Lando Norris bajnoki címe csodaszámba menne, mégsem elképzelhetetlen
Hatalmasat változott a világ a 2024-es Forma–1-es szezon kezdete óta. Az év első harmadában Max Verstappen 8 futam alatt 5 győzelmet szerzett, és olyan lehengerlő fölénnyel uralta a pályát, hogy sokan biztosra vették a Red Bull és a holland újabb világbajnoki címét. Aztán jött a McLaren...
A brit csapat nem kezdte kifejezetten erősen az évet, de a szezon hatodik versenyére az autó megtáltosodott. Bár először sokan rövid villanásnak értékelték Lando Norris Miami Nagydíjon aratott győzelmét, azóta már teljesen egyértelmű, hogy a McLarené a legjobb autó, a Red Bull pedig hátrafelé lépdel. Mindez ahhoz vezetett, hogy a papaya színűek tulajdonképpen utolérték az energiaitalosokat a konstruktőri bajnokságban, és csak idő kérdése, mikor veszik át a vezetést.
Az egyéni világbajnokság állása azonban közel sem ilyen szoros: Max Verstappen előnye még mindig 62 pont Lando Norissal szemben, miközben a futamok száma egyre fogy. Bár az Olasz Nagydíj után már a McLaren is elismerte, hogy mindkét világbajnoki cím benne van a pakliban, hogy ez realitás, vagy csak hiú ábránd, továbbra is kérdés.

Lássuk a számokat!
Max Verstappen tehát 62 ponttal vezet. Így Lando Norrisnak 63 ponttal kellene többet szereznie a hátralévő 8 futam alatt, hogy világbajnok lehessen. Ez hétvégenként 7,875 pontos különbséget jelent úgy, hogy még 3 sprintfutamot is rendeznek idén, a maximálisan megszerezhető pontok száma pedig 232. Nem könnyű feladat, de Norrisnak legalább a saját kezében van a sorsa: ha az összes sprintet és futamot megnyeri az év végéig, ráadásul a leggyorsabb körökért is bezsebeli a plusz egy pontot, 5 pontos előnnyel akkor is világbajnok lesz, ha Verstappen mindig a második helyen végez.
Más kérdés, hogy az eddigiek alapján ennek a forgatókönyvnek nincs sok realitása. Hiába ugyanis a kiemelkedő forma, Lando Norris csak lassan és nehézkesen közeledik Max Verstappenhez. Sőt! A szezon első harmada óta még nőtt is Verstappen előnye a bajnokságban! A holland a Monacói Nagydíj után 56 ponttal vezetett Lando Norris előtt, azóta viszont 62 pontra emelkedett a kettejük közti a különbség. Ezen a ponton ki is jelenthetnénk, hogy Norris világbajnoki címére nincs valós esély, de a helyzet ennél bonyolultabb.
Hiszen a fentiekhez kellett, hogy Verstappen Kanadában és Spanyolországban is győzzön, Norris pedig nullázzon az Osztrák Nagydíjon. Márpedig a holland dobogóra is csak kétszer állt azóta, Norris pedig sem korábban, sem azóta nem esett ki. Az aktuális erőviszonyokról reálisabb képet kaphatunk, ha csak a legutóbbi öt futamot nézzük.
Ebben az esetben valamivel kedvezőbb a kép a brit számára. A Brit Nagydíj után ugyanis Verstappen már 84 pontos előnnyel vezetett, Norrisnak ezt sikerült (a legutóbbi Olasz Nagydíjjal bezárólag) négy futam alatt 62 pontra csökkentenie. Más kérdés, hogy ez futamonként csak 5,5 pontos különbséget jelent, ami ha így folytatódik, még mindig nem lenne elég Norris világbajnoki címéhez.
Statisztikai oldalról nézve tehát elég valószínűtlennek tűnik, hogy az idény végén Norris emelheti az ég felé a bajnoki trófeát.
Mi a gond a McLarennél?
A Forma–1 egyik legöregebb igazsága, hogy a jó autó önmagában nem elég: nyerni is meg kell tanulni. Úgy tűnik, hogy a McLarennek ezen a téren jócskán vannak elmaradásai. Megdöbbentő statisztika következik: a közepes szezont teljesítő Ferrari, és a küszködő Mercedes ugyanúgy 3-3 győzelemmel rendelkezik, mint a sokkal erősebb McLaren.
A középmezőnyben pontokért harcolni nagyon más stratégiai és vezetői hozzáállást igényel, mint a világbajnoki címért küzdeni. Az előbbiben bőséges tapasztalata van a McLarennek, de utóbbiban még nem. Ez pedig világbajnoki pontokba, elbukott győzelmekbe kerül a csapatnak. Elég megnézni az említett Olasz Nagydíjat: a verseny második felében a britek szinte biztosra vették a kettősgyőzelmet, közben megfelejtkezve a merész, egykiállásos taktikát választó Ferrarikról. Ez már nem az első olyan verseny idén, ahol hiába a McLarenek a legyorsabbak, a tempót nem sikerül győzelemre váltani.
Ezen felül ha a McLaren egy ennyire kiélezett helyzetben világbajnokot akar csinálni Lando Norrisból, nem lehet tovább Svájcot játszani: az asztalra kell csapni, és ki kell jelölni a vezérpilótát. Kétszer fordult elő idén, hogy Oscar Piastri közvetlenül Norris előtt végzett (Magyar- és Olasz Nagydíj). Ha a csapat mindkétszer Norrist hozta volna jobb helyzetbe, most 10 ponttal közelebb lehetne Max Verstappenhez.
Jó hír, hogy ezt már Andrea Stella csapatfőnök is felismerte. A vezető az Olasz Nagydíj után egyértelműen kimondta: a lehető legjobb helyzetbe kell hozniuk Norrist, ha az egyéni világbajnokságot is meg akarják nyerni.
Azonban nem csak a McLaren csapatnak, Lando Norrisnak is feljebb kell kötnie a gatyát. A brit versenyző sorozatos gyenge rajtjai már eddig is sokba kerültek. Ha ekkora hátrányban is életben akarja tartani világbajnoki esélyeit, győzelemre kell váltani a pole-pozíciós helyezéseket. Márpedig Norrisnak ez eddig 4-ből csak 1-szer sikerült.
Jó hír: a Red Bull még megverheti magát!
Persze a 2024-es világbajnoki küzdelem a Red Bullról is ugyanúgy szól. Ha az energiaitalos csapat nem produkál drasztikus visszaesést az év eleji formájához képest, most nem lenne miről beszélnünk. A valóság viszont, hogy Max Verstappen az év első 10 futamából 7-et megnyert, a következő nyolc futamon viszont dobogóra is csak kétszer tudott állni. Hogy pontosan milyen tényezők okozták a Red Bull visszaesését, egy másik történet, de ettől még tény: ég a ház.
Mindez Max Verstappen frusztrációján látszik a legjobban. A holland már a Magyar Nagydíj alatt is többször kifakadt, de talán sosem volt még annyira borúlátó, mint az Olasz Nagydíj után: "Tavaly nagyszerű autónk volt, minden idők legdominánsabb autója, és ezt sikerült egy szörnyeteggé változtattunk. Mindenhol rosszak vagyunk, ezért sok változásra van szükség. Jelen pillanatban egyik világbajnoki cím sem reális."
Christian Horner csapatfőnök emellett arra is rávilágított, hogy a problémáik régóta fennállnak, és nem lesz könnyű orvosolni őket. A vezető szerint az autó egyensúlyával akad komoly gondjuk, ami a tempójuktól kezdve a gumikezelésen át mindent tönkretesz. Ennek első jeleit ráadásul nemcsak év elején, hanem már tavaly is látták!
A legsúlyosabb gond azonban, hogy nincs egyszerű, gyors megoldás a Red Bull problémájára. A szélcsatornában minden működik, de a pályán nagyon más az eredmény. Az ilyen korrelációs problémákkal rendkívül nehéz mit kezdeni. A Mercedesnek legutóbb majdnem 2 szezonig tartott, mire úrrá lettek a saját hasonló gondjaikon.
Végszó: lehet Norris világbajnok?
Összességében, ha minden az elmúlt öt futamhoz hasonlóan folytatódik, Norris világbajnoki címe csoda számba menne. Persze amilyen kiszámíthatatlan eddig a szezon, az lenne a furcsa, ha nem változna semmi. Akár még az is megtörténhet, hogy a McLarennél végre megtanulnak nyerni, a Red Bull pedig még jobban eltéved az erdőben.
Egy dolog biztos: ha Norris világbajnok akar lenni, sem a csapat, sem az ő részéről nem fér bele több hiba.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
Kamu váltóval érkezhet az első elektromos Ferrari
A rendszer a gázpedál állása, valamint egy virtuális sebességfokozat alapján számolja ki a villanymotor nyomatékát.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
