Hogyan járassuk be a motort?
Kedves Autódoki!
A közeljövőben lesz kész az autóm, egy 1993-as Civic VTi teljesen felújítva, fényezve stb. A kérdésem az lenne, hogy a motor bejáratását milyen módon a legcélszerűbb végezni. Nekem az ajánlották, hogy az első 400-500 km-t egyhuzamban kell megtenni kb. 2000-es fordulaton, azonos tempóban. Azt is mondták, hogy nem célszerű leállítani a motort ez alatt az időszak alatt. Igaz ez? Hogyan járassam be az autót, hogy az alkatrészek a lehető legfinomabb módon kopjanak össze?
Köszönöm a segítséget!
Üdv:
Balázs
Kedves Balázs!
Minden módszerre van műszakilag igazolható pro és kontra érv, az azonban biztos, hogy a kis fordulatot nagy terheléssel ( 5. fokozatban 40-nel erőltetve a motort) és a nagy fordulatot (4000 felett) kerülni kell. Én azt vallom, hogy a bejáratást úgy kell végezni, ahogy az autót normál üzemben majd használni fogjuk, tehát felvéve a forgalom ritmusát, néha megállva, gyorsítva, de nem terhelve a motort feleslegesen. Tudom, hogy vannak mindenféle hitvallások ezzel kapcsolatban (csak teliholdnál, csak nővel a jobb 1-ben stb.), de ezen állítások javarésze műszakilag nem megalapozott.
Átlagosan kell használni, nem forgatva, nem erőltetve kis fordulaton, figyelve a motorra, esetleg néha megállni 10-20 percre. Az első 50-100 km-t valami olcsóbb olajjal érdemes megtenni, mert utána ezt le kell engedni, szűrőt cserélni, hogy a gépmunka után esetlegesen bent maradó szennyeződések kiürüljenek. Utána normál (motorhoz ajánlott) olajat kell beletölteni és járatni.
Megjegyezném, hogy ha a gépmunka pontos, akkor a bejáratásnak nincs akkora jelentősége, mint a 30 évvel ezelőtti motorok esetében.
Üdvözlettel:
Autódoki