Lando Norris bajnoki címe csodaszámba menne, mégsem elképzelhetetlen
Hatalmasat változott a világ a 2024-es Forma–1-es szezon kezdete óta. Az év első harmadában Max Verstappen 8 futam alatt 5 győzelmet szerzett, és olyan lehengerlő fölénnyel uralta a pályát, hogy sokan biztosra vették a Red Bull és a holland újabb világbajnoki címét. Aztán jött a McLaren...
A brit csapat nem kezdte kifejezetten erősen az évet, de a szezon hatodik versenyére az autó megtáltosodott. Bár először sokan rövid villanásnak értékelték Lando Norris Miami Nagydíjon aratott győzelmét, azóta már teljesen egyértelmű, hogy a McLarené a legjobb autó, a Red Bull pedig hátrafelé lépdel. Mindez ahhoz vezetett, hogy a papaya színűek tulajdonképpen utolérték az energiaitalosokat a konstruktőri bajnokságban, és csak idő kérdése, mikor veszik át a vezetést.
Az egyéni világbajnokság állása azonban közel sem ilyen szoros: Max Verstappen előnye még mindig 62 pont Lando Norissal szemben, miközben a futamok száma egyre fogy. Bár az Olasz Nagydíj után már a McLaren is elismerte, hogy mindkét világbajnoki cím benne van a pakliban, hogy ez realitás, vagy csak hiú ábránd, továbbra is kérdés.
Lássuk a számokat!
Max Verstappen tehát 62 ponttal vezet. Így Lando Norrisnak 63 ponttal kellene többet szereznie a hátralévő 8 futam alatt, hogy világbajnok lehessen. Ez hétvégenként 7,875 pontos különbséget jelent úgy, hogy még 3 sprintfutamot is rendeznek idén, a maximálisan megszerezhető pontok száma pedig 232. Nem könnyű feladat, de Norrisnak legalább a saját kezében van a sorsa: ha az összes sprintet és futamot megnyeri az év végéig, ráadásul a leggyorsabb körökért is bezsebeli a plusz egy pontot, 5 pontos előnnyel akkor is világbajnok lesz, ha Verstappen mindig a második helyen végez.
Más kérdés, hogy az eddigiek alapján ennek a forgatókönyvnek nincs sok realitása. Hiába ugyanis a kiemelkedő forma, Lando Norris csak lassan és nehézkesen közeledik Max Verstappenhez. Sőt! A szezon első harmada óta még nőtt is Verstappen előnye a bajnokságban! A holland a Monacói Nagydíj után 56 ponttal vezetett Lando Norris előtt, azóta viszont 62 pontra emelkedett a kettejük közti a különbség. Ezen a ponton ki is jelenthetnénk, hogy Norris világbajnoki címére nincs valós esély, de a helyzet ennél bonyolultabb.
Hiszen a fentiekhez kellett, hogy Verstappen Kanadában és Spanyolországban is győzzön, Norris pedig nullázzon az Osztrák Nagydíjon. Márpedig a holland dobogóra is csak kétszer állt azóta, Norris pedig sem korábban, sem azóta nem esett ki. Az aktuális erőviszonyokról reálisabb képet kaphatunk, ha csak a legutóbbi öt futamot nézzük.
Ebben az esetben valamivel kedvezőbb a kép a brit számára. A Brit Nagydíj után ugyanis Verstappen már 84 pontos előnnyel vezetett, Norrisnak ezt sikerült (a legutóbbi Olasz Nagydíjjal bezárólag) négy futam alatt 62 pontra csökkentenie. Más kérdés, hogy ez futamonként csak 5,5 pontos különbséget jelent, ami ha így folytatódik, még mindig nem lenne elég Norris világbajnoki címéhez.
Statisztikai oldalról nézve tehát elég valószínűtlennek tűnik, hogy az idény végén Norris emelheti az ég felé a bajnoki trófeát.
Mi a gond a McLarennél?
A Forma–1 egyik legöregebb igazsága, hogy a jó autó önmagában nem elég: nyerni is meg kell tanulni. Úgy tűnik, hogy a McLarennek ezen a téren jócskán vannak elmaradásai. Megdöbbentő statisztika következik: a közepes szezont teljesítő Ferrari, és a küszködő Mercedes ugyanúgy 3-3 győzelemmel rendelkezik, mint a sokkal erősebb McLaren.
A középmezőnyben pontokért harcolni nagyon más stratégiai és vezetői hozzáállást igényel, mint a világbajnoki címért küzdeni. Az előbbiben bőséges tapasztalata van a McLarennek, de utóbbiban még nem. Ez pedig világbajnoki pontokba, elbukott győzelmekbe kerül a csapatnak. Elég megnézni az említett Olasz Nagydíjat: a verseny második felében a britek szinte biztosra vették a kettősgyőzelmet, közben megfelejtkezve a merész, egykiállásos taktikát választó Ferrarikról. Ez már nem az első olyan verseny idén, ahol hiába a McLarenek a legyorsabbak, a tempót nem sikerül győzelemre váltani.
Ezen felül ha a McLaren egy ennyire kiélezett helyzetben világbajnokot akar csinálni Lando Norrisból, nem lehet tovább Svájcot játszani: az asztalra kell csapni, és ki kell jelölni a vezérpilótát. Kétszer fordult elő idén, hogy Oscar Piastri közvetlenül Norris előtt végzett (Magyar- és Olasz Nagydíj). Ha a csapat mindkétszer Norrist hozta volna jobb helyzetbe, most 10 ponttal közelebb lehetne Max Verstappenhez.
Jó hír, hogy ezt már Andrea Stella csapatfőnök is felismerte. A vezető az Olasz Nagydíj után egyértelműen kimondta: a lehető legjobb helyzetbe kell hozniuk Norrist, ha az egyéni világbajnokságot is meg akarják nyerni.
Azonban nem csak a McLaren csapatnak, Lando Norrisnak is feljebb kell kötnie a gatyát. A brit versenyző sorozatos gyenge rajtjai már eddig is sokba kerültek. Ha ekkora hátrányban is életben akarja tartani világbajnoki esélyeit, győzelemre kell váltani a pole-pozíciós helyezéseket. Márpedig Norrisnak ez eddig 4-ből csak 1-szer sikerült.
Jó hír: a Red Bull még megverheti magát!
Persze a 2024-es világbajnoki küzdelem a Red Bullról is ugyanúgy szól. Ha az energiaitalos csapat nem produkál drasztikus visszaesést az év eleji formájához képest, most nem lenne miről beszélnünk. A valóság viszont, hogy Max Verstappen az év első 10 futamából 7-et megnyert, a következő nyolc futamon viszont dobogóra is csak kétszer tudott állni. Hogy pontosan milyen tényezők okozták a Red Bull visszaesését, egy másik történet, de ettől még tény: ég a ház.
Mindez Max Verstappen frusztrációján látszik a legjobban. A holland már a Magyar Nagydíj alatt is többször kifakadt, de talán sosem volt még annyira borúlátó, mint az Olasz Nagydíj után: "Tavaly nagyszerű autónk volt, minden idők legdominánsabb autója, és ezt sikerült egy szörnyeteggé változtattunk. Mindenhol rosszak vagyunk, ezért sok változásra van szükség. Jelen pillanatban egyik világbajnoki cím sem reális."
Christian Horner csapatfőnök emellett arra is rávilágított, hogy a problémáik régóta fennállnak, és nem lesz könnyű orvosolni őket. A vezető szerint az autó egyensúlyával akad komoly gondjuk, ami a tempójuktól kezdve a gumikezelésen át mindent tönkretesz. Ennek első jeleit ráadásul nemcsak év elején, hanem már tavaly is látták!
A legsúlyosabb gond azonban, hogy nincs egyszerű, gyors megoldás a Red Bull problémájára. A szélcsatornában minden működik, de a pályán nagyon más az eredmény. Az ilyen korrelációs problémákkal rendkívül nehéz mit kezdeni. A Mercedesnek legutóbb majdnem 2 szezonig tartott, mire úrrá lettek a saját hasonló gondjaikon.
Végszó: lehet Norris világbajnok?
Összességében, ha minden az elmúlt öt futamhoz hasonlóan folytatódik, Norris világbajnoki címe csoda számba menne. Persze amilyen kiszámíthatatlan eddig a szezon, az lenne a furcsa, ha nem változna semmi. Akár még az is megtörténhet, hogy a McLarennél végre megtanulnak nyerni, a Red Bull pedig még jobban eltéved az erdőben.
Egy dolog biztos: ha Norris világbajnok akar lenni, sem a csapat, sem az ő részéről nem fér bele több hiba.