Corrado olajnyomás, füstölő Niva

2001.07.03. 11:02

A főtengely csapágyhiba, mint alternatíva nem tűnik túl valósnak, ennek biztos jele volna, ha hidegen indított motor esetében két-három sec ideig jellegzetes kopogó hangot hallat a motor. Csak ennyi idő után alszik el az olajnyomás kontroll lámpája is, egyidejűleg ezzel megszűnik az éles kopogás is.

Helló Doki!
A kérdésem rövid lesz: Mazda 323 1.7 D, 89 év vége, sedan, alvázkód: BG, motorkód: PN. Kb. 10 ezer km-óta van meg a kocsi, vásárlás után olajcsere és vezérműszíj csere, függetlenül a km állástól. Most érkeztem el oda, hogy világít a vezérműszíj cseréjére figyelmeztető lámpa. A szakszervizben őrzik a titkot, hogy azt hogyan lehet kikapcsolni, máshol pedig azt mondják, hogy vegyem ki az izzót, de nekem ezért nincs kedvem az egész műszerfalat lebontani! Jó lenne tudni a kapcsoló helyét, vagy hogy merre keressem.
Köszönettel: Szilárd
(2001. 06. 08.)

Sajnálom, de ilyesmit nem szoktam én sem közkinccsé tenni, mert sajnos az a tapasztalatom, hogy rögtön néhány olyan ember is használja az ötletet, aki csak lelkiismeretlenül pénzt akar spórolni a kocsija eladása előtt, nem törődve azzal, hogy a vevőnek ez esetenként akár százezres nagyságrendű kárt is okozhat, akár már nem sokkal a vásárlás után. A másik ok az, hogy a nem megfelelően végzett vezérmű szíj csere után akár már ilyen hamar is jelezhet ez a kis lámpa. Akkor a valós jelzést megszünteted és esetleg neked okoz gondot!
Ha már olyan helyen cserélték a szíjat, ahol nem tudják, hogy is kell dekódolni ilyenkor a kocsi computerét, vidd el egy szervizbe és ellenőriztesd azt a munkát. Ha ott is korrektnek ítélik meg a szíj cseréjt, nem fognak elzárkózni a lámpa "eloltásától".
Köszi, hogy megérted!


Szia Attila!
Van nekem egy '76-os Skoda S100-asom, ami az 1-es sebességi fokozatot nem mindig akarja bevenni. Pár ezer kilométerrel ezelőtt komplett kuplungot cseréltünk (nem emiatt), és később váltóolajat is. A hiba általában hosszabb út után, tehát melegen jelentkezik, de akkor sem minden esetben. Légy szíves írd meg, te mire gyanakszol.
Előre is köszi, Tibor
(2001. 06. 08.)

Majdnem biztos, hogy kuplung probléma okozza a dolgot. Azért érdekesebb és pontosabban meghatározható lenne számomra is a hiba forrása, ha egy kicsit bővebben írnád le a hibát. Fokozatosan jelentkezi-e, a többi sebességet könnyű-e akkor is kapcsolni, mikor az 1-est már nem lehet?
Vagy a hidraulika rendszer felső, (pedál) munkahengere kezd elhalálozni, vagy a kuplung szerkezet felújított volt és már lágyultak a kiemelő karjai, (esetleg nincsenek jól beállítva) vagy a kiemelő villa anyaga fáradt és hajlik kiemeléskor.
Végül is ez egy tipikusan olyan hiba, aminek a megállapításához és elkülönítéséhez kellő rutin és az autó személyes jelenléte együttesen szükséges!
Csak abban az esetben okozhatja a sebváltó a hibát, ha mikor az első fokozatot már nem lehet kapcsolni, akkor a többi (beleértve a hátramenetet is!) teljesen könnyen kapcsolható. Ha ilyenkor a hátramenet még rosszabbul kapcsolható, vagy semennyire sem, a második már könnyebben, a harmadik és a negyedik pedig egészen jól, akkor valószínű, hogy a kuplungban keresendő az ok. Esetleg a motor főtengelyének végében lévő nyeles tengely vezető kis golyóscsapágy ment tönkre!


