Az autókereskedő nem hülye
A tuti vétel: ezt a témát már érintettem néhány alkalommal, de most úgy döntöttem, külön kis szösszenetben foglalkozom vele újra. Bár attól félek, pont azokhoz nem jut el az információ, akikhez kellene.
Mesélek pár szót az autó átvizsgálás megrendeléséről. Mindenkinek adott a lehetőség, hogy előzetesen emailben átküldje a megvásárolni kívánt autó hirdetését, vagy telefonon beszéljünk róla pár szót. Amíg időm engedi, nagyon szívesen elmondom a véleményem a kiszemelt példányról. A hirdetések nagy részéből azonban nehéz messzemenő következtetéseket levonni, bár biztos van néhány fotelszakértő, akinek ez is megy. Ezt a fajta „szakértést” nehezíti, hogy sajnos sokan olyan képeket tesznek fel, ami csak sejteti, hogy az eladás tárgya egy gépkocsi. Néhány hirdetéshez csatolt fénykép olyan, mintha kaputelefonnal készítették volna. Lehet, hogy néha jobb lenne, ha lerajzolnák.
Sok esetben viszont csak egy gyors egyeztetés történik. Megkapom a helyszínt, az átvizsgálandó autó típusát. Így történt az alábbi Toyota Prius állapotfelmérése esetében is. Csak a kereskedésben derült ki számomra, hogy legalább egymillióval volt olcsóbb hasonszőrű tásainál. Senki ne gondolja ilyenkor, hogy megfogta az isten lábát, az évszázad üzletét köti és jobb befektetést csinálhat, mintha bitcoint vásárolt volna tíz évvel ezelőtt. Sajnos a mámorosan csillogó szemek hamar könnyektől lesznek fátyolosak.
A Prius
Körbesétálom az autót, átmérem festékvastagságmérővel. Minden elem fújva, borzalmas minőségben, szinte matt az egész autó. Most komolyan, ha bármelyik hatéves gyerek kap egy flakon festéket, szebben megoldja. Kíváncsi lennék, ki az, aki ilyen munkát kiad a kezéből. Vajon fizettek is érte? A taxifólia sok helyen még rajta van apró cafatok formájában, így nem kell Sherlock Holmesnek lenni, hogy megállapítsuk, ez az autó bizony hivatásos személyszállítóként dolgozott. A tető is fújva - 250-300 mikron, nem vészes - de már egy újabb jégverés nyomai vannak rajta. Kicsit messzebbről és hátulról nézve nem is tudom, valahogy mintha ferdén állna az egész autó. Vajon mitől lehet? A kocsit kinyitva enyhe dögszag üti meg az orromat, ebben elpusztult valami, és nem mostanában...

Az ügyfél bizakodó kérdésére, hogy mit lehet az autóval kezdeni, egyből rávágom, hogy el kéne bontani. Látom, szíven üti a dolog, már bánom a nyers őszinteséget, finomabban is tudtára adhattam volna. Bár a lényegen ez sem változtat.
A beltér büdös. Ezt már mondtam, de nem lehet elégszer hangsúlyozni. Kopott is, karcos is. Itt-ott random lyukakat furkáltak a műszerfalba, tudom, egy taxinál ez természetes. A középkonzolból kilóg néhány vezeték, nem szép. Egy kiolvasást azért megcsinálok, furdal a kíváncsiság. Nos, a nagyakksi állapota kielégítő, a cellák értékei között nincsen nagy különbség, nem fenyeget a Check Hybrid System. Mindkét lambda szonda gyengélkedik, a hosszú és rövidtávú üzemanyagkorrekció már kezd elmászni (persze ez mástól is lehet), de még határértéken belül van. Ez több kérdést is felvet az olajfogyasztástól a katalizátoron át. Ráadásul a pontos hibamegállapításhoz párhuzamos diagnosztika, oszcilloszkópos mérés szükséges. Elektromos vízpumpa: a target és a valós érték között már több mint 450 rpm a különbség, ez is csereérett lassan. A klíma zajos és büdös levegőt ont magából. Tényleg attól félek, hogy elkapok valamit. Az állapot alapján a valós futásteljesítmény minimum a duplája lehet az óra által mutatottnak.
A kulcsot visszaadjuk, a kereskedőnek megköszönöm a lehetőséget, megint lesz miről írnom.
Renault Scenic
Pest megyei kereskedésben járunk, az alany egy 1.5 dci motoros Scenic. Mondjuk ezt sem a halhatatlanságnak tervezték, ráadásul nem a szerelők kedvence. A motortér úgy néz ki, mintha a zsebedbe gyűrnél egy vödör csavart, kicsit zsúfolt. A kezdeti modellekben voltak problémák a hajtókarcsapágyakkal, ezt menet közben javították a mérnökök.
A vizsgált autó valamivel olcsóbb a többi hasonló évjáratú, futásteljesítményű társánál. Ügyfelem kérése az volt, hogy derítsem ki, miért? Spoiler: nem volt nehéz. Az állapota a hirdetés szerint kitűnő. Hónapok óta áll a kereskedésben, magyar műszaki vizsgával rendelkezik, rendszámmal még nem. Karosszéria rendben, és német autó létére rozsda szinte semmi. Motortérben olajfolyás nincs, alapjárat picit egyenetlen. Nézzük a diagnosztikát. Amire kíváncsi vagyok, az a befecskendezés és a részecskeszűrő állapota. Ez utóbbira azért is, mert az autót körbejárva erősen kormos kipufogóval találkoztam, ami nem jó előjel. Beröffentjük az erőművet, és nagy örömmel konstatálom, hogy nem vagyok Covidos, érzem a szagokat. Kiásom az OBD csatlakozót a pohártartó alól, majd bedugom a műszert. Hibakód nincs, irány az élő adatok. Nem túl nagy meglepetésre minden DPF érték nullán áll, terhelésen sem változik. Előző regenerálás óta eltelt távolság, nyomáskülönbség, nyomáseltolás és relatív nyomás is.
A komputer szerint részecskeszűrő még nem volt cserélve. Viszont biztos, hogy kiiktatták. A motorvezérlő programot ilyenkor átírják, becsapva az autó vezérlőegységét. Így hibakód nincs, van viszont jó kis károsanyag kibocsátás. Hát én azt kötném rá a kipufogóra, aki ezt a munkát elvégezte, esetleg a megrendelővel együtt. Az autó közben csendben pöfög, a fehér murva a kipufogó alatt már feketére színeződött. A károsanyag kibocsátás szemmel látható és megdöbbentő.
Ha ilyen autót veszel (kérlek NE tedd), mert csábít az olcsó ár, azt ne felejtsd el, hogy innentől minden vizsga fizetős. Mert nincsenek illúzióim, van az az állomás, ahol ez is átmegy. Rendszám nincs rajta, de már magyar műszakis. Vajon hol vizsgázhatott a paripa, ahol ez az apróság nem szúrt szemet? És tudom, vannak autók, amik ideig-óráig részecskeszűrő nélkül is teljesítik a normát. Sőt, ha érvényes német műszaki vizsgája van, amit papír is bizonyít, elég egy honosítás is. De elképzelhető, hogy a műszaki vizsga idején még működött a DPF. Erre persze kevés az esély, hisz azóta alig futott az autó, és biztosan nem iktatnak ki egy működő részecskeszűrőt.
Továbbra is él a figyelmeztetés; egy bizonyos márkán és évjáraton belül a legolcsóbbakat kezeljük fenntartásokkal.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, vizsgáltassa át szakemberrel!
Ismerje meg TotalCheck használtautó-átvizsgálási szolgáltatásunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Hírek
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Olajdoktor
Forrest Gump motorolajat keres
És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
- Hírek
A Stellantis leépítéssel és gyártásleállítással válaszolt az amerikai vámokra
Gyorsan alkalmazkodnak.
- Gumidoktor
6 éves a téligumi, merjem még használni?
A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?
- Hírek
Kínai és angol technológiával, arab pénzből érkezhet a következő McLaren
Ezzel mindenki jól járna.
- Hírek
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
Ez pályafutása 41. pole pozíciója.
- Hírek
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.
