Porszívós horror a fedélzeten
Tisztelt Doki!
Érdekes kérdéssel fordulnék Önhöz. Francia autóm (Peugeot 307, 2001 éj. 1.6l, 80kw, Benzin, 141ezer km) a rémhirekkel ellentétben még sosem hagyott cserben, 3 éve szolgál hibátlanul(!!!). Ma reggel (nem első eset) történt a következő dolog. Tegnap egy szivargyújtóról működtethető kis porszivóval kitakaritottam a kocsit, ezt elég ritkán használom inkább kutakra járok 50 centért.
Ma reggel munkába menet ahogy inditottam az autót, veszettül rángatott a motor, az egész autó rezgett és nagyon de nagyon hangosan csörgött a motor (igazából nem a motor csörgött, hanem rázta a műanyag elemeket homlokfal stb. az volt ilyen hangos), és jött a hibaüzenet, kivillant a motordiagnosztika, de a gyomrom majd felfordult annyira rázta a motor az autót. 2-3 leállitás és inditás után abbahagyta a rázást, eltűnt a motordiagnosztika. Ez nem az első porszivós esetem, az elmúlt 1-2 évben kb még 3szor használtam a porszivót és minden használat után másnap a hideg motor ugyan ezt csinálta.
Ma volt dolgom vele szerelőnél (féktárcsák stb..) Ránézett a hibakódolvasójával és nyoma sem volt a reggeli kalandomnak a gépben. Egy korábbi szerelő aztmondta ne dugdossak minden sz*art bele a szivargyújtó aljzatba mert nem arra való, ma is azt tanácsolták hogy dobjam ki azt a porszivót. Van Önnek ötlete, ez az eseménysorozat valóban egy hibás (esetleg zárlatos) elektromos eszköz eredménye amit a szivargyújtóba dugtam? Ha esetleg konkrétan meg is tudná magyarázni, hogy hogyan okozhat ekkora változást egy akármi a szivargyújtón keresztül, nagyon hálás lennék, érdekel a magyarázat.
Remélem nem kértem túl sokat. Üdv.! Gábor
Kedves Gábor!
Nagyon fura, majdnem kísérteties jelenséggel állunk szemben. Alapvetően nem lehet kapcsolat a szivargyújtó és a motorvezérlés között. A szivargyújtóba dugott hibás fogyasztó elsősorban a rendszer biztosítékát vágná ki. Ami esetleg nem kizárt - igaz, nem is jellemző - hogy egy olyan elektromágneses zavart kelt a porszívó, amely valamilyen módon összezavarja az autó elektronikáját. Ezt a legegyszerűbben úgy lehet kipróbálni, hogy kérje meg a szerelőjét, hogy porszívózás közben figyelje az autó működési paramétereit a célműszerével: ráadott gyújtás valamint járó motor mellett is.
Ha a takarítás közben rendellenes értékek, hibás motorüzem tapasztalható, és az autórádió is zavaros adást ad a porszívó használata alatt, a hiba és annak okozója valóban bizonyításra került. Ha teheti, hagyja az autót egy reggeli indításra a szerelőnél, hogy az esetlegesen jelentkező probléma tapasztalható, vizsgálható legyen. Ha valóban a porszívó okozza a bajt, van egy kurrens árucikke a kommandós osztag számára, ők vagyonokat áldoznak az autók működését zavaró eszközök beszerzésére.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu