Tizenöt éves korom óta követem aktívan a Forma 1-et, nézem a futamokat, olvasom a híreket, bújom a fórumokat. Bár ez idő alatt is akadt néhány szemöldökráncolásra okot adó történés a sportág háza táján, olyan bicskanyitogató biztos nem, mint tegnap. De kezdjük az elején.
2022-ben az amerikai kontinens talán legpatinásabb és legsikeresebb versenyistállója, az Andretti Autosport hivatalosan is benevezett a Forma 1-be. Egy olyan csapatról beszélünk, amely 1995-ben a CART-ot, 2004-ben, 2005-ben, 2007-ben és 2012-ben az IndyCart, 1995-ben, 2005-ben, 2007-ben, 2014-ben, 2016-ban és 2017-ben az Indy 500-at, tavaly pedig a Formula E-t nyerte meg, hogy csak néhány nagy sikerüket említsük.
Ha ez nem lenne elég, a világ egyik legnagyobb autógyártó óriása, a General Motors is csatlakozott az Andretti F1-es törekvéseihez, kezdetben mint partner, később pedig mint motorszállító. Egy ilyen gigantikus, globális szinten is jól ismert autóipari szereplő érkezése bizonyára emelte volna a bajnokság presztízsét és elismertségét.

Ha ez még mindig nem lenne elég, a Forma-1 jelenlegi tulajdonosi köre foggal körömmel igyekszik az Egyesült Államok felé tolni a sportágat. A minden eddiginél harsányabb show-elemek mellett ennek szembetűnő jele, hogy az utóbbi években a korábbi 1-ről 3-ra nőtt az USA-ban megrendezett futamok száma, miközben egy negyedik is a tervek között szerepel. Egyértelmű tehát, hogy az F1 minden erejével az amerikai közönség kegyeit keresi, az Andretti pedig történetesen egy jelentős rajongótáborral rendelkező amerikai csapat, mely minden bizonnyal tovább növelte volna a sportág népszerűségét a hatalmas országban.
The Andretti name in motorsport, a quick list of SOME stats: 📋 📊
— Autosport (@autosport) January 31, 2024
1 #F1 world championship
12 F1 wins
18 F1 poles
20 F1 podiums
6 #Indy500 wins
1 #Daytona500 win
9 #IndyCar titles
4 Indy Lights titles
2 #Daytona24 overall wins
3 Sebring 12H wins
1 Pikes Peak win
3 NASCAR wins… pic.twitter.com/4vkDDTvCSV
Az Andretti F1-es projektje tehát minden szempontból erős lábakon állt, így az FIA (Nemzetközi Automobil Szövetség) jóvá is hagyta a nevezésüket. Csakhogy rajtuk kívül még a Forma-1 vezetőségét is meg kellett győzni ahhoz, hogy a csapat valóban odaállhasson a rajtrácsra.
Az Andretti érkezését viszont a kezdetektől hangos ellenállás fogadta mind a jelenlegi tíz csapat, mind a sportág vezetősége részéről. Ennek oka egészen egyszerű: a pénz. A Forma-1 népszerűsége az utóbbi szezonokban robbanásszerűen megnőtt, köszönhetően többek között a botrányba fulladt 2021-es bajnoki küzdelemnek, valamint a Dirve to Survive sorozatnak. Jelenleg egymást érik a teltházas futamok, a pénz pedig minden lehetséges irányból ömlik a haszonélvezőkre és a csapatokra egyaránt – hiszen minden szezon végén a jelenlegi tíz istálló a helyezéseik függvényében részesedést kap az F1 éves bevételeiből. Egy tizenegyedik csapat érkezése azt jelentené, hogy a nagy közös tortát nem tíz, hanem tizenegy szeletre kellene vágni, ez pedig rosszul érintené a jelenlegi csapatokat. Emellett eddigi eredményeiket látva valószínű, hogy idővel az Andretti komoly konkurenciát jelentett volna a mezőny régi tagjainak, amit azok szintén szerettek volna elkerülni.
Egyértelmű tehát, hogy az Andretti érkezése ellenkezett a jelenlegi tíz csapat érdekeivel, és megpiszkálta volna az F1 vezetői által előszeretettel hangoztatott „egészséges pénzügyi egyensúlyt", melyet olyan nagyon féltenek. Ennek ellenére szinte elképzelhetetlen volt, hogy – amennyiben picit is komolyan veszi a saját sportértékét – a motorsportok királykategóriája pusztán anyagi és érdeksérelmi okok miatt nemet mondjon egy olyan patinás csapatnak, mint az Andretti, és egy olyan gigantikus nagyvállalatnak, mint a General Motors. A projekten egyszerűen nem lehetett fogást találni, minden szempontból megfelelt az új csapatokkal szemben támasztott rendkívül szigorú elvárásoknak, még annak ellenére is, hogy az F1 vezetősége és a jelenlegi csapatok mindent megtettek, hogy keresztbe tegyenek az Andretti érkezésének.
Tegnap aztán robbant a bomba. Az F1 elutasította az Andretti nevezését, az indoklás vállalhatatlanul demagóg stílusa pedig mindenkinél kiverte a biztosítékot.
Az F1 vezetősége lényegében inkompetens idióták gyülekezeteként kezeli az USA egyik legsikeresebb csapatát, amely „nem fogta fel az F1-es szereplés jelentette kihívást", amely érkezése „nem jelentene értéket a bajnokság számára", és amely „nem lenne versenyképes résztvevője" az F1 mezőnyének. Az indoklás továbbá említi, hogy bár a General Motors adta gyári támogatás erősítené a csapatot, a siker így sem biztosított. Ez pedig probléma, hiszen egy új csapatnak azonnal győzelmekért, vagy legalábbis dobogókért kellene harcolnia. És ez mind csak a jéghegy csúcsa.
I'm devastated. I won't say anything else because I can't find any other words besides devastated. pic.twitter.com/UaFBC5n9qF
— Mario Andretti (@MarioAndretti) January 31, 2024
Hát kérdem én: korábbi eredményeik tükrében mégis hogy lehet inkompetensnek bélyegezni az Andrettit? Egy ekkora név egy ilyen gyártói háttérrel miért nem jelentene értéket a bajnokság számára? Mégis miből gondolja az F1, hogy egy ennyire tapasztalt formáció ne lenne versenyképes? Volt-e valaha olyan az F1-ben, hogy egy csapat sikere kezdetektől fogva biztosított volt? Hogy lehet elvárni, hogy egy teljesen új beszálló már rögtön az első éveiben győzelmekért és dobogókért harcoljon, mikor ez a jelenlegi 10 csapat túlnyomó többségének sem sikerül? És végül: mégis milyen csapat lenne méltó az F1-es szereplésre, ha az Andretti a General Motors támogatásával nem az?
Odaállhat az F1 elé bármilyen új csapat a világ legjobb pilótáival, a legfejlettebb infrastruktúrával, végtelen szakmai tudással és az Isten pénzével, a válasz akkor is az lesz, hogy kösz, de nem. Egy ilyen bajnokságot nem lehet komolyan venni. Innentől kezdve a Forma-1 nem a motorsportok királykategóriája, hanem a legrosszabb értelemben vett belterjes cirkusz, ahol húsz bohóc gyepálja egymást a porondon, a közönség pedig hangosan röhög.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Hírek
Erről a teslás adatról kevesebb szó esett – Kecskemét és Sopron az élbolyban
Túlélte Elon Musk dühöngését a Tesla töltőhálózata.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
