Az államtitkár, akinek 1,28-at fogyaszt az autója
Amióta a Jedlik Ányos programot bejelentették, átkozottul kíváncsiak vagyunk, hogy mindez mit jelent majd. Ugyebár arról van szó, hogyan fogja a magyar állam ösztönözni és támogatni az elektromos közlekedést, természetesen a szép szavakon túl is. Mert csak úgy magától még Nyugat-Európában sem menne a dolog, ár- adótámogatások, töltőhálózat-kiépítés, behajtási kedvezmények és még sorolhatnám, hogyan tolják az elektromosság szekerét máshol. Nálunk jelenleg mindössze a kedvező összegű regadó a csábító, de tudjuk, hogy ez még kevés ahhoz, hogy az ember közel háromszoros árat fizessen egy olyan miniautóért, mint mondjuk egy e-UP.
Sajnos a programról továbbra sem tudtunk meg sokat, csak azt, hogy lesz. De hogy mikor startol és mit fog tartalmazni, azt nem. Ami változott az előző választási kampányidőszakban bedobott infókhoz képest, hogy megtudtuk, mi lehet majd benne. Ezek közül talán az a legfontosabb infó, hogy a törvényváltoztatások lehetővé teszik majd, hogy ne csak áramszolgáltatók árulhassanak áramot, mert ez gátolja a töltőállomások terjedését. Így mondjuk egy bevásárlóközpont is kérhet majd pénzt, ha valaki az ő töltőjén tankol, most ugyanis még nem.
Azt meg ugye senki sem gondolja komolyan, hogy ez az ingyen töltős Kánaán sokáig fog fennmaradni.
Ami még kiderült a XII. kerületi, szennyvízcsatorna hőjével hűtött-fűtött (ez évszakfüggő ugye...) teremben, az többnyire a múlt: buszcserék, metróépítés, miegymás. Persze ezek is fontosak, de nem a Jedlik Ányos program részei. És hát fontos az energiafüggőség csökkentése, ezért kell Paks 2, működik a Bubi, satöbbi. A nem bejelentés apropója Európai Mobilitási Hét volt, amelynek kapcsán 137 településen lesznek mindenféle rendezvények. Ezek során az embereket arra próbálják rávezetni, hogy a közlekedési eszközök helyes megválasztása már önmagában csökkenti a környezetszennyezést. Mint Fónagy Jánostól megtudtuk, aktivisták fogják megköszönni személyesen az utasoknak, hogy a békávézást választották.
A legtöbb konkrétumot Glattfelder Bélától, az NGM államtitkárától hallottuk, akiről az is kiderült, hogy neki legalább van egy konnektorról tölthető Priusa, aminek a használati adatait is elmondta: 10 647 kilométert tett meg vele, aminek 71 százalékát árammal tette meg, így sikerült 1,28 l/100 km+13,15 kWH/100 km fogyasztással közlekednie. És ha még napelemekkel tölthette volna, még jobb lenne a CO2-mérleg.
Így kell ezt, minden politikusnak ajánlom a figyelmébe, mindez egy Audi Q7-esből kevésbé hangzott volna hitelesen. Még akkor sem, ha talán nem olyan jó egy Priusban ülni. Glattfelder Béla sorolta fel, hogy mik lehetnek majd a Jedlik programban, például zöld sávok, buszsáv-használat, ingyen parkolás, adókedvezmények, ingyen parkolás, töltőoszlop-létesítés jogi szabályzásának egyszerűsítése. Ja, majd elfelejtettem, az EU-direktíva alapján 2020-ra 68 ezer töltőállomásnak kéne létesülnie, amiből hétezernek publikusnak kell lennie.
Hát ennyi. Felhívnám a figyelmet a feltételes módra, mert ugye nem azt jelenti, hogy ez lesz. Pedig már sokan várják a konkrétumokat, egy csomó autóimportőr állította ki villanyos járművet, köztük a BMW is, amely épp tegnap jelentette be, hogy itthon is fogja forgalmazni az i3-as és i8-as modelljeit.
Mindennek a végén pedig Pokorni Zoltán kerülete ünnepélyesen átvette annak a Leafnek a kulcsát, amellyel városüzemeltetési feladatokat fognak ellátni: az utak állapotát fogják ellenőrizni. Hát ennyit tudtunk meg, aki akar, még megpróbálhat információmorzsákat kihámozni a sajtóközleményből:
A Kormány célja az elektromos autózás elterjesztése
Átadták Budapest első városüzemeltetési célokat szolgáló elektromos autóját
Sajtóanyag 2014.09.17.
Az Európai Mobilitási Hét keretében megrendezett Magyar Elektromobilitás Napján elektromosautó-tesztvezetéssel és kiállítással egybekötött sajtótájékoztatónadták át a Hegyvidéki Önkormányzat számára Budapest első városüzemeltetési célokat szolgáló elektromos autóját. A sajtótájékoztatón Glattfelder Béla, a Nemzetgazdasági Minisztérium gazdaságszabályozásért felelős államtitkára és dr. Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára a magyarországi elektromobilitásról, a Jedlik Ányos Program aktuális állásáról, Pokorni Zoltán polgármester a Hegyvidék zöld programjáról adott tájékoztatást.
A társadalmi szervezetek, az NFM és az NGM közötti egyeztetések eredményeként körvonalazódik a Jedlik Ányos Terv, amely meghatározza az elektromobilitás magyarországi elterjedéséhez szükséges szabályozási és támogatáspolitikai keretet. A Jedlik Ányos Terv egyik legfontosabb célkitűzése az elektromos autózás infrastruktúrájának megteremtése, ezzel összhangban az intézkedéscsomag az országos töltőhálózat kiépítését uniós forrásokból és a szén-dioxid kvóták értékesítéséből befolyó összegek felhasználásával finanszírozza, valamint jogszabályi ösztönzőkkel segíti elő.
Az elektromos autózás elterjesztését a Jedlik Ányos Terv a jogi és adózási feltételek egyszerűsítésével is támogatja. A tervezett intézkedések között szerepel az ún. zöld rendszám bevezetése, a buszsáv használata az elektromos autók számára, az ingyenes parkolás biztosítása a töltőhelyeken, valamint az adókedvezmények kiszélesítése.
A Jedlik Ányos Terv kiemelt hangsúlyt fektet az elektromobilitás elterjesztésére a közösségi közlekedésben, illetve a közösségi közlekedést kiegészítő szolgáltatások körében is – például elektromos buszok forgalomba állításának, elektromostaxi-szolgáltatás, illetve elektromos bérautórendszer kiépítésének ösztönzésével.
A rendezvényen a Budapest XII. kerület Hegyvidéki Önkormányzat Pokorni Zoltán polgármester részvételével átvette első, városüzemeltetésben használt elektromos autóját.
A Hegyvidék a főváros legzöldebb kerülete, ahol az átlagos zöld közterületek százalékos aránya 48,7%. Pokorni Zoltán a sajtótájékoztatón elmondta, hogy a Hegyvidéki Önkormányzat számára éppen ezért kiemelten fontos a környezet védelme. Hagyományosan elkötelezettek a környezettudatosság mellett, ennek keretében 2011-ben átfogó környezetvédelmi program indult azzal a céllal, hogy a Hegyvidék – a kerületben élők aktív bevonásával – minél zöldebb, tisztább és takarékosabban működtethető legyen. A Zöld Hegyvidék Program keretében az önkormányzat több fontos lépést tett a környezet védelme érdekében. Többek között eddig 689 db, összesen 1151 m2 napelemet telepített az önkormányzat számos intézményein, szennyvízhőt használnak a MOM Kulturális Központ hűtés-fűtésére, a fővárosban elsőként indította el a házhoz járó szelektív hulladékgyűjtést, szinte teljesen kiváltotta a klór használatát az UV-s csíramentesítő berendezésekkel a kerületi uszodákban, illetve száműzte a PET palackokat a polgármesteri hivatalból. Az önkormányzat több, a környezetet óvó szolgáltatást ingyenesen biztosít a kerületben élők számára: eddig több mint 1200 komposztálót osztottak ki, valamint rendszeresen szerveznek akkumulátor- és elektronikaihulladék-gyűjtést. Ennek a szemléletnek a folytatásaként döntött az önkormányzat az elektromos autó beszerzéséről, úttörő szerepet vállalva a környezet védelme érdekében tett önkormányzati lépésekben.
Az új, Nissan Leaf típusú autó Budapest első városüzemeltetési célokra használt elektromos autóját a Hegyvidéki Önkormányzat munkatársai a kerület útjainak ellenőrzésére használják a jövőben. Az autót Gablini Gábor, a Nissan Gablini tulajdonosa adta át Pokorni Zoltán polgármesternek. Elmondta, hogy az elektromos járművek kiemelkedő gyorsulása, nagyobb nyomatéka és utazósebessége a benzinmotoros és dízel járművek jellemzőivel vetekszik, mindezt azonban csendesebb üzemmód, alacsonyabb fenntartási költségek és jóval alacsonyabb környezetszennyezés mellett, kipufugógáz nélkül érik el.
A Magyar Elektromobilitás Napját elsőként megrendező Magyar Elektromobilitás Szövetség célja, hogy elősegítse az elektrombilitás elterjedése számára szükséges jogszabályi, gazdasági és társadalmi környezet kialakítását. E tevékenysége során összefogja mindazon vállalatok, szervezetek, önkormányzatok és magánszemélyek munkáját, amelyek érdekeltek az elektromobilitás magyarországi elterjesztésében. A szövetség feladata, hogy összehangolja azon gazdasági folyamatokat, amelyek a szereplők számára érdekeltséget jelentenek az e-mobilitás üzletágban való aktív részvételben.