Tempomat utólag
Kedves Autódoktor!
Szeretnék érdeklődni, hogy Ford Focus MK1-es 1.6-os autómba (2000 évben gyártott, 1,6i Ghia, benzines) amennyiben gyári tempomatot szeretnék szerelni, az kíván e valamilyen engedélyezést, beleköthetnek e a műszaki vizsgán? Információim szerint a benzines MK1-esek esetében sajnos az 1.6-osok nem kaptak tempomatot, csak a nagyobb motorral szereltek.
Viszont a Ghia felszereltségű autókban az utastérben az összes kábel és csatlakozó megtalálható, csak a megfelelő alkatrészeket kell "beültetni" a helyükre (kormánykapcsolók, pedálkapcsolók). A motortérben a pillangószelepen kell a tempomat bowden felfogatását "megoldani", és a mozgatáshoz szükséges szervot felszerelni a helyére, így elvileg már használható is a tempomat.
Zoltán
Kedves Zoltán!
A tempomat beépítése után nem szükséges semmilyen engedélyeztetés és a vizsgán sem fognak kérdezősködni az utólag beépített kezelőszerv és a jövevény motortéri komponensek felől.
Számos utólagos tempomat beépítést végeztünk, mindegyik komplett, utólagos rendszerként került az autókba. A gyári cuccok beépítése sok esetben a szoftveres illesztésen bukik el, a hardveres telepítés valóban nem szokott vészes lenni, de az életre keltés legtöbbször gyári gépet igényel.
Az újabb autókban a motorvezérlő alapból képes a tempomat funkcióra (majdnem minden komponens adott a rendszer működéséhez, pl. E-gas, kuplung-kapcsoló) valóban javarészt a kezelőt kell beépíteni és a szoftveren néhány gombnyomásnyit módosítani és már működik is. Ebben az esetben a költségek még a gyári beavatkozás esetén sem egetrengetőek (ha nem kell modulokat is cserélgetni - lásd pl. néhány PSA modell).
Ez az első Focus esetében szerintem még nem így van. Az első generációs Focusból én még tempomattal rendelkezőt nem is láttam - igaz, nem vagyok egy Focus-fan - de a bontott készlet beszerzése a megfelelő felszereltségű donoron múlik.
Ha újonnan kellene megvásárolni a gyári komponenseket, az tuti húzós összeget igényelne - már, ha lehet még kapni őket. A napokban lett volna szükségünk egy Focus 2 kábelkötegre - 10 éves autó - és egy diszkrét cöccögés és fejrázás volt a Ford válasza a rendelésre - már nem szállítható. Azonban fel a fejjel, az utólagos tempomatok piaca aktív, nagyságrendileg százezer Forintért megvásárolható a munkára kész csomag kapcsolóstól, kezelőstől, kábelkötegestől celofános dobozban. Azonban inkább a villanymotoros kivitelt javasolom a vákuumos helyett: kisebb helyet foglal és nem kell a motor szívórendszerével babrálni. Kényelemben és fogyasztásban is sokat számít az automata sebességtartás, érdemes rá áldozni. Ha többet olvasna az utólagos extrák beszereléséről, ide kattintva olvashatja egy korábbi cikkünket a témában.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu