Peugeot 206 csodalatos meggyógyulása, eltűnt motorszám

2001.05.28. 13:19

És akkor jött a csoda: csöng a telefon, a vonal végén a Peugeot Gablini munkafelvevője, és közli, hogy utánajárt a dolognak (!) és megvan az info, mit kell cserélni. Ma voltam ott, és egy órai várakozás után egy új alsó lambda-szondával, egy új szabályzó relével, és új gyújtássorral felvértezve adták át az autót és TÖKÉLETES! (bár ez egy új autótól azért nem irreális elvárás).

Kedves Autódoktor !
Egy 1995-ös Fiat Punto 55 S típusú autóm van. 1 hónappal ezelőtt azt vettem észre, hogy az autó rázkódik 80-100 km/ó közötti tempónál. Az az érzésem ilyenkor, hogy az egész eleje beráz. A sebességváltó sokkal jobban mozog, mint azelőtt. Ez a jelenség elsősorban gyorsításkor lép fel. Minél intenzívebb a gyorsítás, annál jobban érezhető, viszont a kormányon semmit nem veszek észre.
Megnézettem egy szerelővel és ő hosszú kutakodás után azt monda, hogy valószínűleg a sebességváltó gumibakjai (amivel az autóhoz van fogatva) el vannak révülve, és az egyik egy kicsit meg is van repedve. Rendben van, lehet hogy ez a baj oka, de akkor miért nem fokozatosan jött elő? Esetleg vigyem el máshoz is? Szeretném, ha megírnád a véleményed a problémáról.
Köszi, Mark
(2001. 05. 06.)

Komoly valószínűség szerint tényleg motor-, vagy váltó tartóbak a tettes a rázkódásban. Hogy miért nem fokozatosan jött elő? Mert ez egy ilyen probléma, hogy egyszer csak a bak két fém részét elválasztó gumiréteg megnyúlik, kiverődik, szétreped annyira, hogy a két fémrész összeér és átviszi a rezgést a motor-váltó egységről a karosszériára. Egy bizonyos fordulaton kezdi. Aztán majd lesz még sokkal rosszabb is!
Általában ebben a korban kezdik a Puntoknál a tartó bakok megunni az életüket. Szerintem egyébként ez nem rossz élettartam!


Kedves Doki!
Olvastam egy Ford Escorttal kapcsolatos problémát "hidegen 3 henger" ügyben.
Nos nekem is ilyen problémám van az 1991-es évjáratú karburátoros (Solex 32-34 Z1 aut. szivatóval) 1.6-os benzines gépemmel. Az lenne a kérdésem, hogy ennél a típusnál mi okozhatja a hibát a szívatónál. Javítható-e vagy cseredarab szükséges?
Segítségét előre is köszönöm.
Mátyás Gábor
(2001. 05. 06.)

Először is tisztázni kellene, hogy valóban a karburátor okozza-e a problémát? Ellenőrizni hidegindítás előtt, hogy minden hengerben azonos-e a kompresszió, a gyertyák, az elosztófedél, a rotor, a gyertyakábelek megfelelő állapotúak-e? A vákuumcsövek nem repedtek-e, nem szív-e fals levegőt valahol a motor? (fékszervótól, vagy a porlasztó alatt?)
Ha ezek ellenőrzésével ki lett zárva minden más okozó tényező, fő gyanúsított a karburátor marad?
A fent leírt típusú porlasztó leggyakoribb gondja, hogy kikopik a szivató tengely és a porlasztóház is, méghozzá olyan mértékben, hogy már nem képes feladatát ellátni. Ekkor általában mindenféle trükkökkel próbálják a kopást kompenzálni, aminek az szokott a vége lenni, hogy eltörik a műanyag vezérlőelem és össze-vissza hajlik a mechanika finom kis alkatrészeinek zöme.

Az igazság az, hogy ha nem szakszerűtlen porlasztó tisztításból ered ez a gond, (és ha tényleg a porlasztó okozza!) általában a porlasztó cseréje szokott a végső megoldás lenni. Ez azonban nehéz eset, mert hiánycikknek számít a bontókban.
Ha végképp mattot adott neked ez a Solex, keress meg inkább, mint otthon próbálkozz vele! Bár szerintem azért vannak még olyan kollégák, akik oda-vissza vágják ennek a karburátornak az összes nyűgjét, saját kárukon tanulva meg. Én is így jöttem rá erre a dologra, nem szégyen, kb. 10-szer szedtem szét ugyanazt a porlasztót. Akkor k...va kínos volt, ma már jót röhögök rajta!


Hali!
Egy egyszerű kérdésem van. Hol található egy 1988-as Toyota Corolla 1.3 XL motorszáma? Nézegettem a motort, de nem találtam, vagyis azon a helyen, ahol szerintem lennie kellene csak rozsdát találok. Ez, a kocsi elejével szemben állva, jobbról az elso gyujtógyertya alatti kis perem a motor elején. Ugye, nem ott van?
Köszi szépen, Zoltán
(2001. 05. 07.)

Ha a motorblokk hengerfej felfekvő síkjára gondolsz, akkor bizony jó helyen keresed azt a számot. A motorszámnak és a sorozat számnak is ott kellene feszítenie, ha a korrózió nem vitte volna el! Finoman smirglivel tisztítsd meg az említett felületet, egészen biztosan láthatóvá fog válni a szám, ha halványan is, de mindenképpen látható lesz! Ha nem olvasható, vagy csak nehezen látható, vidd el a kocsit egy eredetiség vizsgálatra és ennek alapján a helyi rendőrség ki fogja adni az engedélyt a KPM részére, hogy a motor számát levédjék egy általuk beütött számsorral. A közben keletkező papírokat jól tedd el, mert a kocsi eladásakor értéket csökkentő tényező lehet az ilyen jellegű motorszám, ha nem tudod igazolni, hogy a típushibaként is elismert korrózió miatt kellett az eljárást elvégezni! Ha a számsor még olvasható, úgy próbáld meg valamilyen hőálló festékkel konzerválni a megtisztított felületet és időnként megtisztítani, majd újra festeni ezt a kis felületet.
Sajnos ismert dolog, hogy nem is túl mélyre ütik a gyárban néhány japcsi kocsi motorszámát, és a motorblokk anyaga sem igazán rozsdaálló.


Szervusz Autódoki!
Problémám tárgya egy 1991-es Honda CRX 1.6i autó (D16Z5 motorral), ami nemrég érdekes dolgokat kezdett el művelni. Mióta egy kevésbe hozzáértő szerelő (ez csak utólagos vélemény) vezérműszíjat cserélt az autón, több probléma is előjött. A szelepek hangja szokatlanul felerősödött, néha már-már eléri a dízeles kopogás szintjét is. Ez még önmagában nem lenne túlságosan
zavaró, de ezzel együtt érezhetően gyengébb is lett az autó és jóval többet is fogyaszt mint korábban (10 l körül). Az alapjárati fordulatszám is elég rapszodikusan viselkedik, 600 és 1500 között ingadozik.
Továbbá menet közben erős gázadásnál fordulatszámtól függetlenül jelentkezik egy sípoló hang érzésem szerint a motortér jobb oldala felől. Lehet ez injektor probléma, vagy valahol falsot szív a motor?
Előre is köszönöm a segítségedet,
Döbrönte Gábor
(2001. 05. 07.)

Na, ez az a dolog, amit innen aztán sosem fogok tudni eldönteni? Szerintem az általad említett panaszokkal vissza kellene látogatni a szíj cseréjét végző szerelőhöz, és megkérni nézze át, mi is okozhatja az említett problémákat. Ha ő elzárkózik a javítástól, vagy érzésed szerint nem megfelelően jár el veled szemben, keress meg újra, vagy telefonon és segíteni fogok a problémádon.
Érdekelne a továbbiakban még, hogy a vezérmű szíj cseréjekor milyen további javítást, beállítást végeztek még a kocsin?


Tiszteletem Doktor úr
A kérdésem a következő lenne.
Adott egy 91-es évjáratú II-es Golf Syncro, amiben nemrégiben cseréltek kuplungot, vagyis tárcsát és szerkezetet, nomeg azt a két szimmeringet, ha már itt járt a szerelő. Azonban minden erőlködés ellenére a bitang még mindig csúszik.
Miután az én tudásom idáig tartott megkérdezném az ön véleményét is. Mivel elvileg olaj nem juthat a közelébe, ezért ez a csúszás okaként kizárva, talán az eddig megbízható szerelő vágott át, és a szerkezetet csak felszámolta, vagy nem a megfelelő alkatrész tette az autóba. Ez csak azért jutott az eszembe mert eddig, mint kiderült én egy III-asba való kisebb átmérőjű tárcsával jártam.
Előre is kösz a választ, luki.
(2001. 05. 07.)

Háát. Hogy mi okozza a kuplung csúszását? Mit mond a szerelő, aki a kocsit javította? Ha a pedálon nézve van holtjátéka a tengelykapcsolónak, nem sok választási lehetőség van. Mindenesetre ha a szerkezet kilágyult, mert az előző tárcsával sokáig jártál úgy, hogy csúszott, akkor új tárcsával is csúszni fog a kuplung, mert a tárcsa ugyan elég vastag, de nincs meg a szerkezet központi rugójában a szükséges erő, ami a tárcsát a lendkerékre szorítja. Van még számos feltételezési lehetőség is, csak azt nem hiszem el, hogy minden ki lett cserélve.
Van pedál holtjáték is, mégis csúszik az az átkozott tengelykapcsoló? A kisebb tárcsa nem csak a III-as golfban van, illetve nem megállapítható szerintem, hogy az hányas verzióba való. A gyár motor teljesítmény szerint többféle átmérőjű, és két féle működési elvű kuplungszerkezetet épít be. Általában egy közepesnél kicsit gyengébb képességű szerelő is tudja, hogy nem illik a szerkezetnél kisebb méretű tárcsát beépíteni. Ám ennek nincs az élettartam csökkenésén kívül más káros hatása.


Tisztelt Doki!
Nekem nem annyira problémám van, sokkal inkább szeretném megosztani a történetemet, aminek a végén egy kis tanulságszámba menő dolog is van.
Tehát: március végén vásároltam egy Peugeot 206-ot, 1.4 motorral, klímával. Az első kilométerek után is megjelent az a probléma, hogy lassítva, motorfék után a kuplungot kinyomva a motor leállt. Újraindítva azonnal indul, alapjárat stabil, minden rendben működik. És utána is ötletszerűen és mindig a lehető legrosszabb pillanatban jött elő a probléma.
Egy hét múlva vissza a kereskedésbe, diagnosztika, szívócső nyomásjeladó csere. Semmi változás. Következő hét, újra szerviz, diagnosztika, MAP-szenzor, és felső lambda-szonda csere. Az autó ezután meglepően megerősödött, de a leállogatás megmaradt. Már ott tartott az ügy, hogy megpróbálnak kölcsönautót szerezni arra a két-három napra, amíg mindent végigpróbálnak.
És akkor jött a csoda: csöng a telefon, a vonal végén a Peugeot Gablini munkafelvevője, és közli, hogy utánajárt a dolognak (!) és megvan az info, mit kell cserélni. Ma voltam ott, és egy órai várakozás után egy új alsó lambda-szondával, egy új szabályzó relével, és új gyújtássorral felvértezve adták át az autót és TÖKÉLETES! (bár ez egy új autótól azért nem irreális elvárás).

Mindent összevetve lelkiismeretes, és jó munkát végeztek, arról nem tehetnek, hogy a franciák egy "kicsit" túlbonyolítják az autókat.
És a tanulság? Ha valakinek az első alkalommal nem javítják meg az autóját, egy kicsit legyen türelmesebb a szervizekkel, ők is emberek, és az esetek nagy részében segíteni próbálnak. És ha esetleg valakinek hasonló problémája van, akkor talán a fenti néhány sor neki is segítség lehet.
Én most már szeretem az autómat! László
(2001. 05. 07.)

IGEN! Ne mindig abból induljunk ki, hogy a szerelők gazemberek és át akarják vágni az ügyfeleiket! Ok. El van kurvulva ez a szakma is, de a többi szolgáltató iparág is. Akik igyekszenek korrektül dolgozni és lelkiismeretesen foglalkozni a problémákkal, azokat sérti, mikor az ügyfél eleve gyanakvással fogadja munkáját!
Sajnos egy gépkocsi nem egy faék, annál néhánnyal több alkatrészből áll össze, emiatt aztán nem mindig egyértelmű hibatüneteket produkál.
Még ha a legmodernebb computeres hibakereső technológiát alkalmazzák is, sajnos, (vagy inkább nem sajnos!) az ember, mint relatív tényező nem hagyható ki a karbantartás, javítás, üzemeltetés együtteséből. Minthogy az üzemeltető és a karbantartó, javító az esetek 99%-ában nem ugyanaz a személy, máris két ellentétes érdek feszül egymásnak. Mindkét fél toleranciájára szükség van, (nem beszélve a becsületes hozzáállásról, mely nem csak a szakemberek oldaláról szenved rendszeresen csorbát!) Erről ennyit. Jó ilyen véleményt is hallani. (Bocs, OLVASNI!)


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.