Mítosz és valóság: ezért nem kell körbevizelni a Teslákat
A mai napig rengeteg mítosz lengi körül a dél-afrikai születésű techmogul termékeit. Elon Musk megálmodta, kiröhögték, megcsinálta. Annyi más projektjével egyetemben, mintha az lenne a küldetése, hogy megoldja a lehetetlent. Talán ennek is köszönhető a sok, Teslát övező sztereotípia, oszlassunk el párat, még ha kis hazánkban kevés embert is fenyeget a Tesla-vásárlás réme. A számokat és mélyreható szakmai elemzést meghagyom TeslaMasternek, én megpróbálok inkább a triviálisabb dolgok felé fordulni.
A kilincs és a pisi
Nem is olyan régen jött szembe a neten, hogy lehet rendelni egy műanyag toldatot az ajtó síkjába süllyedő kilincsre. Na, ez tényleg nagyon hasznos kiegészítő, de senki ne rohanjon megvenni. Miért érezték úgy, hogy kell egy ilyen kiegészítő a Model 3-ra? Hideg téli esték után a reggeli induláskor szembesültek a problémával, hogy hajlamos befagyni a kilincs. A kézikönyv szerint egy-két erősebb ütés a szélesebb felére megoldás lehet a gordiuszi csomóra.
A tesztoszterontól túlfűtött férfiak körbe is hugyozhatják az autót, pontosabban a kilincset. De mit csináljanak a nők? Képzeld csak el kedves férfitársam, hogy kinézel az ablakon, és azt látod, hogy életed párja a kocsi tetején lógva, kapaszkodva próbálja becélozni a kilincset... De szerencsére van ennél két szofisztikáltabb megoldás is.
Az első, hogy az appból felfűtöm az autót - jégmentesítem -, majd kinyitom, és az előfűtött kabinba beülve, egy szál pólóban elautózok a napfelkeltébe a mínusz 10 fokban. A másik: a Tesla applikációt megnyitva az autó képe alatti négy ikon bármelyikét hosszan nyomva előjön még kilenc másik. A megfelelőre rábökve kilökődik az ajtó. Ez persze fájdalmasan egyszerű, gyengéknek való megoldás, de hát nem lehet mindenki Bear Grylls, aki vizelettel old meg minden problémát.
Töltés
A Supercharger jó, a Supercharger hasznos. Ám minél több Tesla lesz, annál többen lógnak rajta ha kell, ha nem – legalábbis addig, amíg ingyenes. Az eredetileg az utazások segítését célzó töltők mostanában inkább a környékükön lakók igényeit szolgálják ki. Mivel a Tesla nem adhat el áramot, a töltésért nem kell fizetni, és bizony a mai világban az utolsó forintokért is lehajol az ember. Sokszor látok önfeledten Netflixező vagy játékba temetkező, esetleg vékony nyálcsíkkal a szája szélén szundikáló sofőrt - mindezt a töltés ideje alatt.
Igen, tapasztalom, hisz a munkámból kifolyólag leginkább a körgyűrűn (M0) autózgatok, és mind Fót, mind Szigetszentmiklós és kicsit ritkábban azért, de Törökbálint is útba esik. Az Auchan áruházak közelében elhelyezett töltőállomások környékén egyéb igényeinket is ki tudjuk elégíteni (mosdó, kávé, étkezési lehetőség), ezalatt meg töltődik az autó. Tiszta haszon, nem? Igaz, én 15-20 perc után elhúzok csendben, nem megzavarva mások szundikálását. De félreértés ne essék, nem ítélkezem, egyszerűen ez a helyzet. Megy is a vita a teslás csoportokban...
Az igazi az otthoni töltés, még a megemelt energiaárak mellett is megfizethető alternatívát kínál az autózásra. Egy átlagos elektromos autó tartozéka az „otthoni töltő”, másképpen vésztöltő, EVSE (Electric Vehicle Supply Equipment). Persze tudom, hogy ez nem töltő, csak egy töltésvezérlő, de ne akadjunk fenn a részleteken. Egyik oldala villás dugóval szerelt, másik fele a szabványos Type2-es csatlakozó.
Sokáig egy erre a célra kialakított kültéri konnektorból töltöttem az autóimat, külön kismegszakítóra kötve. Az EVSE általában 13 A maximális áramerősséggel tudja tölteni a kocsit, én ezt ki is tudtam használni. Ez egy óra alatt, a Model3 esetében 19-20 kilométernyi betöltött energiát jelent. Viszont nagyon sok villanyautónál amperenként csökkenthető a töltés erőssége (applikációban, műszerfalon, töltőn állítva) egészen 6-8 amperig, ami kb. egy főzőlap áramfelvétele.
Az is látható tehát, hogy egy fogyasztásvezérlővel a töltő mindig a hálózatból legnagyobb kivehető energiamennyiséggel fog tölteni. Így akkor sem olvad le Paks, ha sokan töltenek egyszerre, de a villanyóránk is épen marad, ha töltés közben sütünk-főzünk, mosunk stb. Időközben felszerelésre került nálam egy AGT Home Type2 egyfázisú, falra szerelhető elektromos autó töltőállomás árammegosztóval, túlfeszültségvédelemmel: profi cucc, profi kivitelezéssel.
Fontos! Nem kell feltétlenül félmilliós beruházás egy villanyautó otthoni töltéséhez, elég lehet egy konnektor is. De azért egy hozzáértővel mindenképpen nézessük meg a töltés helyét, hogy megfelelően méretezett-e a vezeték, a dugalj, a kismegszakító, a hálózat stb.
A Tesla olyan, mint a pálinka
Ivott már kend rossz pálinkát? - kérdezték egyszer az öreg székelyt. Igen - felelte. És milyen volt? Jó. - na, a Tesla is ilyen.
Meggyőződésem, hogy egy-egy termék tervezési és gyártási folyamatai annyira kőbe vannak vésve, hogy szentségtörésnek számít, ha valaki teljesen új úton akar elindulni. És bizony a nagy autógyártó matuzsálemek kezdenek berozsdásodni: nem feledve a hibrid autózásban alkotott nagyszerű produktumait, elég, ha csak az általam nagyon szeretett Toyota ámokfutására, pl. a szellemes nevű bZ4X-re gondolunk. De mondhatnám a Volkswagen szerencsétlenkedéseit az ID-k kapcsán; a Nissan Leaf akkumenedzsment hiányát; esetleg az Ariya problémáit, árazását. Külföldi fórumok alapján jönnek az EV System Malfunction hibajelzések, az autó pedig megáll... persze pár visszajelzésből ne vonjunk le messzemenő következtetéseket, várjuk ki a végét.
A koreai gyártókat leszámítva lassan évszázados hagyományokkal rendelkező gyártók bénáznak olyanokat, hogy csak lesünk. És a BMW meg a Mercedes villanyautói? Kevés kivételtől eltekintve robbanómotoros platformokba faragnak villanymotort, jóvanazúgy. Vicc. Ami meg tényleg jó volt, pl. az i3, azt meg nem gyártják tovább... mer' a SUV kell a népnek...
Na, ezekhez képest a Tesla elhúzott a mezőnytől. Mert le mert térni a kitaposott ösvényről, sőt, el sem indult azon. Ráadásul pár napja ledobták a taktikai atomot, az elmúlt napokban szerintem sok válságstáb alakult az európai és egyes kínai autógyártóknál. De erről írtunk már bővebben.
Nem vagyok márkafanatikus. Volt már mindenféle autóm és motorom, de baszki, Teslát vezetni az valami félelmetes. Bármibe ülsz bele utána, úgy érzed magad, mint Marty McFly, aki visszautazott az időben vagy harminc évet. Mintha sínen menne, úgy gyorsul, és lesi a gondolataid. Napi 4-5 címre megyek, nem kell bajlódnom a navival, egyszerűen szinkronizálja a naptáramat az autó, és mikor beülök tervezi is a következő címet – online, forgalomfigyeléssel.
Beülsz, nem kell beindítani, fékre lépsz, D-be rakod és go. Kulcs nem kell hozzá, párosítod a telefonoddal, és kész. Innentől kezdve nyitja az ajtót, ha közel állsz hozzá, ha kiszállsz, fél perc után automatikusan zárja. Így sikerül mostanában minden más autót nyitva hagynom... Persze van hozzá kártya, amivel nyitni-zárni és indítani is lehet, ha esetleg a telefonunkkal valami probléma lenne.
Minden párosított mobilhoz külön vezetői profilt rendelhetünk, így többek között az ülés, kormány és tükörbeállítások is tárolódnak. Sok testreszabható aprósággal együtt, amikkel napokig el lehet játszadozni.
Joe mód. A legenda szerint egy Joe nevű ipse gyerekei mindig felébredtek az Autopilot hangos pittyegéseire. Ezt jelezte Elon Musk felé a Twitteren, aki nyilván napi több ezer hasonló üzenetet kap. De ez eljutott hozzá, és kisvártatva kijött egy frissítés az autóra, ami csendesebb, fele olyan hangos működést biztosított a kezelőszerveknek. A neve Joe mód lett. Ezt melyik másik autógyártó lépné meg? A fingópárnát most hagyjuk, bár egy év végi frissítés után már távolról is lőhetjük az altesti poénokat.
Én is tartottam a középen elhelyezkedő egykijelzős infotainment rendszertől: hogyan fogom megszokni? Nem lesz zavaró? Nem lett, egy nap a megszokás. A kezelőszervek: két gomb, két kar – és ennyi. És működik, megszokható. Magyarországon egyelőre ingyenes a Premium Connectivity (internet kapcsolat az autóban), ez tartalmaz ingyenes Spotify-fiókot, reklámok nélkül. Hallgathatom kedvenc podcastjeimet, zenéimet. A vezeték nélküli frissítés zseniális: beállok otthon az udvarra, csatlakozik az autó a wifihez, letölti a frissítést, és hirtelen lesz egy-két új funkció. Ez megunhatatlan. Csak az a szerencsétlen automata ablaktörlő működne már rendesen... Esőben nem nagyon töröl, szárazon annál inkább. Itt azért van hova fejlődni.
Az applikációból távolról tudom indítani, fűteni, hűteni az autót. Figyelemmel tudom kísérni a töltést, akár le is állíthatom, időzíthetem. A kamerákon keresztül látom a parkoló autó környezetét, nézhetem a levelek hullását ősszel, vagy tavasszal a fűszálak sarjadását.
Több mint 21 ezer kilométert tettem meg a Teslával, és elégedett vagyok. Tiszta sor, hogy vannak prémium hatást jobban közelítő (meg a nagy igyekezettől egészen bazári) belterű autók, és az összeszerelés minősége sem az igazi a korai Teslákon, de fejlődnek. Méghozzá piszkosul. Egy facelift előtt gyártott példányt össze sem lehet hasonlítani a későbbi gyártásúakkal, a Kínában készített darabok már jelentős javuláson mentek keresztül. És ha ez a fejlődés töretlen lesz, a nagy, emblematikus autógyártóknak bizony fel kell kötni az alsóneműt.
Kövesd az AutoRevizort a Facebookon is!