Így szállt el a használt autók ára
Mintha a hanyatló nyugaton elzárták volna a csapot, melyből már csak ímmel-ámmal csöpögnek az autók, azok is marha drágán. Akit mostanában vesz rá a balsorsa használt autó vásárlására, az meglepődik az árak alakulásán. A rossz hír az, hogy ez még csak a kezdet. Több kereskedésben beszélgettem a tulajdonosokkal vagy akár flottakezelőkkel, márkaképviseletek értékesítőivel. Egybehangzó vélemények alapján kijelenthetem, lesz ez még rosszabb is.
Nem nagy újdonság, Magyarországon nem adnak el annyi új autót, hogy az el tudná látni később a használtautó-piacot. Erre alakult a sok-sok élelmes vállalkozás - ők a használtautó-kereskedők, népszerű nevükön a nepperek. Kimennek a nyugaton levetett autókért, itt pedig eladják, lehetőleg úgy, hogy hasznuk legyen rajta. De mintha kezdenének eltűnni a használt autók a kereskedésekből.
A hiány
Chiphiány, acélhiány és drága kőolaj. A globális konténerhiány jelentősen növelte a tengeri szállítási költségeket és komoly késéseket okoz. Az USA kikötőiben pedig egyre lassabban halad a kipakolás a hajókból, mivel nincs elég munkaerő a dokkokban. És lassan visszaoson az életünkbe a Covid is. Mi kell még? Haladunk egy posztapokaliptikus világ felé, ahol harcolunk majd a méregdrága benzinért? Amúgy mindig is foglalkoztatott a kérdés, vajon a Mad Maxben miért 20-30 litert fogyasztó autókkal csapatnak, amikor nincs üzemanyag. Miért nem 4-6 litert fogyasztó Priusokkal? Mondjuk egy autós üldözés Eco módban milyen érdekes lenne.
Tehát új autóra marha sokat kell várni, ezért nem adják el a régit. Ezáltal egy vákuum keletkezik a használtautó-piacon. Ez nyár eleje óta tartó folyamat, aminek még nem látni a végét. Amíg jóval kevesebb új autót tudnak csak gyártani, addig kevesebben fogják eladni a használtat. Ráadásul egyes gyártók az idiótán kitalált környezetvédelmi kvóta miatt jegelik az eladásokat, tartva az euromilliós büntetéstől. Mindez azt eredményezi, hogy drágulnak a használt autók.
A használtautó-kereskedő
Ezért az egyszeri magyar használtautó-kereskedő, mikor felveszi a kapcsolatot a külföldi partnerével, azt az infót kapja, hogy ami eddig 15 ezer euró volt, az most 18 ezer vagy 20 ezer lesz. Egy kicsit halogatja a vételt, de aztán fogy az itthoni készlet, így muszáj vásárolnia, ha el akar adni. És ezt a különbözetet ő nem fogja benyelni, ezt neked kell kedves vásárló. De most már megveszi azt is, amire eddig rá sem nézett. És nem arra kell gondolni, hogy rosszabbat hoz, csak több kilométerrel, kevesebb extrával és drágábban.
Toyota Auris is alig van a piacon, és ami jó, azt elkapkodják. Korábban nagyobb volt a választék. Most nem fér bele, hogy hazamegyek megbeszélni az asszonnyal, meg majd hétvégén visszajövünk. Pórul jársz, mint az az ügyfél is, aki két napot gondolkodott egy hibátlan, alig százezret futott autón. Nyár elején 4-4,2-ért tisztességes darabokat találtunk, most ugyanazok az autók 5 millió alatt nemigen cserélnek gazdát. Egyre több kereskedés hoz kétszázezer kilométer feletti autókat, ez van most a holland, belga piacon. Eddig rá se néztek ilyen példányokra, most veszik, mert nincs más. Viszont az áruk annyi, mint nyáron a kevesebbet futott autóké.
Hyundai Ioniq Electric, egy nagyon korrekt kereskedés árulja, különben át sem tudtam volna vizsgálni, mert egy szép szombati napon egymásra licitáltak a vásárlók. De mivel az adott szó néhol még kötelez, így az elsőként érkező vevőjelölté lett a lehetőség.
A Flottakezelő
A flottakezelő lassan nem tud új autót kiadni, elkezdi vadászni a fiatal, keveset futott használt autókat. A külföldi partnernél (a gyártónál) rendelt kontingense kifogyott, rendelhet mondjuk öt autót, amit még viszonylag szabadon konfigurálhat. Abból hármat betesz a flottába, kettőt pedig 5-8 ezer euró felárral azonnal értékesít, zömében külföldi magánszemélynek - eddig azért nem ez volt a gyakorlat. Mert a magánszemély már nem tud rendelni, illetve tud, de nem ritkán egy-másfél éves határidőre. Valószínűleg a 120 000 kilométerrel leadott autók most nem kerülnek ki tőlük, kicsit kitolják a futásteljesítményt.
Elektromos autó
A villanyautó-támogatás hatására a sok megrendelt Tesla még sehol sincs, a leendő tulajok már alvázszámokkal és az óceánon hánykolódó konténerszállító hajókkal álmodnak. És a cikk írásának a napján kezdenek megjönni – na nem a rendelt autók, hanem az SMS-ek az alvázszámokkal.
Nemrég egy ügyfelem Nissan Leafet szeretett volna vásárolni, hármat vittek el az orrunk elől, mindezt két nap alatt. A negyediket sikerült átvizsgálnom neki, de már arra is volt jelentkező, csak rendes volt a kereskedő, és tartotta nekünk az autót. Vajon a benzinár tolja az elektromos autózás felé az embereket?
Ha érdekel, hogyan és milyen elektromos autót érdemes venni, akkor itt vannak a hasznos tudnivalók a témáról!
A márkaképviselet
Egy márkaképviseletnél jártam, szintén egy használt autó átvizsgálása céljából. Az értékesítővel beszélgetve kiderült, hogy egyes új autókra akár másfél évet is várhatunk. De az egy év az szinte tuti. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) 2021 év eleji előrejelzésében úgy számolt, hogy 140 ezer új személyautót értékesíthetnek majd Magyarországon. Az év eleji számok jöttek is, viszont mostanra lassan nem lesz miből eladni. Ergo, aki most váltana, az meg fogja tartani a használt autóját, hiszen a megrendelt új csak 2022-ben érkezik. Így egy évre vetítve a magyar piacról kiesik mintegy százezer darab használt autó.
Már ezt is megérezné a piac, de érdemes kitekintenünk a holland, belga és német piacra, amik a legnépszerűbbek beszerzési források. De talán még az olaszt és a franciát is ide sorolhatjuk. Ha ezeknél az importforrásoknál is hasonló számokkal kalkulálunk, akkor kiesik bő félmillió használt autó a piacról! Persze ezek a térségek jóval nagyobb számokat produkálnak, de a magyar piac évi mintegy 130 000 autót importál külföldről. Már ha van miből. Mert ha arról van szó, hogy az átlag magyar verseng a piacon kallódó pár darab autóért a német/holland/belga vevőjelölttel, nem kérdés, kinek bírja tovább a pénztárcája.
Szintén egy nagyobb, ellenőrzött előéletű használt autókat is forgalmazó márkaképviselet értékesítőjétől kapott infó, hogy nem tudnak vásárolni, üres az udvar. A flottakezelő nem adja le az autókat, mert nem tud újat venni. Hogyan is tudna, a vállalati szegmensben nagyon erős Skoda 60(!) hétre tud autót szállítani. Ezt azért emésszük egy kicsit. A bemutató autókat nem tudják eladni, szerződés köti őket bizonyos számú, felszereltségű autó tartására. Az üvegen túlról minden rendben van, az utcáról csodálhatod, de megvenni nem tudod.
És most a folyamat kezdeténél járunk, 2022 tavaszára lehet ez még rosszabb is. Lassan visszatérnek a merkúros idők? Nyitásnál futunk be a márkakereskedés udvarára, és aki előbb rádobja a személyit, azé az autó? Vajon a feketepiac felfedezi magának a piaci rést? Lesz pult alól Octavia, Focus? Vagy elárasztják Európát a kínai modellek, és megváltják a világot? Ennyire lekottáztak valamit a gyártók, vagy ez egy mesterségesen generált helyzet?
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.