Mi lesz Elon Muskkal és a Teslával? Vízválasztó időszak jön

2023.01.19. 06:03 Módosítva: 2023.01.19. 15:21

Miközben a Tesla versenytársait megrengető árversenyt indított, Elon Musk, az autógyártó vezérigazgatója, dollármilliárdokat bukhat a félrevezető kijelentése miatt ellene folyó perben. Mindkét esetben kétesélyes a dolog.

Két csatában harcol Elon Musk, a Tesla alapítója és vezetője: az egyiket ellene indították a bíróságon, a másikat ő indította az elektromos autók piacán. A Tesla részvényeseinek egy csoportja egy 2018-as félrevezető kijelentése miatt perelte be, mondván: hatalmas veszteségeket okozott a kisbefektetőknek. Eközben a gyártó 2023 elején radikálisan csökkentette autói árát, amivel olyan árversenyt indított az elektromos autók piacán, amivel saját részvényeinek ára mellett versenytársai tőzsdei értéket is durván lefaragta.

p1 30d5ed70-977b-11eb-bf5b-17a6e65ffc9d

Nem csupán Muskot, hanem a Tesla más vezetőit is beperelte a részvényesek egy csoportja az üzletember 2018 augusztusának elején posztolt Twitter-bejegyzése miatt. Ennek első részével nem is lett volna gond. Csupán annyit írt, hogy ki akarja vezetni a Teslát a tőzsdéről. A befektetőket részvényenként 420 dolláros áron vásárolná ki. A gond azzal a kétszavas tőmondattal van, ami ezután olvasható: Funding secured – olvasható a CNN összefoglalójában.

Ezzel lényegében azt állította, hogy megvan a pénz a kivásárláshoz, mert úgy gondolta, hogy Szaúd-Arábia állami befektetési alapja biztosítja a tőkét. A valóságban azonban az arab befektető érdeklődése koránt sem volt olyan acélos, mint amit a kétszavas mondat állított. Ráadásul a New York Times idézi Musk és a befektetési alap vezetőjének e-mailváltását, amiből kiderül, hogy az üzletember nem kapott zöld jelzést az arab partnertől az üzlethez.

Hullámvasúton a részvények

A Tesla részvényei 11 százalékkal erősödtek a Twitter-poszt publikálása napján, de rövid távon nem érték el az üzenetben szereplő 420 dolláros szintet, aznap 387 dollárig jutottak. Ezután az üzenet előtt elért 344 dolláros szint alá estek, és egy hónappal később már csak 263 dolláron álltak. A Tesla egy évvel később veszteséges cégből nyereségessé vált, ennek eredményeként a részvényárfolyam is emelkedésnek indult, az 1000 dolláros szint felett is megfordult. Azóta pedig több részvényfeldarabolás történt, így az idén 108-131 dollár között forogtak a részvények, ami a 2018 augusztusi szinthez képest - részvényaprózás figyelembe véve - nagyjából hatszoros árat jelent. Ez egyben azt jelenti, akik a Twitter-üzenet után hosszabb távon benn maradtak volna a Teslában, azok nyereséget könyvelhetnének el.  (Eredeti cikkünkben nem szerepelt a részvényfelaprózás hatása, ezzel frissítettük a cikket.) 

A perben Musk ellen szólhat, hogy a Twitter-bejegyzés miatt ő és a Tesla egy peren kívüli megállapodásban 20-20 millió dollárt fizet az amerikai tőzsdefelügyeletnek (SEC). A felperesek azt fogják állítani: ezzel gyakorlatilag beismerték, hogy Musk a hamis állítással erőteljesen befolyásolta cége részvényeinek tőzsdei kereskedését. Ráadásul a SEC és a Tesla megállapodása szerint Musknak fel kellett adnia vállalata elnöki tisztségét, így csak vezérigazgató maradt. A Teslával kapcsolatos Twitter-üzeneteit egy vezetőtársa ellenőrzi, mielőtt posztolja.

Musk azzal próbálja kimagyarázni az értékpapír-felügyelettel kötött egyezséget, hogy ha nem ment volna bele, akkor a hitelezők a Tesla bizonytalanná vált tőzsdei helyzete miatt megvonták volna pénzüket a cégétől. Véleménye szerint úgy egyeztek meg, mintha ezzel közben pisztolyt tartottak volna a fejéhez.

Ugyanakkor a per a felperes befektetőknek sem lesz fáklyás menet. Be kell ugyanis bizonyítaniuk az esküdteknek, hogy valóban Musk hamis állítása miatt bukták el a pénzüket, nem pedig azért, mert ettől függetlenül rossz befektetési döntéseket hoztak. A védelem arra fog hivatkozni, hogy a cégvezető valós állításai is megmozgatják a piacot. Ebben az esetben például ember legyen a talpán, aki megállapítja, hogy két megjegyzése közül melyik hatott jobban a befektetőkre. Az a valós kijelentése, hogy ki akarta vezetni a tőzsdéről a Teslát vagy az a hamis állítása, hogy ehhez megvolt a szükséges befektetői tőke.

Pókerjátszma, amelyben a Tesla jövője a tét

A másik csata a villanyautók piacán kezdődött, itt az a kérdés, maradhat-e a Tesla az elektromos autók (EV) piacának ikonikus szereplője vagy sem? A Verge - főként technológiai témákkal foglalkozó - amerikai hírportál szerint ezt találgatják a befektetők, az autósok és az elemzők a már említett teslás árcsökkentés bejelentését követően. Az árkedvezmény mértéke elérheti a korábbi szalonár 30 százalékát is, ha figyelembe vesszük a zöld autók állami ártámogatását, ami az Egyesült Államokban vagy Franciaországban kapható.

Az elemzők egy része szerint a Tesla döntése volt az első lövés egy az elektromos autók piacán indult árháborúban, miközben az autógyártók vélhetően még nem készültek fel erre. Ezek az autóik valószínűleg még nem érettek meg az alacsonyabb árra annak tükrében, hogy a cégeknek gondjaik vannak a villanyautók gyártásához szükséges alapanyagok beszerzésével.

Ugyanakkor a dolog másik oldala, hogy az árháborúnak köszönhetően idén 12-15 százalékkal nőhet az elektromos autók eladása – mondta a Reutersnek Dan Ivest, a Wedbush befektetési cég elemzője. A Tesla raktárkészlete a diszkont bejelentése után, január második felében napok alatt 1500 autóval csökkent – derül ki az autógyártó saját készletadataiból.

A Tesla lépését jelentős piaci elmozdulásnak látja Jessica Caldwell, az amerikai Edmunds autópiaci tanácsadó cég igazgatója. Mivel a villanyautók gyártásának kapacitása a többi autógyártónál is korlátozott, elsőként csökkentve árait a Tesla megszerezheti magának azokat a vevőket, akik nem feltétlenül az elektromos autók rajongói. Azokat, akik kacérkodtak elektromos autó vásárlásával, csak nem volt rá elég pénzük. Valamint azokat, akik nem idegenkedtek tőle, és kihasználják az árcsökkentést. 

Megváltozhat a Tesla imázsa

Az Egyesült Államokban a villanyautók átlagára 2022-ben 65 ezer dollár (23,7 millió forint) volt. A Tesla Model 3 ára a csökkentés után 63 ezerről 54 ezerre (19,7 millió forint) esett, és ehhez még igénybe lehet venni a 7500 dolláros (2,7 millió forint) adókedvezményt.

DSC02407

Ezzel közelebb kerül a cég annak az ígéretének a tejlesítéséhez, hogy egyszer kínál majd autót 35 ezer dolláros (12,8 millió forint) áron is. Európában Németországban a Model Y ára több mint 9000 euróval, 45 ezer euró (17,8 millió forint) alá csökkent.

Az Edmunds szakértője szerint a Tesla a drasztikus intézkedéssel tett egy lépést abba az irányba, hogy olyan „hagyományos” autógyártóvá váljon, amelynek vannak kedvező ár/érték arányú modelljei is. Végig kell gondolnia azonban, hogy ez milyen hatással lesz a márkaimázsára és a tőzsdei megítélésére. Ami az utóbbit illeti, az árzuhanás nyomán 6-7 százalékkal esett a Tesla-részvények ára, igaz, a versenytársak papírjai is 4-6 százalékkal gyengültek. Azóta már a befektetők is kedvezőbben látják a Teslát.  A bejelentés után 117 dollár alá süllyedő papírt árfolyama ezen a héten már a 120-136 dolláros sávban mozgott. 

Az árcsökkentés miatt egyébként az Egyesült Államokban és Európában a közösségi médiában olyanok támadták a Teslát, akik decemberben vették autóikat. Vannak köztük, akik tovább halogatták volna vásárlásukat, ha nem kaptak volna már akkor is – a januári diszkontnál jóval kisebb – árengedményt. Kínában tüntetést szerveztek a „károsultak” a Tesla autószalonjai elé. Kiborultak azon, hogy autóik használtautó-piaci értékét aláássa a váratlan árzuhanás. Továbbá vannak, akik szerint az autógyártónak a szervizköltségek csökkentésével kellene kompenzálnia ezeket a vevőit. Szakértők szerint valóban szükség lenne valamilyen gesztusra a Tesla részéről.

Címlapkép: Pool/GettyImages