Megbokrosodott a Suzuki ABS

2015.06.26. 07:42

Kedves Autódoktor!

Egy 2006-os 1.3-as Suzuki Swift GLX fékproblémájával fordulok Önhöz. Első gazdája vagyok az autónak és 85 000km van benne. EPS rendszerrel van ellátva az autó.

A hibajelenség az, hogy fékezéskor túl nagy utat tesz meg a pedál mire a fékhatás megjelenik és akkor is érezhetően kissé gyenge a fékerő. Továbbnyomva a pedált azért felerősödik kellően a megálláshoz, akár hirtelen fékezéskor is, de határozottan érezhető, hogy nem az igazi a fékrendszer. Fontos megemlítenem, hogy fékezés közben a pedálon történő pumpálás (nem teljes visszaengedés majd újbóli rányomás) hatására viszont kellően felkeményedik a fékpedál, ahogy azt elvárnám alapból, és a fékhatás is az elvárt szintű lesz. További jelenség, hogy éles kanyarodásnál (pl. jobbra kisívben) ha a kanyar közben elfordított kormánynál fékezek, akkor megszólal a blokkolásgátló teljesen porszáraz út esetén is.

Márkaszervízhez fordultam a problémával, ahol azt mondták, hogy az ABS-vezérlőegység a hibás. Ennek igencsak borsos ára miatt nem bólintottam rá egyből a cserére. Sajnos elkövettem azt a hibát, hogy a szervizek alkalmával 5 éven keresztül a szokásos cserélt tételek mellett a fékfolyadékot nem cseréltettem ki.

Azt olvastam, hogy az ABS-es fékrendszereknél a nem kellő gyakorisággal cserélt és ennek hatására felvizesedett fékfolyadék tönkreteheti a blokkolásgátló vezérlőegységét. Ezek alapján úgy vélem, ez történhetett az én autómmal is. Mindenképp szeretném orvosolni a problémát.

A kérdésem, hogy Ön szerint találhatok olyan ABS-ek javítására specializálódott szervizt, ahol valós eséllyel meg tudnák javítani az ABS-vezérlőegységet az autómban? (Az új alkatrész árának a töredékéért.) Ez lenne az én elsődleges elképzelésem. Egyáltalán mennyire veszélyes ilyen fékrendszerrel közlekedni? Előfordulhat olyan, hogy egyik pillanatról a másikra megszűnik teljesen a fékhatás?

Dávid

Kedves Dávid!

Egyelőre ne cseréltessen vezérlőegységet, azonban keressen fel egy másik szervizt is a rendszer átfogó diagnosztikája ügyében. Érdemes inkább kifizeni pár ezer Forintot, hogy az első diagnózis alátámasztása vagy cáfolata megtörténhessen.

A Suzukikon a kerékfordulatszám-érzékelők hajlamosak hamis jelet szolgáltatni, általában mechanikus hibából kifolyólag. A célműszeres menetteszt alatt ezek az értekek is ellenőrzésre kerülhetnek.

Nem jellemző a japán-magyar kisautóra, de vizsgálat nélkül nem is kizárható, hogy a fék mechanikus okok miatt - például a főfékhenger hibája - rendelkezik puha, felpumpálható fékkel. A vizsgálat egyik célja, hogy eldönthető legyen: mechanikus, avagy villamos oldalon keresendő a probléma gyökere.

A csaknem tíz éves fékfolyadék valóban igencsak csereérett, az élettartama nagyjából két év. Ha a vezérlő mégis cserére kerül, az egész folyadéktöltet megújul, de ha másként kerülne megoldás a problémára, a fékfolyadékot akkor is cseréltesse le - emellett a kollégák úgyis kardoskodni fognak.

A vezérlőegység javíthatósága nem kizárható, de egy bontott cseredarab is megoldást jelenthet jelen esetben. Az autó használata a meglévő fékhiba miatt nem biztonságos, a helyzet azonnali megoldást igényel! Sajnos nem kizárható a fékpedál beesésének, és a fékhatás megszűnésének lehetősége sem! Ne késlekedjen, még ma jelentkezzen be egy önnek szimpatikus szervizbe!

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu