- Magazin
- Vélemény
- Insta_linkinbio
- autóipar
- átnevezések
- honda jazz
- honda vitz
- daewoo nubira
- chevrolet lacetti
- ford pinto
- audi etron
Kedvenc átnevezéseink az autóiparból – az Alfa Junior margójára!
Illegális, mert megtévesztő – az olasz kormány beleállt az Alfa Romeóba, hogy a Lengyelországban gyártott modellt ne hívhassák már Milanónak, a gyártó pedig úgy gondolta, van nekik ennél fontosabb dolguk is, így a bemutató után átnevezték az autót, erről nem is olyan régen egy Égéstérben is beszéltünk, viszont ezen felül eszünkbe jutott néhány egyéb, átnevezett vagy félresikerült nevű autó, ezeket szedtük most össze ebben a posztban.
Pásztor Csaba – A recskagép
Ha azt mondom, Pajero, akkor te azt mondod, hogy Mitsubishi! Mindketten álmodozunk a terepjárók egyik ikonjáról, ami meghódította a Dakart, meg amúgy is, akkor mennyire király márka volt már a Mitsubishi.

Viszont a Pajero nem mindenhol Pajero, ugyanis ha spanyolajkúaknak mondom, hogy Pajero, akkor velük nem merengeni fogok a japán gyártó múltján, hanem verekedni, ugyanis azt mondtam rá, hogy faszverő/recskagép/köcsög (fontos megjegyezni, hogy ami az angolnak [d͡ʒ], azaz DZS, az a spanyolnak [χ], azaz H - a szerk.). Így a Pajero Dél-Amerikában, Spanyolország és Észak-Amerikában is Montero néven volt kapható. Az Egyesült Királyságban pedig Shogun. Egyébként a modell a nevét a Leopardus pajerosból kapta, ami a csíkos pampamacska latin neve.
Balogh Bence – Meghalt a Daewoo, éljen a Chevrolet
Megúszós, de ügyes húzás volt a General Motorstól, hogy 2004 októberében Chevrolet-re cserélte az Európában kissé lesajnált Daewoo nevet. Mintha két lapot húztak volna, akkorát léptek előre a presztízs nehezen megmászható ranglétráján a dél-koreaiak autói. Kicsit mégis furcsán jött ki, hogy az új kompakt családot éppen csak bevezették itthon, máris átnevezték őket. A 2003 októberében érkezett, négyajtós Daewoo Nubirából Chevrolet Lacetti lett, a 2004 októberétől kapható ötajtós viszont már rögtön ezen a néven kezdett, bár a nemzetközi bemutatón még Daewoo-ként mutogatták.

Hogy minden tulajdonos tetszés szerint csatlakozhasson a sevrolettesek vagy a sevrolések táborába, a nubirásoknak is felajánlották, hogy kicserélik a logókat az autójukon, persze ami Daewoo-ként lett forgalomba helyezve, az a forgalmiban továbbra is Daewoo maradt, szóval nem volt különösebben átgondolt ötlet. Egyébként nem csak itt hackelte meg a piacot a GM.
Az ausztrál vevők Holden Vivát, a kínaiak Buick Excelle-t kaptak, az együttműködésekkel és emblémacserékkel dollármilliókat spóroló cég otthon, karosszériaváltozattól függően Suzuki Renóként, illetve Forenzaként forgalmazta ezt a szériát.
Sturcz Berci – Felismered, ha úgy mondom, Honda Vagina?
Ha egy autógyártó kreatív és nem csak véletlenszerű betűkkel-számokkal nevezi el a modelljeit, akkor nincs egyszerű dolga. Nagyjából 6500-7000 nyelvet számolunk világszerte és egy globális piacra kiengedett modell neve valahol szinte biztos, hogy furán, viccesen és/vagy vulgárisan hangzik majd. Így járt egyszer sokunk kedvence, a Honda Jazz is, melynek eredeti neve Honda Fitta lett volna.

Jópofa kompakt miniautó a méretéhez képest remek térkínálattal, könnyű kezelhetőséggel és mint kiderült, példás tartóssággal. Minden szép és jó, csak aztán a skandináv országokban idő előtt kiderült, hogy ez az elnevezés nem lesz jó. Svédországban, Norvégiában és Dániában a Fitta ugyanis egy vulgárisabb megnevezése a női nemi szervnek. Ezt fokozta volna, ha az autó az eredeti szlogenével együtt kerül forgalomba, mely így szólt: Small on the outside, big on the inside, tehát kívülről kicsi, de belülről tágas. Mindenki rakja össze a szlogent a fent említett Fitta névvel, biztosan furán néztek volna a skandinávok.
Az autót végül átnevezték, és így került Európába az általunk is ismert Jazz néven. Az eredeti változatot viszont nem engedték el teljesen, hanem Honda Fit néven futott a típus Amerikában és Kínában.
Gulácsi Bence – A Titannal még nem is lenne baj...
A Mazda Titan egy könnyű teherautó, mely elsősorban a japán piacon népszerű. A Titan az E2000 utódjaként 1971-ben debütált, a típus pedig jelenleg a hetedik generációnál tart. Az első három ezek közül még valódi Mazda termék volt, de ez a későbbi kiadásokra megváltozott: az ötödik generációtól kezdve minden Titan egy átlogózott Isuzu Elf.

A „Titan" elnevezés még jól is állhatna egy ehhez hasonló munkaeszköznek, csakhogy a típusból rengeteg változat készült, melyeket valahogy meg kellett különböztetni egymástól. Ekkor kapta a billenthető platóval felszerelt változat a Titan Dump nevet, ami az angol szlengben "titáni szarást" vagy "titáni szart" jelent. Talán nem véletlen, hogy az exportra szánt példányok kiviteltől függően inkább T2000, T2500, T3000 vagy T4100, illetve – licensz alatt – Ford Trader néven kerültek piacra.
A nevén kívül azonban van még egy különlegessége ennek az egyébként átlagos teherautónak. Az első generációs Titan alapjaira épült a jópofa Parkway 26 nevű kisbusz, amit rövid ideig még Wankel-motorral is árultak – kevés sikerrel. Összesen 44 darabot adtak el belőle, így ez a típus számít a legritkább Wankel-motoros Mazdának mind közül.
Jakusovszky Kristóf – Magyarországon Vitzes lett volna
A Toyota Yaris Magyarországon is igen népszerű kisautó, aminek az a fő oka, hogy elképesztően tartós. Bár a Yaris elnevezés a magyar fülek számára simán csak egy típusjelzésnek tűnik, a Japánban kapható változat neve biztosan szülne pár vidám pillanatot. Arrafelé ugyanis Toyota Vitznek - japánul:トヨタ・ヴィッツ - hívják a típust.

Ahogy felénk például a Skoda Karoq neve is humoros, úgy az is egyértelmű, hogy a Yaris japán nevében is sokan látnák a poént, és ezzel vitzelődnének. Jó lenne azt gondolni, hogy azért hívják itt Yarisnak, mert magyarul hülyén hangzik a Vitz, de igazából nem: egész Európában Yaris a neve, sőt, 2019 óta már Japánban és világon mindenhol máshol is.
További érdekesség, hogy a Toyota kisautóját az Egyesült Államokban Echónak hívják, Kínában Xiali Viziként találkozhatunk vele. Egyes piacokon a manapság sokat emlegetett badge engineering is utolérte: van, ahol Daihatsu Charade néven is forgalmazták.
Szentkuti Ákos – Ami kell, azt Getz megveszi...
Kis magyar sikerként nem maradhat ki a felsorolásból a Hyundai Getz, ami a Európa más tájain minden gond nélkül futhatott ezzel a névvel, de a magyar piacon minden bizonnyal hátrányból indult a csúfolási potenciálja miatt. Hívhatták volna Hyundai Clicknek, ahogy a dél-koreai piacon is futott, de először Get, később TB Get néven ismerhettük meg.

A TB külön vicces – a japán reklámkampányban Think Basic mottóval próbálkoztak, de valójában a Talented B-Segment rövidítést takarta, ezzel jelezték a dél-koreaiak, hogy felnőttek az akkor nagyon népszerű B-szegmensű, azaz kisautós piachoz – azért a Getz bőven nem volt még olyan jó, mint egy korabeli Fabia, Polo vagy egy Yaris.
Horváth Máté – Fiat Cickányegér
Az olaszok nem izgulták túl. Akinek a Fiat Regata nem mond semmit, annak talán a Ritmo igen, előbbi utóbbi szedán, illetve kombi verziója. A névvel ők is a skandinávoknál futottak lyukra, svédül a Regatához nagyon hasonló ragata szó a cickány/cickányegér, illetve hárpia jelentése mellett szlengként picsát is jelöl. A Fiatnál nem tűrték, hogy Cickányegérnek hívják a Croma utáni legnagyobb szedánjukat, nevet kellett változtatni.

Nem állítottak fel külön munkacsoportot, inkább megkérdezték a gyár portását, akit valószínűleg Antoniónak hívtak, hogy mi legyen a megoldás. Antonio lusta volt – ezért is lett portás – , de líramilliókat spórolt a Fiatnak: Regata helyett Regatta néven árulták a svédeknek az autót. Hanyag elegancia.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Közélet
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
