Hogyan válasszunk Alfát?

2003.01.03. 22:07

Lancia Deltát, vagy Alfa 146-ot szeretnék vásárolni, kb. 94-96' évjáratút. A probléma csak az, hogy nagyon tetszenek ezek a márkák, de szinte mindenki, akit eddig kérdeztem nagyon megszólja őket. A legáltalánosabban a korrózióvédelem rossz minőségét, és a motorikus hibákat említik.

Üdvözletem
Úgy néz ki a jövőben valamilyen használt autó beszerzésre adom a pénztárcámat. A gondom csak az, hogy nagyon vonzódom az olasz autók külső és belső formavilágához ezért egy Lancia Deltát, vagy Alfa 146-ot szeretnék vásárolni, kb. 94-96' évjáratút. A probléma csak az, hogy nagyon tetszenek ezek a márkák, de szinte mindenki akit eddig kérdeztem (néhány autószerelő, laikusok) nagyon megszólja őket. A legáltalánosabban a korrózióvédelem rossz minőségét, és a motorikus hibákat említik.
Igazán megbízható, hitelesnek tartott forrást még nem sikerült találnom ezekre a márkákra és évjáratokra vonatkozóan és tesztekben is csak az új modellekkel találkoztam.
A kérdésem az lenne, hogy valóban mi a helyzet ezekkel a márkákkal kapcsolatban? Valóban elöregednek, idősebb évjáratnál sok motorikus hiba jelentkezik? Mennyire megbízhatóak? Van-e alkatrész-utánpótlásuk, és milyen áron, egy átlagosabb márkához képest?
Az is megfordult a fejemben, hogy venni kellene egy német, vagy valamilyen német származék autót, pl. VW Golf, Seat Cordoba, Ibiza, (igazán csak ezek tetszenek). Mindenhol regéket olvasni megbízhatóságukról, meg hogy milyen jól járnál vele stb., de hát mégsem egy olasz autóról van szó.
Válaszodat előre is köszönöm.
Maczkó Sándor

A leszólások, amivel az olasz design csodákat illetik, sajnos általában nem alaptalanok. Ha már volt sérülve egy ilyen korú Lancia, vagy Alfa, sajnos majdnem biztos, hogy küszködik elektromos gondokkal. Komoly hozzáértést, tapasztalatot és ennek megfelelő anyagi ráfordítást igényel az általad említett olasz márkák üzemben tartása. Fentiek hiányában az amúgy sem tökéletes műszaki megbízhatóságuk kritikán alulira zuhanhat!
Ezzel nem szeretném azt a képet festeni mindenki előtt, hogy teljes mértékben megbízhatatlan kocsikról van szó. Csupán a már általam ezen az oldalon is említett dolog kerül előtérbe, mivel jár, ha egy motor teljesítménye minél jobban ki van használva, illetve egy konstrukció minél inkább kihasználja a motorból "kicsikarható" teljesítményt.
Élettartama, megbízhatósága ezekkel arányosan csökken, szervizigénye pedig ennek megfelelően nő! Vitathatatlan tény, hogy az Alfák és Lanciák a motor űrtartalmához mérten komoly teljesítményekre képesek, viszont ugyanez a tény visszaüt a megbízhatóságuk, üzembiztonságuk terén a mai napig is. Igaz nem olyan komoly mértékben, mint az előző generációknál!
Ezért azonban cserébe olyan életérzést, vezetési élményt nyújt mindkét típus, melyet a márkák hívői imádnak átélni, érezni, még akkor is, ha a szervizben azért a borsos számla kicsit lehangoló tud lenni.
Aki megengedheti magának anyagilag, azt viszont érthetően nem tántorítja el a márka imádatától ez utóbbi dolog. Ha a fenti dolgok értékelése után is olasz márka mellett döntesz, alaposan vizsgáltasd át a megvásárolni kívánt kocsit, és akkor se hanyagold el az aktuális szervizintervallumok betartását, ha a kocsi egyébként tökéletesen működik! Olajon, gyertyákon és szűrőkön sose takarékoskodj, ha itt a szerviz ideje, tiszteld a kocsi igényeit! Az autózás élményét pedig meg fogod cserébe ismerni egy eddig nem tapasztalt dimenzióban is.
Az általad említett német, illetve német "származék" autóknak használati- és megbízhatósági értéke a hétköznapi használat szemszögéből nézve komolyabb. Biztos menettulajdonságok, alap szervizelés melletti hosszú élettartam, és használati tárgy szintű ragaszkodás. Na és ugyanilyen szintű design az olasz csodákhoz képest. Mindenesetre ezt tartom átlagos jövedelmű emberek megfontolt döntésének!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és persze ha olyan a hiba, akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.