Veszélyes lehet a túl olcsó villanyautózás
Sokan várják az elektromos autók árának csökkenését és a belső égésű motor visszaszorulását, de a tömeges ingyen autózás illúzió, sőt, igazából kontraproduktív.
Az elektromobilitás egyik legnagyobb gátja, hogy a villanyautó fenntartása olcsó ugyan, de maga a villanyautó egyelőre drága. Ezek persze nem kőbe vésett állapotok, ám a két vonal nem feltétlenül tart egy irányba: az elektromos autók jelenleg a fiatal technika átkát nyögik, relatív újdonság lévén a kutatás-fejlesztés borzasztó mértékű költsége is terheli őket. A tömegtermelés, a nagyobb volumen, a kiterjedő és megszilárduló beszállítói láncok révén azonban lassan törvényszerűen csökkenni fog az áruk, igaz, a mai viharos körülmények alapján az sem kizárt, hogy előbb fognak hozzájuk drágulni a belső égésű motoros típusok.

Reménykeltő, hogy felépítéséből fakadóan az elektromos autó gyártása és fenntartása is tud olcsóbb lenni: átlagosan fele annyi alkatrészből áll, mint a normál személyautó, mozgó, kopó darabok híján a hibalehetőség is kevesebb, mint az összetett motor+váltó kombinációk esetén, nincs turbó, se kettős tömegű lendkerék. Olajcserére ugyanígy nincs szükség, a rekuperáció (fékenergia-visszanyerés) miatt a fékek is kevésbé kopnak, kötelező szervizperiódust például a Tesla elő sem ír. Az áram szintén olcsóbb a fosszilis üzemanyagoknál, de hogy ez miként fog változni a jövőben, arról egyelőre csak tippjeink lehetnek. A legtöbben azt jósolják, hogy az állam idővel valamilyen módon meg fogja adóztatni az elektromos autókat, esetleg a töltésre szánt áramot, ez pedig oda vezethet, hogy a villanyautózás nem feltétlenül marad a mai, kedvező árszinten. A helyzet viszont az, hogy nem is feltétlenül kell ott lennie.
Sokkal olcsóbb a villanyautó fenntartása
A cikk szempontjából szerencsés, hogy a szerző épp most van túl egy villanyautós túrán, így a költségekről is vannak friss tapasztalatai. Persze egyetlen autó, egyetlen út példáját a teljes palettára nem lehet kivetíteni, de a nagyságrendek érzékeltetéséhez megfelel. A túra teljes hossza 2122 kilométer volt, az autó pedig a Világ Év Autója díjas Hyundai Ioniq 5. A töltések teljes költsége 34 793 forintra jött ki, a mai, mesterségesen alacsonyan tartott üzemanyagárakkal számolva ebből 72 liter 95-ös benzint/gázolajat lehet venni, ami egy átlagosan 6 litert fogyasztó autó esetén 1208 kilométert ad ki, azaz valamivel több mint fele útra elegendő. Az összehasonlításhoz egy az Ioniq 5-nek nagyjából megfelelő méretű és kategóriájú márkatársat választottam, az ötszemélyes Tucson SUV ugyanúgy ötszemélyes, családi autó közepes motorizáltsággal. Mivel az utazás során sok volt a lakott terület, a gyorsítás és a lassítás, egyenletes autópályás haladás viszont alig, és a gyári adat (lágy hibridként 5,5 l/100 km) is általában csal, a 6 liter közel reális, sőt, talán optimista is.
Ez azonban azért csalóka összevetés, mert az út több mint felében drága, időalapú, egyenáramú gyorstöltőket használtam, sőt tesztjelleggel egy 350 kW-os ultragyors és ultradrága Ionity-töltő is becsúszott. Ha azonban van lehetőség otthoni vagy munkahelyi töltésre, a költség még alacsonyabb, a hagyományos motorral hajtott autóknak így esélye sem marad. Ha a fenti távot normál használatban, otthoni töltés mellett teljesíti az adott villanyautó, 11 540 forint jön ki a 360 kWh-s összfogyasztásra kedvezményes A2-es völgyidőszaki árszabással számolva, míg a 6 literes fogyasztás mellett ugyanez 61 130 forintos üzemanyagköltséget jelent.
A fenti példa persze csak az üzemanyagra vonatkozik, nem vesz számításba olyan további tényezőket, mint például a hagyományos autók periodikus szervizköltségei, a villanyautók kedvezőbb adói, az egyelőre ingyenes parkolás. Az esetlegesen bekövetkező akkucserét szintén nem veszi figyelembe, ami bár 100-200 ezer kilométerig és jó 10 évig valószínűtlen, jóval millió forint fölötti tétel. Összességében azonban - az ismert kompromisszumokkal együtt is - jóval olcsóbb villanyautózni, mint benzinkútra, kötelező nagyszervizekre járni.
Maga az autó viszont drága, lesz olcsóbb?
A kedvező fenntartás persze olyan követelmény, ami nélkül a villanyautók súlyos felárát esélytelen lenne kompenzálni. Fentebb már megpendítettük, hogy elvileg lehet olcsóbb a villanyautó, tanulmányok szerint pedig lesz is, előreláthatóan 2027-ben kerül egálba a két hajtástípus. Elvileg. 2022-re azonban borzasztó instabillá vált a szektor helyzete, a nyersanyagárak csúcsokat döntenek, az akkumulátorokhoz (a jelenlegi típusok esetében) használt nikkel és a kobalt ára/készletei is azzal fenyegetnek, hogy megállítják az akkumulátorok előállítási költségeinek csökkenését, ezzel eltolják ezt a kiegyenlítődést.
Az Ioniq 5 kategóriája pont nem jó példa, mert a 16 millió forint körüli árával, méretével és a képességeivel - felhasználástól és felszereltségtől függően - felveheti a versenyt a hasonló méretű SUV-kkal, márkán belül akár a Tucsonnal, akár a Santa Fével. Eközben a kisebb és a tömegek számára elérhető villanyautók még váratnak magukra, többségük továbbra is jó harmadával, felével drágább az adott méretű, de belső égésű motoros versenytársaknál. 5-6 millió forintnyi üzemanyagot kevesen autóznak ki, a töltési lehetőségek is végesek, így rövid távon, különösen kis futásteljesítmény mellett továbbra is a belső égésű motor a költséghatékonyabb.
Pótolni kell a kieső adóbevételeket
Utóbbiak azonban óhatatlanul el fognak tűnni a kínálatból, több gyártó és kormányzat is 2030-at jelölte meg céldátumnak, amikortól már kizárólag villanyautók kerülnek majd forgalomba, egyúttal az elektromos autók is elérhető árat közelítik majd. Azonban az állam jelentős bevételi forrását jelentik az üzemanyagokat terhelő különböző adók (jövedéki adó, kőolaj-készletezési díj, általános forgalmi adó), amik a fenti forgatókönyv alapján fokozatosan csökkennek majd.
Összehasonlításképpen: Magyarországon a jövedéki adókból származó bevételek 2022-es költségvetési előirányzata 1296 milliárd forint, ennek több mint 60 százaléka származik az üzemanyagokból. Ezt annyiban érdemes árnyalni, hogy a legnagyobb befizetőknek számító vállalkozások jellemzően dízelt fogyasztanak, az elektromosítás pedig jóval lassabban fogja utolérni például a teherautókat a benzinesek személyautóknál.

A költségvetésen támadó lyukat mindenképpen foltozni fogja az állam, csak az nem látszik még, hogy hogyan. Többen az áram adóztatására tippelnek, ennek megvalósítása azonban nehézségekkel küzd: nem egyértelmű, miként lehetne felhasználás szerint szelektíven megadóztatni a villamos energiát úgy, hogy az igazságosan csak a villanyautósokat érintse. A töltőoszlopoknál és a dedikált otthoni töltőknél persze egyszerűbb, de pont a legolcsóbb módokat, a normál hálózatról, a napelemekről és egyéb alternatív forrásból származó áramot nehéz ellenőrizni. Első lépésként mindenesetre a kedvezmények felszámolására lehet számítani, ami eleve bevételt jelent majd.
Egy mindenki számára előnyös ötlet a régről már ismert súlyadó: a villanyautók többszáz kilóval nehezebbek a normál személyautóknál, ezzel az infrastruktúrát, az utakat is jobban megterhelik. Így nem csak általában a villanyautókat lehetne megsarcolni, de az olyan, a zöldítés elveinek ellentmondó óriásokat is lehetne büntetni, mint amilyenek a zöld rendszámmal futkozó, 2-3 tonnás elektromos SUV-k és pickupok; emellett a gyártókat is a kisebb és racionálisabb villanyautók fejlesztése felé terelhetné az intézkedés. Ideológia szintjén persze szép az elgondolás, de az egyébként is vergődő autóipar lobbija bizonyára gáncsot vetne egy ilyen kezdeményezésnek, a technológia is korlátot jelent, másfelől a kieső bevételeket sem feltétlenül pótolná kellő mértékben.

A probléma nem égetően sürgős, hiszen nem egy csapásra tűnnek el a belső égésű motorral szerelt autók, emellett a nyugati országok legtöbbjében is csak a villanyautók bevezetésénél tartanak a szabályozások. A különböző kormányzatok jelenleg pont az elektromobilitás terjedését próbálják megkönnyíteni, ám a 2030-ra bejelentett elektromos átállások közeledtével mindenképpen szükséges foglalkozni a témával. Előjelek és korai fecskék már most is vannak: több országban a közvetlen állami támogatások megszüntetését sürgetik, az USA egyes államai pedig már egyenesen adóztatnák a villanyautókat - ha nem is túlzó mértékben.
Azon is érdemes lehet elgondolkodni, hogy a túl olcsó közlekedés nem feltétlenül előnyös a társadalom és a környezet egészére nézve, mert jelenleg leginkább az ár zabolázza az emberek közlekedés iránti igényét. Ha ez a korlát oldódik, a többség talán a sarki kisboltba is autóval járna, ami az egy főre jutó megtett kilométerek óhatatlan emelkedésével a légszennyezés és a forgalom növekedéséhez vezethet, vagyis feleslegessé tenné a villanyautós törekvés egészét.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Kiesett az elitből a Tesla
Nagyot zuhant a tőzsdén a Tesla a márka népszerűségvesztése miatt.
- Belsőség
Rémálomtól a német precizitásigVálogatás a Népítélet bugyraiból
Őseihez méltatlan Land Rover; Alfa, ami sosem hagyott cserben; és egy megbízható Citroen.
- Hírek
Reszkethet a tömeg: Mustangokkal nyomulnak az amerikai rendőrök
Egy régi hagyományt élesztenek fel Észak-Karolina államban.
- Balló Marci beárazza
Mennyit érhet egy keveset futott, de itt-ott törött hibrid Toyota?
Gondolkodom az eladáson, de elbizonytalanodtam, mert sok hasonló autó sokkal többet futott, de ez meg volt törve párszor.
- Hírek
Hibázott a Tesla Kínában
Olyan emailt küldtek a tulajdonosoknak, amit nem kellett volna.
- Hírek
Hamarosan bemutatják az új Audi A6-ot, de már most is láthatod
A hivatalos bemutatóig még kell párat aludni, de már napok óta kint van egy videó az autó külsejéről.
- Hírek
Rendőrségi üldözést rögzített a lopott Jeep Trackhawk fedélzeti kamerája
A tolvajoknak fogalmuk sem volt róla, hogy miközben menekül a rendőrök elől, az autó kamerája mindent felvett.
- Tesztek
A legek Volvója a bőségben is szerény maradtTeszt: Volvo EX90 Twin Performance Ultra AWD - 2025.
A továbbszolgáló XC90-nel párhuzamosan kapható a tisztán elektromos utód, a legtöbb leg Volvója, a hétüléses EX90.
- Hírek
8 kipufogót akarsz a Bugattidra? 90 millió lesz!
A Bugatti Tourbillonhoz kapható, opcionális Équipe Pur Sang csomagban van azért még más is.
- Hírek
Történelme során először lett nyereséges, lemásolhatja a Tesla hódítását a Rivian
Az olcsóbb R2-től is sokat várnak.
- Közélet
Mi lesz a német és magyar autógyárakkal Merz porondra lépése után?
Az Euro 7 környezetvédelmi szigorítás megfúrása várható az új német vezetéstől. Ennél sokkal többre nem lehet számítani egyelőre.
- Hírek
Visszatérhet a Ford Mustang Boss
Évek óta pletykálják, de most már nyoma is van, hogy visszatérhet.
- Autójogász
Kölcsönadtam az autóm, de nem hozták vissza
Még nincs a nevemre írva, ilyenkor mit lehet tenni?
- Hírek
Jogosítványa nem volt, de bátorsága annál több
A férfit megállásra szólították fel, de menekülni kezdett.
- Közélet
Kreszprofesszor: 2,5 millió forint volt pályafutásom legdrágább B-kategóriás jogosítványa
2026-ban jön az új KRESZ, életszerűbb szabályokkal, egyszerűbb tananyaggal, de még mindig probléma az idősödő oktatói kör, és a dráguló képzés.
- Hírek
Videó: nézni is rossz, ahogy egy vonat darabokra robbant egy Renault Lagunát
Bár a felvételen nagyon úgy tűnik, a sofőr állítólag nem volt vak.
- Hírek
A BKV bevallotta: az oroszok más metrószerelvényeket adtak vissza, nem azokat, amiket felújításra küldtünk Moszkvába
Az újragyártott metrókocsik már megérkezésükkor is évtizedek óta elavultnak számítottak.
- Hírek
Rég láttunk akkora tuskót, mint ez a járdán verető, őrült taxis
Senki és semmi nem érdekelte: kényelmetlenül hosszú ideig tahóskodott a járdán.
- Hírek
Kétbalkezes próbálkozással népszerűsítenék a villanyautókat Európában, közepes sikerrel
Összességében zsugorodott az európai piac januárban.
- Hírek
Leszerepelt a BYD óriása a hatótávteszten
Az ígért 42 százalék helyett mindössze 6 százalék volt a célban.
- Hírek
Internetes videó buktatta le, százezres büntetés és eltiltás az eredmény
A minist valószínűleg azt bosszantotta fel, hogy a busz előtte kanyarodott ki a megállóból.

