Hengerfejes TDi feltámasztása
Tisztelt Totalcar, tisztelt doki!
Audi A4 b5 1,9 tdi 1999-es gépjárművem kemény vízcsöveket produkál, majd a tartályon keresztül a nyomás hatására távozik a hűtőfolyadék. A tartály nem ürül ki, minimum szint és alatta 2-3 cm-re tanyázik. Kissé fehér habos a víz melegen. Teljes lehülés után teljesen puhák a csövek, leállítás után, hallani hogy sziszeg a kiegyenlítő tartály sapka körül. Semmilyen más egyéb tünet nincs.
Cserélve lett visco, tartály, sapka, termosztát és ki lett mosva a hűtő. A hűtő öblítő okozhat habosodást?
Kezdek beletörődni a hengerfej levételébe.
A kérdésem az lenne, mennyire tartósak a most kapható lemez tömítések? Több tapasztalatot hallottam, sokan panaszkodnak, hogy tömítés csere után sem gyógyult meg a gép...
Melyik gépműhelyt ajánlanák egy felújításhoz?
Gábor
Kedves Gábor!
Mielőtt belefog a néhány százezres felújításba, vessen számot az autóval kapcsolatosan: amit rákölt, nem kapja vissza egy esetleges eladásnál, tehát jó néhány évig kell még furikáznia az idén 20 éves autóval a megtérülés miatt. Ha ez a terv, akkor mindent bele, ha azonban már egyéb négykerekűek felé is kacsintgat néha, akár még az is beleférhet, hogy kis bukóval, de inkább kiszáll az öreg négykarikásból - a motorhibát feltétlenül tüntesse fel az adásvételin, a szó elszáll ugyebár...
Kizárólag gyári minőségű alkatrészekből válasszon a felújítás során, a "vacakolni szeretnék, vagy inkább nyugodtan autózni?" kérdést mindig tegye fel magának az árfekvés-rengetegben keresgélve az autósboltban.
A többrétegű lemeztömítés ritkán adja fel a harcot, azonban nagyon érzékeny a felületi hibákra. Sok esetben a hengerfej/motorblokk sík (azaz nem sík) felülete okozza a problémát. Én életemben egyszer akartam gyorsan összedobni a motoromat síkolás nélkül. Muhahaha... két elpazarolt nappal és egy kazal tömítéssel lettem szegényebb. MINDIG síkoltatni kell a hengerfejet, és legalább ellenőrizni a blokk síkját is. Egy húsz éves, minimum 400.000 km körül futott motor esetében a hengerfej teljes felújítása indokolt és sok esetben a blokk is valóban igényli a felületi javítást. De ha már úgyis ott van az ember, az elhasználódott csapágy és gyűrűsort nem érdemes bent hagyni. És már el is gurult a gyógyszer: milyen állapotú a kuplung? A turbó is ott van a kézben... Nincs rosszabb, mint duplán dolgozni. Gyári minőségű cuccokkal és a nyomatékok pontos betartásával nem lehet nagy bibi, a hengerfej csavarjai se maradjanak le a listáról!
Remélem segíthettem!
Gulyás Márk - www.deltamark.hu