Blöffadatokkal a kilométeróra-csalás ellen

2016.06.14. 10:24

Sötét nap virradt a használtautó-vásárlókra június 8-án, amikor sajtótájékoztatót tartott a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT), hogy népszerűsítse magát, sajtóközleményét és két számadatot. Utóbbiak, szerintem az esemény előtt percekkel születtek, hasra ütéses módszerrel.

A hátterében az Igazságügy, az Emberi erőforrások, valamint a Nemzetgazdaság minisztériumával, illetve az Országos Rendőr-főkapitánysággal működő HENT azt állítja, hogy a kintről behozott használt autók 90 százalékának, és a belföldön eladott használt autók felének kilométer-számlálója hamis adatot mutat, mert visszatekerték. A testület szerint itthon egymillió tekert órás autó közlekedik és ezek mind időzített bombának tekintendők az elmaradt karbantartások miatt.

Kicsit elidőztem a közlemény bevezetőjében egyszerű tényként, a főszövegben viszont becslésként említett számok felett és megértettem, miért bukhatott rá a magyar sajtó azonnal ezekre a számokra. Röviden: semmi nem üt akkorát a címlapon az uborkaszezon kezdetén, mint olyan szalagcímek, hogy 10-ből 9, meg hogy majdnem minden autó...

Gablini Gábor, a hamisítás elleni testület elnökségi tagja, a Gépjármű márkakereskedők országos szövetségének elnöke, egyúttal ötmárkás újautó-kereskedő április elején azzal okozott derűs perceket, hogy a nyolc évnél idősebb használt autók behozatalának korlátozását javasolta a kormánynak, elsősorban környezetvédelmi szempontokra és a fiatalabb autók tiszta előéletére hivatkozva.

Akkor még nem sejtettem, hogy miután a szabad kereskedelmet korlátozó és a magyar autóvásárlók lehetőségeit figyelmen kívül hagyó ötlet bizonytalan időre lepihen, és még a GÉMOSZ honlapján sem marad nyoma, rögtön terem helyette egy másik javaslat, az óratekeréssel és 90-50-es számokkal.

Magyarországon senki nem tudja, hogy az itt közlekedő autók hány százalékának tekerték vissza a kilométer-számlálóját. Még a minisztériumok és a rendőrség sem. Pikáns dolog ez, mert a központi nyilvántartásban csak 2012-ig visszamenőleg keresgélhetünk a kilométeradatok közt, vagyis a magyar autóállomány zömének előéletéről semmilyen elérhető adat sincs, pedig biztos, hogy a tekerés nem négy éve divat.

Csupán ötvenezerszer kérdezték le eddig a műszaki vizsgák alkalmával és az adás-vételkor rögzített kilométeradatokat, miközben tavaly, összesen több mint hatszázezren vásároltak kinti vagy itteni használt autót.

A biztosítási kártörténet körül szintén teljes a homály. Maguk a biztosítók sem látják át a kártörténeti nyilvántartást, vagyis kockázat nélkül lehet rommá tört, majd kikalapált autót sérülésmentesként árusítani. Meg is teszik, ahogy erről már többször írtunk.

Aki ebben az országban nem autóvásárló vagy tulajdonos, az valószínűleg kereskedő, de legalábbis van valaki a környezetében, aki ebből él mostanában, ugyanis órási az autóéhség. Ne csak valódi vállalkozókra gondoljanak, akik áfát és járulékokat fizetnek, esetleg bejelentett módon működnek. Nemcsak olyan kereskedések foglalkoznak autókkal, amelyekhez szavatossági ügyekben, utólag is fordulhatnak a vevők, hanem olyan martalóc arcú Józsik is, akik behoznak hetente valami romot, azt feldobják a Külföldi papíros autók Facebook-csoportjába, majd kommentben oltják egymást. 

Kapcsolódó
Ezért olcsó a használt autó?

Ezért olcsó a használt autó?

Miért olcsóbb itthon egy százezret futott Audi A6 vagy Ford Mondeo, mint Németországban és hogyan keresett egy nepper negyedév alatt 45 milliót? Létezik nagyobb csalás az óratekerésnél.

A jelek szerint hiába tartanak sokan az átverésektől, a vevők zömét nem is érdekli, hogy becsapták-e vagy sem. Nagyon hinni akarják, hogy lehet 5-ös BMW-jük még ebben az életben, miközben havi 200-ból él a család. Esetleg egyszerűen nem tudják, hogy létezik a lekérdezés lehetősége, ami egyébként a kampányt bevezető sajtóközleményben sem szerepel. Eddig kétféle ötlet született a kispénzűek fogyasztási lázának felszámolására, és egy sem a megértésére. 

Kapcsolódó
Mobiltelefonnal az óratekerés ellen

Mobiltelefonnal az óratekerés ellen

Jön a mobiltelefonos alkalmazás, amivel beleröhöghetsz az óratekerő arcába, mielőtt rád melegít valami romot. Mi is benne vagyunk.

Az államot szintén nem nagyon érdekelheti, hogy polgárait százezrével csapják be, miközben az összes félretett pénzüket költik. Szintén súlyos gond, hogy akárhányszor írok az autópiaci csalásokról, mindig jelentkeznek még néhányan, akiknek autójához hibás óraállást rögzítettek valamelyik hivatalban, ezért most szívnak. Például rohangálnak az igazolásokkal, hogy a valóságban 200 ezret futott autó előéletéből végre eltűnjön az 1 millió kilométeres kiugrás. Miért? Mert a nyilvántartást odafent sem nézegeti senki, nincs önjavító funkciója. 

Éppen ezért hiába bugyog fel a nyilvántartásban megannyi tizenéves BMW, Audi és Mercedes futásteljesítménye 400 ezer kilométer fölé, majd esik vissza 200 ezer alá, a rendszer ekkor sem jelez. Senki nem kérdezi meg a tulajdonost, kereskedőt, hogy mi a pálya. Nem nézik meg a korábbi adásvételi szerződéseken szereplő kilométeradatokat, nem rajzolják körbe térben és időben a csalót, akihez sok kilométerrel került egy autó és kevés kilométerrel távozott.

Január óta valamiért az eredetiségvizsgálók sem látják, hogy korábban, máshol hány kilométerrel vizsgálták az autót, de az eredetiség vizsgálatokkal tényleg ez a legkisebb baj, mert a vizsgálóállomások egy részén simán átgurulnak a lopott autók

Kapcsolódó
A lopott autó is átmegy az eredetiségvizsgálaton

A lopott autó is átmegy az eredetiségvizsgálaton

Hamis papírokkal kapott magyar rendszámot, de ez egyetlen itteni hatóságnak sem tűnt fel. A kocsit lefoglalták, a tulajdonosnak senki nem fizet kártérítést, a hivatal szerint minden rendben.

Mivel senki ember fia nem mozdul rá a rendszerben pontosan látható sok-sok gyanús ügyre, ezért egyáltalán nem lep meg, hogy nincsenek hatósági ellenőrzések sem. Nem indulnak nyomozások, vagy emlékezetes perek, nem zárnak be kereskedéseket, ha kicsit túl sok tekert órás autó áll a murván, és akit átvernek, legfeljebb írhat a Totalcarnak egy levelet. Ilyenkor elkészül a gyászcikk, majd a neve elhallgatását kérő user várhatja sorsra jobbra fordulását.  

Kapcsolódó
A kilométeróra-csalás új csúcsa

A kilométeróra-csalás új csúcsa

Egy tetszőleges magyar használtautó-kereskedés hirdetései közt böngésztem. Az eredmény: hat autóból ötnek visszatekerték a számlálóját.

A kintről behozott autókkal egy kicsit rosszabb a helyzet, pedig akinek maximum 1 milliója van, annak nem opció, hogy vesz egy új autót, és ezen egy tehervonatnyi sajtóközlemény sem fog enyhíteni. A magyar törvények tiltják az autómárkák itteni vezérképviseleteinek, hogy szabadon elárulják, mit látnak a nemzetközi szervizrendszerben egy még nem magyar rendszámos autó múltjával kapcsolatban. Pedig tudják, hogy az autó mikor járt szervizben, mit cseréltek rajta, volt-e gyári visszahívásos javításon a légzsákja miatt vagy másért, és sokszor azt is, hogy összetörték-e valaha.  

Szóval volt ez a sajtótájékoztató, amelyen a testület előállt egy becsléssel, ami elég merész ahhoz, hogy kiemelt helyen pörögjön a napilapokban, de ez minden. Most kampány kezdődik az óratekerések ellen, és a hamis autóalkatrészek arányának visszaszorításáért. Én rengeteg óriásplakátra, közleményre és sajtótájékoztatóra számítok, miközben a HENT-ben részes minisztériumok akár házon belül tekerhetnének néhányat az autóvásárlók tisztánlátását akadályozó jogszabályokon. A központi nyilvántartást is elkezdhetné figyelni végre valaki és nyomozhatnának egy kicsit az óratekerések ügyében. 

Ezekhez a lépésekhez kampány sem kell, csak rengeteg munka feltűrt ingujjal, kitartóan, ahogy az igazi fogyasztóvédők szokták. Remélem van hozzá kedvük, mert tíz éve sem lett volna korai elkezdeni. Ha lesznek valódi eredmények, mi biztosan megírjuk. Addig folytatjuk a harcot az óratekerés ellen, a saját eszközeinkkel. 

A múlt szerdai sajtóközleményt az alábbiakban, változtatások nélkül közöljük:

HENT: a manipulált kilométerórás autók időzített bombaként viselkednek! 

2016. június 8., Budapest – Az importált használt gépjárművek 90%-a és a belföldi kereskedelemben értékesítésre kerülőpéldányok mintegy 50%-a manipulált kilométerórákkal rendelkezik, ami rendkívül súlyos személybiztonsági, műszaki és gazdasági kockázatokat jelent. Az évente milliárdos károkat okozó probléma tudatosítására „A te autód, a te felelősséged!” elnevezéssel kampányt indít a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) a hamisítás elleni világnap alkalmából. A szervezet célja, hogy elősegítse egy minőségi szervizekre vonatkozó önszabályozáson alapuló, zárt értékelési rendszer kialakítását – derült ki a HENTsajtótájékoztatóján.

Becslések szerint éves szinten az országba importált tíz használt gépjárműből kilenc, míg a belföldi kereskedelemben értékesítésre kerülő darabok csaknem fele manipulált kilométerórákkal rendelkezik, ami nagyjából egymillió autótulajdonosra nézve jelent súlyos kockázatokat.

„Jelenleg közel egymillió olyan gépjármű van országszerte forgalomban, amely manipulált kilométerórája miatt időzített bombaként viselkedik, mivel az a gépjármű-tulajdonosnak hamis információt ad az autó főegységeinek és egyéb alkatrészeinek műszaki állapotára vonatkozóan” - figyelmeztetett Gablini Gábor, a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület vezetőségi tagja és a Magyar Autós Szakmai Szövetség elnöke. Hozzátette, hogy a meghatározott kilométerszámhoz kötött kötelező karbantartás elmaradása súlyosan veszélyezteti a közlekedésbiztonságot, mivel adott esetben motorhiba (vezérműszíj-, vezérműlánc-szakadás) és azonnali motorleállás léphet fel.

Emellett a manipulált kilométerórák miatt fellépő egyik legsúlyosabb gazdasági kockázatot az jelenti, hogy a meghatározott gyári garancia csak adott kilométeróra-állásig szól. Ezért egyrészt a potenciális vevő azt hiheti, hogy a megvásárolni kívánt autó még garanciális védelmet élvez – tehát olcsóbb fenntartási költséggel rendelkezik –, másrészt a biztosító nagyobb mértékű amortizációval számol baleset esetén, ezért többet kell fizetnie a káreset kijavításakor; amit végső soron az autósok fizetnek meg magasabb biztosítási díjak formájában.

„Azonban fontos megemlítenünk az autótulajdonos felelősségét is, hiszen ha a gépjárművet a kötelezően előírt ciklusokban a minősített szervizekhez viszi átvizsgálásra és javításra, akkor egy műszaki hibából bekövetkező baleset esetén már nem vonható felelősségre” – hangsúlyozta a HENT vezetőségi tagja. Gablini Gábor hozzátette: minden további felelősség a minősített szervizekre hárul a hamis, vagy nem megfelelő alkatrészek kapcsán.

Tekintettel a kilométeróra-manipulálás által okozott súlyos személybiztonsági, műszaki, gazdasági és jogi kockázatokra, „A te autód, a te felelősséged!” elnevezéssel kampányt indít a HENT a hamisítás elleni világnap alkalmából.

„A manipulált és hamisított autóalkatrészek súlyos biztonsági és anyagi károkat okoznak a fogyasztóknak, ezért a kampány legfontosabb célkitűzése, hogy más iparágakhoz hasonlóan elősegítse egy olyan önszabályozáson alapuló, zárt rendszer kialakítását, amely segíti a piac megtisztítását a hamis alkatrészektől”– jelentette ki Bendzsel Miklós, a szervezet elnökhelyettese.

A kezdeményezés keretében az elkövetkezendő egy évben kiemelt figyelmet kapnak többek között a hamis, illetve minősítetlen autóalkatrészek által okozott károk, az egyes folyadékok ki nem cseréléséből származó baleseti kockázatok, a rossz minőségű gumik, a xenonizzók hamisítása és engedély nélküli beszerelése kapcsán felmerülő kockázatok, a hamis fékalkatrészek, illetve az egyéb engedély és kompetencia nélküli szolgáltatások (pl. hamis garanciakönyv és forgalmi) által okozott gazdasági károk.

Az oldalról ajánljuk

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Durrdefekt 180-nál, 30 millióval
  • Tesztek

Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9

Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.

tegnap, 18:22
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
A Ford megkezdte az alkudozást
  • Hírek

A Ford megkezdte az alkudozást

A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket

április 10., 18:24
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
  • Hírek

Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét

Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.

április 10., 06:05
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
  • Hírek

Új átkelőhely nyílt a magyar határon

A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.

április 10., 06:06
Ezeket vennénk 1 millióért
  • Égéstér

Ezeket vennénk 1 millióért

A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.

április 10., 17:42
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései

Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.

április 10., 16:38
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
  • Hírek

A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban

Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.

április 10., 08:00
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
  • Hírek

Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá

Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.

április 10., 11:19
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
  • Hírek

Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben

A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.

április 10., 15:46
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
  • Hírek

Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz

Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.

április 10., 13:10
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
  • Hírek

Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?

Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.

április 10., 12:09
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
  • Hírek

Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén

Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.

április 10., 09:10
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
  • Hírek

Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son

Az esetről videó is készült.

április 10., 10:11
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
  • Hírek

Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban

Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.

április 10., 14:46
XX. Oldtimer Show!
  • Infó

XX. Oldtimer Show!

április 11., 00:02
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
BYD Thang L és Han L
  • Hírek

BYD Thang L és Han L

április 10., 18:16
Új álcázott Hyundai
  • Hírek

Új álcázott Hyundai

április 10., 14:43
Mazda EZ-60
  • Hírek

Mazda EZ-60

április 10., 10:21