Öregedő katalizátor a Yarisban
Tisztelt Autódoktor,
Tavaly ősszel vettünk egy 2007-es 1.3-as Toyota Yarist (100 000 km volt benne, azóta kb 2-3000 km-t mentünk). Az eladó elmondása szerint jelzett már katalizátor hibát (Katalizátor teljesítménye határérték alatt), de azt tanácsolták neki, hogy jobb minőségű üzemanyagot tankoljon és elmúlt a hiba. Nálunk a hiba ismét előjött, a szerelő most törölte ki másodszor, várunk, hogy megint előjön-e (Csak a hibakód másodszori megjelenése után tankoltunk mi is drágább benzint). Addig is keresem a hosszabb távú megoldást.
A szerelő bontott alkatrészt javasolt (az új nagyon drága, univerzálissal vannak rossz tapasztalatai). Az interneten keresgélve találtam katalizátor tisztítást végző céget és tisztító adalékot is, de egyikkel sincs tapasztalatom. Szívem szerint egy adalékkal kezdenék, de félek, több kárt csinál mint hasznot.
Máté
Kedves Máté!
Először is szeretném felmutatni a "célműszeres vizsgálat" feliratú táblámat, remélem jól látszik, mert már nagyon kopott. A digitális segítséggel láthatóvá válik többek között a lambda szondák működése is, amely sokkal jobb mint a tenyérből jóslás. A motorvezérlő is ezekből a jelfolyamokból látja, hogy mi a helyzet a kipufogó oxigénszintjével, amelyből rengeteg következtetést le tud vonni az égéstérben illetve a katalizátorban lezajló folyamatokról. Nem kevésbé képes erre a célműszeres kolléga is, a hibakód kitörlése csak abban az esetben segít teljes mértékben a problémákon, ha mondjuk egy széthúzott csatlakozó miatt dobta fel a hibalámpát a masina.
Ha a villamossági vizsgálat is azt igazolja, hogy a jelforrások szavahihetőek, és a katalizátor fizikai jellemzői rendben vannak - nem repedt, törött esetleg hiányzik - akkor valóban lehet tenni egy próbát a kémiai csodát ígérő adalékokkal. Nem vagyok ebben az irányban nagyon meggyőzve, de vannak olyen esetek amikor a felületi kezelés segíthet. Az univerzális katalizátorok inkább a régi autókhoz voltak használhatóak, manapság - azaz lassan húsz éve - a kipufogórendszer formagazdag megoldásain belül kerül elhelyezésre a katalizátor, így a normál dobozformájú pótalkatrész nem sokat ér. Az új, gyári katalizátor hatszámjegyű tétel - és nem biztos hogy egyessel kezdődik - viszont szerencsére néhány vállalkozás a katalizátorok belvilágának cseréjére szakosodott és nagyon jó hatásfokkal ki tudja cserélni a fáradt kerámiákat: az eddigi tapasztalataink azt mutatják, hogy a gyári minőségű betétek beépítése után az autók hibamentesen működnek.
A bontott alternatíva sem feltétlenül rossz megoldás, de viszonylag magas lutri-tartalommal bír: a hibás katalizátoron sokszor nem látszik problémás mivolta, csak beépítés után bukik ki a hatásfok hiánya. Továbbá vannak olyan típusok, melyeknél ismert a katalizátor gyakori fáradása - ilyen például a Ford Focus/Fiesta páros 2002-2008 környékéről, ezeknél nagy eséllyel futhat bele az ember egy fáradt katalizátorba ha a bontottat választja.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu