Több nőt a kormányhoz!
Nem szeretem a sztereotípiákat. A lusta ember mankói, csak arra jók, hogy megspórolhassuk az empátiát és gondolkodást. Az autós világ tele van velük, de a legtöbbje viccesen komolytalan, és igazából csak annak árt, akik figyelembe veszik őket mondjuk autóvásárláskor. A BMW-ben nincs index, a Toyota sosem romlik el, a Honda mind sportos, a Peugeot elektronikája hajítófát sem ér, a Multipla egy elrontott különc – napestig lehetne sorolni. Mind mögött van valami, amire lehet példát hozni, mégsem általános igazság egyik sem. Viszont igazán ártani talán csak egy sztereotípia árt: amelyik szerint a nők nem tudnak vezetni.

Teljesen mindennapos, ha valaki ügyetlenül, vagy a többiek számára érthetetlen logika mentén old meg egy közlekedési helyzetet, hogy a szituáció többi résztvevője közül valaki elmormolja az „ilyen béna csak egy nő lehet” varázsigét. Annyira elterjedt vélemény, hogy a nők nem tudnak vezetni, hogy sok lány elhiszi, és inkább nem is foglalkozik a témával. Sokkal kevesebb csaj ül versenyautóban, motoron vagy éppen gokartban, pedig ha veszünk száz fiút és száz lányt, és megvizsgáljuk, mennyire tehetségek mondjuk a krosszmotorozásban, minden bizonnyal egyenlően oszlanak meg a képességek. Csak míg a fiúk közül ötven legalább életében egyszer ráül egy motorra, a lányok közül jó, ha öt, így sosem derül ki a maradék 95-ről, hogyan ment volna neki.
Az úgynevezett józan paraszti ész csak abból tud kiindulni amit lát, márpedig amit én látok, abból az jön le, hogy a vezetési tudáshoz az égvilágon semmi köze a nemnek. Csak annak, mennyire érdekli a sofőrt a dolog.
Kezdjük a legelején. Amikor valaki először ül be egy oktató mellé, hirtelen irgalmatlan sok dolga lesz egyszerre. Meg kell tanulni a pedálok és a kormány kezelését, megérteni az autó visszajelzéseit, és közben a forgalmi szituációk felismerésével is foglalkozni kell. Azaz egyszerre három dolog igényel jelentős agyi kapacitást, miközben az általában férfi oktató mondja a magáét a jobbunkon. Ha igaz lenne, hogy a nők egyszerre több dologra tudnak figyelni, míg a férfiak csak egyre, akkor pont fordított lenne a nemek aránya a volán mögött. Érdekes, hogy ez a két sztereotípia milyen szépen ellentmond egymásnak, hagyjuk is a mesebeszédet, a lényeg: ennyi feladat szimultán kezelése persze, hogy ijesztő.
Tagadhatatlan, hogy ezt megugorni könnyebben megy egyeseknek, mint másoknak, de ennek oka szerintem az, hogy nem egyforma előképzettséggel ülünk oda először. 14 éves lányom például évekig lovagolt, és amikor nemrég kipróbálta az autóvezetést, rögtön mondta, milyen hasonló élmény, ahogy egy nála sokkal nagyobb, önállóan mozgó testet vezényel. Aztán azok a gyerekek, akik kisírják maguknak az anyósülést, amint elérik a 150 centit, és onnan figyelik, mit csinál a sofőr, mire oktató mellé kerülnek, már ismerik a táblákat, átlátják legalább kezdetleges szinten a forgalmat. Ha még a vezetést is kipróbálták, mondjuk egy elhagyott földúton vagy mezőn, nekik messze nem akkora sokk először rendesen, forgalomban boldogulni. Ilyen alapokkal bárkinek könnyebben mehet, ám részben a fiús-lányos világrend sztereotípiái miatt sokkal több fiú szerez ilyen alapozó tudást, mint lány. Ezért tűnik úgy, hogy tehetségesebbek az autóvezetéshez.
Az persze közhely, hogy a jogsiszerzés nem egyenlő a vezetni tudással, de akik vezetői engedélyig jutnak, azoknak a forgalomban nyújtott teljesítménye között aztán tényleg csak az érdeklődés, a figyelem tesz különbséget. Meg az, hogy ők se higgyenek el semmilyen sztereotípiát magukról. Életem egyik legijesztőbb utazása egy sok évtizedes gyakorlattal vezető úr mellett történt, aki kilométerek százezrei után sem igazán értette, mi a forgalom ritmusa, és miként nem kéne eltévedni egy országúton. Egész egyszerűen nem érdekelte, nem volt hajlandó figyelmet áldozni rá.
Számtalan olyan pasi mellett is ültem már, aki oly mértékben meg volt győződve arról, ő Vatanen második eljövetele, hogy a forgalomra, az autóra figyelni már nem maradt kapacitása. Természetesen számtalan életveszélyesen vezető nőt is látni, a hülyeség is egyenlően oszlik meg, nem csak a tehetség, de saját ismerőseim között annyi remekül vezető csaj akad, hogy nem tudtam nem elgondolkodni ezen a kérdésen.
A sztereotípiák sajnos nem csak úgy ártanak, hogy sok lány nem is mer belekezdeni az autóvezetésbe, ha apjától-testvéreitől-barátaitól csak azt hallja, „hú de béna, biztos csaj”. Hanem úgy is, hogy akik eljutnak a volán mögé, fiúk-lányok vegyesen, azok is elhiszik, hogy egy autó nekik túl nagy, vagy túl erős, vagy ők csak az ismert útvonalon boldogulnak, mert különben túl bonyolult, vagy, hogy egy kicsit trükkösebb helyre már nem tudnak beállni. Igen, önszuggesztió, és igen, azokból az ártatlannak tűnő, nem is nekik címzett beszólásokból táplálkozik, amiket amúgy velük jóban lévő pasiktól hallottak.
Szóval ha legközelebb ülsz a kocsidban, és azt látod, hogy az előtted haladó bizonytalankodik mert például parkolót keres, vagy a navigációval küszködik, vagy egyszerűen csak üvölt a gyerek a hátsó ülésen, tegyél egy szívességet, és hagyj neki helyet és időt. Senkinek sem lesz jobb attól, ha türelmetlenül, káromkodva a nyakára mászol, viszont ha adsz esélyt megoldani a szitut, legközelebb már könnyebben megy neki is, így mindenkinek jobb lesz. És ha véletlenül nem egyedül ülsz az autóban, különösen figyelj oda, mit mondasz. Sokaknak ez a női vezetős is csak egy beszólás a többi közül, de a társadalmi beágyazottsága miatt különösen nagy súlya van. Itt lenne az ideje észrevenni, hogy bár sok valódi különbség van férfi és nő között, a közlekedés pont olyan terület, ahol bőven elég embernek lenni. Legyél hát te is az.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Az ország, ahol tavaly a Porsche 911 volt a legkelendőbb autó
A népszerűségi lista többi helyezettje se szokványos.
- Hírek
Véget ért egy nagy korszak: nem lehet többé Nissan GT-R-t rendelni
A Nissan hazájában, Japánban is leállt az értékesítés.
- Hírek
Már biztos a 25 százalékos vámtarifa, áprilistól felborul az autóipar
Trump a döntését olyan dolgokkal támasztotta alá, minthogy az Európai Uniót azért hozták létre, hogy kiszúrjanak az Egyesült Államokkal.
- Hírek
Türtőztessék magukat, emberek: új elektromos crossovert mutat be a Toyota!
A leleplezésre március 12-ig kell várni.
- Hírek
Pénztárcabarát pöttöm villanyautót villantott a Kia
Az EV2 egy apró elektromos crossover lesz.
- Hírek
Hamarosan bemutatják az új Audi A6-ot, de már most is láthatod
A hivatalos bemutatóig még kell párat aludni, de már napok óta kint van egy videó az autó külsejéről.
- Égéstér
Új KRESZ jön! A régi oktatók maradnak?
140-es autópályák, családtagi oktatás, és persze az új KRESZ oktatási nehézségeiről beszélgetünk Pető Attila Kreszprofesszorral és dr. Szőcs Károllyal.
- Hírek
Meggondolta magát a Mercedes, követik a BMW példáját
Nem az elvártak szerint fogynak az elektromos Mercedesek, taktikát vált a cég.
- Hírek
Fontos videó: így közlekedj a Flórián tér környékén a lezárások ideje alatt
Március elsejétől jelentős korlátozásokra kell számítani a Flórián téri felüljáró felújítása miatt. Videóval segít a BKK.
- Hírek
Hátulról támad az új kínai haszonjármű márka
Kezdetben két modelljük lesz kapható.
- Hírek
Veszteséges az Aston Martin, leépítésre kényszerülnek
Az új vezérigazgató a költségoptimalizálásra fókuszál.
- Hírek
Hibázott a Tesla Kínában
Olyan emailt küldtek a tulajdonosoknak, amit nem kellett volna.
- Hírek
Rendőrségi üldözést rögzített a lopott Jeep Trackhawk fedélzeti kamerája
A tolvajoknak fogalmuk sem volt róla, hogy miközben menekül a rendőrök elől, az autó kamerája mindent felvett.
- Technika
Háromezret gyártottak ebből az Ikarusból, mára két üzemképes maradt belőle
A restaurálás előtt álló példány a Közlekedési Múzeum nosztalgiaflottáját fogja gyarapítani.
- Hírek
Videó: nézni is rossz, ahogy egy vonat darabokra robbant egy Renault Lagunát
Bár a felvételen nagyon úgy tűnik, a sofőr állítólag nem volt vak.
- Hírek
Történelme során először lett nyereséges, lemásolhatja a Tesla hódítását a Rivian
Az olcsóbb R2-től is sokat várnak.
- Hírek
Visszatérhet a Ford Mustang Boss
Évek óta pletykálják, de most már nyoma is van, hogy visszatérhet.
- Közélet
Mi lesz a német és magyar autógyárakkal Merz porondra lépése után?
Az Euro 7 környezetvédelmi szigorítás megfúrása várható az új német vezetéstől. Ennél sokkal többre nem lehet számítani egyelőre.
- Balló Marci beárazza
Mennyit érhet egy keveset futott, de itt-ott törött hibrid Toyota?
Gondolkodom az eladáson, de elbizonytalanodtam, mert sok hasonló autó sokkal többet futott, de ez meg volt törve párszor.
- Hírek
Kiesett az elitből a Tesla
Nagyot zuhant a tőzsdén a Tesla a márka népszerűségvesztése miatt.
- Hírek
Reszkethet a tömeg: Mustangokkal nyomulnak az amerikai rendőrök
Egy régi hagyományt élesztenek fel Észak-Karolina államban.
- Tesztek
A terepjáróság jobb marketing, mint a szexuális utalgatás?Teszt: Nissan X-Trail N-Trek – 2025.
Az X-Trail az N-Trek csomagtól éppen annyira lesz terepjáró, mint a szexuális utalgatásoktól kívánatosabb a férfiak számára.
