Több nőt a kormányhoz!

2019.06.27. 13:31

Nem szeretem a sztereotípiákat. A lusta ember mankói, csak arra jók, hogy megspórolhassuk az empátiát és gondolkodást. Az autós világ tele van velük, de a legtöbbje viccesen komolytalan, és igazából csak annak árt, akik figyelembe veszik őket mondjuk autóvásárláskor. A BMW-ben nincs index, a Toyota sosem romlik el, a Honda mind sportos, a Peugeot elektronikája hajítófát sem ér, a Multipla egy elrontott különc – napestig lehetne sorolni. Mind mögött van valami, amire lehet példát hozni, mégsem általános igazság egyik sem. Viszont igazán ártani talán csak egy sztereotípia árt: amelyik szerint a nők nem tudnak vezetni.

cwecwe.gif

Teljesen mindennapos, ha valaki ügyetlenül, vagy a többiek számára érthetetlen logika mentén old meg egy közlekedési helyzetet, hogy a szituáció többi résztvevője közül valaki elmormolja az „ilyen béna csak egy nő lehet” varázsigét. Annyira elterjedt vélemény, hogy a nők nem tudnak vezetni, hogy sok lány elhiszi, és inkább nem is foglalkozik a témával. Sokkal kevesebb csaj ül versenyautóban, motoron vagy éppen gokartban, pedig ha veszünk száz fiút és száz lányt, és megvizsgáljuk, mennyire tehetségek mondjuk a krosszmotorozásban, minden bizonnyal egyenlően oszlanak meg a képességek. Csak míg a fiúk közül ötven legalább életében egyszer ráül egy motorra, a lányok közül jó, ha öt, így sosem derül ki a maradék 95-ről, hogyan ment volna neki.

Az úgynevezett józan paraszti ész csak abból tud kiindulni amit lát, márpedig amit én látok, abból az jön le, hogy a vezetési tudáshoz az égvilágon semmi köze a nemnek. Csak annak, mennyire érdekli a sofőrt a dolog.

Kezdjük a legelején. Amikor valaki először ül be egy oktató mellé, hirtelen irgalmatlan sok dolga lesz egyszerre. Meg kell tanulni a pedálok és a kormány kezelését, megérteni az autó visszajelzéseit, és közben a forgalmi szituációk felismerésével is foglalkozni kell. Azaz egyszerre három dolog igényel jelentős agyi kapacitást, miközben az általában férfi oktató mondja a magáét a jobbunkon. Ha igaz lenne, hogy a nők egyszerre több dologra tudnak figyelni, míg a férfiak csak egyre, akkor pont fordított lenne a nemek aránya a volán mögött. Érdekes, hogy ez a két sztereotípia milyen szépen ellentmond egymásnak, hagyjuk is a mesebeszédet, a lényeg: ennyi feladat szimultán kezelése persze, hogy ijesztő.

Tagadhatatlan, hogy ezt megugorni könnyebben megy egyeseknek, mint másoknak, de ennek oka szerintem az, hogy nem egyforma előképzettséggel ülünk oda először. 14 éves lányom például évekig lovagolt, és amikor nemrég kipróbálta az autóvezetést, rögtön mondta, milyen hasonló élmény, ahogy egy nála sokkal nagyobb, önállóan mozgó testet vezényel. Aztán azok a gyerekek, akik kisírják maguknak az anyósülést, amint elérik a 150 centit, és onnan figyelik, mit csinál a sofőr, mire oktató mellé kerülnek, már ismerik a táblákat, átlátják legalább kezdetleges szinten a forgalmat. Ha még a vezetést is kipróbálták, mondjuk egy elhagyott földúton vagy mezőn, nekik messze nem akkora sokk először rendesen, forgalomban boldogulni. Ilyen alapokkal bárkinek könnyebben mehet, ám részben a fiús-lányos világrend sztereotípiái miatt sokkal több fiú szerez ilyen alapozó tudást, mint lány. Ezért tűnik úgy, hogy tehetségesebbek az autóvezetéshez.

Az persze közhely, hogy a jogsiszerzés nem egyenlő a vezetni tudással, de akik vezetői engedélyig jutnak, azoknak a forgalomban nyújtott teljesítménye között aztán tényleg csak az érdeklődés, a figyelem tesz különbséget. Meg az, hogy ők se higgyenek el semmilyen sztereotípiát magukról. Életem egyik legijesztőbb utazása egy sok évtizedes gyakorlattal vezető úr mellett történt, aki kilométerek százezrei után sem igazán értette, mi a forgalom ritmusa, és miként nem kéne eltévedni egy országúton. Egész egyszerűen nem érdekelte, nem volt hajlandó figyelmet áldozni rá.

Számtalan olyan pasi mellett is ültem már, aki oly mértékben meg volt győződve arról, ő Vatanen második eljövetele, hogy a forgalomra, az autóra figyelni már nem maradt kapacitása. Természetesen számtalan életveszélyesen vezető nőt is látni, a hülyeség is egyenlően oszlik meg, nem csak a tehetség, de saját ismerőseim között annyi remekül vezető csaj akad, hogy nem tudtam nem elgondolkodni ezen a kérdésen.

A sztereotípiák sajnos nem csak úgy ártanak, hogy sok lány nem is mer belekezdeni az autóvezetésbe, ha apjától-testvéreitől-barátaitól csak azt hallja, „hú de béna, biztos csaj”. Hanem úgy is, hogy akik eljutnak a volán mögé, fiúk-lányok vegyesen, azok is elhiszik, hogy egy autó nekik túl nagy, vagy túl erős, vagy ők csak az ismert útvonalon boldogulnak, mert különben túl bonyolult, vagy, hogy egy kicsit trükkösebb helyre már nem tudnak beállni. Igen, önszuggesztió, és igen, azokból az ártatlannak tűnő, nem is nekik címzett beszólásokból táplálkozik, amiket amúgy velük jóban lévő pasiktól hallottak.

Szóval ha legközelebb ülsz a kocsidban, és azt látod, hogy az előtted haladó bizonytalankodik mert például parkolót keres, vagy a navigációval küszködik, vagy egyszerűen csak üvölt a gyerek a hátsó ülésen, tegyél egy szívességet, és hagyj neki helyet és időt. Senkinek sem lesz jobb attól, ha türelmetlenül, káromkodva a nyakára mászol, viszont ha adsz esélyt megoldani a szitut, legközelebb már könnyebben megy neki is, így mindenkinek jobb lesz. És ha véletlenül nem egyedül ülsz az autóban, különösen figyelj oda, mit mondasz. Sokaknak ez a női vezetős is csak egy beszólás a többi közül, de a társadalmi beágyazottsága miatt különösen nagy súlya van. Itt lenne az ideje észrevenni, hogy bár sok valódi különbség van férfi és nő között, a közlekedés pont olyan terület, ahol bőven elég embernek lenni. Legyél hát te is az.

Az oldalról ajánljuk

Az ország, ahol tavaly a Porsche 911 volt a legkelendőbb autó
  • Hírek

Az ország, ahol tavaly a Porsche 911 volt a legkelendőbb autó

A népszerűségi lista többi helyezettje se szokványos.

február 27., 12:49
Véget ért egy nagy korszak: nem lehet többé Nissan GT-R-t rendelni
  • Hírek

Véget ért egy nagy korszak: nem lehet többé Nissan GT-R-t rendelni

A Nissan hazájában, Japánban is leállt az értékesítés.

1 órája
Már biztos a 25 százalékos vámtarifa, áprilistól felborul az autóipar
  • Hírek

Már biztos a 25 százalékos vámtarifa, áprilistól felborul az autóipar

Trump a döntését olyan dolgokkal támasztotta alá, minthogy az Európai Uniót azért hozták létre, hogy kiszúrjanak az Egyesült Államokkal.

február 27., 11:36
Türtőztessék magukat, emberek: új elektromos crossovert mutat be a Toyota!
  • Hírek

Türtőztessék magukat, emberek: új elektromos crossovert mutat be a Toyota!

A leleplezésre március 12-ig kell várni.

február 27., 11:19
Pénztárcabarát pöttöm villanyautót villantott a Kia
  • Hírek

Pénztárcabarát pöttöm villanyautót villantott a Kia

Az EV2 egy apró elektromos crossover lesz.

február 27., 13:48
Lelép, de mégis marad a Lucid-vezér
  • Hírek

Lelép, de mégis marad a Lucid-vezér

Lemondott a vezérigazgató.

február 27., 10:02
Hamarosan bemutatják az új Audi A6-ot, de már most is láthatod
  • Hírek

Hamarosan bemutatják az új Audi A6-ot, de már most is láthatod

A hivatalos bemutatóig még kell párat aludni, de már napok óta kint van egy videó az autó külsejéről.

február 26., 08:55
Új KRESZ jön! A régi oktatók maradnak?
  • Égéstér

Új KRESZ jön! A régi oktatók maradnak?

140-es autópályák, családtagi oktatás, és persze az új KRESZ oktatási nehézségeiről beszélgetünk Pető Attila Kreszprofesszorral és dr. Szőcs Károllyal.

február 27., 17:23
Meggondolta magát a Mercedes, követik a BMW példáját
  • Hírek

Meggondolta magát a Mercedes, követik a BMW példáját

Nem az elvártak szerint fogynak az elektromos Mercedesek, taktikát vált a cég.

február 27., 15:07
Parányit, de csökkent az üzemanyagok ára
  • Hírek

Parányit, de csökkent az üzemanyagok ára

Aki a kicsit nem becsüli...

február 27., 08:54
Fontos videó: így közlekedj a Flórián tér környékén a lezárások ideje alatt
  • Hírek

Fontos videó: így közlekedj a Flórián tér környékén a lezárások ideje alatt

Március elsejétől jelentős korlátozásokra kell számítani a Flórián téri felüljáró felújítása miatt. Videóval segít a BKK.

február 27., 06:01
Hátulról támad az új kínai haszonjármű márka
  • Hírek

Hátulról támad az új kínai haszonjármű márka

Kezdetben két modelljük lesz kapható.

február 27., 17:08
Veszteséges az Aston Martin, leépítésre kényszerülnek
  • Hírek

Veszteséges az Aston Martin, leépítésre kényszerülnek

Az új vezérigazgató a költségoptimalizálásra fókuszál.

február 27., 07:19
Hibázott a Tesla Kínában
  • Hírek

Hibázott a Tesla Kínában

Olyan emailt küldtek a tulajdonosoknak, amit nem kellett volna.

február 26., 07:30
Rendőrségi üldözést rögzített a lopott Jeep Trackhawk fedélzeti kamerája
  • Hírek

Rendőrségi üldözést rögzített a lopott Jeep Trackhawk fedélzeti kamerája

A tolvajoknak fogalmuk sem volt róla, hogy miközben menekül a rendőrök elől, az autó kamerája mindent felvett.

február 26., 06:04
Háromezret gyártottak ebből az Ikarusból, mára két üzemképes maradt belőle
  • Technika

Háromezret gyártottak ebből az Ikarusból, mára két üzemképes maradt belőle

A restaurálás előtt álló példány a Közlekedési Múzeum nosztalgiaflottáját fogja gyarapítani.

február 27., 15:56
Videó: nézni is rossz, ahogy egy vonat darabokra robbant egy Renault Lagunát
  • Hírek

Videó: nézni is rossz, ahogy egy vonat darabokra robbant egy Renault Lagunát

Bár a felvételen nagyon úgy tűnik, a sofőr állítólag nem volt vak.

február 26., 14:43
Történelme során először lett nyereséges, lemásolhatja a Tesla hódítását a Rivian
  • Hírek

Történelme során először lett nyereséges, lemásolhatja a Tesla hódítását a Rivian

Az olcsóbb R2-től is sokat várnak.

február 26., 18:24
Visszatérhet a Ford Mustang Boss
  • Hírek

Visszatérhet a Ford Mustang Boss

Évek óta pletykálják, de most már nyoma is van, hogy visszatérhet.

február 26., 15:59
Mi lesz a német és magyar autógyárakkal Merz porondra lépése után?
  • Közélet

Mi lesz a német és magyar autógyárakkal Merz porondra lépése után?

Az Euro 7 környezetvédelmi szigorítás megfúrása várható az új német vezetéstől. Ennél sokkal többre nem lehet számítani egyelőre.

február 26., 16:52
Mennyit érhet egy keveset futott, de itt-ott törött hibrid Toyota?
  • Balló Marci beárazza

Mennyit érhet egy keveset futott, de itt-ott törött hibrid Toyota?

Gondolkodom az eladáson, de elbizonytalanodtam, mert sok hasonló autó sokkal többet futott, de ez meg volt törve párszor.

február 26., 09:42
Kiesett az elitből a Tesla
  • Hírek

Kiesett az elitből a Tesla

Nagyot zuhant a tőzsdén a Tesla a márka népszerűségvesztése miatt.

február 26., 10:37
Reszkethet a tömeg: Mustangokkal nyomulnak az amerikai rendőrök
  • Hírek

Reszkethet a tömeg: Mustangokkal nyomulnak az amerikai rendőrök

Egy régi hagyományt élesztenek fel Észak-Karolina államban.

február 26., 13:29
Hamarosan érkezik a BYD luxusmárkája
  • Hírek

Hamarosan érkezik a BYD luxusmárkája

A hivatalos bejelentés áprilisban lesz.

február 26., 12:00
A terepjáróság jobb marketing, mint a szexuális utalgatás?
  • Tesztek

A terepjáróság jobb marketing, mint a szexuális utalgatás?Teszt: Nissan X-Trail N-Trek – 2025.

Az X-Trail az N-Trek csomagtól éppen annyira lesz terepjáró, mint a szexuális utalgatásoktól kívánatosabb a férfiak számára.

február 27., 06:00
Farizon SV
  • Hírek

Farizon SV

február 27., 09:43
Ikarus 30
  • Hírek

Ikarus 30

február 27., 12:29
Kia EV2 concept
  • Hírek

Kia EV2 concept

február 27., 12:26
Farizon V6E
  • Hírek

Farizon V6E

február 27., 09:44
Bodo G-Wagon
  • Hírek

Bodo G-Wagon

február 26., 12:26