Stunt show Magyarország legsimább aszfaltján
A Continental megnyitotta új tesztpályáját, hivatalosan Veszprémben, de ha nagyon pontosan akarjuk belőni a helyszínt, Gyulafirátót mellett. A csikótojásáról és Sub Bass Monsteréről elhíresült településtől egy-két kilométerre lévő létesítmény hatalmas, és úgy tűnt, hogy hamarosan a mostaninál dúsabb növényzetű lesz. A fűmag már a földön volt, és láttam már a facsemetéket is. Akinek ez újdonság, előzetesben annyit, hogy a Continental nem csak gumiabroncsokat gyárt, hanem menetdinamikai rendszereket is - ez az üzletág egyébként a fékes Teves cég felvásárlásával indult a Continentalnál, sokáig Conti-Teves néven futottak, ma viszont már csak Chassis & Safety divízió. A cégről szóló ismertetőt, ami többnyire minden hozzánk érkező infó végén standard lábjegyzet, kivételesen bent hagytam a szöveg végén, azok kedvéért, akiknek mindez újdonság. (Apropó, chassis! A Top Gear szinkronizált verzióinak fordítójának üzenem, ez a szó nem csak alvázat jelent, hanem futóművet is.)
A fő attrakció az átadás volt, vagyis a rendezvény elég protokolláris jellegű lett, beszédekkel és szalagátvágással fűszerezve. A feltűnően sok vendég buszokkal érkezett. Ennyi emberre nem számítottam, de úgy tűnik, az ilyen megnyitókon a közönség létszámával a beruházás nagyságrendjét próbálják szemléltetni. Tehát ez a tesztpálya rettenetesen drága lehetett. Van itt locsolt kerámiafelület, apró macskakő mérnöki pontossággal kialakított mű-süllyedésekkel, és sok egyéb. Az utak felületét hihetetlenül sima aszfalt borítja. Magyarországon még hasonlót nem láttam, pedig túl vagyunk egy komolyabb autópálya-építési és útfelújítási hullámon. Még az építéséről készült felgyorsított felvételt is megkaptuk a sajtósoktól, zseniális, érdemes megnézni.
A nagy szalagátvágás után a tömeget a hatalmas vendéglátó sátor melletti ideiglenes padlózatra terelték. A maximális biztonság érdekében ugyanis senki sem tartózkodhatott a Conti tesztmérnökeinek bemutatója alatt az aszfalton. És megkezdődött a show.
Rögtön az elején a szpíker megkért mindenkit, hogy ne utánozzák a professzionális tesztpilóták kunsztjait közúton, majd jó szórakozást kívánt.
A bemutató kapcsán az egyik legfontosabb sejtésem az, hogy a Mercedes nem rendel mostanában eleget a Contitól, mert a "rossz" autó szerepét egy C Coupé játszotta, kikapcsolt ESP-vel, sőt, blokkolásgátló nélkül. Az elektronikus menetstabilizáló rendszert itt következetesen ESC-nek hívták, mert - ha jól tudom - az ESP a Mercedes és a konkurencia bejegyzett védjegye. Igaz, ez semmit sem változtat a lényegen: fontos biztonsági szerelvény. És ezeket mostantól Magyarországon is fogják tesztelni.
Ahogy a kikerülés sem ESC nélkül, meg úgy általában semmi
Az persze vicces volt, hogy az ABS fontosságát demonstrálni kell 2009-ben, szerencsétlen Mercedes füstölő hátsó gumikkal gázolt át a bójákon, aztán pörgött a felemás felületen végrehajtott (µ-split) fékezéskor, és forgott meg előzés közben a jég síkosságát modellező felületen.
Megtudtuk azt is, milyen jó dolog a kipörgésgátló, illetve az elektronikus differenciálzár. Az négy demóautó felállt a locsolt kerámia és az aszfalt határvonalán. Persze a Mercedes állt leghátul, előtte egy 3-as BMW, egy S40-es és egy XC60-as, vagyis a sorrend tükrözte a startképességet. És valóban, szegény Mercedes alig bírt megmozdulni, majd levergődni a próbapályáról, míg a többiek röhögve húztak el előle, annak ellenére, hogy az egyik oldali kerekeik a jól tapadó felületen voltak, míg a másik oldalon lényegében a jégével egyenértékű volt a tapadási együttható.
A hallatlanul szigorú biztonság miatt kissé vontatott menetdinamikai stuntshow végén felsorakoztak a tesztpilóták, megtapsoltuk őket, és a szpíker még utoljára megjegyezte, hogy ők professzionális képzésben részesültek, továbbá ez lezárt pálya, nehogy valaki ilyesmit próbálgasson közúton. Gondolom, hogy biztos átmenjen az üzenet.
Nagyjából ennyi volt a program, a vendégek javát ezután beterelték az óriási rendezvénysátorba, miközben néhány VIP-t még külön megautóztattak. Kiszúrtam az újonnan érkezett autók között egy 3-as BMW-t, amelyen Emergency Brake Assyst - City felirat volt, a szélvédője felső szélénél egy rakat kamera. Megkérdeztem a sofőrjét, hogy ez ugyanaz a rendszer-e, mint ami az XC60-asban City Safety néven fut. Kiderült, hogy igen. Ezzel az információmorzsával számomra véget ért a rendezvény, sikerült elkapni a külső parkolóba induló vendégszállító autót.
Itt volt még egy érdekes autó, ABS és ESPC nélkül. Egy vadonatúj Trabant, L-es rendszámmal! Nem vicc, a kocsi úgy nézett ki, mintha aznap vették volna át a Merkurnál, valami bent ragadt készletből. Már önmagában ezért megérte lemenni, olyan szép volt. Gyorsan lefotózgattam, el sem bírom képzelni, hogy milyen lehet egy ilyen autó új korában. Én sajnos csak a húszéves állapotát ismerem, nemcsak ABS, hanem fék nélkül.
Csináltam hát róla pár fotót, érdemes megnézegetni. A Conti tesztpályáról a többi infót pedig a sajtóközlemény tartalmazza, lejjebb.
A Chassis & Safety divízió a szenzorfejlesztő központjának megnyitása után az elektronikus fékrendszerek fejlesztését támogató beruházásokat valósít meg, és az elkövetkező években folytatni kívánja a veszprémi telephely modern fejlesztőközponttá történő bővítését.
Frankfurt am Main, Németország / Veszprém, Magyarország, 2009. november 17.
A Continental AG, a nemzetközi autóipari beszállító, tovább bővíti globális mérnöki hálózatát elektronikus fék- és menetstabilizáló rendszerek fejlesztése céljából. Ennek biztosítása érdekében a Chassis & Safety divízió újabb beruházást hajtott végre veszprémi telephelyén, s a mai nap megnyitotta új tesztpályáját meghívott vendégeinek, a Chassis & Safety divízió vezetőségének, a város elöljáróinak, a veszprémi és a budapesti egyetemek képviselőinek, az együttműködő partnereinek, valamint számos munkatársának jelenlétében. A Continental ezzel a bővítéssel is a feltörekvő magyar gazdaság dinamikus fejlődéséhez járul hozzá.
Az ABS és ESC rendszerek vizsgálatához készített új tesztpálya magas és alacsony tapadású útfelületekből, valamint egy egyenetlen felületű pályaszakaszból áll, összesen több, mint egy kilométer hosszúságon.
„A globális fejlesztőmérnöki tevékenységeinket kimondottan azért a Magyarországhoz hasonló országokban építjük fel, hogy az ezen technológiák iránti globális keresletet a lehető legköltséghatékonyabb módon, s a legjobb tervezőmérnökök segítségével tudjuk kielégíteni” – mondta a megnyitó ünnepségen Dr. Ralf Cramer, a Continental AG Igazgatótanácsának tagja, a Chassis & Safety divízió vezetője. „Ezt a feladatot a frankfurti központunkkal és a világ több pontján működő kutató-fejlesztő bázisainkkal szoros együttműködésben fogjuk végrehajtani. A fejlesztőközpontok globális hálózata lehetővé teszi számunkra, hogy a különböző telephelyeken folyó fejlesztési feladatokat a Continental valamennyi tervezőmérnöki csapatát bevonva osszuk fel. Ezzel egy olyan hatékony struktúrát vagyunk képesek létrehozni, amely már a fejlesztés korai szakaszában figyelembe veszi vevőink minőséggel és teljesítménnyel kapcsolatos magas szintű követelményeit” – tette hozzá Dr. Cramer.
A Continental veszprémi gyára – amelyet 1993-ban nyitottak meg, s amely jelenleg több, mint 1000 munkatársat foglalkoztat – kerék- és perdületérzékelő szenzorokat gyárt blokkolásgátló (ABS), valamint elektronikus menetstabilizáló (ESC) rendszerekhez. A gyár 2001-ben átadott, s jelenleg 180 mérnököt foglalkoztató fejlesztőközpontja elsősorban szoftverfejlesztéssel foglalkozik. A Continental, amely a régió három legnagyobb foglalkoztatójának egyike, folytatni kívánja a veszprémi telephely modern fejlesztőközponttá történő bővítését az elkövetkező évek során, s ehhez kapcsolódóan fontos infrastrukturális beruházásokat tervez. A tervek szerint körülbelül 70 további munkahelyet teremt 2012-ig, amelyek közül 40 a járműfejlesztés területéhez kapcsolódik.
A 2008-ban több mint 24 milliárd eurós árbevételt realizáló Continental konszern a világ egyik vezető autóipari beszállítója. Fékrendszerek, futómű-rendszerek és részegységek, különféle műszerek, info-tainment megoldások, gépjármű-elektronikai rendszerek, gumiabroncsok és műszaki elasztomerek beszállítójaként a vállalat nagyban hozzájárul a még biztonságosabb közlekedés megvalósításához, valamint a globális klíma védelméhez. A Continental az integrált gépjármű-kommunikációs rendszerek piacának meghatározó résztvevője. A vállalat jelenleg körülbelül 134 000 alkalmazottat foglalkoztat a világ 37 országában található mintegy 190 telephelyén.
Az Automotive Csoport a világ egyik vezető gépjárműipari beszállítója. Három divíziója révén – Chassis & Safety (5,1 milliárd euró, 27 000 alkalmazott), Powertrain (4 milliárd euró, 25 000 alkalmazott), Interior (5,9 milliárd euró, 30 000 alkalmazott) – körülbelül 15 milliárd eurós árbevételt ért el 2008-ban. Az Automotive Csoport több mint 130 telephellyel van jelen világszerte. A személy- és haszongépjármű-ipar beszállítójaként innovatív termékeket és rendszereket fejleszt annak érdekében, hogy a gépjárműipar jövője még modernebb megoldásokra épülhessen, ahol a gépjárművek egyedi vezetési élményt és biztonságot, a környezetért való nagyobb fokú felelősségvállalást és költséghatékonyságot biztosítanak.
A Chassis & Safety divízió elektronikus és hidraulikus fék- és futóművezérlő rendszereket, szenzorokat, a vezetést segítő rendszereket, légzsákvezérlő rendszereket, ablaktörlőrendszereket, valamint elektronikus légrugó-rendszereket fejleszt és gyárt. Központi tevékenysége az aktív és a passzív vezetésbiztonsági megoldások ContiGuard® rendszerbe való integrálása. A Powertrain divízió innovatív és hatékony rendszermegoldásokat integrál a gépjárművek hajtómű-rendszerébe. A termékek széles palettájában megtalálhatók a benzin- és dízelüzemű befecskendező rendszerek, a motor- és, sebességváltó vezérlő rendszerek – beleértve az érzékelőket és működtető szerkezeteket –, valamint az üzemanyag-ellátási rendszerek, továbbá a hibridhajtású gépjárművekhez való rendszerek és részegységek. Az információkezelés az Interior divízió fő profilja. Termékeik között megtalálhatjuk a különféle műszercsoportokat és multifunkcionális kijelzőket, a vezérlőegységeket, az elektronikus ajtóvezérlőket, a gumiabroncs-felügyeleti rendszereket, rádiókat, multimédiás és navigációs rendszereket, a klímarendszereket, a telematikai alkalmazásokat, valamint a műszerfal-modulokat és rendszereket is.