Adott egy 2003-as Skoda Superb 1.9Tdi, 130LE.
Tavaly összel vásároltam, vételkor fel sem tünt, hogy alapjáraton nagy a kocsi rezonálása, egy barátom hivta fel rá a figyelmem, hogy valami gond lehet. Azóta ültem már egy pár olyan kocsiban, amelyekbe ugyan ezt a tipusu motor szereltek, és valoban ott nem erezhetö ez a rezgés. Több szerelönél is rákerdeztem, hogy mitöl lehet ez, mondtak: motortartó bakot,kopott vezermütengelyt és kettöstömegü lendkereket.
Motortarto bakok rendbevannak, vezermütengelyt ellenöriztem, nincs minimalis kopásérték alatt, egyben az EGR szelepet és a szivócsonkot is kitakaritottam.
Tippek közül a lendkerek maradt,ugy gondolom külön lendkereket nincs értelme cserelni, akkor már illik kuplungot és kinyomocsapágyat is... , és ez igy már húzossabb összeg, ráadasul ezt már itthon nemtudom megoldani magamnak. Ráadásul igy, hogy mindenki csak talalgat és nem tud biztosan mondani, bennem van az, hogy mivan ha kicseréltetem,és a jelenség megmarad...
A kérdésem annyi, hogy okozhat-e még más is ilyen alapjárati magas rezonancia jelenséget?
Ricsi
Kedves Ricsi!
A kuplung esetleges megbontásakor igencsak valószínű annak csereigénye is, még a felénél járó tárcsát sem érdemes visszatenni, mert a munkadíj nem kevés egy ilyen művelet alkalmával. Nem beszélve a csupán célszerszámmal visszaállítható kuplungszerkezetről, melyet hozzáértés és a szerszám nélkül nem szabad piszkálni.
Érdemes kicsit vizsgálódni a motortérben mielőtt lekerülne a váltó az autóról. A lendkerék szétesése kellemetlen zajjal szokott járni, ami leállításkor hallható, de alapjáraton, és kicsit fölötte is hangot ad magáról. Vannak olyan esetek, amikor a lendkerék belseje megszorul, és rezonanciát okoz, esetleg szétesik - ekkor fordulhat elő a kiegyenlítettlen súlyelosztásból fakadó rezonancia. Célműszeres vizsgálattal a befecskendezés ellenőrzése is szükséges, mert ha némelyik injektor kiugró értéken működik - számottevően különböző mennyiségű üzemanyagot bejuttatva az égéstérbe - annak is lehet rezonáns következménye.
A tartóbakok szintúgy vizsgálat tárgyát kell, hogy képezzék: a repedezett, szétesett bak éppúgy gondot okozhat, mint a kőkeménnyé vált teherviselő elem. Ha az autó korábban sérülést szenvedett, a motor feszülése is lehetséges. Az összes bak, és felfüggesztő elem fellazításával, és a motor megemelésével, mozgatásával ez a feszültség megszüntethető.
A kipuffogóban levő utólagos átalakítások - flexibilis csőtag, sportdob, utángyártott elemek- szintén lehetnek rezonanciát okozó gócpontok. Sok sikert a hibakereséshez!
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu