen elszakadt az addig ismert óráktól, hát még ferraris óráktól. A dizájn szoros együttműködésben készült a Ferrari dizájn igazgatójával, Flavio Manzonival. Az óra bár hatalmasnak és böszmének tűnik, a gondosan kerekített tokfülek miatt csak böszme, de semmiképpen nem kényelmetlen. A tok közepén 11 rugóházat kötöttek sorba (ez egyébként az MP széria több tagjánál is megfigyelhető, így érve el 14-50(!) napos járástartalékot, szemben a hétköznapibb órák 2-5 napos járástartalékával), hogy meglegyen az 50 napos járástartalék, tehát 50 naponta elég egyszer felhúzni az órát, és innen csináltak látványos kihajtást a bal és jobb oldali „kijelzőhengerek” felé. A bal oldalon a járástartalékból hátralevő napok számát, a jobb oldalon az órát és a perceket láthatjuk a hengereken. A tourbillon gátszerkezetet 6 óránál, mint egy főtengely-szíjtárcsát láthatjuk, és klasszikus értelemben vett korona hiányában 12 óránál egy speciális eszköz segítségével húzhatjuk fel az órát.

A speciális eszköz egy mini csavarbehajtóra emlékeztet, amire kétféle fejet tehetünk. Az egyikkel beállítani tudjuk az időt, a másikkal pedig felhúzni az órát. Ha folyamatosan is hordjuk, elég másfél havonta felhúzni, szóval érdemes a kispisztolyt egy olyan helyre tenni ahol majd tavasszal is megtaláljuk.

A LaFerrari készült zafírtokba, fekete titán tokba „ all black ” felfogás mentén, sőt, arany tokba is, szóbal nem lehet arra fogni, hogy pont nem készült olyan anyagból, ami nekem tetszene.

Az Hublot jelenléte és szerepe abszolút különleges helyet tölt be az óraiparban. Az együttműködés – és egyébként az Hublot jelen arculatának és ars poeticajanak – megálmodója Jean-Claude Biver, akiről nyugodtan mondhatjuk, hogy érdekesebbé tette a teljes svájci óraipart az elmúlt 40-50 évben nyújtott teljesítményével, döntéseivel, ötleteivel. Nem csak a ferraris Hublot-kat köszönhetjük neki, de azt is, hogy Bond csuklóján lassan 30 éve csak Omegát látunk.

Az elmúlt egy-két év autós-órás együttműködések viszonylatában úgy tűnik jelentős fordulópont lett. Megszűnt a Breitling és a Bentley közös kollekciója, és 2020 végével a Ferrari és az Hublot is elengedték egymás kezét, hogy a Ferrari megint léphessen egyet, immáron a legmagasabb árkategóriába, és elkezdjék a közös munkát a Richard Mille-vel.

Kapcsolódó
Ha autók és órák: Bentley és Breitling

Ha autók és órák: Bentley és Breitling

A sors fintora, mire az órák és autók megjelenése, hangulata, miliője összecsiszolódott, szerződést bontottak.

Érdekes látni, hogy miként alakult a Ferrari együttműködéseinek evolúciója, mennyivel voltak elérhetőbb darabok a régebbi modellek, és mennyire elérhetetlenek a mostani 4-5 millió forinttól a csillagos égig nyújtózó Hublot árak, vagy a 70-100 millió forint alatt nem is várható Richard Mille modellek. Amíg az egész a márka sikerességét meglovagolandó marketing-erősítésnek indult, a végére egészen komolyan kiépült óraipari kultusz lett belőle.

Az is egy nagy kérdés, hogy lehajol-e a Ferrari ismét azokhoz, akik csak a kirakatból láthatják a sportautóikat, és összehoznak-e egy olyan együttműködést akár svájci-, akár japán gyártóval, amik egy átlagos autó-, és órakedvelő számára is elérhető lehet.

Ha búcsúzóul néznél egy kis IGAZI FERRARIT, akkor ez a videó neked szól:

Ilyen és ehhez hasonló tartalmakért kövesd a Totalcar TeChno Facebook-oldalát is!

Az oldalról ajánljuk

Csődvédelmet kért az elektromos teherautókat gyártó Nikola
  • Hírek

Csődvédelmet kért az elektromos teherautókat gyártó Nikola

2024 első három negyedévében 10-szer akkora veszteséget termeltek, mint amennyi a cég értéke.

február 23., 14:07
A Peugeot elképzelte, milyen lenne egy Pikes Peakre épített 504-es
  • Hírek

A Peugeot elképzelte, milyen lenne egy Pikes Peakre épített 504-es

Elég jól néznek ki ahhoz, hogy vágyni lehessen rájuk.

február 24., 05:54
Nagyot gyorsítana a budapesti villamosokon egy új közgyűlési javaslat
  • Hírek

Nagyot gyorsítana a budapesti villamosokon egy új közgyűlési javaslat

A metróbuszok bevezetése helyett találták ki.

február 23., 17:21
A kínaiak már inkább Xiaomit vesznek Porsche helyett
  • Hírek

A kínaiak már inkább Xiaomit vesznek Porsche helyett

A különbség oka, hogy a Xiaomi ár-érték arányban egyszerűen jobb ajánlatnak tűnik a kínai vásárlók szemében.

február 24., 09:58
Íme a rideg valóság: a magyarok harmada nem tud 750 ezer forintnál többet költeni autó vásárlásra
  • Közélet

Íme a rideg valóság: a magyarok harmada nem tud 750 ezer forintnál többet költeni autó vásárlásra

Ötödük pedig egyáltalán nem akar vagy nem tud autót vásárolni.

február 24., 05:54
Az Ioniq 5 a Hyundai vásárlócsalogató titkos fegyvere
  • Hírek

Az Ioniq 5 a Hyundai vásárlócsalogató titkos fegyvere

A modell nemcsak a Hyundai váráslói között népszerű, hanem rengeteg új ügyfelet is hoz a koreai márkának.

február 24., 07:13
Nagyon ciki: hamisított márkás hangszórók kerülhettek több kínai Volvóba
  • Hírek

Nagyon ciki: hamisított márkás hangszórók kerülhettek több kínai Volvóba

A problémát egy ügyfél vette észre.

február 24., 11:14
Új KRESZ jön! A régi oktatók maradnak?
  • Égéstér

Új KRESZ jön! A régi oktatók maradnak?

140-es autópályák, családtagi oktatás, és persze az új KRESZ oktatási nehézségeiről beszélgetünk Pető Attila Kreszprofesszorral és dr. Szőcs Károllyal.

4 órája
Kitiltják a motorokat a Nordschleife nyílt idősávjaiból
  • Hírek

Kitiltják a motorokat a Nordschleife nyílt idősávjaiból

A pályafenntartás biztonsági kockázatokra és eltérő menetdinamikai jellemzőkre hivatkozik.

február 23., 15:02
Mindenki örülhet: a Kia EV4-ek is kapnak kamu sebességváltót
  • Hírek

Mindenki örülhet: a Kia EV4-ek is kapnak kamu sebességváltót

De tiltás csak a GT kiadásban lesz.

február 23., 12:10
Már biztos, hogy érkezik a kisebb és olcsóbb Mercedes G osztály
  • Hírek

Már biztos, hogy érkezik a kisebb és olcsóbb Mercedes G osztály

A népszerű terepjáró kompakt változata egy sajtóközleményben tűnt fel.

február 22., 08:43
A Mercedes formatervezője szerint a luxus nem egyenlő a nagy kijelzőkkel
  • Hírek

A Mercedes formatervezője szerint a luxus nem egyenlő a nagy kijelzőkkel

A túlzott hangulatvilágítást sem szereti.

február 24., 12:13
Mi a legnagyobb felni a VW Golf GT-re?
  • Gumidoktor

Mi a legnagyobb felni a VW Golf GT-re?

Most 18"-os felni van rajta, ezért szólhat a rendőr?

február 23., 13:12
Puszta kézzel, üvöltve állított meg egy villamost a 4-es 6-os Bosszúálló
  • Hírek

Puszta kézzel, üvöltve állított meg egy villamost a 4-es 6-os Bosszúálló

A férfi sokáig küzdött a szerelvénnyel, végül győzelmét meg is ünnepelte.

február 22., 06:45
Kiderült merre járnak majd a metróbuszok és ez nem mindenkinek tetszik
  • Hírek

Kiderült merre járnak majd a metróbuszok és ez nem mindenkinek tetszik

A párhuzamosságokat és a kötöttpályás fejlesztések elmaradását is kritizálják.

február 22., 10:10
Videó: letarolta a kerítést a Mercivel, aztán jött a gázszivárgás
  • Hírek

Videó: letarolta a kerítést a Mercivel, aztán jött a gázszivárgás

Dömsödön akadt problémája egy sofőrnek a Mercedesszel. Letarolta a kerítést, és elintézett egy gázcsapot is.

február 24., 14:47
Apósé volt, unoka használta, vő restaurálta
  • Szerelem

Apósé volt, unoka használta, vő restauráltaRestaurálták: VAZ 2101 Zsiguli 1200 (1972)

Több mint ötven éves, restaurált Zsiguli családi története.

február 23., 11:02
Nagy gyártók elfeledett modelljei
  • Szerelem

Nagy gyártók elfeledett modelljei

Nem minden modell hagy kitörölhetetlen nyomot az autóiparban.

február 22., 11:48
Gettósztárság helyett megbecsülés jár ennek a BMW-nek
  • Tesztek

Gettósztárság helyett megbecsülés jár ennek a BMW-nekHasználtteszt: BMW 520i E39, 2001

Néha kell a levegővétel a sok-sok új autó között egy kortalanul minőségi klasszikussal. Az E39 mindig jól tud esni.

február 22., 15:48
Különleges díszkivilágítást kap néhány napig a Megyeri Híd
  • Sajtóközlemény

Különleges díszkivilágítást kap néhány napig a Megyeri Híd

Február 21-28 között kék, zöld, rózsaszín és lila színekben látható a híd.

február 23., 06:54
Heteken belül érkezhet a Rivian önvezető funkciója
  • Hírek

Heteken belül érkezhet a Rivian önvezető funkciója

Állítólag 2026-tól már odanézést sem igénylő önvezetés is jön.

február 23., 09:55
Volt egyszer egy Bamako 2025 - epilógus
  • Magazin

Volt egyszer egy Bamako 2025 - epilógus

Mindent elmesélni nem lehet, és nem is akarom. Gyere el, éld át, éld túl, aztán beszélünk.

február 22., 18:48
Kína bekeményít: kétüléses pályaverziót kaphat a Xiaomi SU7 Ultra
  • Hírek

Kína bekeményít: kétüléses pályaverziót kaphat a Xiaomi SU7 Ultra

A Nürburgring leggyorsabb négyajtósából kőkemény pályaverziót csinál a Xiaomi, ha hihetünk egy új hatósági tanúsítványnak.

február 22., 11:35
Eszi az olajat a frissen vásárolt autó
  • Autójogász

Eszi az olajat a frissen vásárolt autó

Ki a hunyó ilyenkor, kinek kell bizonyitani a hiba létét vagy nem létét?

február 22., 17:08
Jelentős árcsökkenést és nagyobb hatótávot hoznak a BMW Neue Klasse modellek
  • Hírek

Jelentős árcsökkenést és nagyobb hatótávot hoznak a BMW Neue Klasse modellek

A BMW nagy erőkkel fejleszti új, tisztán elektromos autókhoz tervezett platformját, ami a a Neue Klasse modellekkel együtt debütál majd.

február 22., 13:12
720 tonnás generátorral keltek át az Apátfalvi-hídon
  • Hírek

720 tonnás generátorral keltek át az Apátfalvi-hídon

Számos speciális alátámasztást kellett alkalmazni, hogy a híd elbírja a brutális súlyt.

február 23., 08:49
Autót veszünk egymillióért! Azért itt már van választék – Murvaélet #2
  • Közélet

Autót veszünk egymillióért! Azért itt már van választék – Murvaélet #2

Megdupláztuk a tétet, kétszer annyi pénzért keresünk autót, mint a múltkori adásban.

február 23., 07:01
Toyota Probox
  • Hírek

Toyota Probox

február 24., 14:25