Opel Ecotec, Golf II, Samara, Ibiza

2001.01.09. 11:20

A kerékfék munkahengereknek látatlanban mondom, semmi köze ehhez a morgáshoz. Ezzel az erővel a hátsó szélvédőt vagy a lámpaburákat is kicserélhették volna. Nem ismerem az autó futásteljesítményét, de így vakon vagy a hátsó fékpofák kopottságára, azaz ,,vason fogásra" tippelek, vagy behúzva felejtett kézifék következményeként a fölkeményedett pofák adnak ilyen hangot.

T. Doktor!

Az alábbi problémára szeretnék megnyugtató választ kapni Önöktől. Tervezem a beszerzését egy 1.6 16V Ecotec motorral szerelt Astra gépkocsinak, azonban nagyon sokat hallok ezen motorok meghibásodásáról, olajfogyasztásáról.
Megbízható forrásból és több helyről kapott információ szerint, ezeknek a motoroknak nagy az olajfogyasztása, sőt egyes daraboknál már csak a motorfelújítás, dugattyú, gyűrűcsere segít. Legutóbb ismerősöm Vectrájában 60e km-nél kellett az 1.6 16V motoron motorfelújítást végezni, ami számomra megdöbbentő.
Szintén hihetetlennek tűnik, hogy egy ilyen motor olajfogyasztása több deciliter legyen 1000km-en, ami számomra elfogadhatatlan. Valószínűnek tartom, hogy nem minden darabra igaz, de nem tudom mi lehet az arány a "jó" és a "rossz" olajevő motorok között. Mit tesz az Opel ez ügyben, garanciában elvégzi ezt a több százezer forintos javítást, vagy ha lejár a garanciaidő akkor ez már a tulajdonost terheli?
Ha a tulajdonos fizet, akkor egy Opelt vásárolni egy időzített bomba, mert izgulhat a kedves vásárló, hogy kifogott egy hibátlan darabot, vagy fizetheti a többszázezer forintos felújítást. Segítségüket előre is köszönöm, üdvözlettel:

Rakolcza Péter

Nyugodjon meg. Van elég gyenge pontja ennek a motornak is, mint mindegyik sportmotornak, tudomásul kell venni, hogy minél nagyobb egy motor fajlagos teljesítménye (a lökettérfogathoz mért motorteljesítmény), annál nagyobb a meghibásodás lehetősége, és annál rövidebb az élettartama. Ez azonban nem azt jelenti, hogy egy 16 szelepes Opel motor 60-80 ezer km-nél meghal, ennél azért a magyar ipar is többet tud...
Bármilyen motort 20 perc alatt haza lehet feszíteni, ha valaki egy ilyen Ecotec motorral állandóan maximális teljesítményen, vagy azt megközelítő teljesítményen autózik. Az természetes állapot, hogy hamar meghal. Vagy a motor, vagy az ember. Ez nemcsak az Ecotec motorra igaz, hanem a többi sportmodellre is, illetőleg bármelyik, motorral szerelt autóra, és csak ezeknél a modelleknél, a sportos teljesítmény miatt több önuralomra van szükség a motorkímélő vezetési stílushoz.
Ha megfőzik a motort, (valamilyen oknál fogva keményen felforr a hűtővíz), vagy agyonhajtják, idő előtt elkezdi enni az olajat, idő előtt elhasználódik. Minél nagyobb a fajlagos teljesítmény, annál igényesebb a szervizelések, olajcserék betartására, és az olaj minőségére. A gyári szervizelőírásokat közepes motorteljesítményhez, átlagos vezetési stílushoz szabják. Aki ennél keményebben autózik, azoknak találták ki a csúcsminőségű motorolajokat, a gyári előírásoknál sűrűbb szervizelést és olajcserét. Ez a motor amellett, hogy sportos teljesítményű, megfelelően takarékos üzemű is, normál és ésszerűen sportos tempónál vezetési stílusnál nem igaz, hogy 80 000 km alatt hazafekszik. Nem öt és nem tíz ilyen motorú Opelt szervizelek, a legkényesebb pontja a vezérműszíj és feszítőszerkezete. Ezen felül van még néhány apró makrancos pontja, de mindegyik tulajdonos maximálisan elégedett az autójával, és némelyik már a 200 ezer km-t közelíti, a motor állapota kifogástalan.


Tisztelt Doki!

Az autóm egy '90 Golf II 1.3, a sokak által utált Pierburg 2B-s karburátorral. A jelenség, hogy az alapjárat az utóbbi idõben teljesen önállósította magát. Kezdetben leállt egyszer-kétszer, úgymond figyelmeztetésképpen, majd általánossá vált a dolog. A leállások meleg motornál következnek be. A végzett javítások: alapjárat állítás, gyújtásállítás, karburátor tisztítás, gyertyacsere. Most az autó az alapjárat állító csavar tekergetésére egy ideje nem reagál, kevésbé áll le, mint régebben, de az alapfelállás megmaradt. Néha egyik pillanatról a másikra a kocsi elkezd fulladozni és 10 másodpercen belül leáll, elõfordult olyan is, hogy a fulladozó motor életre kapott, és az egyébként elég magas alapjáratra beállt. Ha le akar fulladni, ritkán segít, ha egyszerűen leállítom, újraindítom, avagy ha a fordulatszám felsõ határát tesztelem 1-2 pillanatig. Mai nap újabb meglepetéssel rukkolt elõ a kicsi, munkába menve nem a megszokott, tűrhetõ gyorsulás fogadott, hanem egy ponttól kezdve lassulni kezdett, tövig nyomott gáz mellett is 4. sebesség - 3- 2 - 1 - üres - magától leállás. Majd némi idegesség után 2. indítózásra elindult és újra a régi volt. Most még mindig leáll, de legalább megy. Az autószerelõ ismerõsöm elsõsorban a gyengén szereplõ negyedik henger szelepeinek + a többi beállítását javasolja, majd ha ez nem segít, akkor a teljes karburátor cseréjét egy bontottra. Te mit csinálnál vele?
Ja, az automata szivató, ami benne van, a szerelõ szerint jó, és mint látszik, jól mûködik.

Üdvözlettel,
Richie

Kevdes Richie,
Először is megnézném a karburátor alá szerelt gumitalpat, nincs-e megrepedve, nem szív-e falsot a motor. Utána még alaposabban kitisztítanám a karburátort, ellenőrizném a tűszelepet, valamint azt a ,,kevés" elektromos részét és vezérlését. Ellenőrizném a porlasztó fedélsíkját a porlasztóházhoz képest, valamint a fojtószelep tengely kopottságát. Utána beindítanám a motort, ellenőrizném a porlasztótorokban, nem csöpög-e be, ami a tűszelep hibáját jelzi. Esetleg az alapjárati rendszer részleges dugulását. Ha ez rendben van, a szívócsövön levő vákuumcsöveket is végignézném. Ha ezek után nem lenne beállítható az alapjárat, és a motorban kompresszió is van, egyszerűen tökön szúrnám magam.
Nem tartom elképzelhetőnek, hogy egy ilyen karburátor ne legyen javítható, feltéve, hogy nem törött vagy repedt a háza. Ehhez a karburátorhoz még felújító készletet is lehet venni, bontóban esetleg ugyanilyen, vagy még rosszabb karburátort fogsz vásárolni. Sajnos ehhez a típushoz és az Audik zöméhez kevés szerelő ért. Nem akarom a szerelő barátodat ócsárolni, de picit lelkiismeretesebb munkát is végezhetne.


Tisztelt Autódoktor!

1994-es, ötajtós Lada Samaránk van. A hideg időjárás beállta óta az autó fékezéskor furcsa, morajló mély hangot produkál a hátsó kerekek felől. A hangok nem csak a hidegindítást követően hallhatók, hanem később is (pl. 70 km megtétele után, bár ekkor már valamivel halkabban). A fékek teljesítményén nem érzek változást, bár az is igaz, hogy a szokásosnál hamarabb és lassabban szoktam fékezni. Az autót természetesen elvittük szerelőhöz, aki elmondása szerint kicserélte a fékhengereket, azonban a morajlás továbbra is hallható. Mi lehet a probléma és kb. mennyibe kerül a megoldása?

Válaszát előre is köszönöm és boldog új évet kívánok:

Jocó

A kerékfék munkahengereknek látatlanban mondom, semmi köze ehhez a morgáshoz. Ezzel az erővel a hátsó szélvédőt vagy a lámpaburákat is kicserélhették volna. Nem ismerem az autó futásteljesítményét, de így vakon vagy a hátsó fékpofák kopottságára, azaz ,,vason fogásra" tippelek, vagy behúzva felejtett kézifék következményeként a fölkeményedett pofák adnak ilyen hangot. Azonban nem zárom ki a kerékcsapágy kopottságából eredő morgást sem. A javítás összege ettől függ, ha fékből ered, és a fékdobokat még nem koptatták a pofák méreten túlra, akkor is néhány ezer forint, a kerékcsapágyak cseréje sem közelíti meg egy sarokház árát. Megint csak javaslom, nézzen a szerelő körmére. Sajnálom, hogy néha ilyen tanácsokat kell adnom, de a tapasztalat azt mutatja, hogy ez a szakma igencsak el van kurvulva, igaz nem csak ez, ezzel kapcsolatban szívesen várom bárki rövid véleményét, vagy ellenvéleményét. A becsületes szerelőket megkérem, akinek nem inge, ne vegye magára, ne sértődjön meg, én sem gazembernek tartom magam, remélem mások sem engem, pontosan ezért segítsük a gépkocsi tulajdonosokat abban, hogy időben rájöjjenek, mikor kell sebességváltás mellett szerelőt is váltani. Néhány tulajdonos biztosan újra meg fogja szeretni autóját.


Üdvözlöm!

Van egy 1989-es évjáratú Ibizám, amiben Porsche Motor van. Téli problémája, hogy elszáll az alapjárat, amin állandóan én állítok. Nagyon úgy néz ki, hogy kellene bele egy bontott karburátor. Abban kérném a segítségét, hogy ön szerint is kell-e a karburátor csere, illetve, hogy ezt hol tudom beszerezni.

Köszönettel

Kata

Kedves Kata, A Porsche System-es SEAT legjobb tudomásom szerint befecskendezéses rendszerű, tehát nem karburátoros, azért ennek megfelelően vannak állító csavarjai. Ha megtisztelnél a kocsi pontos évjáratával, alváz -és motorszámával, könnyebben el tudnám dönteni, melyik típusú motorról beszélünk, és ennek fényében szívesen adnék egy-két ötletet.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket!

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.
Sőt! A múltkor fél órát szónokolt a Tigris tank mindenevő motorjáról: lehet, hogy még azon is tud kompressziót állítani.