A használt autót új árban adják, mert azonnal vihető

2022.03.25. 17:34

Egyre gyakrabban nézek meg nagyon fiatal, akár 1-3 éves autókat. Több ügyfelem bevallottan az új autó rendelésekor kapott 10-25 hónapos (gyártófüggő) határidőtől rettent meg, és kezdett keresgélni az újszerű használtak között. Egész egyszerűen nem vagyunk hajlandóak várni egy-másfél éveket egy autóra - már ha egyáltalán rendelhető. Nem ezt szoktuk meg az elmúlt 20-30 évben. És a piac jelen állása szerint az új autóra szánt pénz, nem is biztos, hogy elég egy hasonló kategóriájú használtra. Kijelenthetjük, hogy az újautó-hiány hatása begyűrűzött.

Amellett, hogy a nyersanyagok drágultak, az infláció is érezteti a hatását. De leginkább az nyomja fel a használt autó árakat - és a vérnyomást -, hogy újat meg nem kapni belátható időn belül. Nem segít ebben a helyzetben a szomszédban dúló háború sem, ami a maga tragédiája mellett tovább mélyíti az autóipar válságát. Gondolok itt az ukrajnai gyárakban a kábelkötegek gyártására, ami most érhető okokból leállt.  Sok márkaképviseletnél már rendelést sem lehet leadni új autóra. Mivel így a kereslet átvándorol a használt autó piacra, és a kínálat nem bírja lekövetni, egyértelmű az áremelkedés.

flying

Októberben elmélkedtem már erről, akkor azt prognosztizáltam, hogy tavaszra rosszabb lesz a helyzet. Sajnos ez bejött. És nem ez a vége – nyárra lesz ez még rosszabb. Milyen furcsának tűnik, hogy akkor siránkoztunk a mindenféle hiányok miatt. A drága kőolaj, a chiphiány, a visszatérő Covid... mindez eltörpülni látszik. Az üzemanyagárak lassan megnyugodnak, de mi ne tegyük. Mi még mindig nem a piaci áron kapjuk, és csak reménykedhetünk, hogy tavasz végén sem lesz több mint 5-600 Forint.

Ez a félelem abba az irányba hajtja az embereket, hogy elektromos autót vegyenek. Most már nem az a kérdés, hogy egy seggel elmegy-e 1000 kilométert. Ráadásul, ha bezár néhány benzinkút és akadozik az ellátás, akkor bizony a tankolás sem két perc. Persze a részleges benzin- és gázolajhiányt az ostoba, hisztérikus felvásárlás okozza. Az olcsó áram – az üzemanyaghoz képest – most sokak számára nyerő választás. Nem akarok ünneprontó lenni, de az áramot sem piaci áron vesszük... de ez egy másik történet. Viszont az elektromosság jöhet a naptól, a széltől, úgyhogy söpörjük is ki a negatív gondolatokat.

Szóval az elmúlt két hétben kis túlzással több villanyautót vizsgáltam át, mint tavaly összesen. Pedig a tavalyi is jó év volt ebből a szempontból. Az árak még meredekebben törnek ki, mint a benzineseknél. Jó példa erre egy 2018-as BMW i3 esete, amit tavaly december elején 8 millióért vettek meg, de most a napokban 9,5 ért gyors eladás lesz belőle. Úgy gondolom, itt is van még hova emelkedni az áraknak. Mert vészesen fogy a kínálat. Kis navi, nagy navi nem számít, csak guruljon. Úgy veszik az elektromos autót, mintha nem lenne holnap.

A Tesla Model 3 alap fehér változata tavaly 15 millió volt. Most már 19,2. Melyik befektetés tud ilyen hozamot? Használtan még a 2018-as darabok is 15-16 millió forintért cserélnek gazdát. Ja nem, mire ezt leírtam, van az már 17 millió is.

A kereskedők egyik szeme sír, a másik nevet. Mert lassan a talicskát is el tudja adni, ha kitolja a placcra. Csak éppen, ha elad valamit mondjuk 6 milláért, tudja jól, hogy kint már nem tud ilyen áron venni. Csak drágábban. A német piac követi az eseményeket, a miénk pedig erősen függ tőle. És a magyar kereskedő csak akkor tud venni, ha egyáltalán szóba állnak vele, mert sok német autóház a helyieknek adja már csak el a portékát, ugyanis Jürgen majd jön olajcserére, meg új autót venni. Már ha lesz.

Már lassan vicces lesz, hogy a fogyó autóállománnyal hogyan trükköznek a nepperek, hogy a mennyiség többnek tűnjön - egyre szellősebben állnak az autók a telepeken, egy éve még csak oldalazva fértem el köztük, most már lóbálhatom a karjaimat is. Sokukon látszik a tanácstalanság, nem tudják, mi lesz ennek a vége. És most lehet köpködni, hogy megérdemli a szemét nepper, de kitől veszel majd autót, ha ő nem tud behozni külföldről? Mert egy árversenyben, amikor az a kérdés, hogy ki tud többet fizetni egy használt autóért, azért a németek lenyomnak minket.

Toyota Aurist 2017-2018-ban újonnan, Active felszereltséggel vehettünk 7 millióért, az alap Style 6,6 volt. A kombi kb. 300 ezer forint felárért volt kapható. Most egy 2018-as gyártású Auris hibrid 5,5 -6,5 millió forint. Négyévesen. Persze, tudom volt infláció, de ez mégis megdöbbentő. Ahogy az is, mikor egy ügyfelem pár hónapja a hároméves Suzuki Vitaráját drágábban adta el egy kereskedőnek (!) mint az újkori ára. A vevő pedig azonnal értékesítette Csehországba az autót. Ezek nem egyedi esetek, számos ilyen példa akad.

Nagyon sok márkaképviselet adott el Magyarországon kereskedőknek beszámolt autókat. Ezek sokszor náluk szervizelt, itthoni forgalomba helyezésű, lekövethető előéletű darabok. Nem akartak foglalkozni vele, továbbadták kereskedőknek, árulják ők. Na, most szó nincs ilyenről, nem adhatnak el kereskedőnek autót. Csak magánszemélynek – valahogy meg kell tartani az ügyfeleket.

Megváltozott a matek. Régebben azt mondtuk, nem veszek új autót, mert ahogy kigördül a szalonból, bukok rajta 20%-ot. Most azt mondom, vegyél új autót, egy év múlva add el drágábban, a nyereségből meg vidd el a családot Mexikóba. Egy biztos, ha autót akarsz vásárolni, légy gyors és határozott. Ezt diktálja most a piac.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.