Kell-e a Nagykörútra bicikliút?
A nagykörúti bicikliút kérdése kapcsán kialakult televíziós vitára válaszol a Magyar Kerékpárosklub.
A kérdéses beszélgetés itt látható:
A Magyar Kerékpárosklub Elnöksége az MTV 2013. szeptember 5-i reggeli műsorában el nem hangzott kérdésekre ezúton válaszol
2013. szeptember 5-én reggel az MTV reggeli műsora a kerékpározással foglalkozott. Ennek érdekében beszélgetésre hívta elnökségünk tagját, Kürti Gábort. A meghívószerint a Nagykörút kerékpározhatóságát elősegíteni kívánó tervezett intézkedésekről kívántak vele beszélgetni. Ehhez képest a megadott témáról egy szó sem esett, arról viszont sok, hogy a riporter hogyan viszonyul a „kerékpárosokhoz”.
A Kerékpárosklub elnöksége fontosnak tartja, hogy erre a minden közszolgálati és közlekedésszakmai szempontot figyelmen kívül hagyó interjúra közleményben reagáljon, így válaszolva a remélt, de el nem hangzott kérdésekre:
1. A jármű, amit az ember használ, NEM meghatározója identitásának. Minden olyan megközelítés, ami „autós és kerékpáros társadalomról”, például ezek „harcáról” beszél, tévedésen alapul, és csak hangulatkeltésre alkalmas. Nem kerékpárosok és autósok vannak az utakon, hanem emberek, akik épp valamelyik eszközzel közlekednek, ki így, ki úgy.
2. A közlekedés nem egyenlő a gépjárművek haladásával, a közlekedés egysége az ember, az utas. Éppen ezért egy út kapacitása (hány ember haladhat rajta át adott idő alatt) bizonyos esetekben vagy időszakokban akár növekedhet is, ha például egy sávot az egyéni gépjárművektől megszabadítanak, és ott a jóval kisebb helyigényű közösségi közlekedés (tömegközlekedés) vagy a kerékpárok haladását teszik folyamatossá. A közlekedésfejlesz tés célja soha sem egyik vagy másik jármű/közlekedési mód haladásának biztosítása, sokkal inkább az emberek akadálymentes gyors és kényelmes utazásának lehetővé tétele, minél kevesebb környezeti és társadalmi kár okozásával.
3. A közlekedés fejlesztésének, minősége javításának egyik hatékony eszköze a kerékpározás. Nem véletlen, hogy a világ szinte minden nagyvárosa (New Yorktól Varsóig, Londontól most éppen Kijevig) örömmel nyúl ehhez az eszközhöz, tesz meg mindent azért, hogy minél többen és minél többször használják kerékpárjukat napi közlekedésre.
4. A kerékpáros közlekedés fejlesztése nem történhet magában, csak a teljesközlekedési rendszer fejlesztésének részeként. Ezért minden olyan kérdés, ami egy bizonyos infrastruktúra minősítésére vonatkozik (jelen esetben a budapesti Nagykörút), nem megválaszolható az összes többi kör ülmény elemzése nélkül. A készülő BUBI rendszer szükségessé teszi, hogy a területén (Nagykörúttól befelé) a meglévő úthálózatot olyanná tegyék, hogy ott kényelmesen, gyorsan és biztonságosan lehessen kerékpározni azoknak is, akik eddig ezt nem tették. Ehhez szükséges a terület közlekedési rendszerét egészében vizsgálni. Ez történik most, A BKK ezért készíttetett tanulmányt a Nagykörúttal kapcsolatban is.
Szervezetünk szakemberei továbbra is örömmel állnak a sajtó rendelkezésére a kerékpáros közlekedés témakörében. Azonban nem kívánunk olyan mesterségesen gerjesztett viták részesei lenni, amelyeken magukat közszolgálatra méltónak tartó riporterek a bulvár újságírás legsilányabb hangulat keltő eszközeivel operálnak, egymás ellen fordítva az egymásra utalt közlekedőket.