Meddig maradjon a 480-as benzin?
Kedves Állam bácsi, hadd rebegjünk hálaimát, hogy a benzin és a gázolaj árát befagyasztottad május 15-ig, gondolom te is utálod a kutasokat, olyanok, mint a piócák, állandóan le akarják mosni a szélvédődet és évente négyszer járnak nyaralni. A kulcsos budi?! Jó, hogy nem a koton-/melltartó kosárméretedet kell bemondanod mások előtt. És igen: a szégyenteljes pisikupon, amit beszámoltathatsz a 700 forintos kapuccsínóba, és közben még megvetően is néznek rád, hogy micsoda szarrágó vagy, hogy csak 600-ért iszod. Van ám bűn itt bőséggel!
Elvégre ki adjon 44 milliárdnyi karácsonyi ajándékot mások zsebéből mindenkinek, aki csak betéved Magyarországra és tankolni merészel? Csak egy Állam bácsi lehet ilyen bölcs, és most ezek a népnyúzók megtudják, hogy néha nem árt bedobni egy kicsit a közösbe. A nagy ballibsik, akiket amúgy rohadtul zavart volna az 520 forintos benzin, most meg visonganak (ugye így kell mondani?), hogy mi lesz ezekkel a kutasokkal. Szegények.
Nagy a te bölcsességed. Ki a fene szimpatizálna ezekkel az ellenszenves kutas népekkel, ha sírni kezdenek? Na ugye.
Remélem, már mindenkinek bekapcsolt az iróniadetektora, aki meg kellett, már elment a készülékek elől, és végre nyugodtan beszélhetünk a benzinárról.

Már rég éreztem magam ennyire szarul, amikor megtankoltam az autómat. A megfelelő hely kiválasztásában nagy segítséget jelentett a két levert szabadságharc (Rákóczi és 1848), ráadásul kurucos hevületből ha már 95, akkor legyen a jobbik 95-ös, ne a lőre. Ugyanannyiba kerül, hisz ez a törvény. És szegény Rákóczi mennyit szenvedett miattuk Rodostóban, ráadásul a ruszkik is tulajdonosok a cégben! Még véletlenül sem egy kisebb kútra mentem, mert van szívem.
Ugyanakkor autós vagyok. Ez meg egy autós lap, hogy mondhatnánk, hogy milyen klassz lenne az 520 forintos benzin, ugye? Vagy az 535 forintos gázolaj? Nem lennék túl hiteles. Picit persze zavar, hogy mindig a Brent árára hivatkozva megy fel az üzemanyagok ára, holott a Druzsba-kőolajvezetékből rohadtul nem Brent hordók gurulnak ki, de valamiből a MOL-nak is meg kell élnie.
És van itt más is. A benzin került már ennyibe Magyarországon, ha nem forintban mérjük. Csakhogy akkor az euró még nem 360 környékén járt: 2012 januárjában a csúcs-benzinár 451 forint volt, a 320 Ft-on tetőző euróval számolva ez kb. 1,4 euró. Eláruljam hány euró lenne az 520-as benzin 2022-ben? Körülbelül 1,4 euró. Lehet, hogy lélektanilag vacakul mutat, de most nem a benzin túl drága, hanem a forint túl olcsó. (Amúgy 2012-ben az euró átlagos árfolyama 290 forint körül volt, ha az egész évet nézzük.)
De akkor mi változott, ami miatt nem lehet árat emelni?
Valószínűleg több minden. Jönnek a választások, amúgy is szárnyal az infláció, amit az üzemanyagárak emelkedése többszörösen pörget, hisz minden termék árára hatással van, különösen az amúgy is rohamosan dráguló élelmiszerekére. És ha tetszik, ha nem, Magyarországon van egy nagy réteg, akinek tényleg egy pár százezres autó jelenti a helyváltoztatást, ha nem a napi egyetlen busszal kellene menni a városba. Ötezerért tele, így mennek a helyi kútra, azokhoz a kúttulajokhoz, akiket most alaposan megszopattak.
A legendás pártatlanságáról és objektivitásáról híres Századvég például kikutatta (két Márky-Zay népszerűtlenségi kutatása között), hogy 22,4 milliárdot adott az autósoknak az üzemanyagár-stop. Ezt ugyebár nem Állam bácsi adta, hanem a kúthálózatok, tipikusan a más izéjére a csalánt esete.
Igaz, friss a hír, hogy az ITM megállapodott a kis kutakkal, bár úgy tűnik, nem csak ők érzik úgy, hogy betett nekik az árstop. Például a Shell az autópályák menti kútjain vásárlási limitet vezet be, mert a kamionosok iszonyatos tankolóbulit csaptak a magyar kutakon, hisz tudjuk: a kamion ott tankol, ahol a legolcsóbb. Literenként minimum 50 forintért már lehajolnak. Ugyanez igaz a határ menti autósokra is: ennyiért már megéri megtenni pár plusz kilométert.
És őszintén, van egy réteg, aki nem szorul rá az árstopra. Magamat is ide sorolom, ha realista akarok lenni. Havi másfél tank benzinnél sokkal többet nem tankolunk, ha felfelé kerekítek, ez 80 liter, havi 80 x 40, azaz havi 3200 forintot spórol meg nekünk minden üzemanyagkereskedő, akihez betérünk. Ez már több annál, amit be bír hozni a kávék árrésén, hisz egy hektót kellene elfogyasztanom a lelkiismeretem megnyugtatására. De ha a 420 forintos benzinhez viszonyítok, azt a rohadt havi nyolcezret is kiköhögném valahogy. A gond azoknál van, ahol ez már sok, de ezért miért kell mindenkit válogatás nélkül betolni a pénzeső alá?
Politikai oldaltól függetlenül azt kell mondjam, nekem ez a támogasson mindent az állam hozzáállás nem tetszik. Ha lehet demagóg és demagóg megoldás között választani, annak lennék a híve, hogy inkább az embereknél maradjon több pénz, és abból ők saját maguk oldják meg a dolgaikat. A magas benzinár ellen én azt tartanám üdvösnek, ha a forint árfolyamlejtőjén mégis inkább hátrafelé mennénk, nem előre. Azok a szegények, akiknek tényleg havi 3-8 ezer forinton múlik a mobilitásuk, sokkal könnyebben túllendülnének a problémán, ha nem egykulcsos lenne az adórendszerünk. Csak akkor nem foglalnák imába Állam bácsit, hisz természetesnek vennék, hogy náluk marad a pénzük.

Támogatni az elesetteket kell, és a benzinárnál is őket kéne. Illetve az államnak olyan folyamatokat kellene még támogatásokkal fenntartania, amikre egy kapitalista piacgazdaság (amilyen elvileg mi is szeretnénk lenni), önmagában nem képes. Ilyenek például a környezetvédelmi és fenntarthatósági célok: az már látszik, hogy ezeken a területeken a kapitalizmus csúfosan megbukik.
Ahol a 480 forintból bő 220 Ft valamilyen adó, ott aztán tényleg semmi szükség arra, hogy a benzinkutasok – tök mindegy, mekkora cég – veszteségesen árulják az üzemanyagokat, és ezt a vaskos profittal nem kecsegtető tevékenységüket KÖTELEZŐ legyen folytatni. Így például egyes országok azt a frappáns ötletet vetették be, hogy az állami adók csökkentésével tartják fájdalomküszöb alatt az üzemanyagárakat, mint például Románia. Ezzel szemben mi azt mondjuk a kis kutaknak, hogy kapnak ingyen hitelt, meg hitelmoratóriumot, ne fizessenek be pár közterhet, ha nem bírják már finanszírozni az állami jótékonykodást. Hát, izé.
Nem tudom, meddig ámíthatjuk ilyesmikkel magunkat. Drága a gáz? Nem, ne vegyél jobb kazánt, ne hőszigetelj, mert sosem térül meg, inkább befagyasztjuk az árát. Drága az üzemanyag? Még véletlenül se vegyél takarékosabb kocsit, urambocsá hibridet vagy elektromosat, inkább megállítjuk az áremelkedést. A magyar gépjárműadó-rendszer és a regadó kifejezetten azt támogatja, hogy legyen minél elavultabb, szar autód, ha automatizmussá tesszük ezt, ne csodálkozzunk, ha a végén már az sem akar jobb autót venni, aki megtehetné. Csak önmagunkat áltatjuk ezzel, ami tulajdonképpen lehet is működőképes.
Amíg csak kicsi a baj az energiahordozók árával.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Nagyot gyorsítana a budapesti villamosokon egy új közgyűlési javaslat
A metróbuszok bevezetése helyett találták ki.
- Hírek
Itt az új KRESZ tervezete: 140-es autópályák, cipzárelv, kötelező tompított
A kormány által bemutatott tervezetet márciusban láthatjuk.
- Hírek
A restomod Maserati Shamal is egy aranyárú furcsa szépség
Összesen 33 darab készül belőle.
- Hírek
Apró sérüléstől vált vezethetetlenné egy Rivian R1S Amerikában
Látszólag csak egy karc és egy repedés volt az autón, mégsem lehetett vele menni.
- Olajdoktor
Gázos autóba tényleg másfajta olaj kell?
Másképp: marketing bullshit-e az LPG specifikus olaj?
- Hírek
Tudod, ki őrültebb a szerelemnél? A gyorshajtó BMW-s!
Valentin-napon mértek be egy extrém tempóval verető BMW-t és egy Skodát.
- Hírek
Gond lehet a biztonsági övekkel: 41 ezer Toyotát és Lexust hívnak vissza
A Toyota Camry, a Lexus NX és Lexus RX több változatát is visszahívják. Európában eladott autókat nem érint a probléma.
- Nepperűző
Ötven pluszos párnak megbízható autót elsősorban ingázásra
Napi 15-20 kilométerre kellene. Fontos az alacsony szervizigény, a jó fogyasztás és a magas üléspozíció.
- Hírek
El kell búcsúznunk a legkisebb Mazdától
Az európai és az angol piacról is kivonják.
- Hírek
Iskolabusznak hajtott egy pickup; előbbinek meg sem kottyant, utóbbiból alig maradt valami
Durva baleset történt az USA Wisconsin államában.
- Hírek
Így jársz, ha Wish-ről rendelsz Toyota Suprát
Közepesen bánatos a kamu Supra, ami ráadásul egy másik Toyotát is áldozatul ejtett.
- Hírek
Drámai változások jöhetnek áprilisban
Trumpnál a 10 százalék egyenlő 25 százalékkal.
- Hírek
BYD: A kínai elektromos autók három-öt évvel járnak mindenki előtt
Azt is kimatekozták, miért nem kell tartaniuk a konkurenciától.
- Közélet
Rommá tört új motor, de a biztosító szerint nem jár értékcsökkenési kártérítés a tulajnak
Motorkerékpár sérülése esetén nem jár az értékcsökkenés a biztosító szerint. Olvasónk szerint viszont igen, így jogvitát kezdeményezett.
- Hírek
911 Dakarnak öltöztették ezt a VW ID.Buzzt, és azonnal kéne
A Porschéhoz rendelhető, Rothmans-dekorra hasonlító fóliát kapta az ID.Buzz.
- Hírek
Taxis gázolta el a szabálytalan bringást, végül mindketten megszívták
Lendületesen, valószínűleg piroson áthajtva vágódott a taxis elé a kerékpáros Budapesten, az V. kerületben.
- Hírek
Kedden és szerdán is forgalomkorlátozás lesz Budapesten delegáció miatt
A reggeli, délelőtti órákban.
- Hírek
Donald Trump vezette fel a NASCAR mezőnyét az elnöki limóval
Elkezdődött a NASCAR idei szezonja, az első futamot, a Daytona 500-at Trump vezette fel a páncélozott Cadillac-kel.
- Hírek
Átmatricázott kínaiként tért vissza a Chevrolet Spark
Az aranyos külső nem éppen Chevy tervezés.
- Hírek
A Honda kukázta volna a Nissan hibrid rendszerét
Ez is akadályozta a két cég egyesülését.
- Hírek
Csak vízre akarta tenni a csónakot, de a pickup is ment utána
Túl sok a kérdés ezzel a videóval kapcsolatban.
- Hírek
Vezértahó: majdnem rendőrnek ütközött a dupla záróvonalon előző teslás
Nagyon kevésen múlt, hogy a Model S sofőrje ne okozzon balesetet.
- Tesztek
Kétmillióért minőségibb autózást nehezen kapszHasznált: Mercedes-Benz E220 CDI (W211) – 2006.
Ennyiért szinte lehetetlen minőségi, kifinomult Mercedest kapni – vagy mégsem?
