Kanyarban koppan a futómű
Kedves Doki!
94-es Lancerem egy elég érdekes hibát generált. Kanyarodás közben és után egy erőteljes ütő érzés jön a kerékjáratok felől, hasonló hanggal, mint amikor kátyúba hajt valaki. Már leszedtem mindkét kereket, megnéztem mindent, de semmi rendellenességet nem tapasztalok. Mi lehet a hiba forrása? Lengőkar esetleg?
Köszönöm a választ! Miklós
Kedves Miklós!
Csak lesz ott valami a futóműben, ami a hibát okozza! Erőteljes koppanást okozhat például a toronycsapágy szorulása miatt "szögletesen" forduló rugó, ebben az esetben a kormány sem áll vissza magától egyenes állásba a kanyar bevétele után.
A rugók törése sem kizárható, ami azért veszélyes, mert a letört darab bele is állhat a gumiba, leblokkolva, szétszakítva azt. Néhány típusnál (Citroen C3, Pluriel) a letört rugó át tud esni a rugótányéron, amely azonnali "ültetést" ad az autónak, de ebben az esetben egy vérbeli tuner is berezelne, mert a kocsi stabilitása megszűnik egyik pillanatról a másikra, nem beszélve a leblokkoló kerékről, ha a rugó kölcsönhatásba kerül a gumiabronccsal.
Ha a hang oldaldőlésre csalható elő a futóműből, akkor a stabilizátor szilentek/karok is okozhatják a jelenséget, de az alsó gömbfej hatalmas lógása is megbújhat a rongyosra szakadt porvédője alatt. Érdemes a futóművet egy szervizben átvizsgáltatni, hogy a feltárt hibák megszüntetése után az öreg Ninja csendben tehesse a dolgát, ahogy tette eddig is húsz éven át.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu