Mivel mossam le a kabriómat?
Kedves Autódoktor!
Fél éve vettem egy Mazda MX5-öst és rájöttem, hogy nem igazán tudom, hogy is kéne lemosni. Utánaolvastam, azt írjak, hogy az alját, az ablakokat és a puha tetőt külön kezeljem (vettem is a tetőhöz szivacsot és speciális mosószert + impregnálót, valamint mikroszálas ruhát az ablakhoz).
Elmentem a kézi mosóba, ügyetlenkedtem a nagynyomásúval, szinte az egész autót összespricceltem sajnos, utána meg nem találtam slagot, amivel a tetejét leöblíthettem volna, így inkább hazamentem és locsolókannával öblögettem le a puhatetőt - otthon sincs slag. Szóval elég bénán jöttem ki az egészből és kíváncsi lennek, hogy egy tapasztalt kabriós hogyan kezeli az autóját.
Gábor
Kedves Gábor!
Eleinte sokat vacakol az ember a különféle kemikáliákkal. Vannak olyanok, akik később is, és olyanok is, akiknél ez elmarad. Én ebbe a második csoportba tartozom.
Évente egyszer szoktam impregnálóval és szövetápolóval kezelni - ezt tiszta és száraz tetőre kell rákenni - utána pedig egész évben simán mosom az egész autót gőzborotvával.
Arra kell vigyázni, hogy direkt, nagy nyomás ne érje a sátrat, mert azt azért - főleg az idősebb anyagot - könnyen kikezdheti a sokmedvés (50-100 bar) víz. A téli napfényhez hasonlóan, lapos szögben érdemes a tetőt mosni a nagynyomásúval, úgy nem lesz baj.
Az egyik legnyűgösebb szennyeződés a nyárfa szöszmösze, illetve a madárpiszok. Az előbbit a diszkréten kezelt nyomás, az utóbbit pedig a szivacsos mosás segít eltüntetni. Ami nagy ellenség - nem csak a sátornak - az az UV sugárzás. Minél kevesebbet hagyja az erős napon a masinát.
Én az árnyékos parkolókat kutatom nyáron megszállottan - vagy inkább lenyitva hagyom az autót, ha úgy adja ki jobban, habár a műszerfal és az ülések is megsínylik a direkt napfényt. Továbbá tartok a csomagtartóban egy nagy, világos pokrócot, amit rá tudok teríteni a tetőre, ha mégis sokat kell direkt, nyári napfényben töltenie.
Szerencsére egyre több cég foglalkozik a tetősátor javításával, és már nagyon jó minőségben tudják reprodukálni a meghibásodott, elvásott anyagú sapka helyére az új, akár többrétegű borítást.
Az ápoló anyagokból is rengeteg van, érdemes az ismert márkájúakból vásárolni, habár elég ritka a színelhagyást okozó matéria.
Ha a hátsó ablak plexi és ráadásul össze is csukódik a tetővel együtt, vigyázni kell rá, mert a tartós lenyitás miatt idővel csíkossá válik. Ez a keménytetős, téli használatkor főként fontos infó, ha a hónapokig lenyitott vászon az autóban marad. A forró nyári nap nem kedvez a plexinek sem, itt is előfordulhat teljes felületű/foltos opálosodás, vagy ugyanez csíkos kivitelben előbb említett hajtási sávban.
A plexi sok esetben cipzáros kivitel és akár otthon is cserélhető, én is cseréltem már. Remélem a nyár második felében már lesz lehetőség a vírus miatt elfojtott, széllel szállós vágyak beteljesítésére, addig pedig maradjunk otthon a koronás gonosztevő legyőzésének érdekében!
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu