Folyik az olaj a Volvóból

2015.02.04. 09:57

Kedves Doki!

Adott egy 2000-es gyártású V40, 1.9Di motorral (D4192T2) és egy M5D jelű váltóval, 325 ezer km-rel az órában. Az autót decemberben kuplunghiba miatt szétszedtem, a kopott tárcsát újra cseréltem, a szerkezetet és a lendítőt a 0,3mm-es kúposság miatt felköszörültettem egy hozzáértővel. A váltó harangja erősen szennyezett volt, olaj és por alapú trutyi borított mindent, valamint észrevettem, hogy a lendítő felől lévő ft. csapágy fedélnél lévő tömítés ereszt, így a főtengely szimeringet és a blokk+fedél közötti szilikon tömítést is újra cseréltem (Reinz+Reinzosil).

A váltót közel fémtisztára takarítottam, a szimeringeket, nyelestengelyt lechekkoltam, szivárgás, lógás nincs, olajból az előírt mennyiséget kapta meg. Az olajszivárgást problémáját megoldottnak tekintettem, a váltót visszaraktam. Következett a próba álló helyzetben, rövid időn belül a harang alján pici olajcseppek jelentek meg . A színe/szaga alapján váltóolaj, a lendkerék és a szerkezet, valamint a blokk felőli oldal teljesen száraz. A váltó teljesítménye 3-5 csepp/perc.

Kérdés, hogy a váltó csavarjainál juthat-e ki ilyen mennyiségű olaj, feltételezve, hogy minden más tökéletes? Még beépített állapotban gondoltam egy túlnyomásos tesztre: néhány tized barral megkínálom a váltót a szuszogón keresztül.

Választ előre is köszönöm! Üdv: Rajmond

Kedves Rajmond!

Ha a nyelestengely szimering nem került cserére, akkor a hiba sajnos megalapozott. A gyűrűnyi méretű tömítés anyaga ugyanúgy megkeményedik idővel, mint a többi szimering a motorban - lásd hátsó főtengely szimering - és a benne levő feszítőrugó ellenére sem tud pontosan illeszkedni a tömítendő fémfelületre.

Ráadásul a kemény gumi képes nútot húzni a fémbe, az új szimering feladatát ellehetetlenítve. Ilyen esetekben az új tömítést kicsit arrébb kell beütni, hogy a tömítőajkak máshol fussanak, vagy eltérő vastagságú szimeringet kell alkalmazni.

A V40 sajnos Renault váltóval szerelt svéd masina, (amit Hollandiában raktak össze). A szimmering cseréje főleg a kulisszánál levő tömítés esetében a váltó teljes szétszedésével jár.

A Renault - számítva a csöpögő kulisszára - kis olajfelfogó tálcát is kreált a váltókar csatlakozása alá. Biztos volt valami a croissantban azon a borongós francia reggelen.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu