Antenna a Samarán, Ascona-váltó, Peugeot-mélyhűtő

2000.10.13. 11:04

Az autódoktor mai aforizmája: ''A fizikát csak alkalmazni lehet, megváltoztatni nem.'' Mai eseteink még a szokottnál is érdekesebbek: mitől recseg a Samara rádiója, lehet-e 5 sebességesre alakítani az Asconát, és mi is az a biztonsági termosztát.

Kocsi: LADA Samara 21099-20 1 éves. Gyári rádió antenna nem volt a kocsin, megfúrni nem akartam, ezért tettem a szélvédőre egy belső antannát, de az nem volt jó. Most egy teleszkópos antenna van jobb oldalon az A-oszlop mellé erősítve, belülről. Ha nem jár a motor, kitűnő a vétel mindenhol, még leárnyékolt helyzetben is, de ha beindítom akkor nagyon zúg, recseg. (A rádió: Philips RC-609 CD-s ). Mit lehetne tenni? Persze az antenna nem minőségi!!!

Egyrészt kimondottan jó antenna kell, mert igen erős a Samara elektromos gyújtása. És könnyen bezavar.
A karosszériához testelni kell, tehát mindenképpen bele kell fúrni az antennát a karosszériába. Ezt még 10-15 milliós autókkal is megteszik, persze nem barkácsolva, hanem szakszerűen.
Nem olyan nagy a költség, 1000-1500 ft lehet az ára. Rendes szakműhelyben is, szigetelve, úgy, hogy nem fogja zavarni a motor a vételt - érdemes megcsináltatni. A fizikát csak alkalmazni lehet, megváltoztatni nem.


1982-es évjáratú Opel Ascona 1.6S-es autóm van, aminek sajnos csak négysebességes a váltója. Sajnos hosszútávon érezni az ötödik fokozat hiányát (különösen fogyasztás tekintetében.) A kérdésem az lenne, hogy ki lehet-e cserélni a váltót 5 fokozatúra. És ha igen, melyik típus-évjárat váltóját lehetne beépíteni?

Ki lehet cserélni a váltót. De csak a kulisszával együtt, mert a 4 sebességes kulissza nem tudja azt a mozgástartományt, ami az 5 sebességes váltóhoz kell. Bármelyik későbbi évjáratú benzines, 1.6-os vagy 1.8-as 5 sebessléges Ascona váltóját be lehet építeni. Egyetlen tartóbak kivételével az összes felszerelési pont azonos, de ennek a baknak megvan a helye a karosszérián, úgyhogy nem okoz gondot a felszerelés. A kuplungtárcsa-kuplungszerkezet marad a régi.


Nekem egy Peugeot 405-ösöm (1.9 SRI, 1991) van. Elégedett vagyok vele, de néha nagyon furcsán tud viselkedni. Most új dolognak számít, hogy ha városon kívül haladok vele, túlságosan lehűti a vizet. Ha városban haladok, a hűtés jó, a víz 90°C-on marad. Ha viszont kimegyek egy főútra, a vizem veszélyesen lehűl, akár annyira, hogy ki sem mozdul a mutatóm. Így persze extra fogyasztásom van, és attól félek, megölöm a motort. A hűtőm eredeti, nem lett kicserélve.
Mi lehet a gondom?

Termosztát. Ezeken a típusokon biztonsági termosztát van, amely úgy megy tönkre, hogy nem zárva marad és hengerfejesre főzi a motort, hanem állandóan nyitva van, ill. sokkal hamarabb nyit ki.
A termosztátcsere után mindenképpen jó minőségű fagyállót töltsön a hűtőbe (Shell, Mobil, Aral, ÖMV), mert a vízpumpája igen kényes, csak a fagyálló keni, és ennek megfelelően aranyárban mérik.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket!

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.