Insignia dízel: átok vagy áldás?

2020.06.09. 13:51

Tisztelt Autódoktor!

Gépjárművétel előtt állok, 2014 utáni évjáratú Opel Insigniát szeretnék vásárolni, kiszemeltem egy 2.0 CDTI 163 lóerős motorral, 168 000 km-rel, magyarországi üzembe helyezéssel és végig vezetett magyar szervizkönyvvel. Ez gondolom azért megnyugtatóbb, mint a németországi importból származó gépjárművek. A tanácsát szeretném kérni, mire kellene figyelnem, mik a konstrukciós hibák? Nem vagyok dízelpárti, de sajnos benzinest nem, vagy drágán találtam. Sokkal nagyobb a probléma egy dízellel?

J25.

Kedves J25.!

Eszközeink hatalmas átalakuláson mentek keresztül, és továbbra is rohamos iramban fejlődnek. Nincs ez másként az autók esetében sem. A felhasználó felelőssége a helyes választás, karbantartás és a megfelelő használat, ami a termék élettartamának alapvető meghatározója. Sosem volt fontosabb a jármű felhasználási területének, a valódi igényeknek a meghatározása, mint most. Egy rossz döntés milliós költségeket okozhat, ami azért nem mindegy. Amíg harminc éve egy 1,6-os dízel Golfnak nagyjából mindegy volt, hogy városi nyüstölésre, vagy a München-Hamburg ingázásra használták (a hengerfej repedései kis költséggel javíthatóak voltak, ha hidegen küldték neki: nagyjából ennyi), most egy jármű nagyon hamar a tulajdonos tudtára adja, ha nem a megfelelő helyen gurul.

A nevezett dízel példány számai és származási adatai ígéretesek, ha minden igaz, amit írnak róla, a normál karbantartása folytatódhat, és akár még boldog viszonyban is lehet a géppel. A vezérlés karbantartása 150 000 km/6 év, az olajcsere pedig 30 000 km a gyári leírás alapján. Mindkét szám esetében kis korrekciót javasolok: a vezérlés inkább legfeljebb 120 ezrenként cserélődjön, a motorolaj/karbantartás pedig 15 000 kilométer megtétele után valósuljon meg, ha hosszú távon gondolkozik a technikában.

A használt dízelek hatalmas kockázatokat rejtenek nagyon összetett technikájuk miatt. Lassan a benzinesek is behozzák a lemaradást ezen a téren, már elkezdhetjük visszasírni a sima, nyolcszelepes motorokat, ahol még nem kellett lebontani a fél motorteret egy termosztát, vagy egy EGR-szelep cseréjéhez, és nem volt muszáj imaszőnyegen térdelni fél napot, ha egy izzítógyertya kitekerése volt a feladat.

Csak akkor vegyen dízelt, ha javarészt hosszú utakra fogja használni, hiszen erre készült. És számítson arra is, hogy a kétszázezres számlálóállást elhagyva bizony jönnek a költségek, de nem mindegy, hogy gyújtógyertya, vezérműszíj, vagy generátor lesz a számlán, vagy kettős tömegű lendítőkerék és részecskeszűrő-felújítás, esetleg egy-egy injektor, de a szívócső kokszosodásával is számolni kell. Továbbá minden esetben mérlegelni kell a kockázatokat: egy olcsóbb vételárú példány nem biztos, hogy jobb biznisz. Nagyon sokat segít a manapság könnyen elérhető alvázszám- és rendszámlekérdezés lehetősége, valamint a biztosítóknál is érdemes informálódni a biztosítási termékként megvásárolható utólagos műszaki garancia feltételeiről, költségeiről. Ez utóbbi sokat enyhíthet egy-egy váratlan, nagy értékű kiadás esetén.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu