Az éjszakai vezetés egyik alaptörvénye, hogy a lámpa nélkül cikázó, össze-vissza előzgető, vagy épp gyanúsan óvatos és lassú sofőröket sosem veszik ki egy közúti ellenőrzésre, téged viszont igen, pedig te hibátlanul mentél, betartottál minden közlekedési szabályt, és aznap egyáltalán nem ittál. Na jó, legfeljebb elfogadtad az étvágygerjesztő körtepálinkát a késői ebédhez, esetleg a desszertként felkínált tokaji aszúból is ittál egy fél pohárral, mert nem akartál senkit megsérteni. De a rendőrt nem a jólneveltséged érdekli, mikor azt kérdezi, fogyasztottál-e alkoholt az elmúlt 24 órában.

Magyarországon zéró tolerancia van az alkoholfogyasztás utáni vezetésre, és azt hiszem, ez így is van rendjén. Valahogy össznépileg a vérünkben van a határok feszegetése, és ha kinyílna az a bizonyos egysörös kapu, ami Németországban és sok más nyugati vidéken adott, valószínűleg sokszorosan hágnánk meg a szabályokat, egy olyan fal szakadna át az emberekben, aminek következményeit nem akarjuk megismerni. Így is sok a halálos baleset.

Ugyanakkor mi sem lehetünk álszentek: neve elhallgatását kérő kollégánk nem is olyan régen egy sima másnapos vezetésért fizetett 8 büntetőponttal és 100 ezer forinttal, de én is ismerem azt az állapotot, amikor valamelyik alkohol kalkulátor oldalon írom össze a délutáni fogyasztást, hogy megtudjam, mikor biztonságos hazaindulni az esküvőről, ahol épp nem vágytam féktelen italozásra, de egy-két ital azért lecsúszott.
Másnaposság = 100 ezer
Hiába nem érzed magad ittasnak, ha a gép nem ezt látja.

Ennek kapcsán többször is eszembe jutott, hogy egy olcsó, párezer forintos alkoholszondát rendszeresítek az autóba, de mivel legfeljebb évente egyszer venném hasznát, ráadásul nem is tudom, mennyire bízhatok benne, így mindig halasztottam a dolgot. Aztán egyszer csak megvásároltam a legtöbb nagyáruházban kapható, filléres terméket, a 6000 forintos Sencor SCA BA01-et.
Felhasználói élmény
Ahogy az várható is volt, ez nem egy túlgondolt termék: két darab AAA elemmel működik (nem tartozék), van rajta egy bekapcsológomb és egy kijelző. Némi papírhalmon kívül mindössze három fúvóka jár hozzá, ezek nagyjából olyanok, mintha egy egyszerű szívószálat vágtak volna fel három darabra, tényleg nem űrtechnika. Magát a szenzort nem látni, amikor ránézünk, de hátrafelé természetesen nyitott az az üreg, ahova befújunk, a beépített hangszórónak köszönhetően pedig sípolással tudja jelezni, hogy mikor kezdjünk el fújni és mikor hagyhatjuk abba.

Egy mérés nagyjából egy percet vesz igénybe: bekapcsol, felhevíti a szenzor feletti fémoxid réteget körülbelül 30-40 másodperc alatt, 6 másodpercig folyamatosan fújunk bele, és azonnal kapunk egy eredményt. Egy hevítés, egy mérés, kontrollra nyilván csak akkor van lehetőség, ha újra végigvárjuk a folyamatot. Remélhetőleg minden rendben, ilyenkor a készülék háttérvilágítása zöld marad és az eredmény 0,1 ezrelék alatti (légalkoholból számolt véralkoholszint), efölött pirossá válik minden. 0,1 és 1,5 ezrelék között, amikor az izgalmi fázisban vagyunk, a szonda 15 másodpercig villogva kijelzi, hogy semmiképpen ne vezessünk, ha 1,5 ezrelék fölötti értéket mér, akkor egy HI felirattal is aláhúzza, hogy most tényleg nagyon nem kéne vezetnünk.
Dicső pillanat, amikor a tudomány nevében lehet inni, márpedig húsz darab 0,0%-os mérésben nem lenne semmi izgalmas, úgyhogy szimuláltam egy olyan estét, ahonnan már biztosan nem indulnék haza aznap éjjel. 21:30-as koccintást számoltam 3 deci, 7,5%-os száraz pezsgővel, továbbá kétszer fél deci 40%-os whiskey-t kalkuláltam 22:10-kor, kísérőnek pedig fél liter, 5%-os világos sört kortyoltam el 22:30-ig bezárólag. Ez a kombináció engem még éjfél után is kellemes nyomással vértez fel, és biztosan legyengült reakcióidővel kell számolnom reggelig. A biztonság kedvéért este 20:00 után már egyáltalán nem ettem semmit, és az említett italokon kívül csak pár korty vizet ittam.
Nem sokkal az italok elfogyasztása után megkerestem az első online kalkulátort, ami a megivott mennyiség és a 90 kilós testsúlyom által kiszámolva megerősítette első gondolatom: 70 gramm bevitt alkohollal még éjjel 00:30-kor is 0,8 ezrelék fölötti véralkoholszinttel kell kalkuláljak, bőven 02:30 után esek át a 0,5 ezreléken, és csak alig 05:00 előtt pár perccel ürül ki a szervezetemből az alkohol.

Légalkohol vagy véralkohol?
Ahogy ez a szonda, úgy a rendőri rutin is fújós módszerrel, légalkoholszintet mér. A légalkohol szintet milligramm/liter ezrelékben szokás számolni, a véralkoholt pedig eggyel nagyobb nagyságrendben, gramm/liter ezrelékben, ráadásul azonos szint esetén közel kétszeres szorzóval. A legtöbb fújós szonda légalkoholszintet mutat, hiszen ez teljesen pontos, az olcsó Sencor viszont átszámol véralkoholszintre, ezt jelzi a BAC (Blood alcohol concentration) felirat, illetve az is, hogy 1,5 alatt nem ír magas szintű alkoholos befolyásoltságot, pedig légalkoholnál az már nagyon súlyos, 3 körüli értéket jelentene. Ebből is látszik, hogy valójában csak egy tájékoztató jellegű, nagyságrendi mérést csinál az olcsó szonda, természetesen a leírásában többszörösen szerepel, hogy semmilyen felelősséget nem vállalnak az eredményért.
Na, ezzel nem volt köszönő viszonyban sem, amit a Sencor állított. Minden mérést háromszor csináltam meg, ahol eltérés volt, ott átlagoltam. Az utolsó korty sör elfogyasztása után 10 perccel, 22:40-kor pánikolt a szonda, 1,2 ezreléket is tudtam mérni, ez nyilván a légalkoholmérés pontatlanságának tudható be, de rövidesen 0,4 körülre esett vissza a fixen reprodukálható eredmény. 23:30-ig ez leugrott 0,25 ezrelékre, ami kitartott egészen éjfélig, a 00:45 körüli mérések már 0,1 körülre estek vissza, 01:00 után nem sokkal pedig már akár autóba is ülhettem volna. Szerinte.

A teszt alatt egyéb problémákra is fény derült. A két darab, 1,5 V-os AAA elemet nagyon megterheli az, hogy fel kell hevíteni a fémlapkát, éppen ezért nem volt olyan minőségű új elem, amivel néhány mérés után ne panaszkodott volna arra, hogy mindjárt lemerül, márpedig amikor a hevítés közben egyszer csak kikapcsol a kütyü, miközben a bekapcsoláskor még 100%-os töltöttséget írt ki az elemre, akkor alkoholos leszarom-faktor ide vagy oda, az ember elgondolkodik, hogy bevágja a kukába a terméket úgy, ahogy van.

Próbálkoztam rendes, teletöltött AAA akkuval is, aligha jobb vele a helyzet, valószínűleg 3-4 elemmel működne ez igazán jól, beépített lítiumos megoldást ennyi pénzért nem is várok, de egy microUSB-csatlakozót is nagyra értékeltem volna, hogy legalább az autó szivargyújtójáról lehessen működtetni, ha az autós épp elfelejtett gondoskodni elemről. Szintén probléma, hogy hibás mérés nincs: ha nem fújjuk rendesen végig, ha csak távolról belefújunk a szívókába, vagy egyéb módon hibázunk, akkor sem jelzi ezt nekünk, simán lehet vele hibás nullás értéket produkálni. Persze ez nyilván nem célunk, ha magunkat akarjuk ellenőrizni, de a véletlen hiba is mindig ott van a pakliban.
Egy mérés nem mérés, mondhatnánk, engem mindenesetre ez a sor meggyőzött arról, hogy egy ennyire olcsó termékben ne bízzak, és mindenkinek ugyanezt javasoljam. Az egy jó támpont, ha a kis kütyü már zöld utat enged, mire a 0,0% megjelent a kijelzőn, már én sem éreztem, hogy alkalmatlan lennék egy hazavezetésre, mindazonáltal ha elindultam volna és egy rendőri szondába futok, szinte biztosan komoly büntetés várt volna rám. Folytatjuk alkoholszondás tesztünket, a következő körben már bevetünk egy 20 ezer, illetve egy 100 ezer forintos eszközt is, és a szerkesztőség több tagján, többféle alkoholfogyasztási sztenderd szerint próbáljuk ki, mennyire találkozik az elmélet a gyakorlattal, érdekességként pedig ezt a kis Sencort is bevetjük még egyszer a nagyok ellen egy pótvizsgára.
Ilyen és ehhez hasonló tartalmakért kövesd a Totalcar TeChno Facebook-oldalát is!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ősztől nemcsak a gyomrodat, hanem a villanyautódat is töltheted a KFC-nél
Az áramot nem kosárban adják.
- Hírek
A Mercedes már dolgozik az AMG ONE utódján
Erre utal egy sejtelmes kép, valamint iparági források is.
- Hírek
Baleset történt a Flórián téri felújításon, fél Budapest elesett
Az sem járt jobban, aki az M3-as autópálya környékén szeretné megközelíteni a fővárost.
- Közélet
Külföldi nyaralásra kötöttem biztosítást, de itthon égett ki az autóm
A biztosító nem akar fizetni, érdemes perelni?
- Hírek
Most tied lehet az egyik legritkább Mazda MX-5
Csak az Egyesült Királyságig kell érte menned.
- Hírek
Íme az uniós terv a feltápászkodásra, Magyarországnak is jó lehet
Uniós hátszelet kaphat az akkumulátorgyártás.
- Hírek
Ennél menőbben nem lehet megünnepelni a Porsche 912 hatvanadik születésnapját
A magyar KAMManufaktur kitett magáért.
- Közélet
A gatyáját is kifizette olvasónk, pedig ha OT rendszám, akkor kedvezményes biztosítás!
Az OT plakett kiváltásával automatikusan jár a kedvezményes KGFB is. Csak az időzítés nem mindegy.
- Hírek
Javítják a burkolatot, sávzárásra kell számítani az M0-son
A halásztelki csomópont térségében, az M1-es autópálya irányába.
- Tesztek
Joggal lehetett volna az Év AutójaTeszt: KIA EV3 Long Range Earth Plus
Tisztességes valós hatótávjával máris felfelé lóg ki a sorból, és ez nem minden.
- Hírek
Külön sávot kapnak a telekocsik és buszok a párizsi körgyűrűn
Csak a hétköznapi csúcsidőkben.
- Hírek
Új elektromos modelljéről tett közzé fotókat a Mercedes
Az elektromos SUV még álcázva futja a tesztköröket, de a lényeg már látszik.
- Hírek
Nem lehet leszoktatni az embereket az autózásról, ezt már a környezetvédők is látják
Meglepő mondás a fő környezetvédőtől. Kérjük vissza a szedánokat!
- Hírek
Magyarországra érkezik a Chery második modellje, pedig még az elsőt sem láttuk
A Tiggo 7 és a Tiggo 8 az idei év második feltől lesz kapható.
- Hírek
Minden negyedik ellopott autó Toyota Land Cruiser volt Japánban
A tízes toplistán csak Toyoták és Lexusok vannak.
- Hírek
Másfél milliárd eurós hátbaszúrást kapott a Maserati
Et tu, mi fili, Stellantis?
- Tesztek
Jönnek a fiatalok, de a V12 örökBemutató: Rolls-Royce Ghost és Cullinan Series II
- Tesztek
Az egyik Yaris széttép, a másik meg ritkább, mint egy Bugatti
Bő 20 évvel ezelőtt is volt turbós Toyota Yaris, de az nem volt annyira brutális, mint napjainkban.
- Hírek
Extra pénzért árulna utólag aktiválható hatótávot a Rivian
Ez úgy lehetséges, hogy a Large+ akkumulátor teljesen megegyezik a Max változattal, ám előbbi kapacitását szoftveresen korlátozták.
- Hírek
Trump vámjai miatt akár 4,5 millió forintos áremelkedés jöhet az amerikai autópiacon
A vámok emelése kéz a kézben jár az árak emelkedésével, amely az autóiparban járhat a legsúlyosabb következményekkel.