Kedves Autódoki!
Egy 1994-es Lada Samara 21099-es boldog tulajdonosa vagyok. Eddig két problémám volt az autómmal:
Kb. 1 hónappal ezelőtt az autó hidegen beindult, majd kb. 10-15 másodperc múlva leállt. Vissza csak úgy tudtam indítani, ha megütögettem a karburátort. Ezután a napfolyamán az autó bármikor beindult. Irány a szerelő, aki szétszedte a karburátort, tűszelep cserélt, majd összerakta. A hiba nem szűnt meg, így visszavittem az autót. Újból szétszedte a karburátort és nem talált semmit. Elmentem az autóval a Bükkbe kirándulni (kb. 2 órán keresztül autóztam egyfolytában a hegyekben) és azóta csodák csodájára az autó megjavult, sőt jobb lett, mint előtte. Sokkal jobban húz, stabilabb az alapjárat, hidegen elég most már félig kihúzni a szívatót, nem teljesen üzem meleg motornál sem rángat. Szerinted, mi lehet az oka ennek a javulásnak?
A másik problémám, hogy az autó eleje kb.110km/h-s sebességnél elkezd remegni. Ez a remegés utána egyre rosszabb lesz, 150-nél meg egyenesen nagyon zavaróan remeg a kormánykerék. Elvittem az autót a gumishoz újracentíroztatni a kerekeket, majd kimérettem a futóműveket (a teleszkópok kb. 70 százalékosak).
A hiba nem szűnt meg. Lehet-e ennek oka, hogy Matador típusú gumik vannak alatta? Sajna ezekkel vettem meg az autót. Vagy esetleg máshol keressem a hibát? Megszűnik-e a hiba, ha kicseréltetem a gumikat?, Lacó
(2001. 06. 08.)

A porlasztó el volt dugulva részlegesen. Ez azt jelenti, hogy valamelyik szellőző furatocska, vagy fúvóka olyan szennyeződést kapott, ami nem zárta el teljesen, de megakadt benne és a tartós komolyabb terhelés miatti erősebb áramlás hatására a beszorult szennyeződést az erősebb "huzat" kivitte. Ez lehetett akár lassan lerakódott szennyeződés is.
Meg kell nézetni azt a futóművet, nem lóg-e valamelyik gömbfej, vagy összekötő, esetleg szilent. Ha centrírozták a gumikat és szálszakadásuk sincs, illetve a keréktárcsák sem ütnek túlzottan, akkor a futóműben lévő "lógás" miatti rezgést érzékeled, ami a menetbiztonság romlásán túl fokozott gumikopást is okoz!
Szakember néhány perc alatt megtalálja a hiba okát!


Üdvözlöm Doktor Úr!
Igazából már nem érint a dolog, mert túladtam az autón, csak a több évi hiábavaló szervizbe járás lehetséges okát szeretném megtudni.
A bűnös egy 90-es évjáratú, benzines, 1,6-os VW Jetta volt. Kb. 4-5 éves korában egyik pillanatról másikra elkezdte azt a hibát produkálni, hogy normál menetben - tehát nem (illetve nem csak) gázadásnál - a motor hirtelen felpörgött és ott is maradt.
Először a Petőfi hídon hozta rám így a frászt, amikor a torlódni kezdő kocsisort motorfékkel kezdtem utolérni, de a kocsi hirtelen megugrott alattam - alig bírtam vészfékezni.

Később rájöttem, hogy kinyomott kuplunggal néhány gyors gázfröccs visszaállítja a normál fordulatszámot, de a hiba váltakozó időközökkel - néha naponta többször, néha csak hetek múlva - mindig visszatért. Nem állandó volta miatt a szervizekben rendszeresen
elkérték a vizsgálati óradíjat, de nem csináltak vele semmit. Én az elektronikára gyanakodtam laikusként, de azt mondták, hogy azt bemérték és nincs baja.
Tippet kérnék tőled, mi lehetett ez.
Köszönettel, Harsányi László
(2001. 06. 08.)

Utólag könnyű okosnak lenni. Ha megírtad volna azt is, hogy milyen 1,6-os motor volt a kocsiban, (porlasztós, injektoros) és a motor azonosító kódját, biztos lett volna egy-két ötletem.
Ezek hiányában inkább azokkal a dolgokkal foglalkozom, amik most is okozzák a bosszúságot a használójuknak. A lehetséges hibaforrások azonosítása így levelező tagozaton néha még akkor is elég komoly fejtörést okoz, ha minden szükséges adat és információ a rendelkezésemre áll!


Tisztelt AutóDoki!
VW Corrado G60 típusú autóm van 85 ezer km futott 92 évjárat. Olajnyomás problémáim vannak. Az autó megvásárlása után azonnal lecseréltem az olajat, és az olajszűrőt, vezérműszíjat. Castrol 10w-60 RS olajjal lett feltöltve, csere után fél évre bejelzett az olajnyomás jelző.
Szakember javaslatára, miszerint az olaj amit bele töltöttem túl híg, megint lecseréltem az olajat, és persze az olajszűrőt is. Most Castrol 15w-40 GTX3 olajjal lett feltöltve. A csere után már 2 hét elteltével ismét bejelzett az olajnyomás műszer.

Hideg motornál nem fordult elő, mindig üzem meleg motornál, hosszabb úton jelentkezik a jelzés. Azonnal leállítom a motort, majd újraindítom (az olaj még nem hűl le) és ismét van olajnyomás. Majd órákat autózhatom az újabb bejelzésig. Az olajhőfok visszajelző 110-C fokot mutat a motor fordulata mindig 1500 rpm alatt van bejelzéskor. Telefonon beszéltem a helyi márka szervizzel, akik azt mondták, főtengelycsapágyas az autó!
Az autón a szelephézag beállítása is olajjal történik. Ha elmegy a nyomás, csattogó hangot kellene hallanom? De semmi ilyet nem észleltem.
Hogy lehetne megállapítani, hogy a bejelzéskor valóban nincs olajnyomás? Mi utal arra hogy főtengely csapágyas az autóm?(amit a márka szervizben állítanak)
Várom segítségét, előre is köszönet.
Tisztelettel S. B.
(2001. 06. 08.)

A G-60-as motoron -többek közt- nem egy olajnyomás érzékelő szenzor van, hanem legalább 2db. Mindkettőnek meghatározott értéke van és utángyártottal nem igazán pótolható.
Ugyanis az egyik szenzor éppen az alacsony fordulaton érzékeli a nyomás értékét.
Ezen felül van olyan verzió is ahol a fő- és a mellék olajáramlási kört is külön szenzorok figyelik. Szóval nem egyszerű az eset.
Elképzelhető, hogy az olajhűtő termosztátja nem megfelelően működik, (már ha van olajhűtő a kocsin, mert azt sem mindegyikre raktak a "tokos agyúak".)
Aztán az sem elképzelhetetlen, hogy az olajszivattyú biztonsági szelepe meg van akadva egy részlegesen nyitott állapotban. Emiatt kevesebb olajat szállít fel a motorba, ennek megfelelően a nyomás is meleg, emiatt hígabb olaj esetében kritikus értékre csökkenhet.
A főtengely csapágyhiba, mint alternatíva nem tűnik túl valósnak, ennek biztos jele volna, ha hidegen indított motor esetében két-három sec ideig jellegzetes kopogó hangot hallat a motor és csak ennyi idő után alszik el az olajnyomás kontroll lámpája is, egyidejűleg ezzel megszűnik az éles kopogás is. Ez a kezdődő csapágyasság biztos jele! Azonban ha az olajszivattyú gyanúba kerül, úgyis le kell venni az olajteknőt és ekkor mód van a csapágyak megnézésére is, kb. fél órai munkával az összeset végig lehet nézni!
Mindezek előtt a legfontosabb teendő hidegen és melegen megmérni egy pontos műszerrel az olajnyomás értékét az előírt motorfordulatokon. Ebből és a nyomásérzékelő szenzorok színkódjából, valamint a motor gyártási kódjából ki lehet mérni, hogy az előírt olajnyomási értékeket megnyomja-e a pumpa, vagy sem? Ennek tudatában aztán már el is lehet dönteni, a szenzorok egyike ment-e tönkre, vagy az olajnyomás csökkenésének okát kell-e kutatni a továbbiakban?
Ha nem találsz olyan helyet, ahol értenek is a G60-as motorhoz, keress meg, mert ez a maga 1,8-as kategóriájában egy igazán kemény motor, csak mint mindegyik "felfújós motor" kényesebb és az átlagnál komolyabb karbantartást igényel.


Szia!
Bár jelenleg több válaszodra is várok, biztos vagyok a pontos diagnózisodban. Előre is kösz. A mostani kérdéseim rövidek lesznek:
1. Jó az, ha a motortérben a gumicsöveket (lég- és hűtőcsövek) szilikon spray-el befújom? Jót tesz nekik?
2. Hol találom egy 1,4i (60 LE) '97-es Astra kombiban az üzemanyagszűrőt?
Előre is köszi a segítséget, Péter
UI: így tovább, tetszik a rovat
(2001. 06. 08.)

Ja. A szilikon a gumi alkatrészek öregedését, repedezését gátolja, emiatt a nagyobb hő- és mechanikai igénybevételnek kitett gumi- és műanyag alkatrészek élettartamát növeli. De nem szabad a paci másik oldalára sem átesni! Nem úsztatni kell a szilikonban ezeket a dolgokat, mert akkor nemsokára a rátapadó por miatt igen szutykos lesz a motortér!
Az Astrán az üzemanyag filter a benzinvezetékbe van beépítve, akna nélkül kicserélni nehézkes és megfelelő szakértelem és szerszámok nélkül meg ön- és közveszélyes, mert a jelzett alkatrész üzem közben komoly benzinnyomás alatt áll és a kis tömítetlenségnél is komoly folyást, spriccelést okozhatsz, ami túlzás nélkül nem kicsit tűzveszélyes! Vagyis a szűrő cseréjét bízd inkább tapasztaltabb szakemberre, nem fog kirabolni érte!


Szia Attila!
Egy 2000. év eleji 1.7-es injektoros Nivánk van. Tavaly nyáron vettük át. Bosch gyertyákat, szűrőket és Aral 0W-40 olajat tettünk bele. A belenyúlásunk top secret, mert még garanciális.
Az első 1500 km-en nem is volt vele baj. De a problémamentes idő után füstölésbe kezdett. Hidegen nem volt gond, se füst, indításnál sem. Melegen néhány perces alapjárat utáni gázadásnál a motor bődületes füstöt nyomott ki a kipufogón. A tünet aránylag hirtelen jelentkezett, nem fokozatosan. Garanciálisan szelepszár szimmeringeket cseréltek. A füstölés nem akart megszűnni, bár minimális mértékben javult a helyzet. Garanciális dugattyúgyűrű csere történt. Mi titokban 10W-40-es Aralra cseréltük az olajat és gyertyákat is újakra cseréltünk.
A nagy füstölés mérséklődött, de már 20 km-e gyűrűzött motor melegen, elindulásnál picit füstölt. Mostani tünetek: hidegindításnál, hidegüzemben semmi füst. Melegen elinduláskor, illetve menet közben nagy gázadáskor egy nagyobb füst, aztán semmi. 40 perc alapjárat a dugóban, nincs füst alapjáraton. A dugó után kiérve az autópályára felvéve a tempót a gyorsítás kezdetekor egy kis füst, aztán semmi.
Kétségbeesésünkben már konvojban teszteltük a füstölést. Az eredmény: folyamatos nagy terhelésen semmi, fordulatszámtól függetlenül. Kis terhelésen szintén semmi. Akkor füstöl, amikor kis terhelésről aránylag hirtelen térünk át nagy terhelésre (indulás, gyorsítás) és meleg a motor. Biztos, hogy olajfüst, mert kékes és fogy az olaj.
A garanciális motorcsere ilyenkor még sajnos nem indokolt, mert állítólag annyit még nem eszik. Vajon mitől füstölhet és hol eheti az olajat?
Köszi a segítséged, Karesz
(2001. 06. 09.)

Helló!
Feltöri a száját annak a motornak az a híg és lágy olaj! Ezt tök komolyan mondom! (írom) Ez a motor 15W-40-es olajhoz készült, ennek megfelelő illesztési hézagokat alkalmaznak. Na azért ezen felül a lebontott hengerfejen megnéztem volna, hogy a szelepvezetők milyen állapotban is vannak.? Ha már kopottak, a szimmering csere sem lesz olyan hatásos, mint kéne.
A legfontosabb mindenesetre szerintem az olaj kicserélése, és tegyetek bele egy STP motorolaj adalékot is, mely sok autós üzletben kapható. A kevésbé kopott motorhoz valót kérjétek. Sajnos ezt az injektor technikát nem az elaggott konstrukciójú Lada motorhoz találták ki, és a mostani Ladák is már az orosz valóságot tükrözik. "Csak menjen, hogy megvegyék, aztán majd lesz valahogy, mert a pénz már el lesz költve, mire a bajok kiderülnek."
Szóval, minden olajcserébe egy adalék és 45-50 ezer km után már csak 20W-50-es olajat neki! 60-70 ezer km után pedig mehet bele az erősebbik adalék, amit már kopott motorokhoz ajánlanak.
Ha nem lenne garanciális a kocsi, azért szétszedném és komolyabb gyűrű garnitúrát fűznék bele, a hengerfejet is meg tudnám csináltatni úgy, hogy ne legyen füstje a kocsinak. De érthető okok miatt a garanciális szerviz a legolcsóbb alkatrészekkel dolgozik és mint tudjuk, olcsó húsnak ... az ismert eredménye van.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.